اخبار انجمن ها, موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر

سومین نشست تخصصی اکوسیستم تئاتر برگزار شد

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، سومین نشست از سلسله نشست های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع « الگوها ؛ جغرافیای دیگر » برگزار کرد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی انجمن مدرسان خانه‌ تئاتر ، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر به دبیری آرمان طیران ، نمایشنامه نویس ، کارگردان و مدرس دانشگاه و هادی سالارورزی ، مترجم و نویسنده ، با حضور دانشجویان، مدرسان و دیگر کارشناسان و محققان هنرهای نمایشی عصر روز دوشنبه ۲۴ مهرماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن اسکویی خانه تئاتر برگزار شد.

این نشست در سومین دوره پنل تخصصی خود ، به بررسی الگوهای اقتصادی تئاتر در سه کشور دیگر پرداخت .

انجمن مدرسان خانه تئاتر در این نشست میزبان ” اردشیر مهرآبادی” ؛ دانش آموخته دانشگاه نین ، پلی تکنیک میدلزبرو ، دانشگاه و مدرسه تئاتر کاونتری ، دانشگاه کاردیف، مدرسه موسیقی و تئاتر گیلدهال انگلستان ، مترجم و مدرس تئاتر ، همچنین ” حسین زینالی ” ؛ دانش آموخته دکترای مطالعات تئاتری دانشگاه آلکالا دِ اِنارس مادرید اسپانیا، کارگردان و مدرس دانشگاه و ” هومن زندی زاده ” ؛ دکترای تئاتر با گرایش نمایشنامه نویسی خلاق بینافرهنگی از دانشگاه فلیندرز استرالیا ، مدرس دانشگاه ، نمایشنامه نویس و پژوهشگر بود.

در ابتدا آقای اردشیر مهرآبادی با اشاره به تجربیات زیسته و فعالیت تئاتری خود و آمار و ارقام ارائه شده در گزارش ارزیابی « تیکت ماستر » در انگلستان ، که بخش هایی از آن را قرائت کرد ، پرورش مخاطب و تماشاگر تئاتر از طریق آموزش تئاتر در مدارس ابتدایی و پایه را اولین قدم جدی در رسیدن به اقتصاد و کسب درآمد در تئاتر برشمرد و فقدان این مهم در آموزش و پرورش ایران را از عوامل آسیب پذیر بودن و ضعف اکوسیستم تئاتر در ایران دانست.

سپس دکتر هومن زندی زاده صحبتهای خود را در سه محور اقتصاد و فرهنگ در استرالیا از دریچه آمار و ارقام ، ساختار اقتصاد و فرهنگ در استرالیا و حمایت های دولتی از پروژه های هنری تقسیم بندی و تشریح کرد و سپس در صحبت تکمیلی خود ، دورنمایی از فرایند خصوصی شدن تئاتر در ایران را با توجه به مسیر غلطی که در پیش گرفته است ارائه کرد.

همچنین دکتر حسین زینالی در این نشست ، ابتدا با تشریح عملکرد کمپانی های تئاتری در شهر مادرید و مقایسه تطبیقی بین تعداد سالنهای تئاتر به نسبت جمعیت شهر مادرید و مقایسه آن با وضعیت تهران و اشاره به عنوان اکوسیستم ، توضیح داد که تا زمانی که سالن های تئاتر به تعداد کافی ساخته نشوند نمی توان انتظار داشت که تئاتر به اقتصاد خودش دست یابد ؛ چرا که کمبود فضای اشتغال تئاتری ، باعث کم رمق شدن اقتصاد و اکوسیستم تئاتر میشود. . در ادامه ، پرسش و پاسخ بین مهمانان و حاضرین در این جلسه پایان بخش این نشست علمی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *