اخبار انجمن ها, اخبار خانه تئاتر, موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر, ویژه اعضاء خانه تئاتر

لاله تقیان : در حال پژوهش روی اثرات اجتماعی تعزیه هستم

لاله تقیان، پژوهشگر شناخته شده تئاتر از تحقیق و پژوهش اخیر خود روی اثرات اجتماعی تعزیه خبر داد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از ایران‌ تئاتر ، لاله تقیان ، از چهره‌های نام‌آشنای حوزه پژوهش تئاتر و یکی از مدیران سابق انتشارات نمایش مرکز هنرهای نمایشی است که در زمان مدیریت خود در این انتشارات با حمایت زنده‌یاد جلال ستاری، فصلنامه‌های تئاتر را که همچنان یکی از منابع مهم پژوهش در عرصه هنرهای نمایشی است، منتشر کرد.

«فلسفه و تئوری تئاتر حماسی»، «سنت‌های نمایشی»، «اسنادی از تکیه دولت»، «پژوهش و تعزیه»، «تعزیه حر» و … تنها بخشی از مقالات این پژوهشگر در زمینه تعزیه و نمایش است.

کتاب‌های «درباره تعزیه و تئاتر» و «شاه غریب، پژوهشی در تعزیه‌های رضوی» نیز ازدیگر آثار مکتوب تقیان است که با همراهی داوود فتحعلی بیگی‌، کارگردان و مدرس نمایش‌های آیینی گردآوری و به چاپ رسیده‌اند.

لاله تقیان با اشاره به فعالیت‌هایش در این روزها می‌گوید: «هم اکنون در حال تحقیق و پژوهش روی اثرات اجتماعی تعزیه هستم.»

او ادامه می‌دهد: «درباره این هنر آیینی سنتی در گذشته زیاد حرف زده‌اند و دیگر لازم به تکرار من نیست. بنابراین به صورت مختصر به تاریخچه تعزیه و تاثیر اجتماعی آن در گذشته اشاره دارم و بیشتر به مفاهیمی که درتعزیه وجود دارد و تاکنون در مورد آن‌ها صحبت نشده است، خواهم پرداخت.»

این پژوهشگر بیان می‌کند: «وقتی هنری همچون تعزیه سال‌ها زنده و برقرار مانده است، قطعا اثرات اجتماعی داشته و این مسئله اهمیت پژوهش در این زمینه را دوچندان می‌کند. حال اینکه در این تاثیرات به بخش فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و …. پرداخته شود نیاز به زمان بیشتری دارد و من هنوز به جزییات بیشتری از این پژوهش نرسیده‌ام و باید در زمان و فرصت دیگری به آن بپردازم.»

تقیان می‌افزاید: «از تصمیم من برای پرداختن به این پژوهش زمان زیادی می‌گذرد اما مشکلاتی چون بیماری همسرم، همه‌گیری ویروس کرونا و مشکلاتی از این دست باعث شد تا این پژوهش برای مدتی مسکوت بماند و اکنون مجددا برای پرداختن به آن اقدام کردم.»

این کارگردان، محقق و پژوهشگر تئاتر در پایان با تاکید بر لزوم توجه به امر آموزش و پژوهش در عرصه تئاتر می‌گوید: «در بخش آموزشی از معرکه دور هستم اما امیدوارم که مدیران بیش از پیش به بخش آموزش توجه داشته باشند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *