اخبار خانه تئاتر

گزارش مجمع عمومی خانه تئاتر

جلسه دوم مجمع عمومی عادی خانه تئاتر ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸  در سالن ورزشی حجاب برگزار شد.  اعضای هیات رییسه و منشی انتخاب شدند. رییس هیات هادی نوید و دو ناظر آرام محضری،  مجید فامیلی،‌ منشی جلسه پگاه  حسینی بودند.

در این جلسه مقصود نعیمی‌ذاکر مدیرعامل خانه تئاتر و مهدی قلعه بازرس هیات مدیره گزارش خود را ارائه دادند. متن کامل گزارش این دو به شرح زیر است:

 

گزارش مدیر عامل خانه تاترمنتهی به تشکیل جلسه مجمع عمومی مورخه ۲۰/۰۵/۱۴۰۲

اینجانب از آغاز مردادماه ۱۴۰۱ در خانه تاتر فعالیت خود رابا عنوان مدیرعامل آغاز کردم. مبنایم در اداره‌ی خانه تاتر به کارگیری اعضای خانه تاتر، در اداره‌ی”خانه “بوده وهست و از سوی دیگر، همه‌ی تلاش خود را معطوف کردم به ایجاد زیرساخت‌های دائمی برای توسعه‌ی اشتغال اعضای خانه تاتر و لذا با سازمان صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، سازمان فرهنگی هنری  و شهرداری تهران و… گفتگوی خود را آغاز کردم و به نتایج خوبی هم رسیده است.

پخش تله تاتردر شبکه های سیماآغاز شده، و گروه تولید تله تاتر، نمایش عروسکی و… در” مرکز سیمرغ” وابسته به معاونت سیما،کار خود را آغاز کرده وگروهی از نویسندگان انجمن نمایشنامه نویسان خانه تاتر، به مرکز سیمرغ برای همکاری معرفی شدند.

با مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جلسه ای داشتیم که بسیاری از هنرمندان خانه تاتر در این جلسه حضور داشتند و سبب شد که سالن های تاتر کانون فعال شود و آقای دکتر علامتی هم در این جلسه قول دادند که سهم کانون از سالن ها را به نفع هنرمندان تاتر در قرارداد تغییر دهند و صد در صد درآمد به هنرمندان برسد که انجام شد.

بامعاونت مجازی سازمان صدا و سیما مذاکراتی انجام شد و قرار شد که VOD به نام “صحنه”برای موضوع تاتر، بر بستر پلتفرم تله ویبیون ایجادشود که این امکان فراهم شده است وقراراست که بارگذاری برنامه ها روی VODصحنه ، توسط مهندس رستگار مدیریت شود.

با آقای دکتر سمیعی در معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دیدارهای موثری داشتیم و مقرر شد که یک سالن از پردیس ملت را در اختیار خانه تاتر قراردهند که در مرحله ی انعقاد قرارداد می باشد.

با جناب آقای اشرفی مدیر پردیس تاتر تهران گفتگوی بسیار خوبی داشتیم، در جهت بهره برداری مستمر از سالن های پردیس تاتر تهران که بزودی قراردادآن منعقد خواهد شد.

بامدیرشبکه آموزش، جناب آقای دکتر عبدالعالی هماهنگ کردم و ایشان این امکان را فراهم کردند که در نمایش های عروسکی شبکه، حضور هنرمندان تاتر کارسازی شود.

با جناب آقای دکتر باطنی مدیرشبکه “کودک وامید “گفتگوی بسیار خوبی داشتیم که قرارشد که برای بهره‌گیری از هنرمندان خانه تاتر برنامه‌هایی طراحی شود و البته پیش تر در برنامه “عروسک خانه” که در نوروزگذشته پخش شد، تعدادی از هنرمندان خانه تاتر،در این برنامه حضورفعال داشتند.

  • صندوق اعتباری هنر

حدودا دوماه گذشته جلسه ای با جناب آقای دکتر پوراحمدی در خانه تاتر داشتیم و توافق شد که تایید صلاحیت اعضا،کاملا برعهده‌ی شورایی در خانه تاتر باشد و هر فردی که این شورا تایید کند، مورد تایید صندوق نیزباشد.

موضوع دیگری که توافق شد، مقررشد که زیرنظر مدیریت سفیرمهربانی سرکار خانم تیموریان، مبلغ ۶۰۰میلیون تومان به بیمه تکمیلی اعضای خانه تاتر اختصاص یابد و تشخیص چگونگی تخصیص این مبلغ، به نفع اعضای خانه تاتر با مدیریت سفیر مهربانی باشد.

آقای دکتر پوراحمدی در ادامه، اشاره داشتندکه سفیرمهربانی و خانم تیموریان به عنوان سفیرمهربانی صندوق هم می توانند صندوق هنررا در سطح وسیع‌تری مدیریت و کمک کنند.

در ادامه، ایشان دستور دادند که” وام “با بهره‌ی چهاردرصد، به مبلغ یک میلیاردتومان در سال جاری در اختیار “سفیر مهربانی “و “کمیته رفاه” خانه تاتر باشد و با تشخیص این شورا، به اعضای خانه تاتر، وام اختصاص یابد و قول دادند که اگر این اعتبار به پایان رسید، به مبلغ یادشده اضافه کنند.

با تلاش‌های مجید قناد مدیر کمیته رفاهی، تفاهم نامه‌ای با بیمارستان محب کوثر منعقد شد که در آن آمده است : پذیرایی از اعضای محترم خانه تاتر بصورت شایسته‌ای صورت پذیرد و ایشان درحال رایزنی هستند برای چک آپ اعضا که  با شرط حذف فرانشیز انجام شود که هنوز هیات مدیره بیمارستان پاسخ درخواست دوم ایشان را ندادند.

طراحی سایت خانه تاتر، مراحل پایانی خود را طی می کند که به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد. در سایت جدید خانه تاتر اپلیکیشن فروش بلیط نیز پیش بینی شده است که بستر مناسبی است برای در آمدزایی خانه تاتر و می‌تواند اقتصاد خانه تاتر و هنرمندان را دچارتغییر کند.

کارهایی نیز در ستاد خانه تاتر، در یکسال گذشته صورت گرفته که به شکل فهرست‌وار عرض می کنم.

با تصویب هیات مدیره، جناب آقای قلعه تا هفته پیش ، امین اموال خانه بودند و تمام اموال شماره و کدگذاری شد و مدارک مستند در این رابطه موجود است.

شورای سردبیری روابط عمومی باحضور مدیر محترم روابط عمومی، جناب آقای بهرامی شروع به کار کرد و محورهای زیر در دستور کار قرار گرفت:

معرفی اجراها، گزارش های سفیر مهربانی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری انجمن‌ها خانه تاتر، ارائه پژوهش‌های اعضای خانه تاتر، معرفی کتاب وآثار فرهنگی و هنری اعضا و اخبار روز….

در ماه‌های اولیه شروع به کار، از هنرمند ارجمند سرکارخانم تیموریان تقاضا کردم که ماموریت سفیر مهربانی را برعهده بگیرند و خوشبختانه ایشان با مهر فراوان واحساس مسئولیت فوق العاده، این ماموریت را پذیرفتند و انصافا شبانه روز تلاش و فعالیت کردند و در این امر مهم، تلاش فوق العاده‌ی سرکار خانم رحیمی، ستودنی است و جناب آقای قلعه و آقای قناد هم همواره تلاش کردند و همپای دوستان،  مهرورزی در خانه تاتر را در ساختار سفیر مهربانی به گونه ای قدرتمند پیش بردند. سرکار خانم تیموریان در جلسه‌ای که با آقای دکتر سالاری داشتیم تقاضای کمک برای سفیر مهربانی کردند که ایشان در این جلسه مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در اختیار سفیر مهربانی قراردادند که سبب شد، با تلاش فوق العاده‌ی آقایان قلعه و قناد و سرکار خانم رحیمی و کارکنان خانه تاتر، بسته‌های ارزاق برای شب عید به دست اعضایی برسد که مورد نظر سفیر مهربانی بود.

واحد سمعی و بصری خانه تاتر در مدت چهار ماه، کاملا بروزرسانی شد و تمام ذخایر تصویری خانه تاتر شماره گذاری و کد گذاری شد و در این مدت، حدود یکصد قسمت ۲ تا ۳ دقیقه ای از منابع آرشیو که فرمایشات بزرگان خانه تاتر بود، تدوین شد و در سایت خانه تاتر بارگذاری شد.

صدور کارت های اعضادر مدت سه ماه تماما آماده شد.

اطلاعات تمام اعضای خانه تاتر در سامانه بارگذاری شد.

موضوع رسیدگی به وضع بازداشتی های خانه تاترتوسط آقایان: دادویی، ذهنی، محضری، احمدزاده و سرکار خانم گلپایگانی، به نحو شایسته ای پیگیری شد و نتایج خوبی هم داشت.

  • بودجه خانه تاتر

لازم به ذکر است که خدمت اعضای محترم خانه تاتر عرض کنم که در خانه تاتر تنها یک سرفصل برای اختصاص بودجه وجود دارد و آن هم “فعالیت فرهنگی و هنری انجمن های خانه تاتر”است. فلذا براساس

یک روال کاملا قانونی، هر بودجه‌ای که خانه تاتر جذب می کند، بواسطه‌ی شآنیت حضور اعضا در قالب انجمن‌ها تعریف شده است.

ستاد خانه تاتر هم به این دلیل می‌تواند از این بودجه برداشت کند و حقوق کارکنان و هزینه‌های جاری را بپردازد در واقع ستاد خانه تاتر ماموریت اصلی‌اش مدیریت فعالیت‌های فرهنگی هنری انجمن ها است.

متاسفانه این موضوع در تصمیم‌گیری‌های هیات مدیره، در بسیاری از موارد، اولویت نخست نیست و در بسیاری از موارد که انجمن ها تقاضای بودجه و فعالیت می کنند، اعلام می شود که پول نداریم، در حالیکه در حساب خانه تاتر، همواره پول بوده و هست.

هم اکنون نزدیک به سه میلیارد تومان در حساب خانه تاتر موجودی داریم و باز اظهار می شود که پول نداریم در حالیکه با این مبلغ می توان تا پایان سال ۱۴۰۳خانه تاتر را اداره کرد.

لازم به ذکر است که مبلغ۷۰۰میلیون تومان ، به دلیل بیماری کرونا در سرفصل درمان اعضای خانه تاتر، جذب شده است، علیرغم تذکر بازرس خانه تاتر، اجازه هزینه کردن در سرفصل بیماری و درمان برای اعضا صادر نمی شود.

  • مالیات

علت در نظر گرفتن مالیات برای حساب خانه تاتر این است که مبلغ دریافتی از سوی وزارتخانه در سال‌های گذشته و این سال به مقدارتخصیص هزینه نمی‌شود و مانده‌ی آن به حساب سال بعد می‌رود و این مانده در هرسال درآمد تعریف می‌شود. در حالی که بودجه‌های تخصیصی از سوی مراکز دولتی باید در همان سال هزینه شود و اگر نمی‌شود، باید گزارش شود که در ردیف مازاد و بودجه انتقالی به سال بعد تعریف شود.

در اسناد مالی خانه تاتر،گزارش دقیق و روشنی از مبلغ ۵/۲ میلیارد تومان که به صورت کارت هدیه در زمان کرونا برای اعضای خانه تاتر کارسازی شده بود، وجود ندارد و بازرس خانه تاتر، در جلسه‌ی هیات

مدیره اعلام کرده است که همه‌ی مبلغ دریافت شده ، “رسید دریافت” ندارد و لذا لازم است به این موضوع رسیدگی شود.

با توجه به اینکه درحساب خانه تاتر، موجودی، بیش از تخصیص اعتبار سالانه خانه تاتر است، وزارت ارشاد سهم بودجه‌ی خانه تاتر را واریز نمی کند و اشاره دارد که خانه تاتر برای تامین هزینه‌هایش بودجه دارد.

بهره برداری از سالن استاد جوانمرد و کافی شاپ خانه تاتر، یکی از بسترهای تامین منابع مالی برای جبران هزینه‌ها می‌تواند باشد. در این خصوص جناب آقای دکتر دادویی با هنرمند ارجمند جناب آقای شهاب حسینی گفتگویی داشتند و ایشان، رویکردی کاملا فرهنگی را برای اداره‌ی سالن جوانمرد که متناسب با شان خانه تاتر باشد را مطرح کردند که هم در جهت اشتغال‌زایی هنرمندان خانه تاتر و هم اجرای نمایش‌های فاخر ارزشمند، بتواند چهره‌ای در خور، از خانه تاتر در جامعه هنری ارائه شود و قرارداد ایشان، بصورت مستقیم و غیر مستقیم ،جمعا و به صورت ماهانه ۳۰۰میلیون تومان برای خانه تاتر آورده داشت و آقای شهاب حسینی پذیرفتند که از محل اسپانسرهایی که به پشتیبانی خانه تاتر می آورند ۳۰% از این آورده را نیز به خانه تاتر اختصاص خواهند داد، لذا هم جنبه ی فرهنگی و هم اقتصادی در این قرارداد، پیش بینی شده بود. این قرارداد در حالیکه رای اکثریت اعضای هیات مدیره را داشت و قرارداد هم توسط اعضای موافق هیات مدیره امضا شد، در یک رفتار عجیب از سوی دو بزرگواراز هیات مدیره، شرایطی را ایجادکرد که امضای قرارداد متوقف شد.

در پایان لازم به ذکر است که خانه تاتر با توجه به توانایی‌های بالقوه‌ی خود و حضور بسیاری از هنرمندان که سرمایه‌های اصلی خانه تاتر هستند و با حضور فعال اعضای محترم  انجمن های ۱۷ گانه می‌تواند در روند توسعه‌ی فرهنگ و اقتصاد فرهنگ خانه تاتر گام‌های موثری بردارد.

 

مقصود نعیمی ذاکر

مدیرعامل خانه تاتر

 

گزارش سالانه بازرس خانه تئاتر به مجمع عمومی خانه تئاتر در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲

با سلام به اعضای محترم خانه تئاتر

اینجانب مهدی قلعه به عنوان بازرس خانه تئاتر گزارش مالی یکساله ۱۴۰۱ تهیه شده توسط آقای سعید رنجبر، مدیر امور اداری و مالی خانه تئاتر را تایید می‌کنم. ضمن اعلام عدم وجود ایراد و هر گونه مغایرت قانونی آن را به حسب وظیفه طبق اساسنامه خانه تئاتر امضا کردم. لازم به تذکر می دانم که ضمن اعلام تشکر فراوان از هیئت مدیره خانه تئاتر بابت برگزاری  ۶۵ جلسه، از خرداد ۱۴۰۱ تا کنون، متاسفانه از ظرفیت‌های فیزیکی خانه تئاتر مثل کافی شاپ و تالار استاد جوانمرد بهره‌برداری مالی مناسب انجام نگرفته است. با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه مصوب خانه تئاتر را از سال گذشته تا کنون پرداخت نکرده و فقط بخشی از آن به مبلغ چهارصد میلیون تومان به حساب خانه تئاتر واریز شده است، شایسته بود که  هیات مدیره کنونی و قبلی نه تنها از ظرفیت سالن و کافی شاپ جهت درآمدزایی به نفع خانه تئاتر استفاده ببرد، بلکه راهکارهای دیگری هم برای افزایش بودجه در نظر بگیرد.

در ضمن از سال ۱۳۹۷ تا کنون در گیر مالیات‌های سنگین برای خانه تئاتر هستیم که یک بخش آن مربوط به عدم تصفیه مالیات حقوق کارمندان و بخش دیگر مربوط به اظهار نادرست حساب‌های مالی به امور مالیاتی وزارت دارایی توسط حسابداران قبلی خانه تئاتر (دوره قبل)  بوده است. اینجانب به عنوان بازرس خانه تئاتر در مجمع عمومی قبلی اعلام کردم هیچ صورت مالی را تایید نکردم چرا که از نظر من شفافیت لازم وجود نداشت. در روند قرارداد اجاره کافی شاپ در دوره قبل، پیگیر لغو مشکوک این قرارداد از طرف مستاجر و پذیرش آن از سوی مدیرعامل وقت بودم که دلیل تحویل غیرموجه کافی‌شاپ از سوی مستاجر بر خلاف متن قرارداد فیمابین اعلام شود. در پی انجام این تخلف، نه تنها خانه تئاتر ضرر و زیان دریافت نکرد بلکه به دستور مدیرعامل وقت مبلغ سیصدو پنجاه میلیون تومان به مستاجر پرداخت شد.

لازم می‌دانم به اعضای محترم اعلام دارم که به رغم وجود مصوبه هیات مدیره کنونی درباره قرارداد فیمابین خانه تئاتر و آقای شهاب حسینی برای اجاره کافی شاپ و سالن استاد جوانمرد، متاسفانه این قرارداد به مرحله اجرا نرسیده و شایسته است که مدیرعامل محترم دلیل عدم اجرای آن را به اطلاع اعضا برساند.

در انتها اعلام می‌دارم که اینجانب طی یک ماه آینده گزارش کاملی از مشکلاتی را که تا کنون تذکر دادم و انجام نشده به طور مکتوب به هیات مدیره خانه تئاتر ارائه خواهم داد که در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، متن آن را برای اطلاع اعضا منتشر خواهم کرد.

 

با سپاس فراوان  مهدی قلعه بازرس خانه تئاتر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *