نمایشی درباره تاثیر هیتلر بر زندگی دو خانواده ایرانی

درباره جنگ جهانی، آثار هنری متعددی ساخته شده ولی شاید کمتر به تاثیر این جنگ بر خانواده‌های ایرانی توجه شده باشد. با این همه، یک کارگردان جوان تئاتر به این موضوع توجه داشته و نمایشی در این باره اجرا می‌کند.

دلارام موسوی که به تازگی اجرای نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» را آغاز کرده،  توضیحاتی درباره این نمایش ارایه می‌دهد و از جای خالی جشنواره تئاتر دانشگاهی ابراز تاسف می‌کند.

او که دانشجوی ترم آخر تئاتر است، درباره داستان نمایش خود می‌گوید: نمایش ما درباره چند عکس است که در فاصله سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۶۰ خورشیدی گرفته شده و طی آن سرنوشت دو خانواده ایرانی را می‌بینیم که هیتلر در زندگی‌شان تاثیرگذار بوده و سرگذشت چند نسل از آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

موسوی در گفتگو با ایسنا ادامه می‌دهد: ایده نمایش برگرفته از یک اتفاق واقعی است. در خانواده ما یک کشتی آبا و اجدادی وجود داشته و پدر پدربزرگ من یک تاجر ابریشم بوده که با این کشتی به تجارت می‌پرداخته‌اند. در جریان جنگ جهانی، سربازان هیتلر متوجه نمی‌شوند این کشتی، باری است و با از بین بردن آن، سبب ورشکستگی خانواده ما می‌شوند. داستان نمایش ما هم از اینجا آغاز می‌شود. هرچند این تاثیرگذاری بر زندگی ما خیلی هم پررنگ نبوده ولی به هر حال اگر این اتفاق نمی‌افتاد، شاید امروز چند نسل از خانواده ما وضعیت دیگری می‌داشت.

او درباره ژانر این نمایش نیز توضیح می‌دهد: کار ما یک تراژدی کمدی است. در خلال نمایش، یکسری اتفاق‌های دردناک رخ می‌دهد که ماجراهای دیگری رقم می‌زند ولی به همان نسبت هم اتفاقات خوشایند داریم.

موسوی که اجرای نمایش خود را از روز جمعه ۱۱ اسفند آغاز کرده، درباره پیش‌بینی خود از استقبال تماشاگران از اجرای این اثر نمایشی می‌گوید: هرچند می‌توانستیم نمایش را در زمان بهتری روی صحنه ببریم ولی خوشبختانه از زمان پیش‌فروش بلیت تا به امروز، با استقبال خوبی رو به رو شدیم و با وجود اینکه در این زمینه اضطراب داشتیم، ولی استقبال تماشاگران، فراتر از انتظار ما بوده است.

او که دانشجوی ترم آخر تئاتر است، درباره وضعیت تئاتر دانشگاهی در شرایطی که جشنواره تئاتر دانشگاهی هم چند سالی است که به محاق رفته، توضیح می‌دهد: من جزو ورودی‌های سال ۹۸ هستم و می‌دانم قبل از ما، شرایط دانشگاه‌ها و تئاتر دانشجویی متفاوت بوده است. دوره دانشجویی ما با اتفاقات تلخی مانند کرونا همراه شد ولی خوشبختانه در همین دوران سخت هم مرکز تئاتر مولوی هنوز جایی است که به بچه‌های دانشجو کمک می‌کند و خود من با این نمایش دومین اجرای خود را در این مرکز روی صحنه می‌برم.

او با ابراز تاسف از تعطیلی جشنواره تئاتر دانشگاهی اضافه می‌کند: هرچند امسال در جشنواره تئاتر فجر، بخشی به تئاتر دانشگاهی اختصاص پیدا کرده بود ولی جای خالی جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان یک جشنواره مستقل، کاملا احساس می‌شود. حتی برگزاری دوره بیست و سوم آن، در شرایط کرونایی، باز هم کمک‌کننده بود. در آن جشنواره، مسئولیتی در بخش اداری جشنواره داشتم و باور دارم که با وجود همه سختی‌ها، برای ما دانشجویان، فرصت خوبی برای تجربه کردن بود.

موسوی در پاسخ به اینکه به عنوان یک دانشجوی تئاتر چه چشم‌اندازی رو به روی خود می‌بینید، می‌گوید: چون دیپلمم هم در رشته سینماست، طبیعتا راه دیگری به جز فعالیت هنری برای خودم متصور نیستم ولی هرگز این گونه فکر نکرده‌ام که این تنها راه چاره من است بلکه معتقدم راهی که انتخاب کرده‌ام، خوب بوده و از آن لذت برده‌ام و فکر می‌کنم با وجود همه مشکلات، شرایط تئاتر از زمستان امسال کمی بهتر شده و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» به نویسندگی دلارام موسوی و سروین کیانی با کارگردانی دلارام موسوی و تهیه‌کنندگی ژاله احمدی کبیر از ۱۱ اسفندماه ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است.

سیما ‌غلامی، محمدعلی ‌براتی، فاطمه ‌رادمرد، علی ‌حدادی، فرزانه ‌سیری، علیرضا ‌ولی ‌پور و محمد جهانشاهی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

هر روز نوروزه در آستانه بهار روی صحنه می‌رود

نمایش «هر روز نوروزه» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین انصافی، در آستانه نوروز باستانی به روی صحنه مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌رود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر از روابط عمومی کانون، این نمایش با هدف ایجاد شادی، نشاط و آشنایی کودکان و نوجوانان با سنت‌ها و آیین‌های نوروزی و توجه به فرهنگ نمایش‌های ایرانی‌اسلامی تولید شده است.

در خلاصه این نمایش آمده: عمو نوروز قصد دارد نماینده جدید خودش را به زمین بفرستد. او کسی نیست جز پیروز سال ۱۴۰۳. او تحت تعلیم معلم خود حاجی فیروز (سال ۷۱) تصمیم می‌گیرد کاری کند که هیچ حاجی فیروزی تابه‌حال انجام نداده است، برای همین پیش از اینکه سال جدید برسد او روی زمین می‌رود و…

عوامل نمایش «هر روز نوروزه» عبارتند از: بازیگران: امیرحسین انصافی، پیمان کلانتری با حضور جواد انصافی و با صدای سارا روستاپور، دستیار کارگردان: سیدمعصومه صفایی، شاعر و آهنگ‌ساز: امیرحسین انصافی، ساخت ویدئو گرافیک و هوش مصنوعی: رامین بهادری، طراحی و ساخت صحنه: مهشاد عابدین‌پور، گروه صحنه و دکور: محمد عابدی‌نسب، عارف رضاپور و سینا احمدپور، طراحی و دوخت لباس: فروغ یزدان‌عاشوری، مدیر صحنه: عارف رضاپور، دستیار صحنه و عروسک‌گردان: محمد افضلی‌فر، ساخت عروسک: سعیده دهقان‌نژاد و فروغ یزدان‌عاشوری، طراح پوستر و بروشور: یلدا منتظری و روابط عمومی: مینا بهرامی‌تبار.

نمایش «هر روز نوروزه» به کارگردانی امیرحسین انصافی از ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ روزهای یک‌شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸ به روی صحنه سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در بوستان لاله تهران می‌رود. اجرای صبح این نمایش ویژه مدارس و مهدهای کودک است که با هماهنگی قبلی امکان‌پذیر خواهد بود.

ستوان آینیشمور برای خبرنگاران و عکاسان به صحنه می‌رود

نمایش «ستوان آینیشمور» با طراحی و کارگردانی شکوفه چرخی، روز دوشنبه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ در یک اجرای ویژه برای عکاسان و خبرنگاران روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، نمایش «ستوان آینیشمور» به نویسندگی مارتین ‌مک ‌دونا با ترجمه زهرا جواهری، تهیه‌کنندگی فاطمه بامستی و با طراحی و کارگردانی شکوفه چرخی که از ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است، ساعت ۱۸ روز دوشنبه، ۱۴ اسفند در یک اجرای ویژه از عکاسان و خبرنگاران میزبانی خواهد کرد.

در خلاصه داستان اثر چنین آمده است: «بیایین تو. بیایین تو. دارم بابام رو می‌کُشم!»

امیر عبادی، علی پیله‌ور، امیر زمانی فرد، محمد رضایی، نرگس موسوی، افق ایرجی، امیرحسین فهادان، میلاد صفوی و مهدی شاهی در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

شکوفه چرخی در یادداشتی کوتاه درباره شخصیت‌های نمایش «ستوان آینیشمور» نوشته است: «قهرمانان «نقاب سیاه» شخصیت‌های خارق‌العاده‌ای دارند. این شخصیت‌ها مفاهیم عمیق اجتماعی و انتقادات سیاسی را وارد عرصه داستان می‌کنند و با گفت‌وگوهای دوپهلو و طعنه‌آمیز و نیرومند، زبانی خاص به وجود آورده‌اند. زبانی پیش پا افتاده، که با کمک آن می‌توان همه چیز را توصیف و بیان کرد.»

دیگر عوامل نمایش «ستوان آینیشمور» عبارت‌اند از فهیمه حیدری (دستیار کارگردان و برنامه‌ریز)، سعیده کامرانی (منشی صحنه)، شکوفه چرخی (طراح صحنه)، سینا کثیر و علی بیات (مدیر صحنه)، امیر خسروجردی (نور و صدا)، زهرا عادلخانی (طراح گریم)، محدثه رازگردانی (مجری گریم)، لیلا قزلباش و شکوفه چرخی (طراح لباس)، پیمان عبادی و مهتاب نیکبخت (دستیار لباس)، مانی محمدیان (طراح پوستر و بروشور)، حسن لشنی، رایکا رمضانی و فرزاد ‌جمشیددانایی (تبلیغات فضای مجازی و اموررسانه‌ای)، آیدا عظیمی و مینا محمدی قاهان (عکاسان)، مجید افشارپور (فیلمبردار)، راحله قلی‌زاده (مشاور حقوقی).

نمایش «ستوان آینیشمور» تا ۲۵ اسفند، ساعت ۱۸ در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

 

نمایش‌های تئاتر شهر بیش از یک میلیارد فروش کردند

بر اساس آمار فروش هفتگی آثار روی صحنه مخاطبان نمایش کودک و نمایش ایرانی در تماشاخانه‌های دولتی رشد قابل توجهی داشته‌اند.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل هنرهای نمایشی، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چهارسو و قشقایی مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 11 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد.

نمایش «سیاه خال» به کارگردانی محسن اردشیر که از ۲۵ بهمن در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت ۲۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع 15 اجرا و میزبانی از 3128 مخاطب با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان توانست به فروشی معادل 475 میلیون و 36 هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «روزی روزگاری سمنگان» به کارگردانی محمودرضا رحیمی که اجرای خود را از ۲۵ بهمن در تالار چهارسو ساعت ۱۸ با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۶۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع 15 اجرا و میزبانی از 697 مخاطب توانست به فروشی معادل 74 میلیون و 128 هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «نوزده، نود و نه» به کارگردانی ایوب آقاخانی که اجرای خود را از ۱۹ بهمن در تالار چهارسو ساعت ۲۰ با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۶۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع 20 اجرا و میزبانی از 1836 مخاطب توانست به فروشی معادل 203 میلیون824 هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «عددهای نشده» به کارگردانی حسین کشفی‌اصل نیز که اجرای خود را از ۱۷ بهمن در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان آغاز کرده است، با 22 اجرا و میزبانی 948 مخاطب به فروشی معادل 94 میلیون335 هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «مَثلث» به کارگردانی قیس یساقی نیز که اجرای خود را از ۲۲ بهمن در تالار قشقایی ساعت ۲۰ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان آغاز کرده است، با 18 اجرا و میزبانی 1479 مخاطب توانست به فروشی معادل 153 میلیون و 153 هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «دویست و هشتادمین شب سال» به کارگردانی مرجان پورغلامحسین که از ۱۹ بهمن در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع 20 اجرا و میزبانی از 716 مخاطب، به فروشی معادل 50 میلیون و 40 هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «شکافتن کام ماهی» به کارگردانی سمن قناد که از ۱۸ بهمن در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، تا روز جمعه 11 اسفند با 21 اجرا و میزبانی 531 مخاطب، توانسته است به فروشی معادل 39 میلیون و 550هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش محیطی «خبرنگار بی‌خبر» به کارگردانی محمدهادی عطایی نیز که از ۱۹ بهمن با قیمت۶۰ هزار تومان در کافه تریای تالار چهارسو کار خود را آغاز کرده است تا روز جمعه 11 اسفند با 191 مخاطب توانسته به فروشی معادل 11 میلیون 280 هزار تومان دست پیدا کند.

همچنین نمایش محیطی «من نوید نیستم» به کارگردانی سید علی خوشرو در دور جدید اجراهای خود که از ۱۹ بهمن با قیمت ۵۰ هزار تومان در کافه تریای سالن قشقایی کار خود را آغاز کرده است، با 20 اجرا و میزبانی از 222 مخاطب به فروشی معادل 11 میلیون و 100 هزار تومان دست پیدا کرده است.

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «تخت و خنجر» به کارگردانی محمدعلی نجف‌پور که از 24 بهمن به صحنه رفته است؛ روز جمعه 11 اسفند، شانزدهمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع میزبان 1550 تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام‌بها، نیم بها، میهمان و تخفیف‌دار با بلیت 60 هزار تومانی و ظرفیت سالن 236 نفری، مبلغ 63 میلیون و 426 هزار تومان فروخته است.

در تالار هنر، نمایش «کتابخورها» به کارگردانی اسماعیل رحیمی‌سروش که از روز 25 بهمن، اجرای خود را آغاز کرده است، با 15 اجرا در تالار 244 نفری و قیمت بلیت 100 هزار تومانی، توانسته میزبان یک هزار و 113 تماشاگر و فروش 83 میلیون و 757 هزار تومانی باشد.

نمایش«هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی که از 3 اسفند در تالار هنر با ظرفیت 244 نفری به صحنه رفته است تا روز جمعه 11 اسفند با 8 اجرا و قیمت بلیت 100 هزار تومان، توانسته 745 تماشاگر را جلب کند و به فروش 61 میلیون و 546 هزار تومان دست یابد.

علی کوزه‌گر: تنها جایی که می‌توانیم حرفمان را بزنیم، صحنه تئاتر است

علی کوزه گر که این روزها نمایش «یکی نبود، یکی بود» را روی صحنه می‌برد، با تاکید بر دشواری‌های اجرای این نمایش گفت: در این پروژه تازه به حرف دکتر رفیعی رسیدم که می‌گوید، کارگردان تنهاترین آدم است.

او که در این سال‌ها در حوزه طراحی نور فعالیت کرده و با اجرای این نمایش دومین تجربه کارگردانی خود را روی صحنه برده است، در گفتگو با ایسنا از پروسه اجرای این اثر نمایشی گفت و تاکید کرد که مهم‌ترین جبهه‌ای که می‌توانیم حرف‌مان را بزنیم و نقدمان را مطرح کنیم، صحنه تئاتر است.

کوزه گر درباره حضورش در عرصه کارگردانی توضیح داد: همیشه دوست داشتم کارگردانی کنم. رشته تحصیلی‌ام کارگردانی سینماست و بسیار علاقه‌مند بودم تا سینما و تئاتر را به هم نزدیک کنم. می‌دانم این اتفاق به طور کامل رخ نمی‌دهد ولی خیلی دلم می‌خواست تکنیک‌های روز سینمای دنیا را به تئاتر بیاورم.

این کارگردان با اشاره به شیوه اجرای نمایش قبلی‌اش، «مکبث» ادامه داد: از آنجاکه بیشتر در زمینه تکنیک سررشته دارم، معمولا هم ایده‌هایم حول همین محور می‌چرخد. همچنانکه در نمایش «مکبث» هم ما پرده سینما را به تئاتر آوردیم. بنابراین دوست دارم تکنیک‌های جدید دنیا را در تئاتر خودمان دنبال کنم. تجربه‌ای که در کشورهای دیگر داشته‌ام، نشان می‌دهد که تئاتر روز دنیا گاه محتوای ضعیفی دارد ولی از نظر تکنیکی خیلی قوی هستند و مخاطب را میخکوب می‌کنند. ما در این زمینه خیلی تازه‌کاریم و دوست داشتم این حوزه را تجربه کنم.

او در پاسخ به این پرسش که تمایلی ندارد در زمینه کارگردانی سینما فعالیت کند، گفت: پیش از اینکه در دانشگاه، رشته سینما بخوانم، فیلمسازی خیلی وسوسه‌ام می‌کرد. در بچگی در چند فیلم بازی کرده بودم و در بزرگسالی هم تجربه حضور در برخی از فیلم‌های سینمایی مانند «آقا یوسف» را داشتم و در چند فیلم کوتاه هم طراحی نور کرده‌ام ولی تئاتر، جنس دیگری دارد و مرا به جهانی متفاوت می‌برد. پروسه با هم بودن در تئاتر و فعالیت گروهی برایم بسیار جذاب است. تئاتر را با حمید پورآذری شروع کردم. آن پروسه تمرین را دوست دارم ولی سینما خشک‌تر و مصنوعی‌تر است.

کوزه گر درباره اینکه آیا معتقد نیستید تکنیک، تئاتر را از ذات انسانی خود دور می‌کند، توضیح داد: پیش از ما، بکت، بازیگر را از تئاتر حذف کرده است. نگاه من از نوعی دیگری است چون با تعدادی از کارگردانان معاصر جهان کار کرده‌ام، کمی تازه‌تر و معاصرتر می‌بینم. البته کاری که می‌کنم، یک نوع تجربه اندوزی است و درست و غلط آن را نمی‌دانم. البته می‌دانم درام نمایش ما چه ایرادهایی دارد این بضاعت ماست و برایمان مهم بود که این کار به انجام برسد.

این فعال تئاتری اضافه کرد: شاید مخاطب عادی، نمایش ما را پس بزند و شاید مخاطب اروپایی بهتر با نمایش ما ارتباط برقرار کند چون بارها چنین نمایش‌هایی دیده است. شخصا معتقدم وقتی نیمی از مخاطبان نمایشی را دوست داشتند و نیمی دیگر دوست نداشتند، آن کار موفق است. در هر حال کاملا اطمینان دارم که باید گونه‌های مختلف تئاتر وجود داشته باشد و هر یک مخاطبان خود را پیدا کند. برای من مهم است که اول مخاطب را سرگرم کنم و بعد اگر بتوانم، حرفم را به او منتقل کنم. در این نمایش هم اولین تلاشم این بود که کمی ذهن تماشاگر را از اتفاقات بیرون از سالن دور کنم.

کوزه گر با اشاره به دشواری‌های اجرای نمایش «یکی نبود، یکی بود» افزود: در این پروژه، همان هفته اول خمیده شدم. اجرای آن حتی از نمایشی مانند «سیصد» هم سخت‌تر بود و دشوارترین تجربه کاری من تا به امروز بوده است. در پروسه اجرای این نمایش بارها به یاد جمله دکتر علی رفیعی افتادم که می گوید کارگردان تنهاترین آدم است. البته خوبی این نمایش این بود که صبوری را به من یاد داد.

او که سال‌ها در کنار حمید پورآذری و علی رفیعی کار کرده است، ادامه داد: همیشه آرزو داشتم کمی از صبوری حمید پورآذری را داشته باشم که در این پروژه آن را به دست آوردم. چون نمایش ما کار تکنیک و برنامه‌نویسی است، آن هم بدون امکانات لازم که واقعا سخت است.

این مدرس تئاتر در پاسخ به اینکه با این دشواری‌ها آیا باز هم برای ادامه کارگردانی برنامه‌ای دارید، توضیح داد: چند ایده تئاتری دارم که مخصوص اجرا در سالن بلک باکس است ولی خستگی و فشار این پروژه آنچنان زیاد بود که از الان نمی‌توانم به کار بعدی‌ام فکر کنم. سر این کار پیر شدم و احساس خمیدگی می‌کردم. هفته اول اجرا بسیار پرفشار بود چون هنوز در زمینه تکنیک، مشکلاتی داشتیم.

کوزه گر که در دانشگاه تهران و مدرسه تئاتر مولوی مشغول تدریس است، افزود: از بچه‌های جوان خیلی انرژی می‌گیرم و احتمالا با انرژی آنان دوباره به کار برمی‌گردم. سال‌ها پیش وقتی نمایش «دایره گچی» حمید پورآذری را در فرهنگسرای بهمن اجرا می‌کردیم، استاد سمندریان با دیدن نمایش ما گفت معلوم است که در این نمایش انرژی جوانانه وجود دارد. من هم همان انرژی را از بچه‌های جوان‌تر از خودم می‌گیرم.

این کارگردان در ادامه با ارایه توضیحاتی درباره چالش‌های اجرای تئاتر در مقطع فعلی گفت: یکی از بهترین جبهه‌هایی که می‌توانیم با مردم جامعه خود ارتباط فرهنگی برقرار کنیم و با آنان حرف بزنیم، تئاتر است. متاسفانه دوستانی داریم که کار نمی‌کنند که من به عقیده آنان احترام می‌گذارم ولی همین دوستان در موسسات، کلاس آموزشی برگزار می‌کنند و شهریه‌های بالایی هم می‌گیرند و بعد هنرجویان خود را از تماشای تئاتر و کار کردن در این زمینه، پرهیز می‌دهند. اما آیا این رفتار درست است و این پولی که می‌گیرند حلال است!؟ من در اجرای این نمایش هر شب مانند یک پیشخدمت جلوی در سالن می‌ایستم و از تماشاگران تشکر می‌کنم که در این اوضاع وحشتناک اقتصادی، بلیت نمایش ما را خریده‌اند و اینجاست که با دوستان‌مان دچار چالش می‌شوم. درست است که آنان تمایلی به کار ندارند اما چرا درباره همکاران‌شان که کار می‌کنند، رفتاری نادرست پیشه کرده‌اند.

کوزه گر ادامه داد: بسیاری از بازیگران در پروژه‌های گوناگون نمایش خانگی کار می‌کنند ولی وقتی به تئاتر می‌رسند، اخم و تَخم می‌کنند. در حالیکه معتقدم هرگز نباید با تئاتر قهر کنیم و آن را کنار بگذاریم چون تنها جبهه‌ای است که می‌توانیم حرف و نقدمان را در آن مطرح کنیم. اگر دنبال ارتقای جامعه خود هستیم، اولین قدم، فرهنگ است. تا وقتی فرهنگ‌مان درست نشود، هیچ یک از وجوه دیگر زندگی‌مان هم درست نخوهد شد. کشورهای دیگر به خوبی این موضوع را درک کرده‌اند که به دنبال ارتقای فرهنگ خود هستند و حتی با دیگر کشورها، ارتباطات فرهنگی برقرار می‌کنند تا پیشرفت بیشتری داشته باشند ولی ما هنوز این ضرورت را درک نکرده‌ایم.

نمایش «یکی نبود، یکی بود» هر شب با بازی یسنا میرطهماسب و سارا حاتمی، راس ساعت ۱۸ در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

مردی که پس از ورود به کافه با موقعیتی حساس روبرو می‌شود

نمایش «نه اینجوری نبود» به نویسندگی و کارگردانی اهورا علیزاده در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر،‌ این نمایش ماجرای مردی را روایت می‌کند که پس از ورود به کافه‌ای عجیب، خود را در موقعیتی حساس می بیند.

سما پورآقایی، لومیر عطار، وحید ‌مشکات، علی ملکان و علیرضا ‌ترکان بازیگران این نمایش هستند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان:   قطب ‌الدین ‌صادقی،  مشاور هنری: اتابک ‌اسدی، سرپرست گروه:  فرزاد ‌معافی،  مشاور پروژه:  سینا ‌ییلاق ‌بیگی،  مجری طرح:  امیرحسین ‌شیخان،  مدیر تولید:  رازان امیدی طراح صحنه و طراح نور:  اتابک ‌اسدی،  دستیار نور:  حسین کیانی طراح لباس:  اهورا ‌علیزاده،  طراح پوستر:  محمدرضا علیزاده گروه کارگردانی:  مهسا مرادی، نیکا زرانی دستیار کارگردان:  مرضیه اکبری انتخاب موسیقی:  علی ملکان عکاس:  صهبا کشاورز

«نه اینجوری نبود» تا 27 اسفند از ساعت 18:30 به مدت 45 دقیقه در سالن اصلی تالار مولوی اجرا می‌شود.

هنرمندان یاد پردیس افکاری را گرامی داشتند

مراسم ختم پردیس افکاری بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما برگزار شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر،‌ با اینکه افکاری سال‌ها بود که فعالیت هنری در ایران نداشت اما حضور چشمگیر هنرمندان در مراسم درگذشتش نشان از محبوبیت او در میان همکاران و دوستانش داشت.

این مراسم با حضور مدیران اداره کل هنرهای نمایشی و هنرمندانی چون ایرج راد،حمیدرضا نعیمی، جهانگیر الماسی، قاسم زارع، نسیم ادبی، محسن زارع اشکذری، حبیب اسماعیلی، وحید لک، اکرم محمدی، نعیمه نظام‌دوست، مجید جعفری، اتابک نادری، علی دهکری (بازیگر و مدیر عامل خنه سینما) و… حضور داشتند.

 

نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی در مولوی به اجرا گذاشته می‌شود

 نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» به نویسندگی دلارام موسوی و سروین کیانی با کارگردانی دلارام موسوی و تهیه‌کنندگی ژاله احمدی کبیر از 11 اسفند ساعت 20:30 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، سیما ‌غلامی، محمدعلی ‌براتی، فاطمه ‌رادمرد، علی ‌حدادی، فرزانه ‌سیری، علیرضا ‌ولی ‌پور و محمد جهانشاهی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

«نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» داستان زندگی دو خانواده است که در اثر جنگ جهانی دوم به هم گره می‌خورد.

دیگر عوامل این نمایش عبارت اند از دستیاران کارگردان: نرگس ‌پروانیا  و علی حسین پور، برنامه ریز: علیرضا شکوهی، منشی صحنه: بیتا آقامیرزایی، موسیقی: مرتضی ‌صرافی، امیررضا ‌گرانپایه ‌راز، طراح نور: پدرام ‌رضوانی، طراح صحنه: معراج ‌ابطحی، مدیر صحنه: فرهاد برهانی، دستیاران صحنه: فریماه خلیلی، محمدامین پورسواری و بنیامین حجتی، طراح لباس: سروین کیانی، گریم: مهلا رمضانپور، تدوین ویدئو: (ویدئوی اجرا) عرفان ‌آدیگوزلی، مشاور رسانه‌ای: علی ‌کیهانی، طراح گرافیک: مهرداد ‌رضایی، کارگردان تیزر: نرگس ‌پروانیا، تدوین تیزر: صادق شاهسون و مانی قبولی خوشرو، عکاسان: کیانوش ‌سلطانی ‌متین و یگانه گزیان، انیماتور: مانی قبولی خوشرو.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش هم‌اکنون می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

رونمایی از پوستر تازه یک نمایش

در آستانه دومین هفته اجرای نمایش «ما هم مردمی بودیم» به کارگردانی احسان ملکی، پوستر تازه این نمایش رونمایی شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر«ما هم مردمی بودیم» عنوان تازه‌ترین نمایش احسان ملکی است که از تاریخ 29 بهمن در تالار سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است.

این نمایش پیش‌ازاین در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت و توانست تندیس بهترین موسیقی را کسب کند.

پیش‌فروش بلیت‌های این اثر نمایشی در سایت تیوال آغاز شده است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت مذکور، بلیت‌های این اثر را تهیه کنند.

طراحی پوستر نمایش «ما هم مردمی بودیم» بر عهده سینا افشار بوده است.

امیر مسعود هیدارن تهیه‌کنندگی این نمایش را بر عهده دارد و مریم رودبارانی مجری طرح این اثر نمایشی است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «خانواده‌ای که درگیر بیماری سرطان دختر خانواده‌اند، هرکدام در تلاش برای بهبود شرایط دچار مسائلی می‌شوند که زندگی آن‌ها را دچار بحران می‌کند.»

مهدی یگانه، المیرا صارمی، کیانا سپهری، بنیامین صیادی نیا و پویا جلالی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

سایر عوامل «ما هم مردمی بودیم» عبارت‌اند از امین ‌ابراهیمی (نویسنده)، روحان ‌امامی (طراح صحنه)، علی ‌سینا ‌رضانیا با همکاری احسان گوهری، عزیز اکبری (طراح صدا و آهنگساز)، سوین بیگدلی (طراح لباس)، پرنیا یاراحمدی (دستیار لباس)، زهره قنبری (طراح گریم)، سارا قنبری (مجری گریم)، حمید ‌جلالی و حمید طاهری (طراحان نور)، سینا افشار (طراح گرافیک)، امین ‌ابراهیمی (مشاور کارگردان)، لیلی مقیمی (مدیر اجرایی)، مریم رودبارانی (مدیر تبلیغات)، الهه باقری (مشاور رسانه)، علی بنایی (ساخت تیزر)، سجاد آقابابایی (تدوین)، سعید حشمتی (ساخت موشن)، آرزو شفیعی (دستیار تولید)، گندم ‌شهریاری و کیمیا ‌مرزبان (گروه کارگردانی)، علی ‌سیروسیان (دستیار کارگردان)، مهدی اسکندری و راحله فاطمی (دستیاران تهیه)، رضا جاویدی (عکاس تبلیغات)، آیدا ‌عظیمی (عکاس)، آراز وکیلی ورجوی (مدیر صحنه)، علی غیاثوند و محمد غیاثوند (دستیاران صحنه).

نمایشی که برگرفته از زیست شخصی کارگردانش است

کاگردان نمایش «شیزوفرنی» عنوان کرد این اثر نمایشی برگرفته از زیست شخصی خودش بوده و یک نمایش گروتسک از دل جامعه ایرانی است.

حامد رحیمی نصر نویسنده و کارگردان نمایش «شیزوفرنی» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی گفت: «شیزوفرنی» حاصل یک فضای ذهنی است؛ همواره آنچه باعث شده تا هیچ گاه از تنهایی رنج نبرم و هیچ گاه حوصله‌ام سر نرود این است که همیشه در عالم رؤیا سیر می‌کنم و این اتفاق از کودکی تا به امروز با من همراه بوده است که البته به نظرم این مساله به نوع ژن و محل زیست من باز می‌گردد. شاید زیست شخصی من مبتنی بر یک ساختار شیزوفرنی بوده است اما من آن را مدون و تبدیل به درام کردم کما اینکه بسیاری از افرادی که نمایش را تماشا می‌کنند، به این فکر می‌کنند که ممکن است به بیماری شیزوفرنی مبتلا شده باشند.

وی افزود: شیزوفرنی تنها یک اسم است که می‌بایست لاجرم بر نمایشنامه گذاشته شود؛ این اسم می‌تواند هرچیزی باشد اما ما باید بدانیم که این نام اهمیت چندانی ندارد و آنچه رخ می‌دهد حائز اهمیت است. بر این باور هستم که هر آن که ما دست از رؤیا بافی و ذهنیت مان برداریم، لحظه‌ای است که عملاً در جهانی که در آن سیر می‌کنم کاری برای انجام دادن نداریم. انسانی که دست از ذهنیت و رؤیا بردارد با یک سنگ هیچ تفاوتی ندارد؛ ما آمدیم که ذهنیت و رؤیا داشته باشیم.

«شیزوفرنی» گروتسکی از دل جامعه ایران است

این هنرمند سینما و تئاتر عنوان کرد: از فعالیت‌های دیگر هنری همانند انیمیشن تا کارگردانی و نویسندگی خود به خود علاقه‌مندی من به سبک گروتسک نمایان می‌شود. شاید ما یک سری دایره واژگان را تعریف می‌کنیم تا بخواهیم دسته بندی کارها را مشخص کنیم اما این نمایش به دسته بندی گروتسک نزدیک می‌شود. آنجایی که درام مخاطب را بین خنده و گریه معلق نگه می‌دارد و در نهایت او را محکوم به تفکر می‌کند اگر این تعریف را برای گروتسک در نظر بگیریم، قطع به یقین نقطه جذاب هنرهای دراماتیک برای من است.

رحیمی نصر درباره شیوه اجرایی نمایش به خبرنگار مهر توضیح داد: قطعاً سبک رئال را دوست ندارم؛ رئال فضای پر از رخوتی است که هر روز آن را تجربه می‌کنیم. من سفر ذهنم را دوست دارم و می‌خواهم بدانم در ذهنم چه اتفاقی رخ می‌دهد.

«شیزوفرنی» گروتسکی از دل جامعه ایران است!/ فقر متون ادبی نداریم

کارگردان نمایش «آلزایمر» تاکید کرد: زمانی که ما متون خارجی گروتسک را در ایران روی صحنه می‌آوریم به دلیل آنکه مخاطب ایرانی در آن فضا زیست نکرده و انسان‌ها را نمی‌شناسد و همچنین نوع آداب، پوشش و … برایش غریب است؛ آن نوع گروتسک را نمی‌پذیرد اما زمانی که هنرمند از دل جامعه خود گروتسک را خارج کند مردم به آن علاقه‌مند خواهند شد. اگر بخواهیم از دل جامعه سخن‌مان را بیان کنیم، ذهن به خودی خود فصل مشترک‌ها را پیدا می‌کند. به همین علت کار کردن در این سبک به هیچ عنوان برای من ترسناک نبوده و نیست و همواره کار می‌کنم تا تجربه و رشد کنم.

کارگردان نمایش «بیگانه خوران» با بیان اینکه مجموع اشتراکات انسان‌ها از مجموع افتراق‌ها بسیار بیشتر است؛ ابراز کرد: اینکه یک درام خارجی بدون آنکه ایرانیزه شود روی صحنه می‌رود، اشتباه است و مخاطب را پس می‌زند. این از عدم همنشینی با ساختار زیستی مخاطب نشأت می‌گیرد، در غیر این صورت دلیلی بر پس زدن مخاطب نیست.

فضای درام‌نویسی ایران بسیار بکر است

وی افزود: بدون شک ما فقر متون ادبی در کشورمان نداریم، فقر عدم اطلاع رسانی درست در نویسندگان ما وجود دارد. برخی از نویسندگان بر این باور هستند که آثارشان وحی منزل است و اجازه نقد و انتقاد را به دیگران نمی‌دهند و تعدادی دیگر نیز تنها در ساختار دولتی فعالیت می‌کنند. در این میان افرادی نیز مستقل فعالیت می‌کنند که متأسفانه پتانسیل شناخته شدن ندارند. فضای درام نویسی ایران بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده است؛ متون بسیاری وجود دارد که اتفاق خاصی برایشان رقم نزده‌ایم. ما به هیچ عنوان فقر متون ادبی نداریم و درحال حاضر در فضاهای گوناگون مانند رئالیسم جادویی، درام‌نویسی و … سرشار هستیم و اگر فردی همه آن‌ها را مدون و دراماتورژی یا اقتباس کند در فیلمنامه و نمایشنامه سرشار هستیم اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و دوستان تنها با یک سرچ و دانلود کار را تمام می‌کنند.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: تئاتر در سبد خانوار شهروندان ما جایی ندارد و وارد هم نمی‌شود؛ ما در ساختار جامعه شناسی اول نیاز داریم و پس از آن فلسفه نیاز شکل می‌گیرد و مابقی آن زیر مجموعه‌های فلسفه نیاز است. در حال حاضر نیاز چندم جامعه پر تلاطم آکنده از هجمه ما می‌تواند مقوله تئاتر باشد؟ بنابراین نهایتاً یک کارگردان سر و صدا می‌کند، عده‌ای به سراغ آن خواهند آمد و قسمت به شدت اعظم مردم ما از آن عبور خواهند کرد.

امیر غفارمنش، سینا رازانی، کارولین ‌خدادیان، شادی ‌اصفهانی، ماریه ‌ماشاالهی، مرجان ‌آقانوری، آرام ‌نیک ‌بین، کسرا ‌ریاحی ‌وفا، رامتین ‌سلیمانی، علی ‌کاظم ‌پور، داوود ‌مهرداد، کامبیز ‌نیک ‌آمیز، افسانه ‌بیجانی، هلن ‌سرگزی، هامون ‌هدایتی، امیرپوریا ‌مسعودنیا، فرزانه ‌شاکری، نسیم ‌محمدی، زهرا ‌محمدی، ستاره ‌آقایی، نسرین (ناسی) ‌نعمتی، علی ‌کریمی، حامد ‌رحیمی ‌نصر بازیگران نمایش «شیزوفرنی» هستند که تا ۱۵ اسفند ساعت ۲۱:۱۵ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.