اخبار خانه تئاتر, اخبار نمایش و اجرا, موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر, ویژه اعضاء خانه تئاتر

جزییات کارگاه‌های آموزشی جشنواره مونولوگ شکسپیر اعلام شد

نخستین جشنواره مونولوگ شکسپیر و چخوف ۴ کارگاه آموزشی را برگزار می‌کند.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی جشنواره، با نهایی شدن فهرست برگزارکنندگان کارگاه در نخستین جشنواره مونولوگ شهرزاد جدول کارگاه‌ها تکمیل شد. نخستین جشنواره مونولوگ شکسپیر و چخوف قصد دارد امسال این کارگاه‌ها را در حیطه‌های مختلفی برگزار کند.

این جشنواره بدین وسیله از علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این ورک‌شاپ‌ها دعوت می‌کند تا با دبیرخانه جشنواره تماس بگیرند.

حضور در این کارگاه‌ها رایگان است.

جزییات کارگاه ها به شرح زیر است:

-ورکشاپ «تمرین برای نزدیک شدن به کاراکترهای شکسپیر» توسط فرهاد مهندس‌پور

-نشست «شیوه بازیگری در نمایشنامه های آنتوان چخوف» توسط مهدی حامد سقاییان

-ورکشاپ «قدرت بازیگر، در مواجهه با آثار شکسپیر و چخوف» توسط اردشیر مهرآبادی

-نشست «تحول شیوه اجرایی از تراژدی ادیپ تا تراژدی هملت» توسط محمد رضا خاکی

پردیس تئاتر شهرزاد با هدف پشتیبانی از تجربه های نو و امکان بروز خلاقیت ها در تئاتر، به ویژه به منظور کشف استعدادهای ارزنده در بازیگری و معرفی آنها در عرصه ی تئاتر حرفه ای، نخستین جشنواره مونولوگ (تک گویی) شهرزاد را با عنوان «مونولوگ‌های شکسپیر و چخوف» با طراحی و دبیری مسعود دلخواه برگزار می کند.

 

حضور پررنگ شهرستان‌ها در جشنواره مونولوگ شکسپیر و چخوف

 

 

نشست خبری نخستین جشنواره مونولوگ شکسپیر و چخوف به دبیری مسعود دلخواه برگزار شد.

نشست خبری نخستین جشنواره مونولوگ شکسپیر و چخوف به دبیری مسعود دلخواه ۲۳ اردیبهشت در بوتیک تئاتر ایران (از مجموعه‌های وابسته به پردیس تئاتر شهرزاد) برگزار شد.

مراسم با تأخیری حدود ۵۰ دقیقه آغاز شد.

مسعود دلخواه دبیر جشنواره در ابتدای نشست ضمن عرض خوشامدگویی، عنوان کرد: شاید نخستین چیزی که باید در مورد آن توضیح دهم که چرا شکسپیر و چخوف. موضوع این است که اگر تاریخ ادبیات نمایشی جهان را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که آن ۲ نفر جزو قله‌های اصلی تاریخ ادبیات نمایشی جهان هستند. من از هوش مصنوعی در مورد وجود جشنواره مونولوگی درباره شکسپیر و چخوف پرسیدم که پاسخ بدین شکل بود که جشنواره معتبر خاصی که در مورد این ۲ درام‌نویس مشهور، وجود داشته باشد.

وی در ادامه به ارائه‌ گزارشی آماری از آثار رسیده به دبیرخانه، پرداخت: ۵۰۰ جوان دانشجو و محصل، به دبیرخانه جشنواره اثر ارسال کردند که بسیار جای خوشحالی دارد، این استقبال، مسلماً بخش مسابقه و رقابت جایگاه خود را دارد که باید به نسل جوان انگیزه بدهد. داوران مرحله اول بهناز جعفری، علی شمس و فرهاد مهندس‌پور بودند. در دور جدید ۲ داور از داوران قبلی حضور دارند. رضا ثروتی، مهدی حامد سقایان، اردشیر مهرآبادی داوران جدیدی هستند که در دور دوم به انضمام ۲ داور از داوران مرحله اول، به داوری خواهند پرداخت.

دلخواه یادآور شد: با اینکه مسئله ما جوان‌ها هستند اما گروه داوران ما حرفه‌ای هستند که این فضا را برای جوانان مهیا می‌کنند. ما از محصل‌های ۱۴-۱۵ ساله شرکت کننده داشتیم تا افراد ۶۰-۷۰ ساله حرفه‌ای. بسیاری جذاب است وقتی که نوجوانی مونولوگی از «باغ آلبالو» را انتخاب می‌کند، کل متن را می‌خواند و مسلط می‌شود و تنها به انتخاب یک مونولوگ بسنده نمی‌کند. نکته جالب دیگر این است که نیمی از آمار ۵۰۰ نفره آثار از شهرستان‌ها هستند و نیمی دیگر از تهران. همچنین نیمی از این افراد دانشجوی تئاتر و نیمی دیگر در حرفه‌های دیگر مشغول‌ هستند.

بهناز جعفری نیز در این نشست به نمایندگی از هئیت داوران، بیان کرد: چخوف و شکسپیر، پس از گذر سال‌ها از مرگ‌شان، هنوز آثاری دارند که می‌توان از آن‌ها چیزهایی را برای تنهایی بشر امروز بیرون کشید. شاید برای آدم امروز مونولوگ خواندن و تکرار واژه‌ها بتواند دغدغه وجودی انسان را بیرون بکشاند. مونولوگ، بسیار کار سختی است زیرا بازیگر کارگردان خودش است؛ بازیگر باید به بازی خود تنوع بدهد. من خودم به عنوان یک بازیگر به سختی مونولوگ باور دارم زیرا نگه‌داشتن مخاطب در این وادی بسیار سخت است. من از حضور خود در این جشنواره بسیار خوشحال هستم و خوشحالم که شاهد جوانانی هستیم که شگفت‌انگیز ظاهر می‌شوند و چنان آثار شکسپیر و چخوف را روی صحنه می‌برند و واژه‌هارا مال خود می‌کنند. امیدوارم رپرتوآر و جشنواره های این‌چنینی ادامه‌دار باشد و تن به دولتی شدن ندهد.

دلخواه در پایان تصریح کرد: شاید لازم است بگویم انتخاب حدود ۵۰ نفر از میان آثار دریافتی جشنواره، بدین معنا نیست که بقیه افراد بازیگران ضعیفی هستند و قطعا خطا در داوری، در هر جشنواره‌ای وجود دارد. قطعا در روزهای جشنواره، هر روز تعدادی کارگردان و تهیه‌کننده در جشنواره حضور خواهند داشت که از میان آثار، بازیگرانی را خواهند دید و انتخاب خواهند کرد. فکر می‌کنم این راه سالم‌ترین راه ممکن برای معرفی استعدادها باشد.

ادامه جلسه به پرسش و پاسخ میان اصحاب رسانه و دست‌اندرکاران جشنواره، اختصاص داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *