موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر

کتاب عکاسی تئاتر منتشر شد

نخستین کتاب در رابطه با عکاسی تئاتر که در اوایل سال شصت توسط مرکز هنرهای نمایشی چاپ و تکثیر شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر فتانه داده‌خواه را می‌توان از نخستین بانوان عکاس تئاتر قلمداد کرد، که در دهه شصت و هفتاد در این زمینه فعالیت جدی و مثمر داشت و آثار او از نمایش های آن دوران گنجینه ایی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.


ابراهیم حسینی درباره این کتاب نوشته است، آثار رنگی و سیاه و سفید کتاب، بسیار هوشمندانه انتخاب شده است، چرا که از عکس های خبری و تبلیغاتی‌نمایش‌ها و پرتره‌نگاری صرف بازیگران خبری نیست و عکس‌هایی به کتاب راه یافته‌اند که از لحاظ ترکیب‌بندی، نور و سایر پارامترهای عکاسی تئاتر قابل اعتنا بوده، و عکاس در انتخاب آثار کتاب مرعوب بازیگران مطرح آن دوران نبوده، و صرفا مانند فرم در طراحی صحنه از آنها در جهت ترکیب‌بندی مناسب، بهره برده است.

 


بعضی عکس‌ها از لحاظ انتخاب ثبت زمان عکس نسبت به نورپردازی نمایش و فرم بازیگران نمایش در همان لحظه، به یک همخوانی زبیا از لحاظ بصری رسیده که مخاطب در مواجهه با اثر، یک لحظه دیداری و حظ بصری را تجربه می‌کند.
در انتها، چاپ چنین کتابی با عکس‌های استاندارد هنوز قابل دیدن و گفتگو است، در آن دوران که عکاسی تئاتر مانند این دوران جدی نبود و بیشتر به عنوان عکس یادگاری از نمایش، بسنده می‌شد، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

 

پ ن: عکس های مطالب از پیچ انجمن عکاسان خانه تیاتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *