اخبار نمایش و اجرا, موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر

هما جدیکار: جشنواره عروسکی مجالی برای تولید و اجرا است

نشست خبری انجمن نمایشگران عروسکی با موضوع جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در سالن کنفرانس خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از ایران تئاتر، نشست خبری انجمن نمایشگران عروسکی با موضوع جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، روز گذشته، سه‌شنبه بیست‌ودوم خرداد با حضور اعضای هیئت‌مدیره انجمن نمایشگران عروسکی و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس خانه تئاتر برگزار شد.

هما جدیکار (رئیس هیئت‌مدیره انجمن نمایشگران عروسکی)، میترا کریم‌خانی (نایب‌رئیس انجمن نمایشگران عروسکی)، زهرا مریدی (عضو هیئت‌مدیره انجمن) و میر آرش مصطفایی (بازرس انجمن) ازجمله حاضران در این نشست بودند.

هما جدیکار، رئیس هیئت‌مدیره انجمن نمایشگران عروسکی در ابتدای این نشست با اشاره به تاریخچه برگزاری جشنواره عروسکی تهران گفت: «جشنواره عروسکی تهران-مبارک که از سال ۱۳۶۸ شکل گرفت، مهم‌ترین رویداد نمایش عروسکی و اولین جشنواره نمایشی بین‌المللی پس از انقلاب به شمار می‌آید.

او ادامه داد: «این جشنواره مجالی برای تولید و اجرای نمایشگران عروسکی است که بعد از آن بتوان نمایش‌ها را به اجرای عموم برسانند.»

این هنرمند برگزاری موفق جشنواره عروسکی سال گذشته به دبیری هادی حجازی‌فر را نشانه همکاری انجمن عروسکی با اداره کل هنرهای نمایشی دانست و آن را معیاری بر کمک‌های انجمن در راستای رشد کمی و کیفی این گونه نمایشی در ایران دانست.

جدیکار ضمن ابراز نگرانی از تأخیر در اعلام فراخوان جشنواره سال جاری گفت: «نمایش عروسکی بسیار سنگین، سخت، پرهزینه و زمان‌بر است. با شرایط موجود بهترین زمان برگزاری جشنواره در نیمه دوم سال جاری خواهد بود.»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن نمایشگران عروسکی ادامه داد: «نمایش عروسکی و اهالی آن جزو پرکارترین و بهترین‌های حوزه نمایش هستند. سال گذشته به دلیل جشنواره خوبی که برگزار شد بیش از ۱۳ اجرای عموم داشته‌ایم که این نشان از تأثیرگذاری آثار عروسکی در جامعه و همچنین کمک جشنواره در مسیر معیشت هنرمندان است.»

جدیکار در پاسخ به پرسشی درباره چرایی نداشتن اساسنامه با وجود برگزاری نوزده دوره از جشنواره گفت: «جشنواره نمایش عروسکی یک رویداد دولتی است که برگزاری آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط است. ازآنجاکه مدیران هنری در این وزارتخانه تغییر می‌کنند نوع نگاه دبیران نیز در هر دوره متفاوت است و شاید این دلیلی برای نداشتن اساسنامه باشد.»

او ادامه داد: «برای ما مهم است که دبیر جشنواره با نمایش عروسکی آشنایی داشته باشد و درایت تشخیص نیازهای فعالان این حوزه را دارا باشد. ما برای طراحی، ساخت و تمرین زمان نیاز داریم. نمایشگر عروسکی باید یک گام فراتر از بازیگر قدم بر‌دارد. او باید حس خود را به یک جسم بی‌جان منتقل کند و سپس با مخاطب ارتباط برقرار کند.»

جدیکار با اشاره به کاربرد و تأثیر گسترده نمایش عروسکی بیان کرد: «گروه‌های مشاوره بیشترین نتیجه را از کار با عروسک می‌گیرند. کاربرد درمانی و تراپی عروسک غیرقابل‌چشم‌پوشی است اما متأسفانه این هنر گاه مورد بی‌مهری قرار گرفته است چراکه ما همیشه پشت عروسک‌ها هستیم و هیچ‌کس توجهی ندارد که پشت این عروسک یک هنرمند و انسان فرهیخته حضور دارد. ما سعی کردیم بلندبلند فکر کنیم تا شاید زودتر شاهد پیگیری روند اجرایی بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک باشیم.»

آرش مصطفایی نیز در ادامه با اشاره به مشکل انتخاب دبیر در هر دوره از جشنواره گفت: «برای انتخاب دبیر متأسفانه در دوره‌های اخیر به‌سوی گزینه‌هایی رفته‌ایم که پیش از هر چیز تأمین بودجه کنند. این توانمندی بسیار ارزشمند است اما سؤال اینجاست، مگر این جشنواره یک رویداد دولتی نیست؟ پس چرا دغدغه تأمین بودجه باید در انتخاب دبیر در این حد مورد تأکید قرار بگیرد.»

این هنرمند با اشاره به پیشنهاد خصوصی‌سازی به‌عنوان گزینه‌ای برای کاهش دغدغه‌های اجرایی جشنواره، تصریح کرد: «خصوصی‌سازی دیگر موردی است که در شرایط پیش‌آمده برای تأمین بودجه و انتخاب دبیر پیشنهاد می‌شود.»

بازرس انجمن نمایشگران عروسکی همچنین بر لزوم نگارش اساسنامه و آیین‌نامه اجرایی جشنواره تأکید کرد.

او با بیان اینکه انجمن نمایشگران عروسکی تنها یک ضلع از مثلث فعالان این حوزه را تشکیل می‌دهد، گفت: «دفتر تولیدات نمایش عروسکی که بازوی اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی است و همچنین یونیمای ایران دو ضلع دیگر این مثلث هستند که نقش آن‌ها در راستای برگزاری جشنواره باید تقویت شود.»

میترا کریم‌خانی، نایب‌رئیس انجمن نمایشگران عروسکی هم در ادامه این نشست توضیح داد: «فعالیت سه ضلع انجمن نمایشگران عروسکی، یونیمای ایران و دفتر تولیدات هیچ منافاتی با هم ندارد و اگر در کنار هم قرار بگیرند، نمایش عروسکی رونق خواهد گرفت. یونیما مدت‌هاست که غایب است و باید مشخص شود آیا برگزاری جشنواره نمایش عروسکی برایش اهمیت دارد، یا خیر؟!»

زهرا مریدی، عضو هیئت‌مدیره انجمن نمایشگران عروسکی نیز در این نشست گفت: «عروسک‌ها ویترین تمامی جشنواره‌ها، جشن‌ها و مناسبت‌ها در سراسر کشور هستند و هر جا که اتفاق خوبی در حال شکل‌گیری است، عروسک‌ها نقش چشمگیری دارند اما نمی‌دانم چرا جشنواره عروسکی این‌قدر مهجور واقع می‌شود.»

او ادامه داد: «دفتر تولیدات نمایش‌های عروسکی از سال ۱۳۶۸ به همت آقای ضرغامی و جواد ذوالفقاری شکل گرفت و اولین جشنواره ما از مجموعه تولیدات این دفتر بود. این دفتر تا اواسط دهه ۸۰ با حضور استادان بزرگ‌ عروسکی به روند تولید خود ادامه داد اما با سخت شدن شرایط کم‌کم عملکرد این دفتر کمرنگ و بعدها به‌طور کامل تعطیل شد.»

او افزود: «پروسه تولید یک نمایش عروسکی بسیار زمان‌بر است و نمی‌توان بی‌گدار به آب زد. ما باید پاسخگوی هنرمندان فعال این عرصه در کل کشور باشیم. ما شاهد تلاش و رایزنی مدیران هنری برای انتخاب دبیر هستیم ولی در حال حاضر زمان زیادی نداریم و باید خیلی زود به تصمیم نهایی برسیم.»

هما جدیکار در تکمیل و جمع‌بندی این نشست گفت: «قطعاً یک جشنواره کوچک و باکیفیت خیلی بهتر از نبودن آن است. نمایشگران عروسکی با جان‌ودل در تلاش‌اند تا آثار نمایشی خود را تولید کنند و تأثیرگذار باشند. این اطمینان وجود دارد که انجمن نمایشگران عروسکی قطعاً یاریگر مدیران در روند برگزاری جشنواره خواهد بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *