اخبار نمایش و اجرا, موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر

حفظ تماشاخانه سنگلج یک وظیفه ملی است

محمدحسین ناصربخت

 در هجدهم مهر ۱۳۴۴، هم‌زمان با برگزاری نخستین جشنواره نمایش‌های ایرانی، تماشاخانه‌ای در محلِه قدیمی سنگلج تهران و ضلع جنوب غربی پارک شهر افتتاح شد که امروز با نام تماشاخانه سنگلج شناخته می‌شود.

این تماشاخانه‌، از همان ابتدای فعالیت، شاهد اجرای مهم‌ترین نمایش‌های ایرانیِ تاریخ تئاتر کشورمان بوده و برجسته‌ترین هنرمندان این عرصه را میزبانی کرده است که در تاریخ دوم آذر سال ۱۳۸۸ با شماره ۲۷۴۶۹، به ثبت ملی نیز رسیده است.

باعث افسوس و دریغ است که تماشاخانه ملی و تاریخی سنگلج، اکنون به سبب تخریب ساختمان هم‌جوار خود که در اختیار شهرداری تهران است، در خطر آسیب و ویرانی جدی قرار گرفته است.

این تخریب و ویرانی درحالی روی می‌دهد که پیش از این با وعده گسترش و توسعه تماشاخانه سنگلج، قرار بوده ساختمان مجاور، توسط مسئولان شهرداری تهران، به هنرمندان تئاتر که سال‌ها در عرصه نمایش ایرانی تلاش کرده‌ و در حفظ فرهنگ و هنر این خام کوشیده‌اند، هدیه داده شود.

تماشاخانه سنگلج که از همان روزهای گشایش و فعالیت تاکنون یکی از مناسب‌ترین تالارهای نمایشی ایران برای اجرا به شمار می‌آید، تنها یک سالن تئاتر از خیل ده‌ها تالار دولتی و خصوصی در شهر تهران نیست، بلکه پیوندی تنگاتنگ با ادبیات نمایشی کشورمان و میراث کهن نمایشی ایرانیان داشته است و دارد. این تماشاخانه که بارها به بهانه‌های گوناگون، از جشنواره تئاتر شهرستان‌ها گرفته تا جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، میزبان آثار هنرمندانی از تمامی نقاط میهن بوده است، حافظه تئاتر ایرانی کشور محسوب می‌شود.

حفظ این تماشاخانه یک وظیفه ملی است و همت تمامی هنرمندان عرصه نمایش، سازمان‌ها و تشکل‌های فرهنگی و هنری و به‌ویژه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی اصلی حفاظت از میراث فرهنگی، هنری، مادی و معنوی ایرانیان را طلب می‌کند.

تماشاخانه سنگلج را دریابیم، تماشاخانه سنگلج میراث ملی ایرانیان است!

منبع: ایران تئاتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *