درگذشت هنرمند پیشکسوت سیستان و بلوچستان

غلامرضا پودینه، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون استان سیستان و بلوچستان پیش از ظهر امروز بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از ایران‌تئاتر، غلامرضا پودینه، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون استان سیستان و بلوچستان، دوشنبه شانزدهم بهمن، درگذشت.

این هنرمند، از چندی پیش، با بروز ناگهانی علائم سرطان، درمان را آغاز کرد و پس از گذراندن چند جلسه شیمی درمانی، پیش‌ازظهر امروز، چشم از جهان فروبست.

خانه تئاتر درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به خانواده، دوستان و همکارانش تسلیت گفته و با آنها ابراز همدردی می‌کند.

اجرای نمایشی کمدی درباره زندگی امیرکبیر

نمایش کمدی «فین جین» به نویسندگی ابوالفضل حاجی علی خانی، کارگردانی محمود موسوی و تهیه کنندگی محمود مداحی در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از مشاور رسانه‌ای، نمایش کمدی «فین جین» به نویسندگی ابوالفضل حاجی علی خانی، کارگردانی محمود موسوی و تهیه کنندگی محمود مداحی از ۱۸ بهمن ماه در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.

سید جواد یحیوی، حسین شفیعی، مسعود بهارلو، محمد هادی عطایی، الهه پورجمشید، محسن زرآبادی پور، حسین میرزائیان و حامد لطفی بازیگرانی هستند که به ترتیب ورود به صحنه در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین جواد یحیوی در جشنواره اخیر تئاتر فجر، جایزه بازیگری گرفت.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: اجرای نمایش زندگی امیر کبیر با لحنی کمدی به روایت جنی به نام جین که آرزوی جنیان حمام فین است.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به جانشین تهیه و تولید: مهراسا مداحی؛ گروه کارگردانی: مسعود بهارلو، حامد لطفی، محمدرضا بهشتیان، هانیه تائبی؛ آهنگساز و خواننده: عبد آتشانی؛ طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی؛ طراح لباس: پریا الماسی؛ طراح گریم: سلماز نجفی؛ طراح پوستر و لوگو: سعید ملک؛ منشی صحنه: نیلوفر شکری؛ نوازندگان: میلاد پرصبر (تار)، بهنوش کاظمی زاده(کمانچه)، مریم آشوری(دف و تنبک)، عبد آتشانی (آواز و افکت)؛ مجری گریم: پویا قنایی؛ دستیار لباس: آیدا فاضلی، سحر رواخواه؛ دوخت لباس: کتی بختیاری؛ ساخت تیزر و موشن گرافی: امیرحسین نجاح؛ عکاس: عباس ستایش؛ مدیر روابط عمومی، رسانه و تبلیغات: محسن بیده اشاره کرد. علاقمندان جهت رزرو بلیط این نمایش می‌توانند به سایت تیوال و یا گیشه عمارت نوفل لوشاتو به آدرس خیابان نوفل لوشاتو نبش خیابان رازی مراجعه کنند.

تعیین رهبر گروه کر آکاپلا در هیات مدیره انجمن موسیقی

ششمین جلسه هیات مدیره انجمن موسیقی تئاتر ایران ساعت ١۵ روز یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ با حضور سعید ذهنی، سحر لطفی، شروین عباسی، ریچارد عیسی پور، احسان تارخ و بازرس انجمن علی المعی در عمارت خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی تئاتر ایران، در این جلسه طرحح پیشنهادی کنسرت پژوهشی آکاپلا مورد بررسی قرار گرفت و با تایید هیأت مدیره مقرر شد سیاوش لطفی از اعضای با سابقه انجمن موسیقی، رهبری گروه کر و تنظیم قطعات رپرتوار را عهده دار شود. همچنین با تصویب هیات مدیره قرار بر این شدۀ اجرای این رپرتوار هفته اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ باشد.

در این جلسه با تاکید بر اینکه امروز انجمن موسیقی به عنوان یک تشکل صنفی پویا به وجهه صنفی و هنری خوبی دست پیدا کرده و با گذار از رکود حاکم به مرور توان و جایگاه خود را بازیابی می‌کند، اقدامات و بازخورد فعالیت‌های اخیر این انجمن طبق تحقیقات آماری بعمل آمده مثبت و نویدبخش ارزیابی شد و این برآورد نسبی به دست آمد که با رویه فعلی و بهبود آن با پشتیبانی و مشارکت اعضای انجمن نتایج بسیار خوبی به دست آمده و این دست‌آوردها در گام‌های نخستین موجب دلگرمی هنرمندان عضو این انجمن و ایجاد انگیزه برای توسعه و افزایش فعالیت‌ها و خلاقیت‌های آتی آنان خواهد شد.

در پایان طرح‌های جدید دیگری برای عملیاتی شدن مطرح شد و چگونگی اجرای آن مورد بررسی و در دست اقدام قرار گرفت.

اجرای نمایش با حضور یک کودک 8 ساله

نمایش «خونِ» به کارگردانی حسین قاسمی‌هنر با اجرایی از یک کودک ۸ ساله در تالار مولوی روی صحنه می‌آید.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، نمایش «خونِ» به نویسندگی حسین قاسمی‌هنر و عطیه علی همتی، با کارگردانی حسین قاسمی‌هنر، از هفدهم بهمن ساعت 18:30 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت.

بهزاد حاجی‌زاده، بازیگر ۸ ساله این اثر نمایشی است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سلام؛ به گالری ما خوش اومدید؛ ما در این گالری آثاری از معروف‌ترین آرتیست‌های ایران و جهان رو براتون به نمایش می‌ذاریم…»

 دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از ریحانه شهسواری (طراح لباس)،  اتابک اسدی (طراح نور)، محمدرضا دوست‌محمدی (طراح پوستر)، امین ملکی (طراح بروشور)، حسین قاسمی هنر، ریحانه شهسواری (طراح صحنه)، علی کیهانی (مشاور رسانه‌ای)، ابوالفضل نجارزاده (بازیگردان)، محمدرضا خواجه بهرامی (مدیر تولید)، مهدی بیات (سرپرست گروه کارگردانی)، مطهره مقدم‌راد، فاطمه کوشکی، کیمیا خراسانی (گروه کارگردانی)، ریحانه شهسواری، هانیه علی‌نژاد (ساخت صحنه)، هانیه علی‌نژاد (دستیار لباس)، سیدمسعود حسینی (دستیار صحنه)، حسین کیانی (دستیار نور)، ترنم سلمان (عکاس)، امین ملکی (ساخت تیزر) و محمد صالحی.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

تولیدات کانون در سالن‌های نمایشی تهران روی صحنه می‌روند

نمایش‌های «قورباغه و غریبه»، «دلغک»، «گرگ بلا جلوبیا جلوبیا»، «خرس آرکانسا»، «دوره‌گردها» و «شاهزاده اژدها»، از تولیدات مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در ایام دهه فجر، در سالن‌های نمایشی تهران، روی صحنه هستند.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، به مناسبت گرامی‌داشت دهه مبارک فجر، نمایش‌های تولید شده در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در سالن‌های شهر تهران اجرا می‌شوند.

نمایش «قورباغه و غریبه» به کارگردانی زهرا ناظری در سالن گلستان، نمایش «دلغک» به کارگردانی سعید ابک در سالن بوستان، نمایش «گرگ بلا جلوبیا جلوبیا» در پلاتو آیینه مرکز تئاتر، نمایش «خرس آرکانسا» به کارگردانی مهدی مقیمی و محسن صفری در سالن سینما تئاتر وزرا، نمایش «دوره‌گردها» به کارگردانی علی فروتن در سالن سینما تئاتر وزرا و نمایش «شاهزاده اژدها» به کارگردانی راحله شمس‌آبادی در سالن مرکز آفرینش‌های کانون تهرانپارس در حال اجرا هستند.

همچنین در راستای طرح تناوبی تئاتر، نمایش «کی بامن پیتزا می‌پزه» به کارگردانی حامد زحمتکش در سالن جم سنتر، نمایش «حیاط خانه ما» به کارگردانی وحید خسروی در سالن فرهنگسرای ارسباران و نمایش «دنیای خیال انگیر» به کارگردانی بهناز مهدی‌خواه در سالن جم سنتر در حال اجراست.

نمایش «دوره‌گردها» به کارگردانی علی فروتن نیز در حال حاضر صبح‌ها در استان‌های قزوین و مرکزی اجرا می‌شود.

در راستای طرح حمایت از نمایش در حوزه فراگیر، نمایش «کدو قلقله زن» نیز با اجرای جوانان اوتیسم، هر دو هفته یک بار در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری اجرا می‌شود.

ژیلت با صدای بهاره کیان‌افشار اجرا می‌شود

بهاره کیان‌افشار، صداپیشه یکی از کاراکترهای نمایش «ژیلت» به کارگردانی حسن جودکی شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، بهاره کیان‌افشار به عنوان صداپیشه یکی از کاراکترهای نمایش «ژیلت» به نویسندگی عباس عبدالله‌زاده، دراماتورژی خسرو نقیبی و کارگردانی حسن جودکی، به تئاتر برمی‌گردد.

او در این نمایش، صداپیشه یکی از کاراکترهای این نمایش که یک دستگاه هوشمند است، خواهد بود.

امیرکاوه آهنین‌جان و شهروز دل‌افکار روی صحنه‌ این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

«ژیلت» از چهارشنبه ۱۸ بهمن هرشب جز شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ در سالن استاد سمندریان مجموعه تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت.

نمایش «ژیلت»، یک کمدی سیاه درباره‌ نویسنده‌ای است که در دوران سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ سانسور شوروی زیر سلطه‌ استالین، دنبال مجوز انتشار کتابش است.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از آوا فیاض و موسسه‌ فرهنگی هنری رویداد (مجری طرح)، حسن جودکی و فرزاد ‌هدایت ‌نوری (طراحان صحنه)، مونا جعفری (طراح گریم)، شیدا ‌زواری (طراح لباس)، سعید مومنی (طراح تصویر)، احسان ‌نقابت (طراح پوستر و اقلام تبلیغاتی)، نگار دهقانی (طراح موشن)، احسان نقابت (ساخت تیزر و عکاس)، شقایق ‌شعبانی (مدیر تولید)، آوا فیاض (مدیر مارکتینگ)، میثم ‌انتظاری (دستیار یک کارگردان و برنامه‌ریز)، مهیار رضاخانی و حمید ایزدپناه (دستیار کارگردان)، عاطفه آقاسی (روابط‌عمومی)، آزاده پناهی (دستیار لباس) و زهرا بهرامی (دوخت لباس).

تولید دو نمایش ویژه اجرای مدارس

مریم کاظمی، کارگردان تئاتر و سرپرست گروه تئاتر مستقل از تولید دو نمایش «سیندرلای چینی» و «غول‌ها و بچه‌های مدرسه سید هوف» ویژه اجرای مدارس تهران خبر داد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، گروه تئاتر مستقل با همکاری باغ کتاب تهران، دو نمایش جدید «سیندرلای چینی» و «غول‌ها و بچه‌های مدرسه سید هوف» را برای مدارس تهران تولید و آماده اجرا کرد.

مریم کاظمی، کارگردان و بازیگر تئاتر درباره این دو نمایش گفت: «برای اولین بار دو نمایش ویژه اجرای صبح و برای مدارس تهران آماده کرده‌ایم که با همکاری انجمن اوقات فراغت و پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تهران روی صحنه می‌روند.»

او با تأکید بر این‌که دور اول اجراهای این دو نمایش از نیمه بهمن‌ماه آغاز می‌شود، توضیح داد: «مدارس تهران می‌توانند صرفاً از طریق شماره تلفن ۰۲۱۷۵۲۵۹۰۰۰ نسبت به رزرو اجراهای صبح اقدام کنند. محل اجرا نیز سالن اصلی پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب خواهد بود.»

نمایش «سیندرلای چینی» نوشته لاول سوارتزل و برگرفته از یک افسانه چینی و نمایش «غول‌ها و بچه‌های مدرسه سید هوف» نوشته سید هوف است که هر دو اثر توسط سیدحسین فدایی‌حسین به فارسی ترجمه‌ و  با طراحی و کارگردانی مریم کاظمی آماده اجرا شده‌اند.

کاظمی در معرفی این دو نمایش و گروه تولیدی آن توضیح داد: «هر دو نمایش ما توسط بازیگران اصلی گروه تئاتر مستقل و عوامل حرفه‌ای و شناخته‌شده تولیدشده‌اند.

در نمایش «سیندرلای چینی»، میترا کریم‌خانی، پریسا فلاح‌زاده، نازنین صفا، عرفان میدانلو، مهراد زمانی، فربد تجویدی، کیانا کریمی و سارینا سالاریان بازی می‌کنند.

در نمایش «غول‌ها و بچه‌های مدرسه سید هوف» نیز پریسا فلاح‌زاده، نازنین صفا، عرفان میدانلو، مهراد زمانی، فربد تجویدی، بهرنگ رهنمون، مریم ذکاوتی، میلاد رضایی، سارینا سالاریان، آذین معتمدی، کیانا کریمی به‌عنوان بازیگر حضور دارند.

او ادامه داد: «مانند کارهای گذشته، هنرمندان گروه تئاتر مستقل در بخش‌های فنی، موسیقی، طراحی و ساخت‌وسازهای این دو نمایش همکاری دارند که به‌زودی اعلام خواهند شد.»

کاظمی در پایان خبر داد: «دور نخست اجراهای این دو نمایش زمستان 1402 و بهار 1403 در باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد.»

برای ایرج صفدری پیشگام صنعت چهره‌پردازی

به بهانه زادروز طراح و چهره پرداز پیشکسوت  جناب ایرج صفدری ، زاده ۱۶ بهمن ۱۳۱۷ تهران .او چهره پرداز و بازیگر سینما اهل ایران بود.

فعالیت هنری وی از دوران نوجوانی از سال ۱۳۳۲ در تئاترهای پارس، نصر، دهقان آغاز شد و در ادامه در تهران مصورکوچولوها به فعالیت خود ادامه داد.

در طی این دوران با افرادی چون فتح‌الله والا (مدیر وقت اداره نمایش و تئاتر نصر)، دکتر شروان، کوشان، سارنگ، نصرت اله محتشم ومهدی رئیس فیروز آشنا شد و از آن پس در جامعه باربد مشغول به کار و ادامه فعالیت شد.از ایرج صفدری به عنوان پیشگام و پیشکسوت صنعت چهره‌پردازی یاد می‌شود. وی نخستین کار رسمی خود را در سال ۱۳۳۷ در تئاترنصر در نمایش مرگ موش به کارگردانی فتح‌الله والا و در عرصه سینما، سال ۱۳۳۸ در فیلم سینمایی آسمون جل به کارگردانی نصرت‌الله وحدت آغاز کرد.

در کارنامه هنری ایشان برگ های درخشانی از خاطره و هنر موج میزند، در تئاتر ، سینما و تلویزیون ایران نقش ماندگاری بویژه در هنرگریم از خویش به جای گذاشته است .‌یادش گرامی و نام و هنرش جاودان باد .

بازیگری که از کودکی تحت تاثیر تئاتر قرار گرفت

به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو.

 امروز، ۱۵ بهمن ماه زادروز علی نصیریان است؛ هنرمندی که امسال ۸۹ ساله می‌شود. در این سال‌ها، کم فراز و فرود زندگی را تجربه نکرده و در کنار تمام افت و خیزها دو باری هم طعم بازجویی را چشیده، یک بار پیش از انقلاب و در اوایل جوانی و بار دیگر دهه ۹۰ به دلیل بازی در اثری نمایشی که این بار دوم، دیگر یک جوانی تازه از راه نرسیده نبود بلکه علی نصیریانی بود که با مویی سپید و کوله‌باری تجربه‌ به دادسرای هنر و رسانه رفت تا برخی از پرسش‌ها را در باب اجرای نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان پاسخ بدهد. تجربه ناخوشایندی بود برایش اما لب به گلایه نگشود.

حتی آن شب سرد زمستانی که در اختتامیه سی و هفمین دوره جشنواره فیلم فجر برای اولین بار به سخن آمد و باور بسیاری از ما را شکست که در تمام این سال‌ها سیمرغی از جشنواره فیلم به خانه نبرده و به قول خودش بعد از ۴۰ سال برای بازی در فیلم «مسخره‌باز» کار همایون غنی‌زاده، سیمرغ درجه دو (نقش مکمل) گرفت، شاید این تنها باری بود که سفره دلش را بعد از این همه سال برای موضوعی شخصی، باز می‌کرد. آن شب حرف دلش را زد و دلگیری‌اش را نشان داد ولی دیگر دنباله ماجرا را نگرفت و این قصه را همان جا تمام کرد ولی طعم تلخ آن با ما ماند.

علی نصیریان متعلق به نسلی است که یک شبه ره موفقیت نپیموده و قله‌ها را فتح نکرده است.

او که از دوران کودکی، صدای خود را کشف کرده و شوق هنر را در خود یافته بود، متعلق به دورانی است که هنوز خبری از تلویزیون نبود و رادیو تنها در برخی از خانه‌ها یافت می‌شد. دوره‌ای که کتابی درباره تئاتر منتشر نمی‌شد و تنها کتاب موجود، «هنر تئاتر» عبدالحسین نوشین بود.

در کودکی او، هنوز تخت‌حوضی در عروسی‌ها و جشن‌ها اجرا می‌شد و تعزیه برای خودش جایگاهی داشت.

گاهی با مادرش زیر آواز می‌زد و تصنیف‌هایی را می‌خواند که به روی کاغذی کاهی نوشته شده بود و به ریالی، می‌شد آنها را خرید.

جزو اولین کسانی بود که در هنرستان هنرپیشگی مشق بازیگری کرد و بعدها به اداره هنرهای دراماتیک رفت و در تمام سال‌های نوجوانی و جوانی، لحظه‌ای از شوق نایستاد. هم نوشت و هم کارگردانی کرد و بیش از همه هم بازیگری. ولعی داشت برای خواندن و کشف کردن ولی می‌دانست که «علم عشق در دفتر نباشد» و باید در کنار خواندن و دیدن، کار هنر را به ذوق سپرد و خلاقیت.

به گزارش ایسنا با شکل‌گیری موج نو سینما، او نیز همچون دیگر هم‌قطاران خود، بازی بر پرده نقره‌ای را آغاز کرد و با رواج تلویزیون، از کسب تجربه در این مدیوم نیز غافل نشد.

کارنامه هنری او بی‌نیاز از معرفی است اما کمتر هنرمندی مانند او داریم که در آستانه ۹۰ سالگی همچنان بتواند با ذوق و استعدادش تماشاگر را خیره کند. اما فقط بحث توانمندی هنری نیست که هنرمندان مستعد، کم نداشته‌ایم، علی نصیریان اما قدر خود را می‌داند. درباره هر موضوعی، اظهار نظر نمی‌کند و حتی به سختی به گفتگوهای مطبوعاتی تن می‌دهد. اگر موضوعی برایش جذابیت داشته باشد، در چند جمله کوتاه، نظر خود را به صورت شفاف بیان می‌کند که نمونه‌های آن واکنش به حذف درس ادبیات از کنکور است و نیز دفاع از هنرمندان سیاه‌باز در برابر نظرات غیرکاشناسانه یکی از مدیران شهرداری که سیاه‌بازان را به نژادپرستی محکوم کرده بود.

او که یکی از اولین اعضای گروه هنر ملی به سرپرستی زنده‌یاد عباس جوانمرد است، به خوبی نشان داده که ملی بودن، تنها به انتخاب یک متن یا شیوه اجرایی نمایش ایرانی نیست بکه ملی بودن به معنای آن است که به عنوان یک هنرمند چگونه و با چه کیفیتی در کنار ملت باشی.

و این چنین است که بهار سال گذشته که مهمان شب بازیگران خانه تئاتر بود، تنها به بیان چند جمله اکتفا کرد و گفت: «وقتی حال مردم خوش نیست، جشن گرفتن بی‌معنی است و خوب بود به جای جشن، دورهمی ترتیب می‌دادیم و با یکدیگر گفتگو می‌کردیم.»

او که خیلی گزیده در محافل هنری حضور پیدا می‌کند، اگر قرار باشد به جشنواره یا رویدادی نرود، به صورت مکتوب و رسمی و در محترمانه‌ترین شکل ممکن، خود را از حضور در آن برنامه معاف می‌دارد و همه اینهاست که او را به علی نصیریان تبدیل کرده؛ هنرمندی که خطاب به نسل جوان می‌گوید که نومیدی و کم آوردن در کار هنر، جایی ندارد و باید ماند و ساخت و کار کرد ولی قدر خود را دانست و تن به پلشتی‌ها نداد.

علی نصیریان امسال با فیلم «نوروز» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.