اخبار خانه تئاتر, موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر

بازیگری که بیش از ۵۰ سال روی صحنه است

امروز سالروز تولد اکبر زنجانپور بازیگر پیشکسوت تئاتر،، تلویزیون و سینما است. زنجانپور در تهران زاده شد. او  امروز ۷۹ ساله می‌شود. ۵۷ سال است که در تئاتر بازیگری می‌‌کند. زنجانپور  بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ در دانشگاه شروع کرد، سال ۱۳۴۹ از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. از سال ۱۳۶۵ تدریس در دانشگاه را شروع کرد. او در سال ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ عضو کمیته ملی تئاتر در سازمان یونسکو بود.

او تا به امروز در نزدیک به ۴۰ نمایش روی صحنه رفته و بیش از ۲۰ نمایش را کارگردانی و طراحی کرده است. زنجانپور با بسیاری از کارگردانان شاخص تئاتر همکاری داشته بهمن فرسی، رکن‌الدین خسروی، حمید سمندریان، بهرام بیضایی، علی رفیعی،کیهان رهگذر، جعفر والی و… تنها تعدادی از کارگردانانی هستند که او دراین سال‌ها برای آنها بازیگری کرده است.

او مدتی است که به  دلیل ناخوش‌احوالی از صحنه فاصله گرفته و نمایشی را روی صحنه نبرده است. با اینکه زنجانپور در بهترین سریال‌های تلویزیونی به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده، داوود میرباقری، مرحوم بهمن زرین‌پور و… نقش‌آفرینی کرده و در سینما هم جلو دوربین رفته اما در این سال‌های اخیر بازی و کارگردانی در تئاتر را به سینما و تلویزیون ترجیح داده چراکه دل خوشی از فضای حاکم بر سینما ندارد.

او در گفت‌وگویی عنوان کرده: «قطعا امروز سینما و تئاتر شرایط ویژه ای برای من و دوستان دیگر ندارد. البته مشکلات امروز سینما و تئاتر ربطی به حضور سوپر استارها و کسانی که شناخته شده هستند ندارد. زیرا سیاست های کلی سینما و تئاتر دست کسانی دیگر است. کسانی که برنامه ریزی می کنند و امروز در سینما مسئولیت دارند نیازی به من و امثال من ندارند. امروز هر کسی که بیشتر طرفدار داشته باشد و بتواند مردم را به سالن‌های سینما بیاورد برای دوستان ارزشمند است.»

با همه اینها زنجانپور بازیگر صحنه است و بهترین نقش‌آفرینی‌‌هایش را در سالن‌های تئاتر ایفا کرده. امیدواریم به زودی زود به صحنه بازگردد، مانند گذشته نمایشی را به صحنه برده و بدرخشد.

خانه تئاتر برای او سلامتی و روزهای بهتری را آرزو می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *