سومین نشست از سلسله نشستهای تالار هنر با هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان با حضور مهدی فرشیدی سپهر، حامد زحمتکش، فریبا دلیری، محمد لقمانیان و روشنک کریمی با تاکید بر نقش ورکشاپهای تخصصی و ارتباط مستقیم با آموزش و پروش برگزار شد.
به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی تالار هنر، سومین نشست از سلسله نشستهای تالار هنر با هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان با موضوع «آموزش تئاتر، آموزشهای تخصصی و انتخاب آثار» روز چهارشنبه ۴ مرداد در این تالار هنر برگزار شد.
مهدی فرشیدی سپهر، حامد زحمتکش، فریبا دلیری، محمد لقمانیان و روشنک کریمی جمعی پنجنفره از کارگردانان و بازیگران تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان در این نشست با همراهی مدیر تالار هنر حضور داشتند.
استادان کارگاههای آموزشی باید بهروز باشند
فرشیدی سپهر، کارگردان تئاتر در این نشست با تاکید بر آموزش و برگزاری کارگاههای آموزشی برای بهروز کردن هنرمندان گفت: «کارگاههای آموزشی در این سطح باید توسط استادانی که روانسنجی، زیباییشناسی و جامعهشناسی بدانند برگزار شود. این استادان باید آدمهای بهروزی باشند.»
او همچنین با نگارش اساسنامه برای گزینش آثار نمایشی تالار هنر مخالفت کرد و افزود: «این رویکرد که هنرمندان بدون آنکه کاری برای ارائه داشته باشند واجد نوبت برای اجرا باشند کار اشتباهی است. هر کسی که اثری دارای حرف مناسب زمان داشته باشد و بخواهد آن را در قالب یک اجرای نمایشی بیان کند، باید بتواند نوبت اجرا داشته باشد نه اینکه صرفا افرادی هر دو سال یکبار اجرا بروند.»
فرشیدی سپهر در بخش دیگر صحبتهایش به شورای انتخاب آثار پرداخته و گفت: «برای بازبینی باید از تمام کسانی که دوره آموزشی را پشت سر گذاشتهاند، استفاده شود. حتی اگر ۱۰۰ نفر باشند. از این طریق است که افکار عمومی را برای انتخاب فعال میکنیم. در زمینه محتوای نمایشها نیز مردم را باید با اتفاقات ملموس مواجه کنیم.»
او درباره ایجاد فرصت برای کاراولی ها نیز توضیح داد: «اگر نمایشی قابلیتهای کیفی لازم را داشته باشد باید حمایت شود. اساسا در کار هنری پیشکسوت و کار اولی معنا ندارد. ممکن است یک نمایش کار اول فرد باشد ولی عالی باشد. از سوی دیگر هم امکان دارد کاری از یک پیشکسوت افتضاح باشد.»
این کارگردان تئاتر صحبتهایش را با موضوع هزینههای بالای تولید یک اثر هنری که از مرحله پیش تولید تا پایان اجرا وجود دارد، به پایان برد و گفت: «باید پیگیر کمکهزینه آثار نمایشی باشیم و این حق را مطالبه کنیم.»
فضای فانتزی در ذهن بچهها بسیار تاثیرگذار است
فریبا دلیری، مدرس و کارگردان تئاتر نیز با بیان اینکه نمیشود انتظار داشت کسی بعد از آموختن الزاما خوب کار کند، به اهمیت تفکیک بخش کودک و نوجوان در نمایشهای روی صحنه پرداخته و توضیح داد: «فضای فانتزی در ذهن بچهها بسیار تاثیرگذار است و میتواند به تکامل ذهن بچهها کمک کند اما کار نوجوان باید به صورت ویژهتری بررسی شود.»
او تاکید کرد: «در تالار هنر باید به طور همزمان یک کار کودک و یک کار نوجوان روی صحنه باشد.»
دلیری ارتباط با آموزش و پرورش را ضروری دانسته و افرود: «وزارت آموزش و پرورش باید از اجراهای تالار هنر مطلع شود که اجراهای صبح برپا بماند. بدون شک لازم است که تالار هنر برای پر بودن سالن اجرا و جذب مخاطب، رایزنیهای بیشتری انجام بدهد.»
این کارگردان تئاتر گفت: «شورای انتخاب آثار نمایشی باید شامل کارگردان، بازیگر، طراحان و کسانی که تخصص دارند، باشد. این افراد بهترین قاضیها برای انتخاب هستند و میتوانند انتخاب درست داشته باشند. با مزر قائل شدن بین کار ایرانی و خارجی مخالف هستم. مهم رساندن پیام و کار خوب است. در این رابطه مرزی بین کار خارجی و ایرانی نمیبینم.»
او تصریح کرد: «بهرغم مخالفتی که در گذشته راجع به اجرای کار اولیها داشتم، در حال حاضر با ارائه طرح کارگردانی برای بررسی کار اولیها موافق هستم. کسی که کارگردانی میکند باید یک طرح داشته باشد. باید از قبل بداند میخواهد درباره صحنه، لباس، موسیقی، کارگردانی و حتی بازیها چه کاری انجام بدهد.»
تجربهاندوزی در عرصه تئاتر، یکی از امتیازات لازم برای کارگردانان جوان است
همچنین حامد زحمتکش، بازیگر و کارگردان تئاتر نیز در این جلسه، تجربهاندوزی تئاتری را یکی از امتیازات لازم برای جوانانی که میخواهند نمایشی را کارگردانی کنند، دانسته و گفت: «اگر یک کارگردان جوان قبلا با عناوین مختلف در تئاتر کار کرده باشد میتواند بهتر از تجربیاتش استفاده کند. حداقل ادبیات حرف زدن و کار کردن با کارکنان سالن را بلد است و یکباره و بدون پیشینه وارد فضای اجرایی نشده است.»
او در بخش دیگر صحبتهایش پیشنهادهایی برای ایجاد محیط آموزشی ارائه داد که ایجاد بانک کتاب برای مطالعه مراجعهکنندگان، اختصاص روزهای شنبه به کارگاههای تخصصی ویژه هنرمندان از آن جمله بود.
هنرمند باید جهانبینی شخصی داشته باشد
روشنک کریمی، بازیگر و کارگردان تئاتر نیز ضمن تاکید بر آموزش و برگزاری ورکشاپهای مختلف تخصصی برای هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان گفت: «هنرمندان نیاز به جهانبینی شخصی دارند که براساس آن کار کنند وتوانایی انتقال آن نگاه را داشته باشند.»
او ارائه خوراک مفید و درست هنری را از وظایف اصلی تالار هنر برای مخاطب دانسته و پیشنهاد داد که ظرفیتهای بینالمللی هنرمندان باید مورد توجه قرار بگیرد. در عین حال استادان خارجی برای برگزاری ورک شاپها دعوت شوند.
عاشق کار کردن در تالار هنر هستم
محمد لقمانیان، بازیگر و کارگردان تئاتر هم در این نشست، هزینههای بالای تولید اثر نمایشی را یکی از دلایل کم کاری خودش در زمینه تولید اثر نمایشی عنوان کرده و گفت: «من عاشق کار کردن در تالار هنر هستم اما چون نیازمند بودجه بسیاری است، این کار را انجام ندادهام. به اعتقاد من کار ضعیف تماشاگر را فراری میدهد. هنرمند مقصر این موضوع نیست که برای گذراندن زندگی نیاز به درآمد دارد و اگر کار بیکیفیتی به او پیشنهاد داده شود، قبول میکند.
او با ذکر این نکته که صرف حرف زدن نمیتواند سیستم غلط را درست کند، افزود: «اگر ورکشاپ برگزار میکنیم دلیلش هنرمند کردن دیگران نیست، بلکه آشنایی با کار هنری است.»
لقمانیان افزایش تعداد افراد در شورای انتخاب آثار را زمینهای برای انتخاب بهتر عنوان کرده و تاکید کرد که آنچه اثر نمایشی میخواهد بگوید باید شامل حرف اکثریت جامعه باشد و این از تجربه و مطالعه و پیوسته کار کردن به دست میآید.
این هنرمند تئاتر در پایان گفت: «برای موفقیت در گیشه، سواد در اقتصاد و رسانه لازم داریم و برای این کار باید یک سیستم درست داشته باشیم. داشتن تیم مارکتینگ برای تبلیغات موثر است.»