علی سرابی: نمایشم فقط در تالار وحدت قابل اجراست

علی سرابی که مدتی است قصد دارد نمایشی تازه را روی صحنه بیاورد، درباره وضعیت اجرای آن می‌گوید: ایده‌ال گروه ما این بود که نمایش‌مان را اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۳ در تالار وحدت اجرا کنیم ولی گویا تالار در آن تاریخ، برنامه‌های دیگری دارد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، این کارگردان و بازیگر تئاتر در گفتگو با ایسنا ادامه می‌دهد: نمایش تازه‌ای که قصد اجرای آن را داریم، یک متن انگلیسی است که تا به حال در کشور ما اجرا نشده و از مدت‌ها پیش مجوز اجرای آن را از مرکز هنرهای نمایشی گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم زودتر آن را روی صحنه بیاوریم تا طراوت و تازگی آن حفظ شود.

سرابی اضافه می‌کند: این نمایش ویژگی‌هایی دارد که فقط در تالار وحدت قابل اجراست. برای ما بهترین حالت این بود که آن را بهار آینده در ماه‌های اردیبهشت و خرداد روی صحنه ببریم ولی تالار وحدت در آن تاریخ برنامه‌های دیگری دارد و گروه‌های دیگری قبل از ما، نوبت اجرا گرفته‌اند و مدیران تالار نتوانستند زمانی را برای اجرای ما در نظر بگیرند.

او ادامه می‌دهد: درخواست بعدی ما، اجرای این نمایش در فصل پاییز و زمستان است که امیدواریم با مساعدت مدیران تالار وحدت، بتوانیم آن را روی صحنه ببریم.

علی سرابی آخرین بار نمایش «آن سوی آینه» نوشته فلوریان زلر را با با بازی ریما رامین‌فر، مارال بنی آدم، پژمان جمشیدی و خودش در تالار وحدت روی صحنه برد.

عطر آدم در دور سوم اجرا به پردیس شهرزاد رفت

سرود-نمایشِ «عطرِآدم» به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر برای اجرا به پردیس تئاتر شهرزاد رسید.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، سرود-نمایشِ «عطرِآدم» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرشیدی سپهر از روز یکشنبه ۶ اسفند ساعت ۱۸ در پردیس تئاتر شهرزاد سالن شماره دو روی صحنه رفته است.

بازیگران این اثر به ترتیب عمر: مهرک مهدی ۴سال، ماهک مهدی ۸سال، محمدسروش علیشاهی ۱۰سال، نامی تابعیان ۱۰سال، هوراد وجدان زاده ۱۵سال، مبینا اکبری ۱۷سال، یاسمین کاظمی ۱۷سال، آریانا کیهانفر ۱۸سال، هلیا هاشمی ۱۸سال، سجاد حسینی ۱۹سال، سبا همزه ۲۰سال، ویانا قلی تبار ۲۱سال، نفس صادقی ۲۱سال، مهیار اسدی ۲۷سال، عباس اکبری ۲۷سال، پویا طهماسبی ۲۸سال، فاطمه کریمی ۳۲سال، فاطیما گلچین ۳۷سال، زهرا کریمی ۳۹سال، خالق استواری ۳۹سال، مهدی فرشیدی سپهر ۴۱سال، روشنک کریمی ۴۲سال، مریم علوی ۴۲سال، مریم میرطاهری ۴۲سال، سایه چهرچلگانی ۴۲سال، ملیحه اکبری ۴۲سال، حمیدرضا ملاحسینی ۴۴سال، لیلا حسینی ۴۵سال، محسن صادقی ۵۲سال، مریم منصوری ۵۴سال هستند.

دیگر عوامل این نمایش عارت اند از سایه چهرچِلگانی (دستیار و برنامه ریز)، عباس اکبری و روشنک کریمی (پشتیبانی)، مهیار اسدی و آرین صمدی (تنظیم قطعات)، معین قوی (پوستر، تیزر و موشن گرافی)، آناهیتا طهماسبی و معین قوی (عکس)، هانا صراف (صفحه مجازی)، حامد جهانبخش (اصلاح کیفی موسیقی ها)، مسیحا ابوعلی (استودیو کارو و ترانه سرای مهمان) و عباس اکبری (نویسنده آیتمِ رسمِ روستا).

سرود-نمایشِ عطرِآدم برای بزرگسالان و نوجوانان بالای سیزده سال مناسب است.

در خلاصه این سرود-نمایش آمده است: «اقشار گوناگون مردم در کنار هم سرود می‌خوانند. بدون سفارش و اجبار، سرودهایی که تا به حال نشنیده‌ایم. سرودهایی راجع به شما می‌خوانند؛ و به حرف‌های شما گوش می‌دهند.»

مدت زمان این اجرا یک ساعت و نیم است و هر روز جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در پردیس تئاتر شهرزاد سالن شماره دو واقع در خیابان حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو،‌ بعد از سفارت ایتالیا، شماره ۷۶ – ۷۴ روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند از طریق سایت تیوال و برای اطلاعات بیشتر از طریق تلفن ۰۹۰۳۴۱۴۲۶۱۲ اقدام کنند.

احداث بلک‌باکس تازه با تکنولوژی جدید در ایرانشهر

رییس تماشاخانه ایران‌شهر اعلام کرد سالن شماره ۳ این تماشاخانه در قالب بلک‌باکس، با استفاده از تکنولوژی‌های جدید احداث می‌شود و دارای لابی مشترک با سالن‌های سمندریان و ناظرزاده خواهد بود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، حمید نیلی رئیس تماشاخانه ایران‌شهر درباره وضعیت احداث سالن شماره ۳ این مجموعه تئاتری که مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با افتتاح پلاتوی تمرین تماشاخانه نوید احداث و راه‌اندازی آن را داد،گفت: در حال بررسی طراح‌های سازه‌ای مختلف هستیم و سعی داریم تا جایی که ممکن است سالن شماره ۳ به تماشاخانه ایران‌شهر متصل باشد. پیش‌تر مرحوم رضا حداد به دنبال احداث سالنی در فضایی سمت زمین‌های بازی بوستان هنرمندان بود ولی ما قصدمان این است که با کمک سازمان پارک‌ها و فضاسازی، تمهیداتی در نظر گرفته شود که سالن شماره ۳ به مجموعه متصل و لابی مشترک داشته باشد.

وی به خبرنگار مهر یادآور شد: رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بسیار تمایل دارد که این سالن با تکنولوژی جدید ظرف حدود ۷ ماه احداث شود و یک ساله مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

نیلی با اشاره به این‌که طرح‌های سازه‌ای پیشنهادی به رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ارائه شده است، تاکید کرد: لازمه اجرایی‌شدن این پروژه این است که طرح‌های سازه‌ای توسط رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با توجه به امکانات سازمان بررسی شوند تا مشخص شود کدام‌یک از این طرح‌ها می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن و بهترین شرایط راه‌اندازی شود.

رئیس تماشاخانه ایران‌شهر درباره این‌که سالن جدید بلک‌باکس خواهد بود یا نه، تصریح کرد: مدنظر ما یک بلک‌باکس است زیرا اقبال دوستان تئاتری به بلک‌باکس خیلی بیشتر است. تلاش ما بر ایجاد یک مجموعه قرینه با تماشاخانه ایران‌شهر با لابی مشترک است که به عنوان پردیس تئاتر ایران‌شهر و دارای ۴ سالن شناخته شود. با حمایت‌های رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این بلک‌باکس زودتر راه‌اندازی خواهد شد و در فاز بعدی شاید سالن چهارم نیز به مجموعه اضافه شود. در حال حاضر اضافه‌شدن یک بلک‌باکس قطعی است.

نوشته‌های علی حاتمی نمایش موزیکال می‌شود

مدیر رادیو نمایش از تولید مجموعه‌ای با عنوان «خاتون ترنج» که زنده‌یاد علی حاتمی آن را نوشته خبر داد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن تاکید بر تولید کارهای نمایشی و برنامه‌های ویژه نوروز، از ساخت یک مجموعه نمایشی ریتمیک و موزیکال در رادیو خبر داد.

او با اشاره به تولید این مجموعه که در آن از نوشته‌های زنده‌یاد علی حاتمی استفاده شده است، توضیح داد: ما به رسم هر ساله سعی می‌کنیم نو به نو شویم و کارهای جدیدی را آماده کنیم؛ امسال هم از لحظه سال تحویل تا ایام ماه مبارک رمضان آثار و سریال‌های مختلفی خواهیم داشت.

سوهانی در این زمینه با اشاره به تولید نمایش «خاتون ترنج» توضیح داد: به تازگی قرار است یک کنسرت نمایش موزیکال را در رادیو برای اولین بار داشته باشیم که توسط قربان نجفی ساخته می‌شود.

به گفته او این نمایش بر اساس یکی از متن‌های زنده‌یاد علی حاتمی است که تاکنون کار نشده بود. بر این اساس سعی کردند در قالبی جذاب و شاد آن را به اجرا دربیاورند و برای نوروز آماده کنند.

سوهانی در ادامه از چالش‌های مرکز هنرهای نمایشی رادیو گفت و بیان کرد: این مرکز یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های فعال سازمان صداوسیماست. این مجموعه تنها حوزه‌ای است که هنرمندان و چهره‌ها یا کارمند آن هستند یا مستقیم با مجموعه کار می‌کنند. یکی از جنبه‌های کار ما مدیریت این مجموعه است. به عنوان نماینده هنرمندان معتقدم آنها باید دغدغه‌هایشان را بگویند، واقعا به اندازه جایگاهشان قدر نمی‌بینند و معتقدم صداوسیما خیلی بیش از این باید اینها را تکریم کند.

وی در پایان گفت‌وگوی خود درباره سلبریتیزم و استفاده صداوسیما از هنرمندان به شکل هدفمند هم نکاتی را بیان کرد و گفت: واژه «سلبریتیزم» را که از فرنگ آمده و حتی معادل فارسی برای آن نداریم، می‌توان به جهت محتوایی برای چهره‌های مشهور در صنعت سرگرمی به کار برد. مدیریت این چهره‌ها موضوع پُرمناقشه‌ای است و حرف و حدیث درباره آن زیاد وجود دارد. همه جای دنیا یک چهارچوب ارتباطی به عنوان ائتلاف مرجع وجود دارد. شما برای اینکه گفتمان‌سازی کنی، فرهنگ‌سازی کنی و بر روی جامعه و افکار عمومی اثر بگذارید از آنها باید درست استفاده کنید و همه جای دنیا این کار را می‌کنند. هیچ جای دنیا نه این‌گونه است که سازمان‌های رسانه‌ای چهره‌ها را به حال خودشان رها کنند و نه این گونه است که قلع و قمع‌شان کنند. در نتیجه مدیریت درست و متعادل و هدفمند چهره‌ها مهم‌ترین بستر راهبردی پیش‌روی سازمان صداوسیماست. تلویزیون راهبرد چه گفتن را می‌داند اما مسئله ما چگونه گفتن است؛ آن هم در جهانی که خیلی پیچیده شده است، در جهانی که مخاطب ما منفعل نیست و قدرت دارد.

بازگشت صابر ابر به صحنه تئاتر

صابر ابر نمایش «امشب به صرف بورش و خون» را فروردین ۱۴۰۳ در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه می‌برد و پیش‌فروش بلیت این نمایش از ۹ اسفند آغاز می‌شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، صابر ابر پس از ۶ سال دوری از صحنه تئاتر قصد دارد نمایش «امشب به صرف بورش و خون» نوشته مهدی یزدانی‌خرم را از فروردین سال ۱۴۰۳ در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه ببرد.

ابر این مونولوگ را که بر اساس رمان «نازنین» فئودور داستایوفسکی و ترجمه یلدا ذبیحی شکل گرفته است، در کنار فاطمه نقوی به صحنه می‌برد.

پیش‌فروش بلیت «امشب به صرف بورش و خون» از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۹ اسفند در سایت تیوال آغاز می‌شود.

همزمان با آغاز پیش فروش بلیت، پوستر نمایش با طراحی فرهاد فزونی و عکاسی علی سبوکی نیز منتشر شد.

دیگر عوامل نمایش «امشب به صرف بورش و خون» عبارتند از: مجری طرح: امیرسپهر تقی‌لو، طراح صحنه: صابر ابر، طراح لباس: ندا نصر، طراح گرافیک: فرهاد فزونی، طراح نور: نیلوفر نقیب ساداتی، محمدرضا رحمتی، طراح گریم: لعیا خرامان، طراح صدا: عرشیا باقری، مشاور رسانه ای: فریبرز دارایی، تبلیغات: استودیو این/جا، تبلیغات مجازی: آریان امیرخان (قیلم نیوز)، گروه کارگردانی: الهام میرشفیعی، نیما سکوت، دستیار تهیه و تولید: محمدامین ساکی.

برای زادروز بازیگری کهنه‌کار و بی‌همتا

سال ۱۴۰۲ می‌توانست سالی درخشان از هنرنمایی یک بازیگر کهنه‌کار روی پرده سینما باشد ولی توقیف و بعد هم قاچاق فیلم «برادران لیلا» مانع از این درخشش شد، با این حال در آخرین روزهای سال قرار است یک نقش متفاوت، این بازیگر را دوباره به سینماها بیاورد.

سعید پورصمیمی از آن دست بازیگرانی است که هم گزیده‌ نقش می‌پذیرد و هم از محافل هنری و خبری دور است.

این هنرمند بجز روی صحنه تئاتر و پرده سینما، در اندک رویدادهایی حاضر می شود و کمتر اهل گفتگو است .

سعید پورصمیمی حتی در نشست خبری فیلم «پرویزخان» در جشنواره فیلم فجر هم که چند هفته قبل به پایان رسید، حاضر نشد آن هم در شرایطی که در یک فیلم تمام فوتبالی بازی کرده بود و با تصویری که از مرحوم پرویز دهداری زنده کرد، خیلی‌ها سیمرغ بلورین بهترین نقش اول بازیگری مرد را برای او کنارگذاشته بودند؛ سیمرغی که البته فقط به یک تقدیر ختم شد.

به گزارش ایسنا فردا، نهم اسفندماه سالروز تولد ۸۰ سالگی این بازیگر است که به زودی فیلم «پرویز خان» با نقش‌آفرینی او به جای یکی از مربیان مطرح فوتبال کشور به اکران عمومی‌ می‌رسد.

پورصمیمی هیچ‌گاه تمایلی به مصاحبه نداشته و حتی در مهمانی کوچکی که سال گذشته همزمان با روز ملی سینما و به افتخار او برپا شد، تمایلی برای بازتاب مستقیم صحبت‌هایش نداشت.  شاید ردپای نوع نگاهی که به بازیگری دارد را بتوان در این رویکردی که سال‌هاست پیشه کرده، پیدا کرد. او در آن مهمانی خودمانی از بی‌رحمی کار بازیگری گفته بود، از اینکه در هیچ هنر دیگری، افراد این چنین ناگهانی مشهور نمی‌شوند و این چنین به سرعت از یادها نمی‌روند.

پورصمیمی از نامهربانی‌های بازیگری گفته بود؛ از دوره نوجوانی خود که یک روز به دلیل ورود «فردین» بازار را بستند اما همین ستاره، سال‌هایی از عمر خود را با  فراموشی مردم سپری کرد.

سعید پورصمیمی که تاکنون در حدود ۳۰ فیلم سینمایی بازی کرده، از دهه ۴۰ بازیگری را در تئاتر آغاز کرد و اولین تجربه حضورش در سینما با «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی بود. او در این زمینه گفته: «سال ۱۳۶۵ دوران طرد شدن از تئاتر بود که سر و کله ناصر تقوایی پیدا شد و ما را رها کرد میان یک مشت تبعیدی و خلافکار فیلم «ناخدا خورشید» و این فیلم شد شروع کار سینمایی‌ من.»

به یاد استعداد شگرف تئاتر ایران

هرچند بعضی «مش قاسم» را شاهکار بازیگری پرویز فنی‌زاده می‌دانند اما اولین معلم او، حمید سمندریان با این موضوع مخالف بوده است.

امروز سالروز درگذشت پرویز فنی‌زاده است، بازیگری که با وجود عمر کوتاهش در تئاتر، سینما و تلویزیون خوش درخشید و مرگ زودهنگامش همان اندازه که دوستدارانش را رنجاند، دو کارگردانی را که با او تجربه همکاری داشتند، بسیار آزرده و هم خشمگین کرد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، پرویز فنی‌زاده در کنار سعید پورصمیمی، پرویز پورحسینی و … از اولین هنرجویان اداره هنرهای دراماتیک بود. او خیلی زود به عنوان استعدادی شگرف در تئاتر ایران کشف شد. حمید سمندریان اولین معلم او بود و نخستین همکاری این دو در نمایش «مرده‌های بی کفن و دفن» نوشته ژان پل سارتر به انجام رسید. همان یک تجربه کافی بود که آقای معلم متوجه توانمندی هنرجوی خود بشود و این گونه بود که در اجرای نمایش بعدی‌اش، «باغ وحش شیشه‌ای» از آغاز نقش «تام» را برای فنی‌زاده در نظر گرفت. او در این نقش نیز خوش درخشید و همکاری بعدی آنان در نمایش «طبیب اجباری» رقم خورد، نمایشی که مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و  استعداد فنی زاده را در ژانر کمدی هم به اثبات رساند. تا آنجاکه گفته شد نمی‌توان تصور کرد که بازیگر دیگری جز او این نقش را بازی کند. همان بازی، بهرام بیضایی را بر آن داشت تا فنی‌زاده را برای بازی در فیلم «رگبار» دعوت کند و او در نقش آقای حکمتی هم همچنان مطرح شد.

بازی در نقش کوتاهی در فیلم «خشت و آینه» به کارگردانی ابراهیم گلستان دیگر نقش آفرینی او در سینما بود.

فنی‌زاده با بازی در سریال «دایی جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی با بازی در نقش «مش قاسم» تماشاگران تلویزیون را نیز شیفته خود ساخت تا آنجاکه تکه کلام مشهور او « دروغ چرا تا قبر آآآ…» همچنان در میان نسل‌های گوناگون رد و بدل می‌شود.

به گزارش ایسنا در ادامه بخش‌هایی از نظرات حمید سمندریان را درباره توانمندی‌های فنی زاده و نیز مرگ نابهنگام او که در کتاب «این صحنه خانه من است» منتشر شده، از نظر می گذرانیم:

«همیشه این را گفته‌ام و غلو هم نکرده‌ام که مرگی زودرس به یکی از بزرگ‌ترین استعدادهای هنرپیشگی ایران ظلم کرد. فنی‌زاده خیلی زود مرد. وقتی مُرد ، پایانش نبود. تازه درصد کمی از قدرت‌های بازیگری او را دیده بودیم. سلول به سلول این آدم آرتیست بود. من اطمینان دارم که اگر بود، در پیری هم نقش‌های جدیدی کشف می‌کرد. وقتی مُرد تازه فهمیدم که تئاتر ایران چه چیزی را از دست داده است.»

«شهوت بازی فنی‌زاده، صحنه بود. سینما را زیاد دوست نداشت و بیشتر بازیگری با حضور تماشاچی بود. حضور تماشاچی و نفس او نیروهای نهفته فنی‌زاده را آزاد می‌کرد ولی دوربین با او این کار را نکرد. بنابراین من همیشه به کسانی که می‌گویند شاهکار فنی‌زاده مش قاسم دایی جان ناپلئون است، اعتراض دارم چون فنی‌زاده هنرپیشه صحنه بود زیرا نیروهایش با حضور تماشاگر آزاد می‌شد. البته اگر  در سینما هم نقش‌های بیشتری بازی می‌کرد، چیزی کم نداشت ولی شاهکارهایش روی صحنه خلق شد و من در تمام پیس‌هایی که با او کار کردم این شاهکار را دیدم.»

دلم می‌خواهد وقتی دوستانم از من یاد می‌کنند، بگویند یادش خوش!

پردیس افکاری (بازیگر) با همراهی دوستان و همکاران‌اش در صبح سرد زمستانی تهران، در کنار مهری ودادیان (بازیگر ) به خاک سپرده شد.

به گزارش  گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از ایسنا، مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری این بازیگر، صبح امروز، دوشنبه ۷ اسفند ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

در این مراسم، مجید جعفری کارگردان تئاتر که در چند نمایش با افکاری همکاری داشته است، در سخنانی درباره او گفت: سخن گفتن از عزیزی مانند پردیس افکاری سخت است که او ستاره درخشانی در هنر ایران بود.

او با اشاره به اولین همکاری خود با افکاری یادآور شد: ۴۰ سال پیش، پردیس، از طرف خانواده به من معرفی شد و آنچنان فعال و درخشان بود که در اولین همکاری، نقش اول نمایش را به او واگذار کردم؛«آنتیگونه».

دختری خوش کلام از یک خانواده فرهنگی بود. همان روزها ورود یک ستاره درخشان به هنر ایران نوید داده شد و در این مدت تلاش بسیاری کرد.

جعفری ابراز تاسف کرد: وقتی آن لحظات را به یاد می‌آورم، اصلا باور نمی‌کنم که امروز آمده‌ایم تا «پردیس» را به خاک بسپاریم. نمی‌دانم چه بدبختی است که گریبان ما را گرفته، هنوز یک دوست را به خاک نسپرده‌ایم که باید عزیز دیگری را بدرقه کنیم آن هم کسانی که می‌توانستند همچنان به کار و فعالیت خود ادامه بدهند. همیشه آرزو داشتم که باز او را روی صحنه ببینم ولی پرپر شد، حیف شد. رسم خیلی بدی است و شاید رسم دیگری باید، نمی‌دانم ولی، این رسم نه پایدار است و نه مناسب. برای همه شما آرزوی سلامتی و برای آن عزیزان آرزوی غفران دارم.

در ادامه، محسن شایان‌فر نیز با یادآوری اولین ورود افکاری به سینما افزود: اعتماد به نفس او بسیار جالب توجه بود و صراحت لهجه‌اش ویژگی کار او بود. خیلی حرفه‌ای بود و اصلا شبیه بازیگری تازه‌کار نبود. متاسفانه پس از بازی در فیلم «قلاده‌های طلا» مانند برخی دیگر از همکارانش، منزوی شد و از او خبری نداشتیم تا اخیرا که ماجرای بیماری‌اش معلوم شد و متاسفانه خیلی دیر شد.

سپس نسرین نکیسا، دیگر بازیگر، به نمایندگی از گروه «اتاق شماره ۲۵» دانشکده هنر و معماری متنی را به یاد افکاری خواند.

همچنین حامد نصرآبادیان، هنرمند پانتومیم و یکی دیگر از هم‌کم‌کلاسی‌های افکاری توضیح داد که هم‌کلاسی‌های این گروه برای ایرانی آباد، ۲۵ نهال به یاد او می‌کارند.

در ادامه، علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما با تسلیت‌گویی از سوی این تشکل صنفی به مناسبت درگذشت افکاری، گفت: امان از این زود رفتن‌های تلخ و غم‌انگیز برای ستاره‌ای که منتظر شروع فصل تازه‌ای از فعالیت‌هایش بودیم اما اجل فرصت نداد. امروز روز تلخی است که دو عزیز هنرمند سینما و تلویزیون، پردیس افکاری و استاد پرویز ربیعی، هنرمند باسابقه دوبله را به خاک سرد می‌سپاریم.

دهکردی از مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری و وحید لک قدردانی کرد و افزود: تکرار نام پردیس، تا ابد، تکرار هنر بازیگری خواهد بود.

سپس محمد نجفی، همسر افکاری و کارگردان نیز با قدردانی از حاضرانی که در هوای سرد به مراسم خاکسپاری این بازیگر آمده بودند، با صدایی بغض‌آلود افزود: قرار ما این نبود و قرار ما این بود که با هم باشیم و کار کنیم. من ۸ سال کنار پردیس بودم و ما عاشقانه یکدیگر را دوست داشتیم و می‌خواستیم با هم کار کنیم. لحظه‌ای نبود کنار من باشد و به فکر من نباشد. تمام غصه‌های مرا می‌خورد ولی غصه‌هایش را به من نمی‌گفت.

او در ادامه دو پیام از خواهر و خواهرزاده افکاری را که امکان حضور در مراسم را نداشتند، خواند و بخشی از مطالبی را که پردیس افکاری برای ایران نوشته بود، ارایه کرد.

افکاری در دل‌نوشته‌ای که برای روز سینما نگاشته بود، آورده بود: در زمان ترک دنیا باید چیزی ارزشمند به یادگار بگذاریم. دلم می‌خواهد وقتی دوستانم از من یاد می‌کنند، بگویند یادش خوش! پردیس همیشه هوای ما را داشت و همیشه ما را شاد می‌کرد و هرگز از تلخی‌ها و غم و غصه‌هایش چیزی نمی‌گفت. دلم می‌خواهد به یاد خنده‌هایم، اشک‌هایشان به خنده تبدیل شود و خوش و خرم روزگار بگذرانند و زندگی کنند.

همچنین مطلب دیگری را هم که افکاری، درباره مادرش نوشته بود، خوانده شد.

این مراسم به کوشش خانه سینما، مرکز هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی، موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر و موسسه هنرمندان مهرآفرین برگزار و پیکر پردیس افکاری در کنار مهری ودادیان و در همسایگی فریماه فرجامی و مهین شهابی به خاک سپرده شد.

همچنین مجلس ختم این بازیگر توسط همین‌ حامیان روز پنجشنبه، ۱۰ اسفند ماه در مسجدالرضا واقع در میدان نیلوفر، راس ساعت ۱۶ و سی دقیقه برگزار می‌شود.

تئاتر نصر21 سال است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد

«تئاتر نصر» روزهای پرفراز و نشیبی را در چندین دهه سپری کرده است و همچنان بعد از گذشت ۶ سال که تحت مالکیت سازمان زیباسازی شهر تهران درآمده هنوز هیچ اقدامی در جهت احیا و یا تبدیل شدنش به «موزه تئاتر نصر» صورت نگرفته است.
به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از برنا، آتش‌سوزی‌های مکرر، ردخون قتل، بلیت‌های صد تومانی، دزدی مس، هنر شاگردان کمال‌الملک در دکورها، نفس هنرمندانی که روی صحنه زندگی کردند همه و همه تجربیاتی است که تماشاخانه «نصر» طی سال‌ها به خود دیده است. تماشاخانه‌ای که مدت‌هاست زمزمه تبدیل شدنش به موزه شنیده می‌شود.

اگر تاریخ را مرور کنیم باغ شعاع‌السلطنه، کافه لاله‌زار، کلوپ اسپرتیف و… از قدیمی‌ترین مکان‌هایی بودند که در آن‌ها نمایش اجرا می‌شد، اما بی‌شک در تاریخ تئاتر ایران، یکی از مشهورترین تماشاخانه‌ها متعلق به گراند هتل است. برخی می‌گویند گراند هتل در محل پیشین «هتل دوپاری» در زمینی که پیش‌تر متعلق به «طاووس گرجی» سوگلی فتحعلی شاه بود و نصرالله باقراَف (باقر خان قفقازی) آن را خریداری کرده بود، ساخته شد.

تماشاخانه گراند هتل تنها تماشاخانه آبرومند شهر بود که خواهان زیادی داشت و اهالی هنر برای اجرا تئاتر باید وقت می‌گرفتند. در مقاله‌ای به قلم نیایش پورحسن در مجله هنرو معماری مهر و آبان سال ۸۸ آمده است که سید علی خان نصر رئیس شرکت «کمدی ایران» درباره این تماشاخانه و احوالاتش در آن زمان نوشته بود: «در تمام طهران فقط یک سالون تئاتر بود، در گراند هتل لاله‌زار متعلق به باقراُف. شبی صد تومان کرایه می‌خواستند. ضمناً برای خودشان و اقوامشان هم بلیط مجانی می‌خواستند حال ملاحظه بفرمایید که با این درآمد، پرداختن شبی صد تومان کار حضرت فیل بود.»

سیدعلی خان نصر شخصا ریاست این تماشاخانه را به عهده داشت، اما پس از آن که پست سفیر ایران در چین به او پیشنهاد شد به دلیل فعالیت‌های سیاسی مدیریت تماشاخانه را به احمد دهقان سپرد و او را مدیر داخلی تئاتر کرد. در این زمان بر روی تماشاخانه نصر نام «تئاتر تهران» نهاده شد. احمد دهقان نماینده مجلس، مدیر مجله «تهران مصور» بود که در ششم خرداد سال ۱۳۲۹ در دفتر همین تماشاخانه در خیابان لاله‌زار به دست حسن جعفری کارمند شرکت نفت انگلستان ترور شد.

پس از به قتل رسیدن دهقان این تماشاخانه همچنان به کار خود ادامه داد، اما از سال ۱۳۲۹ تا سال ۱۳۳۷ چندین‌بار دچار آتش‌سوزی و رویداد‌های گوناگون شد. سال ۱۳۴۱ به پاس خدمات ارزنده سید علی خان نصر که در بهمن ۱۳۴۰ فوت شده بود با عنوان «تئاتر نصر» مجددا این سالن بازگشایی شد، اما به تدریج این تالار دچار رکود شد تا آن که در اوایل انقلاب توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) مصادره شد.

در سال ۱۳۶۷ واحد جهاد دانشگاهی به ریاست «علی منتظری» برای احیا تئاتر نصر این مکان را اجاره کرد، اما به دلیل فرسودگی و بی‌توجهی مسئولان سرانجام در مرداد ۱۳۸۱ در حین اجرای نمایش «سی و هفت شاهی جناب میرزا» به کارگردانی معصومه تقی‌پور تعطیل شد.

هفتم مهرماه همان سال این مکان به ثبت ملی رسید. بعد‌ها مسئولان اداره هنر‌های نمایشی از مسئولان ذی ربط خواستند تا «ساختمان تئاتر «نصر» به موزه‌ی تئاتر تبدیل شود. باز هم اتفاقی نیفتاد تا آن که در ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ خبر سرقت مس سقف‌های تئاتر نصر و صندلی‌هایش خبرساز شد و هنرمندان را در شهریور همان سال در آن سالن دور هم گرد آورد. این بار تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز هنر‌های نمایشی و جهاد دانشگاهی برای تغییر کاربری از سالن نمایش به موزه امضا شد.

اردیبهشت ۱۳۸۷ کار مرمت و بازسازی تئاتر «نصر» در فاز نخست بازسازی این ساختمان آغاز شد، اما در خرداد ماه این اقدامات به دلیل کمبود بودجه و اعتبارمتوقف شد. ۲۳ دی ماه همان سال اعلام شد: «نظر به مکاتبه مدیر امور مجامع و سهام مجتمع اقتصادی کمیته امام (ره) (مالک تئاتر نصر) با معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه روند بازسازی تئاتر نصر متوقف و منوط به تفاهم‌نامه جدید با مجتمع مذکور است…»

۹ اسفند ۱۳۹۲ در تهران‌گردی احمد مسجد جامعی، رئیس وقت شورای شهر تهران، نوبت به لاله‌زار و خانه بوشهری و تئاتر نصر رسید. ۳۳ نامه تا زمان حضور او در تئاتر نصر بین مسئولان هنر‌های نمایشی، جهاد دانشگاهی و کمیته امداد رد و بدل شده بود، اما این موضوع در حد حرف ماند تا این‌که سرانجام شهردار تهران عصر پنجشنبه ۷ دی ماه ۱۳۹۶ از تعیین تکلیف تئاتر نصر تهران خبر داد و گفت: «طی قراردادی که با کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهاد دانشگاهی منعقد کردیم روز شنبه تئاتر نصر تحویل شهرداری تهران خواهد شد و بلافاصله فعالیت‌های عملیاتی برای تبدیل تئاتر نصر به موزه تئاتر شهر انجام خواهد شد.»

محمد علی نجفی در بخشی از سخنانش در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره تئاتر شهر سال ۱۳۹۶ بیان کرد: «حدود ۱۰ سال پیش استاد عزت‌الله انتظامی درخواست کردند تئاتر نصر دوباره به هنرمندان تئاتر برگردد و به عنوان موزه تئاتر تجهیز و آماده شود چرا که همه ما می‌توانیم رد پای تاریخ فرهنگی کشور را به نوعی در تئاتر نصر ببینیم؛ جایی که بسیاری از بزرگان هنر نمایش روی صحنه رفتند و در آنجا با هنر خودشان مردم را مسحور کردند.»

بلاخره پس از گذشت ۱۵ سال در سال ۱۳۹۶ تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان زیباسازی شهر تهران، کمیته امداد امام (ره) به عنوان مالک و جهاد دانشگاهی که سرقفلی این بنای تاریخی را در اختیار داشت امضا شد و تملک این بنا به اختیار سازمان زیباسازی درآمد و قرار بر این شد که بعد از مرمت و بررسی‌های دقیق این مکان کاربری کاملا فرهنگی به خود بگیرد، که این کاربری احتمالا «موزه تئاتر» خواهد بود.

پس از به نتیجه رسیدن پیگیری‌های چند ماهه این سه ضلع، پنج‌شنبه هفتم دی ۱۳۹۶، محمدعلی نجفی، شهردار تهران اعلام کرده بود «تئاتر نصر شنبه (۹ دی) به شهرداری تحویل می‌شود» که در نهایت روز یک‌شنبه ۱۰ دی به سازمان زیباسازی شهر تهران تحویل داده شد.

حالا امروز حدود ۶ سال است که تئاتر نصر تحت مالکیت سازمان زیباسازی شهر تهران است، اما هنوز هیچ اقدامی در جهت احیا و یا تبدیل شدن موزه تئاتر نصر صورت نگرفته است و همچنان باید منتظر باشیم و ببینیم این نهاد چه برنامه‌ای برای این مکان تاریخی_ فرهنگی دارد.

اجرای شهر فرنگ در بوتیک تئاتر

نمایش «شهر فرنگ» به کارگردانی سپیده شعبان و تهیه‌کنندگی رکسانا خلوتی به روی صحنه است.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر «شهر فرنگ» نوشته محمدرضا غریب‌زاده  از یکشنبه ۶ اسفندماه تا جمعه ۱۱ اسفند ساعت ۱۸:۳۰ در سالن بوتیک تئاتر شهرزاد میزبان مخاطبان خواهد بود.

در خلاصه این نمایش آمده است: «دختری به نام باران، تصمیم دارد در جشنواره مدرسه شرکت کند و به دنبال موضوع مناسب می‌گردد. در نهایت به پیشنهاد پدربزرگ و مادربزرگ، به نوشتن و تصویرسازی از داستان‌های شهر فرنگ، برگرفته از گلستان سعدی در باب دوستی و اصول آن می پردازد…

مرجان دلبند، ابراهیم انتخابی نیکو، باران گلپایگانی، امیرعباس علیزاده، آریسا پیام شاد، سارینا رحمتی، سروش سلیمانزاده، ملیکا شیرمحمدی، پانیذ براتی، ماهور قدیری، ریحانه شیرین فکر، یگانه شیرین فکر بازیگران این نمایش هستند.

عوامل این نمایش عبارتند از: نویسنده: محمدرضا غریب زاده، دراماتورژ و کارگردان: سپیده شعبان، تهیه کننده: رکسانا خلوتی، بازیگران : ابراهیم انتخابی نیکو، مرجان دلبند، باران گلپایگانی، یگانه شیرین فکر، ماهور قدیری، سروش سلیمانزاده، امیرعباس علیزاده، پانیذ براتی، اریسا پیام شاد، سارینا رحمتی، ریحانه شیرین فکر، ملیکا شیرمحمدی، مشاور: ملیکا رضی، برنامه ریز ودستیارکارگردان: امید اله کوهی، دستیارکارگردان: فاطمه فرخی، موسیقی و نور: ایلیا شکرگزار، پویا احسانی فر، نوازنده: باران گلپایگانی، گریم: ملیکا رفیع نژاد ، ساخت تیزر: سینا صفوی، طراح صحنه و لباس:ٓ سپیده شعبان، امورصحنه: سمانه رفیع پور، مجری طرح: اکادمی بازیگری پانیذ.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیط به سایت تیوال مراجعه کنند.