اخبار نمایش و اجرا, موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر

مواجه کارگردان با عناصر ناشناخته

کارگردان «قرار در قعر» با اشاره به اینکه در این نمایش از کهن الگوهای ماورائی بهره گرفته است درباره دیگر ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، وحید خدابنده‌لو نویسنده و کارگردان نمایش «قرار در قعر» که در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است، درباره داستان این نمایش به خبرنگار مهر گفت: «قرار در قعر» به داستان شیطانی وامانده اشاره دارد که پس از سالیان سال در حالی که سی‌ونه نو عروس را طلسم و سپس قربانی کرده است، تصمیم دارد تا چهلمین نو عروس را به عنوان همسر خود برگزیند اما برای اینکه وصلتش شکل بگیرد مانعی وجود دارد.

وی با اشاره به بهره از موضوعات ماورایی و کهن‌الگوها ادامه داد: به شخصه برای مواجه شدن با مجموعه عناصر ناشناخته‌ای که در بسیاری از موارد هم باعث رعب و وحشت من می‌شوند آن‌ها را به گود هنر دعوت می‌کنم تا بتوانم از نزدیک و ملموس‌تر در شناخت آن‌ها و معرفی‌شان به مخاطب گام بردارم.

این کارگردان تئاتر افزود: «قرار در قعر» مجموعه‌ای از مواجهاتی است که از دل باور چندین نسل برآمده و همچنان پویاست و این تقابل ها در هر زمانی ارزش دیده شدن و پرداخت نمایشی را دارا هستند.

خدابنده‌لو گفت: شخصا مسئله طبیعت و کهن‌الگوها را مصداق یک دریا و هر پروژه هنری را مصداق یک لیوان آب می‌بینم که هر بار برای رفع تشنگی به سراغ آن‌ها می‌روم. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در پروسه تولید «قرار در قعر» باید به آن توجه می‌کردم این بود که نباید صرفا آنچه در ذهن من است، به نمایش دربیاید.

وی درباره ویژگی های طراحی لباس و صحنه نمایش توضیح داد: خواست من این بود که با هدایت کاراکتر، صحنه وهم‌آلود و خنثی این اثر را تداعی کنم تا تک به تک مخاطبان بتوانند تصویرسازی شخصی‌شان را داشته باشند و من هم بتوانم این روایت را در مکانی که خود مخاطب در ذهن خود ساخته بازگو کنم و از این جهت لباس و صحنه در خدمت این هدف طراحی و ساخته شد.

این کارگردان گفت: یکی از زیباترین و به یادماندنی‌ترین چالش‌هایی که در پروسه تولید همواره همراهی‌ام کرد مسئله تجربه‌ورزی بود. من باید سوال ایجاد می‌کردم و در گام بعد به این سوالات پاسخ می‌دادم. باید در طول تمرین بایدها و نبایدها را می‌شناختم. در این مسیر خود کلمه کشف که از دل دیدن و خواندن و از آن مهم‌تر مصاحبه کردن با افرادی که درگیر مسائل ماورایی بوده‌اند، شکل گرفت زیست متفاوتی را برایم رقم زد که امید دارم این کشف و شناخت برای مخاطبان نیز در طول اجرای اثر شکل بگیرد.

خدابنده‌لو در پایان صحبت هایش گفت: ما گروه جوانی هستیم که میانگین سن بازیگران و عوامل ۱۸ تا ۲۲ سال است، قطعا در این مسیر تجربه می‌کنیم و دوست داریم تا مخاطبان با تماشای نمایش در این مسیر همراه ما باشند و برای بهتر شدن روند کیفی این اثر و تولیدات جدیدمان نظرات‌شان را با ما در میان بگذارند.

نمایش «قرار در قعر» به نویسندگی و کارگردانی وحید خدابنده‌لو از هشتم تا بیست‌وهفتم خرداد ساعت ۱۷:۴۵ در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *