اخبار خانه تئاتر

جبار باغچه‌بان مبتکر تئاتر ویژه کودکان در جهان است

دومین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان باغچه بان در دو بخش اصلی (رقابتی) و جنبی (غیررقابتی)، آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ به میزبانی شهرستان مرند برگزار خواهدشد.

 

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی جشنواره، یکصد و چهار سال پیش جبار عسکرزاده معروف به «جبار باغچه‌بان» نخستین نمایش ویژه کودکان را با عنوان « خِر خِر » در حیاط مدرسه احمدیه شهر مرند اجرا کرد و بر اساس همین سند، مرند اولین شهر در ایران و جهان است که در سال ۱۲۹۸ خورشیدی اجرای تئاتر کودک را تجربه می‌کند و بعدها این رویه به شکل‌گیری اجراهای محیطی و حتی نمایش‌های خیابانی در این شهر می‌انجامد. این در حالی است که تأسیس اولین تئاتر دولتی کودکان توسط ناتالیا زانس، دو سال بعد از آغاز فعالیت تئاتر باغچه‌بان به تاریخ چهارم ژوییه ۱۹۲۰ در مسکو اتفاق می‌افتد.

تئاتر کودک در ایران پیش از آغاز آن در دیگر کشورهای جهان بوده و جبار باغچه‌بان مبتکر تئاتر ویژه کودکان در جهان است.

به مناسبت صد و دومین سالگرد این رویداد فرهنگی _ تاریخی، نخستین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان در مهرماه سال ۱۴۰۰ با حضور پژوهشگران، اساتید حوزه ادبیات کودک و همین‌طور هنرمندان و گروه‌های نمایشی با موفقیت برگزار شد. دومین دوره این رویداد به شیوه رقابتی از میان تولیدات نمایشی با همراهی هنرمندان سراسر کشور در آبان ماه سال ۱۴۰۲ زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و به میزبانی شهرستان مرند برگزار می‌شود.

متن کامل فراخوان به شرح زیر است:

باغچه‌بان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *