توضیح مدیرکل هنرهای نمایشی از تنزل جایگاه اداره کل؛ در جریان نبودیم!

مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن انتقاد از تغییر جایگاه سازمانی اداره کل هنرهای نمایشی به «دفتر» توضیحاتی در این زمینه ارائه داد و یادآور شد پیگیر بازگشت جایگاه اداره کل به ساختار اداری تئاتر است.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از خبرگزاری مهر ، رضا مردانی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر جایگاه سازمانی هنرهای نمایشی از «اداره کل» به «دفتر» توضیح داد: معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی در جریان تغییر جایگاه سازمانی اداره کل هنرهای نمایشی نبوده و مانند اهالی تئاتر، این موضوع را از رسانه‌ها و سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متوجه شد.

وی ادامه داد: این تغییر مسیر نه قبلا به معاونت یا اداره کل اعلام شده بود و نه اینکه در دستور کار بود. این در حالی است که به زعم ما، حتی تبدیل «مرکز هنرهای نمایشی» به «اداره کل» در سال‌های دور هم، تنزلی در جایگاه تئاتر به حساب می آمد و حالا تغییر همین «اداره کل» به «دفتر» هم به نوعی کاهش رتبه هنرهای نمایشی است. البته گاهی در سال‌های گذشته بحث ایجاد سازمان هنرهای نمایشی نیز مطرح شده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: براساس آنچه توضیح داده شد فقدان رضایت از این تغییر، طی نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد. در همین چارچوب اداره کل هنرهای نمایشی در احقاق حق تئاتر، از طریق اداری این موضوع را تا حصول نتیجه دنبال می‌کند و مجدانه پیگیر بازگشت جایگاه اداره کل به ساختار اداری تئاتر است.

مردانی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: همان طور که اشاره کردم، جامعه تئاتری حتی در گذشته خواهان ایجاد سازمان تئاتر کشور شده بود اما این تغییر ناگهانی نه تنها کمکی به نظام تئاتری کشور نمی کند بلکه موجب تشتت در وفاق، هم دلی و انسجام ایجاد شده در جامعه هنرمندان خواهد شد. از سوی دیگر بررسی عملکرد چند سال گذشته اداره کل هنرهای نمایشی نشان دهنده این است که نه تنها حوزه وظایف و مسئولیت ها کم نشده بلکه به دلیل افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش مخاطبان تئاتر، افزایش دانشگاه و موسسات آموزشی، افزایش فارغ التحصیلان تئاتر، افزایش موسسات خصوصی و به دنبال آن افزایش سالن های خصوصی تئاتر و آموزشگاه های آزاد نمایشی و برگزاری جشنواره هایی در سطح بین المللی و اعزام گروه های نمایشی به کشورهای مختلف شرایط به گونه ای شده که مدیریت تئاتر در حوزه های گسترده ای برنامه ریزی شوند.

وی در پایان صحبت هایش تصریح کرد: بنده تاکید می کنم، وظایف اداره کل هنرهای نمایشی صرفا محدود به یک «دفتر تخصصی» نیست و حجم بسیار زیادی از امور اجرایی تئاتر کشور، گروه ها و تالارهای نمایشی را شامل می شود. بنابراین براساس شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اداره کل مسئولیت گسترده تری را نسبت به یک دفتر تخصصی به عهده دارد و نیازمند نهادی قدرتمند برای هدایت، آموزش و نظارت بر کم و کیف فعالیت ها در جامعه هدف است. شرایطی که می تواند موجب ارتقا ذوق هنری و پرورش افکار بالنده شود. به همین منظور چنین مجموعه ای ساختار مدیریتی با اختیارات بیشتر در چارت سازمانی اداری را می‌طلبد.

دیدار مدیر کل هنرهای نمایشی با روسای هیات مدیره انجمن‌های خانه تئاتر

رضا مردانی، مدیرکل هنرهای نمایشی به منظور تعامل و گفت‌وگو با مدیران انجمن‌های خانه تئاتر دیدار کرد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره ‌کل هنرهای نمایشی، رضا مردانی، مدیرکل هنرهای نمایشی به منظور تعامل بیشتر با هنرمندان عرصه تئاتر در حوزه‌های مختلف با روسای هیات مدیره انجمن‌های خانه تئاتر دیدار و گفت‌وگو کرد.

مجید قناد (نائب رییس هیئت مدیره خانه تئاتر و انجمن کودک و نوجوان)، سعید ذهنی (رییس انجمن موسیقی)، علی نصر (رییس انجمن دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان)، نازیلا نوری‌شاد (رییس انجمن نمایشگران عروسکی)، امیر رضازاده (رییس انجمن طراحان صحنه و لباس)، فریبا نورشعاع حسینی (رییس انجمن طراحان گریم)، علی گودینی (نائب رییس انجمن نمایشگران حرکت)، مهدی قلعه (رییس انجمن کودک و نوجوان و بازرس خانه تئاتر)، محمد وفایی (رییس کانون روابط عمومی و تبلیغات)، محمدرضا ایمانیان (عضو کانون روابط عمومی خانه تئاتر و انجمن بازیگران)، مهدی آشنا (رییس انجمن عکاسان)، علیرضا آرا (نائب رییس انجمن بازیگران)، میلاد مولوی (رییس انجمن نمایشگران خیابانی)، آرام محضری (رییس کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر)، رحیم رشیدی تبار (نائب رییس کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان) در این نشست به بیان برخی از چالش‌‎ها و مشکلات اعضای خود پرداختند.
رضا مردانی، مدیر‌کل هنرهای نمایشی در ابتدای این نشست بیان کرد: این جلسه به منظور شنیدن نظرات، پیشنهادات و چالش‌های اعضای محترم اصناف مختلف تئاتر از زبان مدیران و نمایندگان آنها است تا بتوانیم بیشتر با چالش‌های موجود حوزه کاری این عزیزان آشنا شده و از راهکارهای پیشنهادی آنها برای مرتفع کردن مشکلات بهره‌مند شویم؛ به همین دلیل بیشتر از سخن گفتن، مایل به شنیدن حرف‌های شما هستم.

او گفت: تلاش ما این است که اصناف بتوانند با ضوابط و نظام‌نامه به رفع مشکلات و چالش‌های اعضای خود بپردازند و ما نیز در این مسیر حمایت‌گر آن‌ها باشیم. در ادامه مدیران انجمن‌های مختلف خانه تئاتر به بیان مشکلات و چالش‌هایی که در مسیر فعالیت خود با آن‌ها روبرو هستند؛ پرداختند. عدم تبدیل به صنف شدن انجمن‌ها با وجود پیگیری‌های بسیار، لزوم شفاف‌سازی تخصیص و توزیع بودجه خانه تئاتر، مشکل هنرمندان در عضویت بیمه و تمدید این عضویت، تعطیلی‌های مکرر تئاتر، پیگیری بحث اعطای مجوز به اجراهای فرم و حرکت از جمله چالش‌هایی بود که مدیران در این دیدار به آن‌ها اشاره داشتند.

همچنین لزوم ثبت قوانینی برای رسیدگی به حقوق مادی و معنوی اعضای گروه‌های نمایشی، تبلبغات تئاتر، مشکلات سخت‌افزاری سالن‌های نمایش، معضل کاهش مخاطب، لزوم بازنگری در عملکرد تماشاخانه‌های خصوصی، توجه به فعالان عرصه تئاتر خیابانی از دیگر مطالباتی بود که افراد حاضر در این نشست خواستار رسیدگی به آن‌ها شدند.

مدیر‌کل هنرهای نمایشی نیز در پایان این نشست با اشاره به همراهی و همگامی این اداره‌کل با هنرمندان تئاتر بر بررسی و پیگیری مشکلات ذکر شده تاکید کرد.

 

کیتی هولمز در اقتباسی از نمایشنامه « هدا گابلر » روی صحنه می رود

طبق اعلام خبرگزاری KPBS در ۱۲ آگوست ۲۰۲۵، کتی هولمز به عنوان نقش اصلی در اجرای تازه‌ای از نمایش معروف « هدا گابلر » به نویسندگی هِنریک ایبسن، در تئاتر Old Globe واقع در سن‌دیه‌گو به صحنه خواهد رفت.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از هالیوود ریپورتر ، این اقتباس جدید توسط ارین کرسیدا ویلسون نوشته شده و بری ادلشتاین که پیش‌تر در سال ۲۰۲۳ با هولمز در نمایش سرگردان ها «The Wanderers» همکاری کرده بود کارگردانی این نمایش را بر عهده دارد . این همکاری هنری ، بازگشتی قدرتمند برای هر دو آن‌ها محسوب می‌شود.

بری ادلشتاین ، که به عنوان مدیر هنری ارنا فینچی ویتربی در گلوب فعالیت می‌کند ، گفت: « هدا گابلر یکی از آثار برجسته درام جهان است و من واقعاً از ارائه برداشتی جدید و نشاط‌آور از آن به گلوب هیجان‌زده‌ام . مانند تمام نمایشنامه‌های ایبسن، این نمایشنامه نیز به این موضوع می‌پردازد که چگونه انتخاب‌های ما به گذشته‌مان بازمی‌گردند و زمان حال ما را شکل می‌دهند. به همین دلیل است که این نمایش مرا با دو هنرمندی که در طول سال‌ها همکاری‌های قابل توجهی با آنها داشته‌ام، دوباره همراه می‌کند .

ادلشتاین ادامه داد: « هدا ، مانند هملت ، با بازیگر نقش اصلی اوج می‌گیرد یا سقوط می‌کند . او همه چیز است : قربانی ، ستمگر ، خنده‌دار ، سوزناک ، تراژیک . تنها بازیگری با تخیل و کاریزمای عظیم می‌تواند نقش هدا گابلر را بازی کند و با بازی درخشان و قدرتمند کیتی ، مخاطبان اولد گلوب شاهد اتفاقی نادر و خاص خواهند بود. او هنرمندی در اوج قدرت خود است و ما خوش‌شانسیم که او را در سن دیگو داریم.»

هنریک ایبسن نویسنده نروژی ، اولین بار هدا گابلر را در سال ۱۸۹۱ نوشت و فهرست بلندی از ستاره‌های هالیوود در نقش اصلی این اثر بازی کرده‌اند ، که می توان به : میچام ، اینگرید برگمن ، پگی اشکرافت ، دایانا ریگ ، گلندا جکسون ، ایزابل هوپر ، کیت برتون ، کلی مک‌گیلیس ، فیونا شاو ، مگی اسمیت ، جین فوندا ، آنت بنینگ ، جودی دیویس ، امانوئل سنیه ، مری لوئیز پارکر ، هریت والتر ، رزاموند پایک ، کیت بلانشت اشاره کرد .

« هدا گابلر » از 18 بهمن تا 17 اسفند ( ۷ فوریه تا ۸ مارس ۲۰۲۶ ) به روی صحنه می رود و افتتاحیه رسمی آن در تاریخ ۱۲ فوریه خواهد بود . بلیط‌های این اجرا در حال حاضر به صورت اشتراکی در وب‌سایت Old Globe ، تلفنی و از طریق باکس آفیس تئاتر قابل رزرو هستند.

 

مترجم : نادر بهرامی

 

رونمایی از « نمایشنامه‌های دکتر عبدالحسین زرین‌کوب »

مراسم رونمایی از کتاب «نمایشنامه‌های دکتر عبدالحسین زرین‌کوب» برگزار می‌شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر، این کتاب به کوشش محمدرضا روزبهانی گامی تازه در شناخت اندیشه‌ زرین‌کوب است؛ اندیشمندی که نگاهش به تاریخ همیشه ورای روایت‌های رسمی و نگاهی کاملا انسانی بود.

آیین رونمایی از کتاب «نمایشنامه‌های دکتر عبدالحسین زرین‌کوب» توسط کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر و با همکاری نشر افراز روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۸ در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان و فعالان حوزه ادبیات و تئاتر می‌توانند در این رویداد فرهنگی حضور یابند.

آمار فروش سالن‌های دولتی اعلام شد؛ فروش ۳ میلیاردی «بر زمین می‌زندش»

آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه‌ سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ مرداد اعلام شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا روز جمعه ۲۴ مرداد اعلام شد.

پیشتازی «بر زمین می‌زندش» همزمان با آغاز اجراهای چهار نمایش تازه در مجموعه تئاتر شهر

نمایش «بر زمین میزندش» به کارگردانی علی شمس که اجرای خود را از ۲۲ تیر در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر با ظرفیت ۴۰۰ نفر و قیمت بلیت ۴۰۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۲۹ اجرا و میزبانی از ۸۸۹۶ مخاطب توانست به فروشی معادل ۳ میلیارد و ۱۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «الاویاتان» به کارگردانی محمد میرعلی اکبری که اجرای خود را از ۲۴ مرداد ساعت ۱۸:۳۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر، با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۲۵۰ هزار تومان آغاز کرده بود، با مجموع ۱ اجرا و میزبانی از ۷۸ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد. در سانس ساعت ۲۰:۱۵ همین سالن، نمایش «خرچنگ» به کارگردانی پویا پیرحسینلو که اجرای خود را از ۲۴ مرداد قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان آغاز کرده بود، با مجموع ۱ اجرا و میزبانی از ۱۱۱ مخاطب توانست به فروشی معادل ۲۸ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برسد.

نمایش «ریگ چاه» به کارگردانی علی پیمان نیز که از ۲۴ مرداد ساعت ۱۸ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۲۵۰ هزار تومان به صحنه رفته است، با ۱ اجرا و میزبانی از ۷۱ مخاطب، توانست فروشی معادل ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داشته است. در همین سالن نیز نمایش «نود و یک ۹۱» به کارگردانی آرش دادگر نیز که از ۲۴ مرداد ساعت ۲۰ با قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان روی صحنه رفته است، با ۱ اجرا و میزبانی از ۸۵ مخاطب، فروشی معادل ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داشته است.

نمایش «مکبث نیهیلیسم» به کارگردانی نیما گودرزی که از ۸ مرداد ساعت ۱۸ در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت ۲۰۰ هزار تومان آغاز شده است، در مجموع با ۱۴ اجرا و جذب ۴۸۶ مخاطب، به فروشی معادل ۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است. در سانس ساعت ۲۰ همین سالن نمایش «کافه مَک اَدم» به کارگردانی آرمان شهبازی که از ۸ مرداد در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت ۲۰۰ هزار تومان آغاز شده است، در مجموع با ۱۳ اجرا و جذب ۸۵۱ مخاطب، به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «آواز خان طاس» به کارگردانی فرشید هدی نیز که از ۱۴ مرداد ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۶۰ هزار تومان به صحنه رفته است، با ۸ اجرا و جذب ۲۰۴ مخاطب و فروش ۲۷ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان در حال اجرا می‌باشد.

بیش از هزار نفر به تماشای «سفید برفی و هفت جنگلی» در تالار هنر نشستند

در تالار هنر، نمایش «سفید برفی و هفت جنگلی» به کارگردانی امید انصاری که از ۱۳ مرداد در سالن ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۹ اجرا و قیمت بلیت ۱۵۴ هزار تومان، توانست ۱۱۷۹ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۱۳۹ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان دست پیدا کند. نمایش «مریخی‌ها مامان می‌خوان» به کارگردانی محمد عبدی که از ۱۶ مرداد در همین سالن با ظرفیت ۲۴۴ نفری به روی صحنه رفته است با ۷ اجرا و قیمت بلیت ۱۵۴ هزار تومان توانست ۵۵۸ تماشاگر را جذب کند و به فروش ۶۱ میلیون و ۴۶۶ هزار تومان دست پیدا کرده است.

رقابت «آماس» و «آنسوی افسانه» در تماشاخانه سنگلج

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «آنسوی افسانه» به کارگردانی مینو ملکی که از ۱۶ مرداد با ظرفیت سالن ۲۳۶ صندلی به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا، میزبان ۳۴۰ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب قیمت بلیت ۱۹۸ هزار تومانی، به فروش ۲۵ میلیون و۵۷۸ هزار و ۳۰۰ تومان دست یافته است. در همین سالن نمایش «آماس» به کارگردانی آرش سنجابی که از تاریخ ۱۲ مرداد با ظرفیت ۲۳۶ صندلی به روی صحنه رفته است با ۱۰ اجرا، میزبان ۳۳۰ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب قیمت بلیت ۲۷۵ هزار تومان مبلغ ۴۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان فروش دست پیدا کرده است.

مجموع تعداد کل تماشاگران مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج از شروع تا روز جمعه ۲۴ مرداد (با احتساب مهمان و تخفیف) به عدد ۱۳۱۸۹ نفر رسیده است.

آغاز فصل جدید همکاری‌های مشترک بهزیستی و وزارت ارشاد

رئیس سازمان بهزیستی و معاون امور هنری وزیر ارشاد بر لزوم برنامه‌ریزی منسجم برای اجرای برنامه‌های هنری با پیوست‌های توانبخشی، مناسب‌سازی سالن‌ها برای معلولان و تشکیل کارگروه تأکید کردند.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور و نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی جلسه ای مشترک برلزوم برنامه ریزی منسجم برای برگزاری و اجرای برنامه های هنری با پیوست های مختلف در حوزه های توانبخشی، مناسب سازی سالن های اجرای برنامه برای معلولان و تشکیل یک کارگروه مشترک میان این ۲ مجموعه دولتی تاکید کردند.

آغاز ساخت یک پروژه ملی با شعار «هیچ کس نباید جا بماند»

سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور در آغاز صحبت های خود گفت: سازمان بهزیستی کشور ماموریت های متعددی دارد که دربرگیرنده ابعاد و گستردگی زیادی است. یکی از همین فعالیت ها تمرکز بر «توانبخشی فرهنگی هنری» است که معتقدیم بیشترین میزان تاثیر را در میان جامعه هدف دارد. ما اکنون در این ساختار پهن پیکر که هشت میلیون نفر را تحت پوشش دارد، تلاش می کنیم که مجموعه ای اثر بخش باشیم. در این میان راه اندازی خانه های هنر و به تبع آن تشکیل ۳۰۰ گروه هنری نشان دهنده اهمیتی است که به مقوله فرهنگ و هنر داریم و می دانیم تاثیرات زیادی دارد. به زودی هم تصمیم داریم تا با وجود تمام محدودیت ها بزرگترین خانه هنر را راه اندازی کنیم.

وی افزود: شعار ما این است که «هیچ کس نباید جا بماند». اتفاقا بر همین معیار است که ما ستاد مناسب سازی را راه اندازی کردیم تا در همه حوزه ها بتوانیم فعالیت هایی را انجام دهیم.

ارائه خدمات مبتنی بر توانبخشی در پروژه «اتاق هنر»

فاطمه فخری رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور هم در ادامه این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های مجموعه تحت پوشش خود توضیح داد: ما در تمامی کشور به واسطه اینکه هنر ابزار قدرتمندی است و آن را به عنوان یکی از اصول توانبخشی معرفی کردیم، تلاش داشتیم تا با اجرای طرح «اتاق هنر» رویکردهای توان بخشی در این عرصه را ارتقا بخشیم. در این چارچوب آنچه مورد توجه و تمرکز ما بود اجرای پررنگ تر این پروژه در شهرها و روستاهای کوچک بود که بر این اساس ۱۱۳ پایگاه در استان ها راه اندازی و خدمات هنری مبتنی بر توانبخشی را ارائه دادیم.

وی افزود: آن چه در این پروژه برای ما بسیار اهمیت داشت، اصلا مسیری برای ایزوله سازی و جداسازی نبود بلکه ارائه شرایطی برای تولید محصولات هنری در حوزه های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی بود که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد و فضایی را فراهم ساخت تا در تحقق موضوع «عدالت فرهنگی» دولت آن هم در حوزه های توانبخشی گام هایی را برداریم.

رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: ما هم اکنون ۷۸۰ هنرمند درجه یک داریم که می توانند با ارتقا آگاهی و دانش خود به واسطه حضور معلمان و استادان درجه یک و بحث های مربوط به «آموزش رایگان» به ویژه در روستاها بهترین کمک دهنده برای افزایش سطح کیفی فعالیت های ما باشند. مسیری که فکر می کنم یکی از بهترین و موثرترین کمک هایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند به ما داشته باشد.

پیشنهاد راه اندازی شبکه مولد هنرمندان در حوزه های توانبخشی

سعید اسدی مشاور عالی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران هم در ادامه این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه مشارکت گروه های هنری دارای معلولیت در رویدادها و جشنواره های ملی بیان کرد: فراز و نشیب همواره در جریان برگزاری جشنواره های مختلف وجود داشته که در دوره ای درخشان و در دوره ای عنایت‌ها به پروژه های موضوعی کمتر از حد تصور بوده اند. اما نکته ای که لازم است اشاره ای به آن داشته باشم برگزاری جشنواره نمایش های آئینی سنتی است که فکر می کنم هنرمندان دارای معلولیت می توانند با برنامه ریزی که به میزبانی جشنواره انجام می شود ویژه برنامه های نمایشی را در این رویداد اجرا کنند.

وی افزود: فرآیند استعدادیابی جشنواره های فجر هم که برای آن برنامه‌ریزی هایی انجام دادیم می تواند فضای بسیار مناسبی برای انجام فعالیت های مشترک بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی باشد. در این چارچوب می توان پاتوق های فرهنگی را در ایام جشنواره طراحی کرد که آغازگر یک شبکه مولد برای انجام کارهای شبکه ای بین افراد دارای معلولیت و هنرمندان در تهران و دیگر استان ها باشد. به اعتقاد من این توانمندی برای ایجاد یک شبکه فعال وجود دارد منتها تحقق چنین چشم اندازی نیازمند یک مسیر آموزشی است که می بایست میان وزارت فرهنگ و سازمان بهزیستی مستحکم تر شود.

تلاش برای حضور موثرتر هنرمندان دارای معلولیت در عرصه های حرفه ای

آیدین مهدی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این دیدار مطرح کرد: بسیاری از هنرمندان مطرح دنیا بعضا از بدو تولد هنرمندانی دارای معلولیت بودند اما کارها و آثارشان تبدیل به بهترین و جریان سازترین محصولات شد. مسیری که امروز تبدیل به یک زاویه متفاوت و مهم در هنرهای تجسمی شده است. شرایطی که ثابت کرده هنرمندان دارای معلولیت نه تنها نقصی ندارند که در بسیاری موارد دارای ارزشمندی های بیشتری به نسبت انسان های بدون معلولیت هستند. بنابراین نباید این افراد را در حوزه تجسمی مقایسه کرد.

وی با تاکید بر آسیب شناسی جریان حضور هنرمندان دارای معلولیت در رویدادها و جشنواره های هنری کشور، بیان کرد: حضور هنرمندان دارای معلولیت در برگیرنده کارشناسی و بررسی های دقیقی است.

آمادگی دفتر موسیقی برای حضور هنرمندان دارای معلولیت در جشنواره‌ها

بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگری از این دیدار یادآور شد: اجرای آثار هنری مختلف در فضاهای فرهنگی غیر از ایام برگزاری جشنواره ها، ارائه کارهای نمایشگاهی در بخش های متنوع موسیقایی، معرفی یک رابط از سوی سازمان بهزیستی به معاونت امور هنری وزارت فرهنگ برای ایجاد تعامل بیشتر از جمله کارهایی است که می تواند در ماه ها پیش رو مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که بنده از همین جا آمادگی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ برای حضور هنرمندان توان یاب تحت پوشش سازمان بهزیستی در جشنواره موسیقی جوان و دیگر رویدادهای پیش رو را اعلام می کنم تا به یاری پروردگار فعالیت های مشترک را آغاز کنیم.

«هنر درمانی» و طرح چند نکته آموزشی برای آینده

محمدحسین اسماعیلی مدیردفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره اجرای فعالیت های مشترک مجموعه تحت مدیریت خود با سازمان بهزیستی گفت: خوشبختانه ما سابقه همکاری خوبی با سازمان بهزیستی در حوزه آموزش هنر داریم، مسیری که در سال ۱۴۰۱ نتایج خوبی داشت. ما در این زمینه تفاهم نامه ای هم داریم که براساس آن برخی از مباحث آموزشی را به صورت رایگان در سراسر کشور اجرا کردیم که امیدوارم در آغاز فصل جدید همکاری ها ادامه پیدا کرده و ما در کنار دوستان کمک دهنده خوبی باشیم. البته بحث «هنردرمانی» اکنون پاشنه آشیل مباحث آموزشی هنر شده که می بایست در قالب درست و اصولی آن به هنرجویان ارائه شود مسیری که در حوزه های مرتبط با هنرمندان دارای معلولیت نیز مورد توجه است و دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری این آمادگی را دارد که بتواند در این زمینه ارائه دهنده بسته های آموزشی در قالب های مختلف باشد.

برنامه های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه توانبخشی

نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: موضوع کمبود بودجه در مجموعه ها و سازمان های دولتی همواره مانع تحقق آرزوها و رویکردهای حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. اما بی تردید می توان اتفاقات خوبی را با همکاری و هم‌افزایی وزارت فرهنگ و سازمان بهزیستی انجام داد.

وی ادامه داد: آنچه برای بنده و همکارانم بسیار مهم است تلاش برای استفاده از توان مندی هنرمندان توان یاب برای امکان ارائه اثر و تولیدات هنری در فرصت های برابر است. موضوعی که چه در زمان حضورم در سمت های قبلی و چه زمان حضور در معاونت امورهنری برایم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند و همواره سعی کردم در حوزه مسئولیت های اجتماعی مرتبط با ظرفیت توان یابان فعالیت های نوآورانه را به نتیجه برسانم. البته براین باورم در این حوزه باید مرتبط با ماموریت سازمانی و با رویکرد خلاقانه اقدامات مسئولانه انجام داد و به دستاوردهای مطلوبی رسید.

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، عنوان کرد: از دیگر دغدغه هایی که همواره روی آن تاکید داشته و دارم بحث مناسب سازی سالن های اجرای آثار هنری و دسترس پذیر کردن آنها برای مخاطبان توان یاب است که امیدوارم به زودی فاز اول آن با همکاری سازمان بهزیستی در یکی از سالن های مرتبط با معاونت امورهنری آغاز شود.

رضایی در پایان ضمن قدردانی از آمادگی سازمان بهزیستی کشور برای آغاز فصل تازه فعالیت های مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: به اعتقاد من هنرمندان توان یاب می توانند بهترین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در جشنواره ها و رویدادهای بین المللی باشند. شرایطی که با پتانسیل بسیار ارزشمندی که در سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد آغازگر فصل تازه ای از فعالیت های مشترک مجموعه های ذی نفع باشد.

صورتجلسه دوازدهم هیات مدیره خانه تئاتر

به نام خدا

تاریخ 18/05/1404

صورتجلسه هیات مدیره خانه تئاتر ( جلسه دوازدهم )

جلسه دوازدهم هیات مدیره خانه تئاتر شنبه  18/05/1404 ساعت 13 در  خانه تئاتر ( ساختمان آفتاب ) برگزار گردید .

– پیش از جلسه آقای حسین طاهر بخش ،  در مورد شماره گذاری اموال و لیست شدن اموال به هیات مدیره توضیحاتی ارائه داد . طبق گفته ایشان کل اموال خانه تئاتر 1217 قلم است ، که 345 در ساختمان آفتاب و 872 قلم اموال در ساختمان سمیه به ثبت رسیده است .

– اعضا درباره تماس با نامزدهای مدیرعاملی توضیحاتی دادند که بیانگر عدم پذیرش این مسئولیت از سوی آن ها بود ، اما بعضی اعلام کردند برای کمک به خانه تئاتر آماده هستند .

– آقای مهدی موسی خانی در مورد کاندیداهایی که قرار بر مذاکره و گفتگو داشتند توضیح دادند که آقای رحمت امینی ، خانم پریسا مقتدی و آقای علیرضا گیل وری آمادگی حضور و مصاحبه و ارائه برنامه برای هیات مدیره را دارند  .

– در ادامه با رای گیری  از حاضرین جلسه ( اعضای اصلی و اعضای علی البدل ) به ترتیب زیر در الویت قرارگرفتند :

1- آقای مهدی کوهیان /  2- علیرضا گیل وری / 3- پریسا مقتدی / 4- رحمت امینی / 5- مجید جوزانی

– طبق نظر هیات مدیره قرار بر این شد برای انتخاب و معرفی مدیر عامل خانه تئاتر هر پنج نفر کاندیدا در جلسه بعدی دعوت و با هیات مدیره مصاحبه و مذاکره ای داشته باشند ، تا بعد از این جلسه در مورد انتخاب مدیر عامل تصمیم گیری شود  .

 

حاضرین جلسه دوازدهم : محمد بهرامی  ( رئیس هیئت مدیره )  ، مجید قناد ( نایب رئیس  ) ، بهرام ابراهیمی ( مسئول مالی  ) ، مریم رحیمی ( عضو اصلی ) ، رضا دادویی ( سخنگو ) ، مهدی موسی خانی ( دبیر ) ، سید جواد روشن ( عضو علی البدل ) ،  مسعود میر طاهری ( عضو علی البدل ) ، علی رضا گودینی ( عضو علی البدل ) و مهدی قلعه  ( بازرس اصلی ) .

غایبین جلسه دوازدهم : محمودرضا رحیمی ( بدون اطلاع قبلی ) ، شهرام احمدزاده ( بدون اطلاع قبلی ) .

 

بازگشت مریم کاظمی با «سیندرلای چینی» به صحنه

مایش «سیندرلای چینی» به کارگردانی مریم کاظمی از ۲۶ مرداد در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی پروژه، نمایش «سیندرلای چینی» به کارگردانی مریم کاظمی که به دلیل وقوع جنگ از اجرا بازمانده بود، از ۲۶ مرداد ساعت ۱۸:۳۰ در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

این نمایش از جمله «اجراهای دوره‌ای آموزشی پنجمک» گروه تئاتر مستقل است و هنرجویان  مدرسه تئاتر پردیس تئاتر تهران و آموزشگاه گروه تئاتر مستقل در آن بازی می کنند و ۱۰ اجرا در سالن استادمحمد این پردیس تئاتری خواهند داشت.

«سیندرلای چینی» نوشته لاول سواتزل است که حسین فدایی حسین آن را به فارسی ترجمه کرده و طراحی و کارگردانی آن را مریم کاظمی انجام داده است.

طراح موسیقی فرید نوایی، طراحی لباس مژگان عیوضی، طراحی گریم افسانه قلی زاده، طراحی پوستر وبروشور را پریسا فلاح زاده و سرایش اشعار و متن آهنگین را مریم کاظمی بر عهده دارند.

در گروه کارگردانی این نمایش عرفان میدانلو دستیار کارگردان، سمیه نادری مشاور عروسکی ،مریم ذکاوتی، علیرضا عموزاد و میلاد رضایی مدیران صحنه،‌ صدرا خورسند کارآموز تئاتر، زهرا شایان‌فر روابط عمومی، مهراد زمانی مدیر اجرایی هستند.

مجری گریم شهره کاظمی و خیاط فرحناز معیری در این پروژه نمایشی همکاری دارند.

هنرجویان بازیگر به ترتیب الفبا امیرصدرا بیدی، محمد علی خاک رنگین، ارغوان سارانی، آتریسا ساعدی، تارا شمالی، حنانه صادقی، ویانا عباسی، یاسمین موسوی، لیانا نعیمی، آریا نوائیه و صحنه یاران کوچک سال محیا خاک رنگین، بهراد سارانی هستند.

تلفن‌های گروه 09051116692 و 09190776098 برای ارتباط با مخاطبان فعال شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

«مریخی‌ها مامان می‌خوان» در تالار هنر

نمایش کودک و نوجوان «مریخی‌ها مامان می‌خوان» به تهیه‌کنندگی مجید قناد در تالار هنر روی صحنه رفت .

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی تالار هنر، نمایش کودک و نوجوان «مریخی‌ها مامان می‌خوان» به تهیه‌کنندگی مجید قناد به صحنه رفت .

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی محمد عبدی جمالی از ۱۵ مرداد هرشب ساعت ۱۷:۳۰ در تالار هنر اجرا می‌شود.

«مریخی‌ها مامان می‌خوان» با بهره‌گیری از تکنیک‌های تئاتر درمانی و نگاهی تربیتی به مفهوم خانواده، همدلی، مسئولیت‌پذیری و ارتباطات انسانی، تلاش می‌کند به رشد اجتماعی و عاطفی کودکان کمک کند. «مریخی‌ها مامان می‌خوان» در فضایی سرگرم‌کننده و تخیلی، کودکان را به دنیایی متفاوت می‌برد تا در دل ماجراهای هیجان‌انگیز، مفاهیم مهم تربیتی را تجربه کنند.

این اثر که حاصل سال‌ها تجربه محمد عبدی جمالی در حوزه تربیت و آموزش کودکان است، به‌عنوان یک ابزار آموزشی و فرهنگی، ظرفیت همکاری با مدارس، مراکز مشاوره، نهادهای تربیتی و فعالان حوزه کودک را دارد و می‌تواند تأثیرات ماندگاری در یادگیری و رشد روانی کودکان بر جا بگذارد.

در خلاصه داستان «مریخی‌ها مامان می‌خوان» آمده است: «جانیار»، پسربچه‌ای وابسته به بازی‌های آنلاین، ناگهان متوجه ناپدید شدن مادرش می‌شود. او به همراه پنج دوستش وارد سفری عجیب به سیاره‌ای دور به‌نام «ماکی‌ماکی» می‌شود تا مادران ربوده‌شده را نجات دهد. در این مسیر، با کمک مأمور فضایی «زوپو» و ابرهوش مصنوعی «کارکاه گجت»، راز ماجرا را کشف می‌کنند و درمی‌یابند که مادران توسط موجوداتی به نام «گاسیاس» برای تولید «ماما پلاسماها» دزدیده شده‌اند. ماجراجویی آن‌ها سرشار از پیام‌هایی درباره عشق، خانواده و قدرت همکاری است.»

بازیگران این نمایش به ترتیب حروف الفبا میثاق آقا مولایی، بارانا احمدی، جانیار اسکندریان، ساغر تمیمی، سارا جوادی، سمانه حبیب‌پور، فاطمه حیدری، نورا سرلگی، یزدانمهر شمس، امین شیرخانلو، عسل غروی، سمن قناد، ویدا کمالی، امیریحیی هاشمی هستند.

دیگر عوامل نمایش «مریخی‌ها مامان می‌خوان» عبارتند از: تهیه‌کننده: مجید قناد، با همکاری: محمدرضا علیمردانی، طراح صحنه: محمد عبدی جمالی، طراح لباس: سارا جوادی، طراح حرکت: سمن قناد، آهنگساز: ساینا نصیری‌خواه، مشاور آهنگساز: بابک نصیری‌خواه، طراح صدا: هیراد نصیری، طراح نور: علی اشرف سمائی، طراح گریم: لیلا پریشان، حسین تبریزی، طراح پوستر و، بروشور: فرهاد توکلی، طراح تیزر: کوروش توکی، مشاور رسانه: رضا پورزارعی، شاعر: مهتاب صولتی‌فر، خوانندگان: مونا غمخوار، عسل غروی، بارانا احمدی، عکاس: ندا رضایی، تصویرهای تلویزیونی و موشن: بهراد صفا، دستیار و برنامه‌ریز: سمانه حبیب‌پور، گروه کارگردانی: نرگس دولتی، آریا اقشایی، مدیر صحنه: علیرضا استاجی و دستیار صحنه: نازنین بدری.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می‌توانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

 

نصرالله عبادی هنرمند پیشکسوت تئاتر همدان درگذشت

نصرالله عبادی از چهره‌های ماندگار و پیشکسوت تئاتر همدان، شامگاه جمعه ۱۷ مرداد در بیمارستان بهشتی این شهر دارفانی را وداع گفت.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ،‌ استاد عبادی متولد سال ۱۳۱۲ در همدان بود و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۲۵ با عضویت در انجمن نمایش دبیرستان پهلوی به سرپرستی زنده‌یاد سیف‌الله گلپریان آغاز کرد.

او از نخستین فارغ‌التحصیلان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به شمار می‌رفت و از سال ۱۳۲۷، به مدت سه سال در محل قدیم رادیو همدان – واقع در طبقه بالای اداره پست و تلگراف خیابان بین‌النهرین – نمایشنامه‌هایی را برای پخش رادیویی اجرا می‌کرد.

وی با همکاری دوستانش در تئاتر اکباتان، نمایشنامه‌ای را با حمایت سازمان شیر و خورشید روی صحنه برد که با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شد.

در سال‌های شکوفایی هنر تئاتر همدان، استاد عبادی در تماشاخانه‌های مختلف این شهر به اجرای آثار نمایشی پرداخت و سالیان سال به‌عنوان داور جشنواره تئاتر فجر و جشنواره‌های استانی، نقشی مؤثر در ارزیابی آثار ایفا کرد و سال‌ها در مقام کارگردان، بازیگر و نویسنده، آثار متعددی را به صحنه برد.

کارنامه هنری استاد عبادی بیش از هفت دهه فعالیت مستمر در عرصه بازیگری و نویسندگی را در بر می‌گیرد.

در مهرماه ۱۳۹۴ و هم‌زمان با برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، پلاتوی شماره دو مجموعه فرهنگی بوعلی به‌نام این هنرمند نامگذاری و افتتاح شد، فضایی برای اجرای نمایش‌های کارگاهی و تجربه‌های نو هنرجویان و هنرمندان جوان که یاد و نام او را برای همیشه در حافظه فرهنگی دیار الوند زنده نگاه خواهد داشت.

خانه تئاتر درگذشت استاد نصرالله عبادی را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری تسلیت می گوید .