۲۵ سال با گروه تئاتر مستقل

گروه تئاتر مستقل به سرپرستی مریم کاظمی ، پاییز ۱۴۰۴ بیست و پنج سال فعالیت مستمر در زمینه تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان را در کنار مخاطبان همیشگی‌اش جشن می‌گیرد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی گروه تئاتر مستقل، سال ۱۳۷۹ و پس از جدایی مریم کاظمی از گروه تئاتر بازی، بنیان گروهی مستقل با کارگردانی این هنرمند گذاشته شد که به تدریج اعضای ثابت خودش را یافته و مخاطبانش را در قلب خانواده‌ها پیدا کرد.

ورود مریم کاظمی به عرصه تئاتر کودک و نوجوان در کنار اجرای آثار کمدی موزیکال برای مخاطبان بزرگسال طی ۲۵ سال فعالیت مستمر این گروه ، مجموعه‌ای خاطره انگیز از آثار نمایشی را بر جای گذاشته که سه گانه ” رام کردن زن سرکش ” ، ” خسیس” و ” رویای شب تابستان ” از آن جمله وهمواره با استقبال مخاطبان و خانواده‌ها همراه بوده است.

شکل‌گیری واحد آموزش و مدرسه تئاتر گروه تئاتر مستقل، برگزاری فستیوال آموزشی پنجمک، برپایی رپرتوار آثار نمایشی و… اقداماتی بوده‌اند که علاوه بر ثبات گروه، تربیت نسل‌های آینده مخاطبان و هنرمندان تئاتر را در پی داشته‌اند.

آثاری همچون دیوها و آدم‌ها ، قصر یک بچه موش، خاله مرجان و خروس، غول بزرگ مهربان ، شاهزاده خانم بد ترکیب، ماه پیشونی ، کلوچه دارچینی ، ساعت هشت در کشتی ، سیندرلا ، حماسه آرش کمانگیر و … در خاطره چند نسل مخاطبان تئاتر  کودک و نوجوان ماندگار شده است.

نزدیک به بیست اجرای صحنه ای ، کار پایان دوره هنرجویان تئاتر مثل بابالنگ دراز ، پوستین زرین ، آرش کمانگیر، پیترپن، پری دریایی ، شاهزاده و گدا ، هنسل و گرتل ، غاز طلایی ، سیندرلای چینی و …. در این سالها با بازیگران کودک و نوجوان روی صحنه رفته است .

گروه تئاتر مستقل، ۲۵ سال فعالیت خود را در پاییز ۱۴۰۴ با رپرتوار موزیکال مجموعه نمایش‌های خود جشن می‌گیرد.

مریم کاظمی و چند نسل هنرمندان این گروه این روزها در حال تمرین و آماده سازی این رپرتوار موزیکال هستند تا جشن ۲۵ سالگی را در کنار مخاطبان و با اجرای تئاتر برگزار کنند.

به زودی جزئیات این اثر بزرگ نمایشی که کارگردانی آن را مریم کاظمی بر عهده دارد به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

بازگشت دوباره «ونوش و کوهستان» در مرکز تئاتر کانون

نمایش «ونوش و کوهستان» به نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی مهدی قلعه از چهارشنبه ۲ مهر ساعت ۱۸ در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه می‌رود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی گروه ، این نمایش بهار امسال روی صحنه رفت که به دلیل جنگ ۱۲ روزه، اجرای آن ناتمام ماند و با شروع مهرماه، مجددا از سر گرفته شد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است:«ونوش درحال بازی با پروانه‌های زیبا در جنگل متوجه می‌شود که زیادی از مزرعه دور شده که در این بین با کوهستان بچه گرگ مهربان آشنا می‌شود و این آشنایی ماجراهای تازه‌ای برای آنها به همراه دارد. دوستان ونوش یعنی ژنرال سگ نگهبان ، زنگوله گوسفند شکمو و لولک ربات اسباب بازی ، او و کوهستان را در این اتفاقات همراهی می‌کنند.

عوامل این نمایش عبارتند از:نویسنده: شهرام کرمی، بازیگران: قاسم ‌انصاری ‌شاد ،ایرج صادقی، مهدی ‌مزدارانی، بهاره سلیمانی، روژینا ‌میرزایی, مهدی قلعه،پرنیان شادکام،صداپیشه: نیلوفر ‌سیاری، سپیده ‌اردستانی، طراح عروسک و ساخت عروسک: علیرضا حسین‌پور، طراح لباس و دوخت لباس: مهدی ‌مزدارانی، طراح صحنه: مهدی قلعه، ابوذر ‌کریمی، عروسک‌گردان: فرزانه میرزایی، هدیه داوری، آهنگساز: بابک نصیری‌خواه، دستیار کارگردان: لیلا اسبقی،مدیر صحنه: مینو روزه‌دار، سمیرا سرلک، ساخت ربات: حامد زارعان، سمیرا ‌یزدان ‌پژو، شاعر: مهدی ‌مزدارانی، رسول قنبری، منشی صحنه: مریم علوی، فاطمه ‌تقی ‌زاده، روابط عمومی و تبلیغات: تئاتر ‌کودک ‌ببین: ریحانه ‌مطهری,روژین ‌ستاری، وشنک ‌کریمی، ساخت دکور: ابوذر ‌کریمی، قاسم ‌انصاری ‌شاد، ساخت تیزر و فیلمبردار: کیانا ‌شفیعی، ساخت موسیقی:  (موسیقی ربات) سپهر قناد، افکت: سپهر قناد، رضا کیایی، طراح گریم:  لیلا اسبقی، عکاس:  فرزانه علی دوست، مریم منتظری، حدیث شاهنگی.

« کیانو ریوز » و « الکس وینتر » در نمایش « در انتظار گودو » به کارگردانی جیمی لوید

نمایشنامه کلاسیک و اگزیستانسیالیستی ساموئل بکت ، « در انتظار گودو » ، با کارگردانی جیمی لوید بار دیگر روی صحنه برادوی می‌رود .

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از برادوی نیوز ، در این اجرا ، « کیانو ریوز » در نقش « اِسترگون » و « الکس وینتر » در نقش « ولادیمیر » بازی می‌کنند ؛ دو هنرمندی که از دهه ۸۰ میلادی و فیلم مشهور Bill & Ted’s Excellent Adventure  با یکدیگر شناخته می‌شوند و حالا پس از سال‌ها دوباره در کنار هم روی صحنه حاضر می‌شوند.

علاوه بر ریوز و وینتر ، گروه بازیگران این اثر شامل : براندون جی دیردن در نقش « پوزو » ، مایکل پاتریک تورنتون در نقش « لاکی » ، و زاین آروئا و اریک ویلیامز است که به‌صورت تناوبی در نقش « پسر » ظاهر می‌شوند . جسی آرونسون و فرانکلین بونجیو نیز به‌عنوان بازیگران مکمل در این نمایش حضور دارند .

طراحی صحنه و لباس بر عهده « سوترا گیل‌مور » است ، « جان کلارک » طراحی نور را بر عهده دارد ، طراحی صدا توسط « بن و مکس رینهام » انجام شده و طراحی گریم و مو نیز با « شریل توماس » است.

نگاه کارگردان

جیمی لوید در گفت‌وگویی درباره رویکرد خود به این اثر گفته است : « هدف من ایجاد صمیمیتی شبیه یک نمایش رادیویی است. وقتی چنین مثالی می‌زنم، منظورم بازگشت به ارتباط عمیق با متن است… جایی که بازیگران می‌توانند به درون بروند و به عمق برسند ، به جای آنکه صرفاً رو به بیرون و نمایشی عمل کنند. »

به گفته لوید ، دوستی دیرینه ریوز و وینتر باعث شده اجرای آن‌ها لایه‌ای شخصی و متفاوت پیدا کند . خود بازیگران نیز در مصاحبه‌هایشان تأکید کرده‌اند که رابطه نزدیکشان به صداقت و صمیمیت نقش‌ها کمک کرده است.

درباره نمایشنامه

« در انتظار گودو » از برجسته‌ترین نمایشنامه‌های قرن بیستم محسوب می‌شود. این اثر نخستین بار در سال ۱۹۵۳ به صحنه رفت و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متون تئاتر پوچی شناخته می‌شود. داستان نمایش درباره دو شخصیت است که در فضایی خالی و انتزاعی ، بی‌وقفه منتظر فردی به نام « گودو » هستند ؛ کسی که هرگز نمی‌آید . این اثر با ترکیبی از طنز ، تراژدی و پرسش‌های فلسفی ، همچنان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های تئاتر مدرن باقی مانده است.

 

این نمایش از ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۵ ( 22 شهریور 1404 ) در تئاتر هادسون شهر نیویورک آغاز شده است و شب افتتاح رسمی آن برای ۲۸ سپتامبر ( 6 مهر 1404 ) تعیین شده است و اجرای این نمایش تا ۴ ژانویه ۲۰۲۶ ( 14 دی 1404 ) ادامه خواهد داشت.

 

مترجم : نادر بهرامی

 

خوانش « یزدگرد شاه » با بهزاد فراهانی

نمایشنامه «یزدگرد شاه» به نویسندگی بهزاد فراهانی شنبه ۲۲ شهریور در تماشاخانه هیلاج نمایشنامه خوانی می‌شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر، رویداد «صدای نمایشنامه‌نویس» در چهارمین دوره خود، در هفته هشتم میزبان نمایشنامه «یزدگرد شاه» اثر تازه‌ای از بهزاد فراهانی خواهد بود. این برنامه شنبه ، ۲۲ شهریورماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه هیلاج برگزار می‌شود.

رویداد «صدای نمایشنامه‌نویس» به همت کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر و با همکاری تماشاخانه هیلاج، هر هفته با هدف معرفی آثار تازه اعضای کانون و ایجاد فضایی برای گفت‌وگو میان نمایشنامه‌نویسان، کارگردانان و مخاطبان تئاتر برگزار می‌شود.
در هفته‌های گذشته، نمایشنامه‌های زیر در قالب نمایشنامه‌خوانی ارائه شده‌اند: «درست قبل از» (ترجمه اصغر نوری)، «تهران بزرگ» (علی جعفری)، «روزهای التهاب» (ندا ثابتی)، «تارهای تو مرا می‌رقصاند» (بهنام سرلک)، «قبر» (کاظم پورمهدی)، «آسمان‌خراش آتلانتیک» (شهرام ابوالقاسمی) و در هفته‌های آینده نیز نمایشنامه‌های زیر به اجرا درمی‌آیند: «گرسنگی» (میثم قاسمی‌نژاد)، «کارمای شقایق دیواری» (فرشید قلی‌پور)، «قدم زدن با مرگ» (احمد بیگلریان)، «آقای رادیو» (مهدی فنائیان)، «کمی به من دروغ بگو» (مریم منصوری)، «سوپ قجری» (زهرا رفیعی)، «بداهه‌گویی پیش از انتحار» (رضا شاهبداغی)، «تروما» (مهدی خلیل‌زاده)، «سنجاب سرخه‌حصار» (ندا قربانیان)، «نامهربونی» (آزاده فخری).

رویداد «صدای نمایشنامه‌نویس» هر هفته شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه هیلاج برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

 

« بن بست » در خانه تئاتر خوانده می شود

نمایشنامه « بن بست » خوانش می شود .

نمایشنامه « بن بست » نوشته ای از قاسمعلی فراست و کارگردانی عباس رجبی ، شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۷ در خانه تئاتر ( ساختمان آفتاب ) واقع در خیابان انقلاب ، خیابان برادران مظفر جنوبی ، پایین تر از بیمارستان مدائن ، نبش کوچه خسرو شکیبایی ، ساختمان آفتاب ، طبقه اول ، خوانش می شود .

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، عوامل این اجرا عبارتند از : نویسنده : قاسمعلی فراست / کارگردان : عباس رجبی / مشاور اجرایی : ناصر شیرمحمدی / نقش خوانان : بهارک توسلی ،‌ حمیدرضا مرادی ، زهرا یعقوبی / صحنه خوان : ناصر شیرمحمدی / دستیار کارگردان : سارا سعادت نیا / طراح و اجرای پوستر : سولماز حکیمی زنوز / عکاس : نادر بهرامی / مجری طرح : علی جوانی / هماهنگی : فخری سلیمی .

تماشای این نمایش برای عموم علاقه مندان ، آزاد است .

« باغ بی‌آلبالو » با لیلی رشیدی و محمد عاقبتی به صحنه می رود

نمایش «باغ بی‌آلبالو» جدیدترین تجربه کارگردانی لیلی رشیدی و محمد عاقبتی از ۱۲ شهریور در پردیس تئاتر و موسیقی دِکُر به صحنه می‌رود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، نمایش «باغ بی‌آلبالو» که توسط مهدی چاکری و بر اساس نمایشنامه «باغ آلبالو» اثر آنتون چخوف نوشته شده است، با کارگردانی مشترک لیلی رشیدی و محمد عاقبتی از روز چهارشنبه ۱۲ شهریور در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی دِکُر روی صحنه می‌رود.

این اثر که حاصل کارگاه آموزشی برگزار شده توسط رشیدی و عاقبتی است با حضور بازیگران نوجوان تئاتر ایران اجرا می‌شود.

در «باغ بی‌آلبالو» به ترتیب حروف الفبا، سلینا اکبر پور، نیلتا جلالیان، گلسا حاج حسینی، هانا حسینی، الیسا خلیل پور، باران رفیعی، ساحل رمضانی، طاها سعیدی، آراد شاکری، بهار شمس، شراگیم شیرافکن، نیلیا صمیمی، نیکامهر غفاریان، کتایون قلمکاری، یاشار قائمی، هلنا کریمی، رونیکا مرحمتی، ریحانه محمدیان، عسل مهربانی، کیارش ناصحی، رایا نصرتی مقدم، ترمه وثوق، نرگس یوسفی به ایفای نقش می‌پردازند.

«باغ بی‌آلبالو» با مدت زمان ۷۰ دقیقه ساعت ۱۹:۳۰ به صحنه می‌رود.

فروش بلیت‌های این اثر نمایشی از طریق سایت تیوال انجام می‌شود.

«بتهوون» وارد فضای باز پردیس تئاتر و موسیقی دِکُر می‌شود

نمایش موزیکال «بتهوون» به کارگردانی جواد مولانیا از ۱۱ شهریور در فضای باز پردیس تئاتر و موسیقی دِکُر اجرا می‌شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی پروژه، نمایش موزیکال «بتهوون» به نویسندگی و کارگردانی جواد مولانیا که پیش از این در کُرباکس پردیس تئاتر و موسیقی دِکُر به صحنه رفته بود، در دور دوم اجراهای خود در فضای باز پیرامون این مجموعه هنری اجرا می‌شود.

در دور جدید اجرای این اثر نمایشی که تهیه‌کنندگی آن بر عهده سپهر صاحبی و حامد اکبری است، گلاره عباسی، جواد مولانیا، سیاوش چراغی‌پور، نگار نیکدل، متین نصیری، سجاد قربانی، محمد دهملایی، دیبا حکیم‌الهی، سوگند قریشی، هستی عرش، ستایش ابراهیمی، کیانا هویدا، هیوا حقانی، ماهور ابراهیمی، آرسام فیروزی، مهدی اذعانی، به ایفای نقش می‌پردازند.

«بتهوون» از ۱۱ تا ۱۸ شهریور، ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر می‌شود.

اجرای این اثر نمایشی در فضای باز مجاور پردیس تئاتر و موسیقی دِکُر، در قالب حمایت و همکاری شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد شکل گرفته است. مدیریت شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد در راستای توسعه فضاها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری شرایط لازم برای اجرای آثار نمایشی در فضای باز مدنظر را فراهم کرده است.

پیش‌تر و در ایام شیوع ویروس کرونا نیز اجرای نمایش «در انتظار گودو» به کارگردانی امیررضا کوهستانی در این فضای باز که با استقبال مخاطبان مواجه شد، در قالب همراهی و حمایت مدیریت شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد میسر شده بود.

فروش بلیت‌های نمایش موزیکال «بتهوون» از طریق سایت تیوال انجام می‌شود.

۷ نمایش در عمارت نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌روند

نمایش‌های «ناریا ۲»، «گارس»، «هیپوکامپوس»، «مهرآرا»، «روی تخت ابری»، «دیالکتیک» و «قبیله‌ها» در عمارت نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌روند.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی عمارت نوفل‌لوشاتو، عمارت نوفل‌لوشاتو در شهریور امسال با نمایش‌های «ناریا ۲»، «گارس»، «هیپوکامپوس»، «مهرآرا»، «روی تخت ابری»، «دیالکتیک» و «قبیله‌ها» میزبان مخاطبان است.

«ناریا ۲» به کارگردانی حسین فردوسی روی صحنه می‌رود

نمایش «ناریا ۲» نوشته کیاوش زارع‌طلب، به دراماتورژی کوروش رجایی و کارگردانی حسین فردوسی، اجرای خود را از شب گذشته آغاز کرده و تا سوم مهر هر شب ساعت ۲۲:۴۵ به مدت ۷۵ دقیقه روی صحنه می‌رود. تهیه‌کنندگی این نمایش بر عهده فرشته کاظمی و حمیدرضا رحیمی است.

در این نمایش کوروش رجایی، مسعود بهمنی، وحید نوبخت، غزاله جعفرپور، نیلوفر پناهی، فرتاش قضاوی، پرنیا ثنائی موحد، درسا سیاهپوش، مهدی توشه‌جو، مهسا سرخوش، آرتمیس فراهانی، شاهین زرگر، آراس علیجان‌زاده، علی حیدری، امیرمحمد امینی، نعیم شیخ محبوبی، نگار تهرانی، فاطمه سلیمانی لنگری، مهدی گل‌افزون، مهران ویسی، یحیی ایزدپناه، یسری جوان، پارمین روشنی، ارشیا آقاسی، آیناز رهبردهقان، الهه ادبی، مبینا تفرشی، مائده گل علی پور، شقایق نصیری، مهشید قاصدی، مالک خادمی، علی برقبانی، منصور مرادلو و رضا اکبری ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: جمعیتی که در متروی شهری گرفتار شده‌اند و «شاید» به دنبال راه نجات باشند!

«هیپوکامپوس» ۱۷ شب به صحنه می‌رود

نمایش «هیپوکامپوس» نوشته امید طاهری، به کارگردانی میثم عبدی ۶ تا ۲۳ شهریور ماه، هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۷۵ دقیقه روی صحنه می‌رود.

در این نمایش منصور اسکندری، مجید اقبالی، پگاه امیرآبادی، افق ایرجی، مهرناز بختیاری، مینا شجاعیان، فائقه شلالوند، مرتضی علی‌دادی و حامد قنبری ایفای نقش می‌کنند.

روایتی از یک گمگشته در «مهرآرا»

نمایش «مهرآرا» نوشته دانیا غفاری و مهدیه صفری، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی دانیال غفاری از ۶ شهریور تا ۱۲ مهر ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۶۵ دقیقه روی صحنه می‌رود.

مهشید گودرزی، جیران باریکانی، مهدخت امینیان، رضا جهانگیری، رضا امانلو و سوگند صادقی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: داستان پیدا شدن گمگشته‌ای که او را پیدا کردی و او…

یورش چهار سوارکار آخرالزمان در «گارس»

نمایش «گارس» به نویسندگی و کارگردانی ناصر صوفی و تهیه‌کنندگی مریم عبدی، از ۳ تا ۱۹ شهریور هر شب ساعت ۱۸ به مدت ۶۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

محمد حسین رحیمی، صابر رضایی، محمدامین پهلوان، آرش جباروند، ابوالفضل فرجی، امیرحسین ترابی، امیرعلی ابوالقاسم، نیما عطاران، آرین رسولی، احمد مطوری، محمد پیرویسی، زهرا حیدر نژاد اسطلکی، مریم عبدی، اکرم واحدی، آتوسا دورقی نژاد، مبینا دادخدایی، کوثر شهرستانی، نفیس رضایی، مهسا صفری، محدثه سارویی، ملینا خارا و هلیاعباسی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: اُپ به عنوان نگهبان قلعه گارس تصمیم اشتباهی گرفته و به زودی چهار سوارکار آخرالزمان به قلعه حمله می‌کنند تا گارس نابود شود.

روایتی از زبان و هویت در «قبیله‌ها»

همچنین اجرای نمایش «قبیله‌ها» نوشته نینا رین، با ترجمه عاطفه احمدی، به طراحی و کارگردانی محمد عباداللهی تا پنجم شهریور ادامه دارد. این نمایش هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۸۵ دقیقه اجرا می‌شود.

علی باقری، اصغر پیران، ساناز طاری، صفورا خوش‌طینت، زهرا حیدری و مصطفی فاضلی بازیگران این نمایش هستند و مهدی سهرابی تهیه‌کننده این نمایش است.

نمایش «قبیله‌ها» داستان پسری ناشنوا را روایت می‌کند که در خانواده‌ای پر سر و صدا و پُر حرف بزرگ شده؛ اما وقتی برای اولین بار با دنیای ناشنوایان آشنا می‌شود، معنای واقعی «شنیده شدن» را تجربه می‌کند. این نمایشنامه روایتی قدرتمند از زبان، هویت و تعلق است.

«روی تخت ابری»؛ روایتی از مبارزه با سرطان در واپسین روزهای زندگی

نمایش «روی تخت ابری» نوشته محمدرضا ستاری، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی شیما زاغیان، ۷ و ۸ شهریور ساعت ۱۶ و ۱۸ به مدت ۵۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

پارسا پیراسته، زهرا دهداری، فاطمه حسنی، محمدحسین بیات، هوراز رحیم‌زاده، علیرضا جعفری، آیدا هویدا، امیرمحمد پیراسته، دینا جبلی، تینا صباغی، پوپک سلیمی، فاطمه تازیکه، علیرضا خاتونی و ایما مینایی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: در بیمارستان کودکان، اسکار پسر بچه ۱۰ ساله که در حال مبارزه با سرطان است، در روزهای آخر عمرش رازی را کشف می‌کند که…

مواجهه دو عقل در «دیالکتیک»

نمایش «دیالکتیک» به نویسندگی و کارگردانی رحمان خوب‌زاده و تهیه‌کنندگی گروه تئاتر و فیلم انسان نیز ۱۰ تا ۱۴ شهریور، هر شب ساعت ۲۰ به مدت ۶۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

در این نمایش رحمان خوب‌زاده و امید زردشت ایفای نقش خواهند کرد.

داستان این نمایش نبردی است میان دو عقل که در جستجوی حقیقت، یکدیگر را می‌سنجند؛ نه برای پیروزی، بلکه برای روشن شدن.

از ابزورد تا سوررئال؛‌ سالن‌های تئاتر شهر میزبان سبک‌های متفاوت تئاتر شد

سالن‌های تئاتر شهر در روزهای پیش‌رو میزبان چند اثر نمایشی متنوع خواهد بود که هر کدام با نگاهی متفاوت به روایت نمایش‌هایی اجتماعی، تاریخی و پلیسی می‌پردازد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از ایران تئاتر، سالن‌های تئاتر شهر در روزهای پیش‌رو در شهریور 1404 میزبان چند اثر نمایشی متنوع خواهند بود که هر کدام با نگاهی متفاوت به روایت داستان‌های اجتماعی، تاریخی و پلیسی می‌پردازند.

در سالن اصلی تئاترشهر، نمایش «بر زمین می‌زندش» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس از ۲۲ تیر تا ۱۵ شهریور ساعت ۱۹:۳۰ روی صحنه است. این اثر ۹۰ دقیقه‌ای با بازی دانیال خیری‌خواه، سپاس رضائی و امیر باباشهابی به همراه گروه بزرگی از هنرمندان و با طراحی صحنه و نورپردازی خاص اجرا می‌شود. حضور حسین کیانی با عنوان «ستایشگر زمان» و آوازهای ابوذر موسوی بیدلی از ویژگی‌های ویژه این اثر است که آن را به تجربه‌ای متفاوت برای مخاطبان تبدیل می‌کند.

همچنین در سالن چهارسوی تئاتر شهر نمایش «خرچنگ» به نویسندگی و کارگردانی پویا پیرحسینلو از مرداد ۱۴۰۴ هر شب ساعت ۲۰:۱۵ روی صحنه می‌رود. این اثر با حضور بازیگرانی چون مهتاب ثروتی، سجاد تابش، مریم آشوری و ندا خورشیدی و همراهی گروهی از بازی‌دهندگان و بازیگران کودک اجرا می‌شود. طراحی صحنه توسط میثم خاوری و مائده جزی‌زاده، طراحی لباس توسط دینا یوسف‌پور و موسیقی اثر با آهنگسازی حامد فهیمی‌جو انجام شده است. همچنین اجرای صحنه، گریم، طراحی ویدئو و ویدئو مپینگ با مشارکت گروه بزرگی از هنرمندان صورت گرفته تا نمایشی پرجزئیات و متفاوت پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

هم‌چنین نمایش «الاویاتان»  نوشته و کارگردانی محمد میرعلی‌اکبری که پیش‌تر در خردادماه ۱۳۹۳ روی صحنه رفته بود، بار دیگر در حافظه تئاتری مخاطبان در سالن چارسو زنده می‌شود. این نمایش با حضور هنرمندانی همچون مجید آقاکریمی، مریم الهامیان، مهتاب جباری و حسین کشفی‌اصل، داستان یک بازرس پلیس را روایت می‌کند که همزمان با پیگیری پرونده قاتلی زنجیره‌ای، با خبر ابتلای خود به بیماری سرطان مواجه می‌شود. این نمایش ساعت ۱۸:۳۰ و مدت زمان ۷۵ دقیقه میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش «۹۱» به نویسندگی مهدی تاج‌الدین و کارگردانی آرش دادگر، از ۲۴ مرداد تا ۲۴ شهریور هر شب ساعت ۲۰:۰۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. این اثر با حضور بازیگرانی چون عمار عاشوری، ندا حبیبی، توحید معصومی، نگار تخت‌کش‌ها و خود آرش دادگر اجرا می‌شود و داستان آن حول پرونده‌ای قدیمی و زنده شدن دوباره سرنخ‌های یک قتل می‌چرخد. «۹۱» پیش‌تر در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در شش بخش نامزد دریافت جایزه شده  و اکنون اجرای مجدد آن فرصتی دوباره برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

همچنین نمایش «ریگ چاه» به نویسندگی و کارگردانی علی پیمان و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی از ۲۴ مرداد تا ۱۵ شهریور در همین سالن قشقایی اجرا خواهد شد. این نمایش که هر شب ساعت ۱۸:۰۰ به مدت هفتاد دقیقه روی صحنه می‌رود، داستان پنج سرباز مرزی را روایت می‌کند که با ورود سربازی کُردزبان درگیر موقعیت‌هایی تراژیک و کمدی می‌شوند. از جمله بازیگران این اثر می‌توان به لقمان قادری، محمد طالبی، فرتاش دوراندیش و امید یوزی اشاره کرد.

در کنار این دو اثر، سالن سایه تئاترشهر میزبان نمایش نوشته محمود استاد محمد است. «کافه مک‌ادم» نوشته زنده‌یاد محمود استادمحمد به کارگردانی آرمان شهبازی است که ساعت ۲۰ و با مدت زمان ۷۵ دقیقه تا ۷ شهریورماه اجرا می‌شود. این نمایشنامه روایتگر زندگی مهاجران ایرانی در مونترال کانادا است. امید زندگانی، محمود پیری، طاهره بهرامی، عاطفه اکبری، ابوالفضل وزیری، امیرعلی نجیب‌زاده، طاها محمدی، همایون ظفرپور، ابوذر موسوی بیدلی، سعیده جمشیدی و حامد شیخی در این نمایش ایغای نقش می‌کنند.

در سالن سایه تئاتر شهر نیز تا ۷ شهریور نمایش «مکبث نهیلیسم» به طراحی و کارگردانی نیما گودرزی روی صحنه است. این اثر که هر شب ساعت ۱۸:۰۰ به مدت یک‌ساعت و ده دقیقه اجرا می‌شود، با اقتباسی آزاد از تراژدی معروف شکسپیر و در قالبی پست‌مدرن، مفاهیمی همچون نیهیلیسم، اگزیستانسیالیسم و بحران معنا در انسان معاصر را به تصویر می‌کشد. در این نمایش رضا جهانی، نگین خامسی، فاطیما درستکار، علی شجره، فرشته فراز، ثنا رابطی، کوثر رستمی و نفس نیکنامی نقش‌آفرینی می‌کنند و نیک آیین گودرزی و فرشته فراز صداپیشگی اثر را بر عهده دارند. طراحی صحنه و لباس نمایش توسط حنا قراگزلو، نورپردازی رضا خضرایی و موسیقی احسان تارخ انجام شده و گروهی پرتعداد از هنرمندان در بخش‌های فنی و اجرایی همراهی این پروژه را برعهده دارند.

در کارگاه نمایش، «آوازه‌خوان طاس» نوشته اوژن یونسکو با ترجمه علی نجیمی و کارگردانی فرشید هدی از ۱۴ مرداد تا ۷ شهریور هر شب ساعت ۱۹:۰۰ روی صحنه می‌رود. این اثر ابزورد با بازی محمدرضا چاپاریان، حسین کرمی، مژگان حامدی و فریده داداشی به روایت زندگی خانواده اسمیت می‌پردازد؛ خانواده‌ای که در گفت‌وگوهای بی‌پایان خود میان فراموشی و بی‌معنایی سرگردان‌اند. «آوازه‌خوان طاس» کمدی‌ای است که همزمان با خنده، تلخی فروپاشی معنا در جهان مدرن را پیش چشم مخاطب می‌گذارد.

« حرف پشت حرف برای هیچ » خوانش می شود

نمایشنامه « حرف پشت حرف برای هیچ » به کارگردانی نینا نفیسی یکشنبه ۹ شهریور 1404 در سالن مهین اسکویی خانه تاتر ( ساختمان آفتاب ) خوانش می شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تاتر ، عوامل اجرایی این اثر عبارتند از : مترجم : نینا نفیسی / کارگردان : نینا نفیسی / بازیگران : فرزانه سکوتی و الهه اصغری ( مهمان از گروه تاتر مروارید ) و نینا نفیسی / سرپرست تیم کارگردانی : مریم پرتوی ( مهمان از گروه تاتر صلح ) / طراح پوستر و بروشور : امیر نعیمی / مدیر اجرایی : محمد صادقی/ فیلمبردار : مسعود میرمیری / مدیر هماهنگی : فخری سلیمی / گروه عکاسی : مسعود میرمیری و سید ضیاالدین صفویان / گروه کارگردانی : علی ( نیما ) بزرگی و ایلیا نفیسی .

نوشته کارگردان : واژه‌ها روی صحنه جان می‌گیرند و بدل به نبردی بی‌پایان می‌شوند .  «حرف پشت حرف برای هیچ » تنها یک نمایشنامه‌خوانی نیست ؛ تجربه‌ای‌ست میان جدی و شوخی ، جایی که کلمه‌ها می‌خندند ، می‌جنگند و گاه به پوچی می‌رسند.

تماشاگر در سفری غریب میان طنز و تراژدی ، با چالشی آشنا روبه‌رو می‌شود : آیا می‌توان با حرف‌ها جهان را تغییر داد ، یا همه‌چیز تنها بازی بی‌پایان کلمات است؟

زمان اجرا : یکشنبه 9 شهریور 1404 ، ساعت 16:00، سالن مهین اسکویی خانه تاتر