اخبار انجمن ها, اخبار خانه تئاتر, موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر, ویژه اعضاء خانه تئاتر

«حسین خانی بیک» چند روز پس از سالروز تولدش درگذشت

«حسین خانی بیک» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در ۸۴ سالگی درگذشت.

انجمن بازیگران خانه سینما سه شنبه شب ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ خبر درگذشت حسین خانی بیک را تایید کرده است.
به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، مرحوم خانی بیک طی سال های اخیر دچار بیماری شده بود و به همین علت فرصت حضور در آثار نمایشی را نیافت.

مرحوم خانی‌ بیک زاده متولد ۱۸ مرداد سال ۱۳۲۰ در تهران است.

در سال ۱۳۴۵ مهین دیهیم خانه تئاتری ایجاد کرد که به خانه هنرمندان ایران معروف شد. و خانی‌بیک نیز شاگرد مهین دیهیم شده و برای اولین‌بار کار تئاتری خود را آغاز کرد و اولین جرقه‌های هنر تئاتر حرفه‌ای در وی پدید آمد .

از سال ۱۳۴۷ با همکاری عباس جوانمرد و هادی اسلامی به‌طور رسمی کار تئاتر را آغاز کرد و گروهی به نام «گروه دوم هنر ملی» تشکیل دادند که اعضای آن را هنرمندانی چون خسرو شکیبایی، سیروس گرجستانی، رقیه چهره‌آزاد، مهری مهرنیا، کیومرث ملک‌مطیعی، قاسم افشار و… تشکیل می‌دادند .او می‌گوید: «ما افراد منسجمی بودیم و همدیگر را بسیار دوست داشتیم و به دلیل علاقه شدیدی که به تئاتر داشتیم تبدیل به آچار فرانسه اداره تئاتر شده بودیم. آن روزها « گروه اول هنر ملی» را عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، جمیله شیخی و… تشکیل می‌دادند.

وی روزهای اول کارش را با نمایشنامه‌هایی که هادی اسلامی می‌نوشت آغاز کرد  و اولین نمایشنامه صحنه‌ای خود را به نویسندگی و کارگردانی هادی اسلامی در انجمن سفارت آمریکا در تهران به روی صحنه برد و در تئاترهایی چون حسن سنتوری نقش «عزیز تارزن» یک معتاد تارنواز را بازی می‌کرد. در این دوره او کارمند اداره دارویی کشور نیز بود .

 

مرحوم خانی بیک سرانجام در سال ۱۳۵۶ وارد سینما شد و اولین کار سینمایی وی «باغ بلور» نام داشت.

مریم و مانی (۱۳۵۷)، سفیر (۱۳۶۱)، شاخه‌های بید (۱۳۶۷)، عبور از غبار (۱۳۶۸)، فرار مرگبار (۱۳۷۴) و رنج و سرمستی (١٣٩٢) از جمله فیلم های مرحوم خانی بیک هستند.

مرحوم خانی بیک همچنین در سریال های از جمله «مختارنامه»، «پاتوق»، «شب دهم»، «پلیس جوان»، «روشن‌تر از خاموشی»، «روزگار جوانی»، «امام علی(ع)»، «میرزا کوچک خان»، «روزی روزگاری»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «سربداران» ایفای نقش کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *