اخبار خانه تئاتر

بایگان‌‌ها منتشر شد

کتاب «بایگان‌‌ها» درباره فضل‌الله بایگان از بنیان‌گذاران تئاتر نوین ایران نوشته فرزاد فره‌وشی توسط نشر وزان منتشر شد.

فضل الله بایگان از اعضای بنیان‌گذاران تآتر نوین ایران، بازیگر، گریمو، چهره پرداز و استاد هنرستان هنرپیشگی بود. وی فعالیت خود را با سیدعلی نصر، دکتر مهدی نامدار، رفیع حالتی و دیگران آغاز و فرزندان خود را نیز در این حرفه رهسپار کرد. مرسده، هایده و عنایت بایگان فرزندان فضل‌الله ‌خان که در بین سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۲۷ به عنوان بازیگر فعال بودند. مرسده چند شبی در اجرای پرنده‌ی آبی عبدالحسین نوشین بازی کرد. افسانه بایگان نوه‌ی برادر فضل الله خان دیگر هنرمند این خاندان است که در کتاب فوق به معرفی تمام خاندان بایگان اشاره می شود.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «گفتم زندگانی سراسر رنج. آری!! تصور نمی‌کنم اگر بگویم ایران سرزمین هنر و مهد دانش جهان است پر غلط رفته یا سخنی بگزاف گفته باشم، ولی نکته‌ای که باعث تأسف و در خور بحث و انتقاد است، این است که سرزمین هنرپرور ایران بیش از هر جا، حق هنرمندانی را که چشم جهان را با هنرنمایی‌های عجیب، خیره کرده‌اند نه تنها ادا نکرده، بلکه ضایع ساخته و از این روی، از سیر تکاملی هنر آن طور که باید و شاید جلوگیری نموده و آن همه استعدادی را که در نهاد اولاد این سرزمین، خدا و طبیعت به ودیعه نهاده‌اند خنثی و بی‌اثر ساخته است.

راست است که سرنوشت هنرمندان در هر نقطه‌ای از نقاط جهان، شوم و زندگانی آنها پَست و دردناک بوده است ولی کی و کجا سیرنوشتی بزشتی و تیرگی سرنوشت هنرمندان این سرزمین بوده و عاقبتی مانند عاقبت ارباب صنایع این آب و خاک، بد و دردناک بوده است.»

کتاب «بایگان‌ها»  از مجموعه سردیس ۲ در تیراژ ۲۰۰ نسخه به قیمت ۱۲۸ هزار تومان توسط نشر وزان به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *