انتشار فراخوان هفته تئاتر دانشگاه هنر

فراخوان چهارمین دوره هفته‌ تئاتر دانشگاه هنر تهران منتشر شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، چهارمین دوره‌ هفته‌ تئاتر دانشگاه هنر تهران پس از حدود ۱۰ سال برگزار می‌شود. هدف این جشنواره فراهم کردن فرصتی‌ است تا جانی نو به فضای رخوت‌زده‌ تئاتر دانشگاهی بدمد و امکانی برای شکوفایی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف و گسترش ارتباط‌های بین‌دانشگاهی فراهم شود.

هفته‌ تئاتر در ۲ بخش برگزار خواهد شد؛ بخش اصلی یا رقابتی که بین‌دانشگاهی‌ است و امکان شرکت در آن برای دانشجویان تمام دانشگاه‌ها میسر است و بخش غیررقابتی که مختص دانشجویان دانشگاه هنر تهران است. آثار در ۲ بخش محیطی و صحنه‌ای به اجرا درخواهند آمد. بدین ترتیب شرکت‌کنندگان امکانات متنوعی برای به اجرا درآوردن ایده‌هاشان خواهند داشت.

این جشنواره بر خلاقیت، پویایی و ایده‌های نو تأکید دارد؛ بهره‌گیری از امکانات فضاهای اجرایی و نیز امکانات جانبی‌ که جشنواره در اختیار شرکت‌کنندگان می‌گذارد (کارگاه‌ها، منتورهای باتجربه و جلسات نقد و بررسی)، بستر مناسبی برای ساختن اجراهایی در راستای هدف جشنواره، مهیا می‌کند.

متقاضیان شرکت در چهارمین دوره‌ هفته‌ تئاتر می‌توانند تا تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ آثار خود را به دبیرخانه‌ جشنواره ارسال کنند. هیات انتخاب پس از بررسی، آثار برگزیده را اعلام خواهد کرد تا گروه‌های اجرایی رسماً فعالیت خود را در جشنواره آغاز کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند برای آگاهی بیش‌تر از روند و شیوه‌ برگزاری جشنواره بخش «شرایط و قوانین» و نیز فایل پی‌دی‌اف «فراخوان جشنواره» را در سایت جشنواره https://Theatreweek.art مطالعه کنند.

دعوت اقلیم کردستان از یک نمایش ایرانی

اقلیم کردستان عراق به زودی میزبان نمایش «سیاه‌خال» به کارگردانی محسن اردشیر می‌شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط‌عمومی‌ گروه، اعضای هیات‌مدیره انجمن هنرهای زیبای چمچال اقلیم کردستان عراق که به تماشای نمایش «سیاه خال» به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر نشستند، از این نمایش برای اجرا در اقلیم کردستان عراق دعوت به عمل آوردند.

فیصل عادل یاگار رییس انجمن هنرهای زیبای چمچال کردستان عراق در خصوص این دعوت گفت: من به همراه یک گروه چهار نفره از اقلیم کردستان عراق برای حضور در جشنواره کودک و نوجوان در شهر یزد به ایران آمدیم و جلساتی نیز با وزارت ارشاد و مجموعه‌های هنری ایران داشتیم. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در ایران داشتیم دیدن نمایش «سیاه‌خال» بود. تا به حال چندین برنامه از ایران در اقلیم کردستان عراق اجرا شده است و ما هم در ایران اجراهای متعددی داشته‌ایم.

نمایش «سیاه خال» به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر که در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است، به اواسط اجرای خود نزدیک شده و با برگزاری ۱۰ اجرای دیگر در ساعت ۱۹:۳۰، میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است.

جشنواره تئاتر پاکستان فراخوان داد

دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر آجوکای پاکستان برای سال ۲۰۲۴ میلادی فراخوان داد.

به گزارش  گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از  روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از واحد امور بین‌الملل اداره کل، جشنواره بین‌المللی «تئاتر آجوکا» پاکستان که قرار است در هفته دوم نوامبر سال ۲۰۲۴ میلادی، در شهر تاریخی لاهور برگزار شود، فراخوان داد.

این جشنواره، به مناسبت چهلمین سال برگزاری و در دفاع از تغییر اجتماعی، صلح، مذهب و حقوق برابر جنسیتی با هدف نمایشِ تأثیر قدرتِ فرهنگ و هنر، به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود.

جشنواره «آجوکا» درصدد است فرصتی برای هنرمندان، کارگردان‌ها و نمایشنامه‌نویسان از سراسر جهان فراهم کند تا روایت، چشم‌انداز و خلاقیت خود را با سایر هنرمندان جهان به اشتراک بگذارند.

لازم به ذکر است «شهیده ندیم» مدیر اجرای جشنوار «اجوکا»، در توضیح شرایط اسکان و میزبانی متذکر شده است که این جشنواره هزینه اقامت گروه را متقبل می‌شود اما هزینه سفر، تولید و مشارکت در این رویداد هنری به عهده خود گروه‌ها خواهد بود.

علاقمندان به شرکت در جشن چهلمین سال برگزاری جشنواره «اجوکا» می‌توانند تا تاریخ مارس ۲۰۲۴ با ارائه طرح نمایشی خود به نشانی Ajokatheatre@gmail. com و یا در وب‌سایتwww. ajoka. org. pk حضورخود را تأیید کنند.

همچنین متن کامل فراخوان به شکل فایل pdf پیوست شده است.

فراخوان

ترکیبی از بدن بازیگر و مونولوگ که با طنز ظریف ایرانی آمیخته شده است

مدرس دوره و مسئولان موسسه با دیدن اتودهای کلاسی هنرجویان به وجد آمدند و تصمیم گرفتند کنار بچه‌های جوان بایستند تا خروجی این دوره آموزشی، در قالب اجرای یک نمایش به صحنه برود و این گونه بود که نمایش «و دیگر سکوت» به اجرای عمومی رسید.

این نمایش حاصل دوره آموزشی «بدنِ بازیگر» در آکادمی حمید سمندریان است که این روزها در خانه نمایش دا روی صحنه رفته است.

رضا کشاورز، مدرس دوره آموزشی «بدنِ بازیگر» درباره این اثر نمایشی به ایسنا می‌گوید: شیوه کار ترکیبی از بدن بازیگر و مایم و مونولوگ است که با طنز ظریف ایرانی آمیخته شده تا برای مخاطب ما دلچسب‌تر باشد.

این مدرس تئاتر با بیان اینکه این نمایش خروجی دوره آموزش بدن بازیگر است، ادامه می‌دهد: اتودهای پایان دوره‌ هنرجویان خیلی خوب بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم آن را در قالب یک اجرا روی صحنه ببریم که خوشبختانه آقای احمد ساعتچیان، بازیگر و مدرس بازیگری آموزشگاه به صورت افتخاری در کنار ما قرار گرفتند. این نمایش با حمایت و همراهی ایشان و آقای کاوه سمندریان، مدیر آکامی سمندریان به اجرا رسید.

کشاورز تاکید کرد: این نمایش یک کار گروهی است و بچه‌ها برای به ثمر رسیدن آن تلاش بسیاری کردند. این کارها به صورت انفرادی رخ نمی‌دهد و حاصل تلاش گروهی است و این گونه است که مالکیت این کار هم متعلق به همه کسانی است که برای اجرای آن کوشیده‌اند.

اما کاوه سمندریان، مدیر آکادمی سمندریان و مجری طرح این نمایش نیز توضیح می‌دهد: این نمایش سه قسمت اصلی دارد و متن آن ملهم از سه نمایشنامه «فاوست»، «هملت» و «مکبث» است و طی آن دو شخصیت نمایشنامه «در انتظار گودو»، یعنی لاکی و پوتزو که در تاریخ گم شده‌اند، با این شخصیت‌ها رو به رو می‌شوند. بخش‌های طنزآمیز ماجرا در این قسمت‌هاست. در کنار آنان، آقای احمد ساعتچیان با اجرای مونولوگ در کنار هنرجویان و به صورت افتخاری حضور دارند. ایشان به عنوان مدرس بازیگری با بچه‌ها کار می‌کنند و بخش بازیگری کار به عهده ایشان بوده است.

گروه اجرایی نمایش به شرح زیر هستند:

طراح و کارگردان: رضا ‌کشاورز، تهیه‌کننده:  امیرعلی ‌زهره، بازیگران:  احمد ‌ساعتچیان، شیوا ‌بهارلویی، مهسا ‌حسینی، آمور ‌زرکریان، یاسین ‌زلکی، امیرعلی ‌زهره، فرشته ‌ساری، آزاده ‌سرابی، نوازش ‌سعیدی، فرهاد ‌شیرزاده، محمدرضا ‌عسکری، مبینا ‌فرهمندآریا، محراب نورالدینی، معراج ‌نورالدینی، نیوشا ‌نیک ‌بخش، محدثه ‌هوشیار، مجری طرح:  کاوه ‌سمندریان با حمایت: خانه ‌نمایش ‌دا مدیر تولید:  شیوا ‌حضرتی، دستیار اول کارگردان‌: سحر ‌عابدین ‌پور، دستیار دوم کارگردان و منشی صحنه:  مریم سعیدی، طراح صحنه: حنا ‌جشنوند، مدیر صحنه: طناز ‌دهقانی ‌مقدم، نوازنده دیجیریدو و دمام: رضا ‌کشاورز، انتخاب موسیقی و صدا: سارا ‌حاتمی، مدیر تبلیغات و روابط عمومی: شیوا ‌حضرتی، طراح پوستر و بروشور: صابر انجم شعاع، ساخت تیزر: امید ‌مهدوی، موسیقی تیزر: عرشیا علی پور دوخت لباس:  امیر سندانی.

نمایش «و دیگر سکوت» هر شب ساعت ۲۱ و به مدت ۹۰ دقیقه در سالن شماره یک خانه نمایش «دا» روی صحنه می‌رود.

500 تماشاگر به تماشای صندوقچه مادربزرگ نشستند

اجرای نمایش «صندوقچه مادربزرگ» محصول «کانون ایراندخت» پردیس تئاتر تهران میزبان بیش از ۵۰۰ نفر تماشاگر شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، نمایش «صندوقچه مادربزرگ» که از 29 بهمن اجرای عموم خود را در سالن استاد مشایخی پردیس تئاتر تهران آغاز کرده تا دوازدهمین شب اجرای خود میزبان بیش از 500 نفر در این سالن بوده است.

این نمایش به کارگردانی زهرا رونق و نویسندگی نرجس رونق محصول «کانون ایراندخت» پردیس تئاتر تهران است.

همچنین در این مدت مریم کاظمی، آرزو افشار و سیامک اشعریون به تماشای این نمایش موزیکال کودک و نوجوان نشسته‌اند.

مریم کاظمی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر اجرای این نمایش را از جمله نمایش‌های درخشان کودک با بازی کودکان و نوجوان در سنین متفاوت با استعداد و ظرفیت‌های متفاوت نام برد و گفت: «استفاده به‌جا از میزانس‌های صحیح از این نمایش مصداق تعریف کار مشترک، همبستگی و اتحاد در فعالیت تئاتری است که باید به کودکان‌مان آموزش دهیم.»

آرزو افشار، مدرس دانشگاه، بازیگر سینما و تلویزیون این نمایش را یک کار با ارزش در عرصه فعالیت نمایش کودک دانست و افزود: «از اینکه فرصتی مهیا شد تا این نمایش را به همراه دخترم ببینم بسیار خوشحالم. نویسندگی و کارگردانی خوب به همراه استفاده از بازیگران کودک و نوجوان باعث شد تا از تماشای این نمایش لذت ببرم و توصیه می‌کنم تا خانواده‌ها به همراه فرزندان‌شان به تماشای این نمایش بیایند.»

اجرای نمایش «صندوقچه مادر بزرگ» تا 20 اسفند ساعت 18:30 در سالن استاد مشایخی پردیس تئاتر تهران ادامه دارد.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال یا از طریق گیشه اقدام کنند.

نقاشی‌های کودکان کار در حاشیه یک اجرا فروخته شد

نقاشی‌هایی که توسط کودکان کار در حاشیه اجرای نمایش «خونِ» کشیده شده بود، به فروش رسید و درآمد حاصل از فروش نقاشی‌ها به صاحبان نقاشی‌ها داده شد.

به گزاش گروه خبر سایت خانه تئاتر، نمایش «خونِ» به نویسندگی حسین قاسمی‌هنر و عطیه علی‌همتی، با کارگردانی حسین قاسمی‌هنر، از هفدهم بهمن تاچهارم اسفند در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه رفت.

در این اجرا نقاشی‌هایی وجود داشت که به درخواست گروه اجرایی نمایش، توسط کودکان‌ کار کشیده شده بود و پس از هر اجرا با حضور و توسط مخاطبان و تماشاگران نقاشی‌ها به‌فروش می‌رسید.

درآمد حاصل از فروش ۱۰۶ نقاشی در این نمایش به کودکان کار و نقاشان نقاشی‌ها اهدا شد که مخاطبان نمایش همراه با عوامل اجرا در این عمل خیرخواهانه همراه شدند.

عوامل این نمایش عبارت‌اند از بهزاد حاجی‌زاده (بازیگر)، ریحانه شهسواری (طراح لباس)،  اتابک اسدی (طراح نور)، محمدرضا دوست‌محمدی (طراح پوستر)، ترنم سلمان (طراح بروشور)، حسین قاسمی هنر، ریحانه شهسواری (طراح صحنه)، علی کیهانی (مشاور رسانه‌ای)، ابوالفضل نجارزاده (بازیگردان)، محمدرضا خواجه‌بهرامی (مدیر تولید)، مهدی بیات (سرپرست گروه کارگردانی)، مطهره مقدم‌راد، فاطمه کوشکی و کیمیا خراسانی (گروه کارگردانی)، ریحانه شهسواری و هانیه علی‌نژاد (ساخت صحنه)، هانیه علی‌نژاد (دستیار لباس)، سیدمسعود حسینی (دستیار صحنه)، حسین کیانی (دستیار نور)، ترنم سلمان (عکاس)، امین ملکی (ساخت تیزر).

مهلت پرداخت حق عضویت امسال تا پایان اسفند تمدید شد

اعضا خانه تئاتر تا 29 اسفند می‌توانند حق عضویت را با دیرکرد آن به حساب خانه تئاتر واریز کنند.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، با توجه به مشکلات مالی، خانه تئاتر از اعضایی که هنوز پرداخت خود را انجام نداده‌اند، درخواست کرد با توجه به اهمیت موضوع در پرداخت حق عضویت خود تعجیل کنند.

هیات مدیره حق عضویت امسال را مبلغ دو میلیون ریال در نظر گرفته است و اعضایی که تا به حال پرداخت خود را انجام ندادند با احتساب دیرکرد مبلغ چهار میلیون ریال (چهارصد هزار تومان) به حساب خانه تئاتر واریز و رسید آن را به مسوول واحد انجمن‌ها تحویل دهند.

بنا بر این گزارش، براساس تصمیم هیات مدیره خانه تئاتر در صورت عدم پرداخت حق عضویت و هزینه دیرکرد تا پایان اسفند ماه، عضو محترم تعلیق شده و از امکانات خانه تئاتر (به جز بیمه) محروم می‌شود.

اعضا در صورت تمایل به ادامه عضویت می‌توان حق عضویت امسال و دیرکرد آن را به مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰ ریال (چهارصد هزار تومان) تا 29 اسفند پرداخت و فیش پرداختی را ایمیل کرده و یا اینکه پس از تعطیلات تحویل خانه تئاتر دهند.

لطفا پس از پرداخت حق عضویت ۱۴۰۲ فیش واریز شده را حضوری به آقای موسی‌خانی مسوول دبیرخانه انجمن‌ها در طبقه اول عمارت خانه تئاتر تحویل دهید و یا تصویر فیش را به ایمیل زیر ارسال و جهت اطمینان از ارسال با شماره ۸۸۸۰۸۷۵۷ داخلی ۱۱۱ تماس بگیرید.

ایمیل دبیرخانه انجمن‌ها:

forums.irtf@gmail.com

شماره حساب خانه تئاتر، بانک ملی شعبه خشایار:

۰۱۰۵۶۸۷۰۷۰۰۰۹

شماره شبا حساب خانه تئاتر:

IR180170000000105687070009

برگزاری نکوداشت و رونمایی از کتاب علی نصیریان در پردیس گالری ملت

آیین نکوداشت علی نصیریان و رونمایی از کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» در پردیس سینما گالری ملت برگزار می شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی موسسه تصویر شهر، آیین نکوداشت علی نصیریان و رونمایی از کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» که توسط نگار حسینی نوشته شده و انتشارات فرهنگ معاصر در ۳۴۸ صفحه منتشر کرده است، روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار می شود.

در این کتاب علاوه بر روایت زندگی شخصی و هنری نصیریان، رخدادهای هنری دهه بیست تا نود هجری شمسی هم مرور می شود.

در بخشی از کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» آمده است: «خیلی‌ها به من می‌گویند بیایید و تجربیات خود را در زمینه بازیگری و تئاتر منتقل کنید. خب چه چیزی را منتقل کنم؟ بیایم و به نسل جدید بگویم که در دوران دبیرستان برای تمرینات تئاتر گوشه پارک شهر که تازه داشتند درخت می‌کاشتند و حتی دیوار و نرده نداشت ما می‌رفتیم یک گوشه تمرین می‌کردیم؟ نسل جدید با پارامترهای امروزی می‌گوید خب شما دیوانه بوده‌اید! می‌خواهم بگویم که کسی نبود، جا نداشتیم یعنی نه ورک شاپی بود، نه جایی بود، نه اداره تئاتری بود، نه مرکز هنرهای نمایشی، نه تالار رودکی، نه فلان، نه سنگلج، هیچی هیچ جایی و ما در این شرایط تمرین و کار می‌کردیم.»

این ویژه برنامه روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه از ساعت ۱۷ با حضور علی نصیریان و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در سالن ۹ پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.

ماجرای فسقلی و دلقک تنبلی که او را گول می‌زند

اجرای نمایش عروسکی «فسقلی و تنبلک» تا ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ تمدید شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، «فسقلی و تنبلک» عنوان نمایشی عروسکی ویژه کودکان است که به نویسندگی و کارگردانی فرشته صفری و تهیه‌گنندگی مجید بذرپاچ این شب‌ها در خانه موزه استاد انتظامی روی صحنه قرار دارد. اجرای این نمایش با توجه به استقبال خوب کودکان و خانواده‌ها تا ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ تمدید شده است.

فرشته صفری، شیما لطیفی، محمدحسن افضل و نازنین کریم‌زاده بازیگران، عروسک‌گردانان و صداپیشگان این نمایش هستند.

داستان «فسقلی و تنبلک» درباره پسر بچه‌ای تنبل است که گول حرف‌های دلقک تنبلی به نام «تنبلک» را می‌خورد. تنبلک پسر بچه را به الاغ تبدیل می‌کند و «نَن جون» و «موش موشی» با کمک «الاغ عزیز» برای نجات «فسقلی» با هم همراه می‌شوند….

سایر عوامل این نمایش عبارت هستند از: آهنگساز: بردیا یوسف، ترانه‌سرا: شیما لطیفی، اجرای دکور: محمد بهزادی‌نیا، ساخت اکسسوار: هوشنگ یوسفی، طراح نور و صدا: پیمان رضازاده، طراح پوستر: امیرعباس باقری‌نسب، ساخت عروسک: مائده مدنی.

خانه موزه استاد انتظامی در خیابان اندرزگو (قیطریه)، شرق به غرب، روبروی بلوار کاوه، خیابان احمدی، پلاک ۲۸ واقع شده است.

مجلس بلبشو جور کردن در تالار سنگلج اجرا می‌شود

با پایان اجرای نمایش «تخت و خنجر»، تماشاخانه سنگلج میزبان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط‌عمومی تماشاخانه سنگلج، نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، نوشته و کار فرشید قلی‌پور، از روز پنجشنبه 17 اسفند اجرای خود را در این سالن آغاز خواهد کرد.

اجرای این نمایش در ساعت 19.30 است و تا پایان فروردین 1403 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد بود.

تهیه‌کنندگی این نمایش ایرانی را شهاب ‌شریفی بر عهده دارد و مهشاد ‌حجتی، ناهید دولت‌زاده، عاطفه رحمانپور، الهام ‌رضایی و مائده ‌عبدلی در آن ایفای نقش می‌کنند.

مجری طرح این نمایش امیر توکلی، بازیگر فرم نعیمه جوانمرد، طراح صحنه شهاب ‌شریفی، طراح لباس هنگامه ‌ذوذهب، مجری لباس مزون ماندا، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز سارا ‌سعادت‌نیا و نعیمه جوانمرد، مجری طرح هارمونی، گروه اجرایی محمدرضا ‌عباسی‌ایشکوه، دستیار صحنه محراب ‌عامریان و طراح پوستر و گرافیست الهه ‌معینی هستند.

در خلاصه داستان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» آمده است: «ما کجا فرنگ کجا؟ ما کجا طرب کجا؟ که حالا بخوایم سر اجنبی جماعت رو گرم کنیم.»

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از طریق سایت تیوال و سایت گیشه تئاتر تهیه کنند.