اخبار خانه تئاتر

ایرج راد : فریماه فرجامی سرمایه‌ای بود که از دست دادیم

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد فریماه فرجامی بازیگر با سابقه و مطرح سینما و تئاتر ایران صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ تیر از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده احترام برومند بود، مرضیه برومند هنرمند شناخته‌شده سینما، تئاتر و تلویزیون و مدیرعامل خانه سینما به عنوان اولین سخنران پشت تریبون حضور پیدا کرد و گفت: نمی‌خواستم اینجا به عنوان سخنران حضور پیدا کنم ولی دوستان گفتند که به عنوان مدیرعامل خانه سینما صحبت کنم و اتفاقاً من نمی‌خواستم به عنوان مدیرعامل خانه سینما صحبت کنم. چه مدیرعامل و خانه سینمایی که مدام عزا برگزار می‌کند؟ پس جشن کو؟

وی ادامه داد: ما فریماه را خیلی زودتر از آن‌چه تصور می‌کردیم و در اوج زیبایی، پختگی و صمیمیت از دست دادیم. فریماه فرجامی خیری از زندگی ندید ولی هیچوقت گله نکرد. فریماه فرجامی هم خواهر و هم ستاره ناکام ما بود که قربانی مناسبات سینمای دهه ۶۰ شد. فرجامی قربانی زیبایی و هنرش شد. وی مدارج ستاره شدن را طی کرد و به دلایلی که نمی‌خواهم آن‌ها را بیان کنم در هاله‌ای از غبار فرو رفت. فریماه فرجامی علیرغم اینکه از دور خیلی پر رمز و راز به نظر می‌رسد، ولی از نزدیک و در دوستی بسیار ساده بود.

برومند با بیان اینکه فریماه فرجامی برای نسل جدید درسی داشت، تصریح کرد: سرگذشت وی باعث شد نسل بعدی دقت بیشتری کند. آن‌ها همیشه کنار مردم بودند. روسری سر کردند و نقش کارگر کارخانه رب را بازی کردند. مقنعه سر کردند و نقش همسر و کارمند را بازی کردند. چادر سر کردند و نقش مادر و همسر شهید را بازی کردند. این‌ها در قلب مردم ستاره هستند. هنرمندان امروز کنار مردم هستند و مناسبات آن‌ها با نهاد قدرت را مردم تعیین می‌کنند. اکثر هنرمندان ما مردمی هستند، ما سیاسی نیستیم و ما را متهم به سیاسی کاری نکنید، ما در کنار مردم هستیم.

ایرج راد رییس هیات‌مدیره خانه تئاتر نیز گفت: فریماه فرجامی دختر تئاتر بود. در اداره هنرهای دراماتیک و دانشگاه درس تئاتر خواند و با بزرگان این هنر کار کرد. تئاتر کار سختی است و جسم سالم و تمرین‌های بدنی نیاز دارد. البته بیشتر وقت‌ها درباره فعالیت‌های سینمایی فرجامی صحبت می‌شود ولی او در تئاتر نقش‌های ماندگاری داشت.
راد با نام بردن از برخی نمایش‌هایی که فرجامی در آنها روی صحنه رفته بود گفت: فرجامی در تئاتر به پختگی رسید و بعد وارد سینما شد.
او افزود: فریماه فرجامی سادگی‌ای داشت که باعث شد او را دوره کنند تا کار به جایی برسد که نباید می‌رسید.‌ او توانایی داشت که کارهای زیادی در این عرصه داشته‌ باشد ولی حتی کسانی که از مصائب او آگاه بودند دست او را نگرفتند. این سرمایه‌ای بود که ما از دست دادیم در حالی که می‌توانست باعث افتخار بیشتری باشد. امیدوارم تراژدی فریماه فرجامی برای هنرمندان تکرار نشود. این تراژدی پایان گرفت.

سپس مسعود فروتن دیگر هنرمند با سابقه نیز به ذکر خاطراتی از همکاری خود با زنده‌یاد فرجامی پرداخت و گفت: چند ماه همکاری در یک پروژه از بهترین‌های زمان‌های زندگی‌ام بود.

احترام برومند در این بخش از مراسم به زمان آشنایی خود با فرجامی اشاره کرد و گفت: آشنایی من با فرجامی به سال ۷۰ و نمایش «پیروزی در شیکاگو» برمی‌گشت که فریماه فرجامی و مهدی هاشمی در آن درخشیدند. فریماه مثل هیچکس نبود و از هیچکس تقلید نکرد. در رفتار و گفتارش بی‌نیازی بود که نشأت گرفته از خانواده با شخصیتش بود.

سپس پژمان بازغی رئیس انجمن صنفی بازیگران سینما متن انجمن را قرائت کرد.

با مردم ایران، خانواده فرجامی، خانواده سینما و تئاتر و خانواده فرهنگ و هنر ایران مجدداً ابراز همدردی کرده و برای فریماه ِ عزیزمان که همیشه و همواره با زیباترین و آراسته‌ترین تصویرها در خاطر و خاطره‌های جای دارد، پروازی زیبا در آسمان رحمت پروردگار آرزو داریم. مرگ پایان کبوتر نیست. پایان هنر نیست.»

سپس احترام برومند با اشاره به اینکه همه ما روزهای بیماری خواهیم داشت، اظهار کرد: ولی گاهی نسبت به محبت‌هایی که قرار است در این دوران برای هنرمندی که چهره‌ای محبوب و دوست‌داشتنی است انجام دهیم، مراقب باشیم.

در ادامه کلیپی از فریماه فرجامی پخش شد که حاوی تصاویری از نقش‌آفرینی‌های وی بود.

ابوالفضل پورعرب بازیگر مطرح و با سابقه سینما نیز دیگر سخنران مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد فریماه فرجامی بود. وی گفت: فرجامی آفاق بود و آفاق رفت، خیلی غمگینانه رفت. قرار نبود اینقدر غریب از بین ما برود. اولین بار است که می‌بینم کسی در مراسم با هنرمندان عکس نمی‌گیرد و این نشان می‌دهد که همه در سوگ این هنرمند نشسته‌اند.

وی ادامه داد: به او گفتم که فریماه چه شده؟ بیمار شده‌ای؟ گفت ابوالفضل نوبت ما شده و من آن موقع نفهمیدم منظورش چیست. به امید اینکه اینقدر داغ نبینیم. از مردم سپاسگزارم و امیدوارم در این شرایط شرمنده مردم نباشیم.

در ادامه قطب‌الدین صادقی گفت: مرگ حق است ولی ابلهانه است اگر به استقبالش برویم. دوستان جرات نکردند بگویند ولی من می‌گویم و اسم آن را هم خودتخریبی می‌گذارم.

این هنرمند تئاتر افزود: سیاستمداران، ورزشکاران و هنرمندان سه دسته‌ای هستند که در جامعه دیده می‌شوند و اگر کسی در این مسیر خودتخریبی کند به باور فرهنگی جامعه آسیب می‌زند. فریماه فرجامی فقط در همین بخش کم آورد که توسط دوستان ناجوانمرد اتفاق افتاد. من همه چیز را می‌دانم ولی لازم نیست این‌جا نام کسی را ببرم.

صادقی گفت: کانت کتابی به نام “خرد محض” دارد و می‌گوید اخلاق یک چیز لایتغیر است و تغییر نمی‌کند؛ ارتباطی هم به سواد، نژاد و فرهنگ ندارد. او معتقد است هرجا نفسانیات چیره شد اخلاق از بین می‌رود و هر جا منافع جمع باشد اخلاق هم هست. باید برای حفظ باورهای جمع بکوشیم. نگاه کنید بازیگران چلغوز آمریکایی که چه بدن‌های ورزیده‌ای دارند ولی همکاران ما در این‌جا تا به جایی می‌رسند فن و بیان و تمرین را هم رها می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: یکی از بدترین تربیت‌های ما همین حفظ نکردن سلامت جسمی است و سرنوشت‌ فریماه فرجامی باید الگویی باشد برای همه کسانی که می‌خواهند در این وادی قدم بردارند.

افسانه چهره‌آزاد از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون و دوستان نزدیک فریماه فرجامی نیز در ادامه مراسم و در حالی که اشک می‌ریخت، گفت: ما همه اینجا جمع شدیم تا با ستاره سینمای ایران وداع کنیم. من افتخار دوستی ۳۰ ساله با فریماه داشتم. فریماه در تنهایی پر نکشید و خانواده مهرشان را از او دریغ نکردند. خانواده نخواستند در موقعیت‌های اجتماعی حضور پیدا کند و ما باید به این خواسته احترام می‌گذاشتیم. فریماه تنها نبود و در خانه خود با آرامش و آسایش زندگی کرد. امیدوارم در بهشت زندگی کند.

در پایان فرهاد فرجامی برادر فریماه فرجامی نیز طی سخنانی کوتاه از خانه سینما، خانه هنرمندان، خانه تئاتر و هنرمندان و حاضران در مراسم سپاسگزاری کرد.

سپس نماز بر پیکر زنده‌یاد فریماه فرجامی اقامه شد و پیکر این هنرمند فقید به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *