آغاز ثبت‌نام بیمه درمان تکمیلی ویژه فعالان فرهنگی و هنری از نیمه دوم شهریور

ثبت‌نام بيمه درمان تکميلي سال ۱۴۰۵-۱۴۰۴ ويژه اصحاب فرهنگ، هنر و فعالان قرآن و عترت، از نيمه دوم شهريورماه آغاز مي‌شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر ، ثبت‌نام بیمه درمان تکمیلی سال ۱۴۰۵-۱۴۰۴ از نیمه دوم شهریورماه آغاز می‌شود و همچون سال‌های گذشته، تمام مراحل آن به صورت غیرحضوری خواهد بود.
اعضا لازم است پیش از شروع ثبت‌نام، اطلاعات کاربری خود را در سامانه بررسی کرده و در صورت نیاز مدارک را تکمیل کنند. ثبت‌نام از طریق پیام‌رسان اختصاصی صندوق به نشانی honarcredit.ir/app یا وب‌سایت Profile.honarcredit.ir انجام می‌شود.
همچنین اعضا می‌توانند همسر و فرزندان خود را نیز در طرح بیمه درمان تکمیلی ثبت‌نام کنند.

اطلاعیه‌های مرتبط با زمان‌بندی و شرایط ثبت‌نام از طریق سایت و پیام رسان صندوق هنر به اطلاع اعضای محترم خواهد رسید.

رونمایی از « نمایشنامه‌های دکتر عبدالحسین زرین‌کوب »

مراسم رونمایی از کتاب «نمایشنامه‌های دکتر عبدالحسین زرین‌کوب» برگزار می‌شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر، این کتاب به کوشش محمدرضا روزبهانی گامی تازه در شناخت اندیشه‌ زرین‌کوب است؛ اندیشمندی که نگاهش به تاریخ همیشه ورای روایت‌های رسمی و نگاهی کاملا انسانی بود.

آیین رونمایی از کتاب «نمایشنامه‌های دکتر عبدالحسین زرین‌کوب» توسط کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر و با همکاری نشر افراز روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۸ در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان و فعالان حوزه ادبیات و تئاتر می‌توانند در این رویداد فرهنگی حضور یابند.

انتشار آثار انجمن مدرسان در چهارچوب درس گفتارهای دانشگاهی

نهمین جلسه سال ۱۴۰۴ هیات مدیره انجمن مدرسان خانه تاتر سه شنبه 14 مرداد در محل ساختمان آفتاب خانه تاتر برگزار شد.

این جلسه ساعت 14 تا 16 با حضور اعضای اصلی هیات مدیره : حمید ابراهیمی ، آرش پژمان و حامد شفیع خواه و همچنین بازرس علی البدل آیدا فرهمند و با حضور دبیر کمیته پژوهش و انتشارات امیر سمامی و دبیر روابط عمومی زکیه سیف برگزار شد.

 

شرح جلسه :

1- تأمین سرمایه در گردش و تسهیل در فرآیند انتشار آثار انجمن مدرسان در چهارچوب درس گفتارهای دانشگاهی با حضور آقای بهرامی رییس هیات مدیره خانه تاتر قرار شد نسبت به طرح موضوع در هیات مدیره مرکزی برای این امر اقدام نمایند.

2- عضویت پیوسته خانم فرشته رازقی پس از بررسی مدارک ارائه شده ، تایید و مورد تصویب قرار گرفت.

3- مقرر شد اعضای هیات مدیره تا جلسه بعد پیشنهادات خود را در خصوص نحوه برگزاری نشست های نقد و بررسی سر فصل های دانشگاهی رشته نمایش ارائه نمایند.

 

انتشار فراخوان یازدهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران

کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر فراخوان یازدهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را منتشر کرد .

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، این رویداد فرصتی‌ است برای ارج ‌نهادن به تلاش‌های ارزشمند نمایشنامه‌نویسان و مترجمان نمایش‌نامه‌ این سرزمین که با قلم و اندیشه‌ی خلاق ، جلوه‌هایی ماندگار از حقیقت و خیال را بر صحنه می‌آفرینند .

از تمامی نمایشنامه‌نویسان و فعالان این حوزه دعوت به‌عمل می‌آید تا با ارسال آثار خود، در این رویداد بزرگ فرهنگی هنری سهیم شوند .

یازدهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران ‌، دی‌ماه ۱۴۰۴ به دبیری رحیم رشیدی‌تبار برگزار خواهد شد .

 

برای مشاهده فراخوان به لینک زیر مراجعه کنید :

فراخوان جشن ادبیات نمایشی

قراداد خدمات رسانه‌ای تئاتر رسمیت پیدا کرد

با تصویب کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر، فرم قرارداد رسمی و شرح خدمات رسانه‌ای تئاتر آماده کاربری شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر ، طبق اعلام هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر به‌منظور سازماندهی حرفه‌ای و همکاری فی‌مابین دست‌اندرکاران تولیدات هنری عرصه رسانه، ارتباطات و تبلیغات تئاتر و گروه‌های نمایشی قرارداد رسمی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

این قرارداد پس از بررسی‌های کارشناسی و مشاوره‌های حقوقی متعدد در ساختاری کاربردی و با دقت قانونی به همت سومین هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر تنظیم شده که چندین هدف را از جمله شفاف‌سازی مسیر همکاری طرفین، چهارچوب تعهدات طرفین با جزئیات کامل و آینده‌نگری حداکثری، کاهش اختلافات احتمالی به حداقل ممکن و یکسان‌سازی تعاریف خدمات و همکاری تبیین و تأمین می‌کند.

این قرارداد حاوی تمام مفاد لازم و پیش‌بینی شده است و در هر زمانی با شرایط روز و بازار کار و همچنین مبنای توافقات طرفین قابلیت به روزرسانی دارد.

قرارداد مذکور یک شرح شغلی مفصل به‌انضمام تعاریف و حدود خدمات حرفه‌ای را شامل می‌شود که در جهت تعربف چهارچوب همکاری بین گروه نمایشی و کارگزاران هنری رسانه ای شاخه‌های متنوع روابط‌عمومی و تبلیغات و حتی شیوه‌نامه و پروپوزال همکاری راهنمای جامعی به شمار می‌رود.

این قرارداد در اختیار اعضا و فعالان رسانه‌ای و روابط‌عمومی و تولیدکنندگان و مشاوران هنری تبلیغات تئاتر قرار گرفته و به‌عنوان سند همکاری و استمرار کاری و سوابق صنفی محسوب می‌شود و گروه‌های نمایشی نیز می‌توانند با ارائه درخواست از کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر این قرارداد را برای استفاده حقوقی در اختیار داشته باشند.

مهلت پرداخت حق عضویت سال 1404 تمدید شد

هیات مدیره خانه تئاتر با تمدید پرداخت حق عضویت سال ۱۴۰4 موافقت کرد و از اعضا خواست تا پایان مرداد ماه حق عضویت خود را به حساب خانه تئاتر واریز کنند .

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، هیات مدیره حق عضویت امسال را مبلغ 400 هزار تومان در نظر گرفته است که اعضا به حساب خانه تئاتر واریز و عکس رسید آن را به آدرس ایمیل دبیرخانه انجمن ها ارسال نمایند .

ایمیل دبیرخانه انجمن‌ها :
forums.irtf@gmail.com

 

شماره حساب خانه تئاتر، بانک ملی شعبه خشایار :
۰۱۰۵۶۸۷۰۷۰۰۰۹

 

شماره شبا خانه تئاتر ، بانک ملی شعبه خشایار :
IR180170000000105687070009

 

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج احیا شد ؛ ایجاد مرکز قدرتمند فرهنگی و هنری

مدیر اسبق و طراح توسعه تماشاخانه سنگلج از شکل‌گیری کارگروه مشترک فرهنگی میان هنرمندان و شهرداری تهران برای طرح توسعه تماشاخانه سنگلج خبر داد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از مهر ، اتابک نادری طراح توسعه تماشاخانه سنگلج درباره وضعیت این طرح گفت : طرح توسعه تماشاخانه سنگلج با رویکرد جدید توسط شهرداری محترم تهران قرار است در دستور کار قرارگیرد که این خبر مسرت‌بخشی برای هنرمندان تئاتر کشور است. در جلسه‌ای که برای پردیس تئاتر ایران‌شهر با حضور آقای لطف‌الله فروزنده معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران برگزار شد، حضور داشتم و از تعطیلی طرح توسعه تماشاخانه سنگلج گله کردم.

وی یادآور شد: پیش‌تر در خبرها سخنگوی شورای شهر گفته بود طرح توسعه تماشاخانه سنگلج در مکان فعلی احتمالا شدنی نیست. آن موقع در مصاحبه‌ای گفتم که با شنیدن این خبر فقط آه می‌کشم زیرا ۱۲ سال عمرم را بابت این طرح گذاشتم.

نادری ادامه داد: پس از طرح گلایه بنده، آقای فروزنده گفت اجازه بدهید موضوع را پیگیری کنیم. روز سه‌شنبه هفته گذشته به دعوت وی به همراه مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امین اشرفی رئیس خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری، پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج به دفتر ایشان در شهرداری تهران رفتیم. در آن جلسه آقای حسن رجبیان مدیرکل پشتیبانی شهرداری نیز حضور داشت. در آن جلسه سوابق طرح توسعه تماشاخانه سنگلج از پیش از انقلاب تا الان را ارائه دادم و به نیازهای اجرایی‌شدن این طرح پرداختم.

وی تأکید کرد: منطقه ۱۲ شهرداری تهران بیشتر به عنوان منطقه‌ای تجاری و اداری شناخته می‌شود و از معدود جاهایی که می‌تواند فضای فرهنگی این منطقه را ارتقا دهد تماشاخانه سنگلج است.

مدیر اسبق تماشاخانه سنگلج در ادامه سخنان خود درباره موارد مطرح شده در جلسه مذکور در شهرداری تهران، توضیح داد: آقای فروزنده طرح احداث ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج را به ما نشان داد و گفت که این طرح در دست اقدام بود ولی به دلیل مطالبه‌ای که هنرمندان داشتند اجرای این طرح متوقف شد. در آن جلسه گفتم که چون تماشاخانه سنگلج ثبت ملی است، در ساختمان مجاور باید محدودیت هایی در نظر گرفته شود به همین دلیل پیشنهاد ایجاد بلک‌باکس، سالن سینما و گالری را در ساختمان مجاور دادم تا مرکزی فرهنگی شکل بگیرد زیرا چنین فضایی فرهنگی می‌تواند در منطقه مؤثر باشد.

نادری تصریح کرد: آقای فروزنده و مدیران شهرداری از این پیشنهاد استقبال کردند. با نظر آنها قرار شد در هفته جاری کارگروه مشترکی با شهرداری تهران به دبیری و هماهنگی خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شکل بگیرد تا به همراه گروه فنی درباره استفاده از المان‌ها، ایجاد مکان‌ها و فضاهایی که بتواند سنگلج را به مرکز فرهنگی و هنری قدرتمندی تبدیل کند، وارد مذاکره شویم.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: چون سال‌ها مسئول پیگیری طرح توسعه تماشاخانه سنگلج بودم، به عنوان یکی از اعضای خانواده تئاتر از نگاه فرهنگی شهرداری تهران در این باره قدردانی می‌کنم.

سلما محسنی برای دومین بار عضو کمیته اجرایی یونیمای جهانی شد

انتخابات هیات مدیره یونیمای جهانی با حضور نمایندگان مراکز ملی از سراسر جهان در شهر چانچئون کره جنوبی برگزار شد و سلما محسنی ، نامزد یونیمای ایران ، برای دومین بار به عضویت کمیته اجرایی یونیمای جهانی انتخاب شد .

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، انتخابات هیات‌مدیره یونیمای جهانی با حضور نمایندگان مراکز ملی از سراسر جهان روزگذشته ۶ خردادماه ۱۴۰۴ در در شهر چانچئون کره جنوبی برگزار شد .

در این انتخابات ، نمایندگان از میان ۳۴ نامزد، ۱۸ عضو را برای عضویت در هیات‌مدیره انتخاب کردند .

۱۸ عضو برگزیده ، از کشورهای مختلف جهان، به عضویت کمیته اجرایی یونیمای جهانی درآمده و هر یک مسئولیت هدایت یکی از کمیسیون‌های تخصصی را بر عهده خواهند داشت .

سلما محسنی ، که از سوی یونیمای ایران نامزد شده بود، برای دومین بار موفق شد به عضویت کمیته اجرایی یونیمای جهانی انتخاب شود .

در ترکیب جدید هیات‌مدیره ، نمایندگانی از کشورهای ایران، هندوستان، آفریقای جنوبی، کانادا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، کنیا، ساحل عاج، ترکیه، جمهوری چک، مجارستان، کاستاریکا، کوبا، چین، سنگاپور، آرژانتین و انگلستان حضور دارند .

جشنواره جهانی تئاتر عروسکی چانچئون و کنگره جهانی یونیما (UNIMA) از ۲ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ( ۲۳ می تا ۱ ژوئن ۲۰۲۵ ) در شهر چانچئون کره جنوبی در حال برگزاری است.

 

 

۲ چهره ایرانی عضور افتخاری « یونیما » شدند

نصرت کریمی هنرمند درگذشته و از پیشگامان تئاتر عروسکی ایران به همراه زهرا صبری به عنوان اعضای افتخاری اتحادیه بین‌المللی نمایش عروسکی (UNIMA) از ایران انتخاب شدند .

اتحادیه بین‌المللی نمایش عروسکی – یونیما  (UNIMA)، فهرست جدیدی از چهره‌هایی را بروزرسانی کرد که از سال ۱۹۲۹ تاکنون به‌ سبب خدمات استثنایی‌شان به هنر نمایش عروسکی ، عنوان عضو افتخاری را دریافت کرده‌اند .

طبق اساسنامه اتحادیه بین‌المللی نمایش عروسکی ، افرادی که سهمی برجسته در پیشبرد هنر عروسکی داشته و آثارشان در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده باشد ، به ‌عنوان اعضای افتخاری یونیما منصوب می‌شوند و از ایران زهرا صبری ، هنرمند برجسته تئاتر ایران و مرحوم نصرت کریمی ، از پیشگامان تئاتر عروسکی ایران به عنوان عضو افتخاری این اتحادیه جهانی معرفی شدند .

بیست‌ و چهارمین کنگره جهانی یونیما ( اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی ) روز ۵ خرداد ۱۴۰۴ ( ۲۶ می  ۲۰۲۵ ) در شهر چانچون کره جنوبی آغاز شد و در نخستین روز این رویداد ، زهرا صبری و مرحوم نصرت کریمی به‌ عنوان اعضای افتخاری یونیمای جهانی معرفی شدند .

در این مراسم ، زهرا صبری ، هنرمند برجسته تئاتر عروسکی ایران ، به پیشنهاد یونیمای اسپانیا به‌عنوان عضو افتخاری سال ۲۰۲۵ برگزیده شد ؛ افتخاری که حاصل سال‌ها فعالیت او در عرصه نمایش‌های تجربی و عروسکی است . همچنین از نصرت کریمی ، پیشگام فقید تئاتر عروسکی ایران که پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان عضو افتخاری معرفی شده بود اما به دلیل همه‌گیری کرونا امکان حضور در کنگره ۲۰۲۱ را نیافته بود ، یادبودی اهدا شد .

سلما محسنی ، عضو هیأت‌مدیره یونیما جهانی و رئیس کمیسیون همکاری‌های این نهاد ، تنها نماینده ایران در این کنگره بود که لوح یادبود نصرت کریمی را دریافت کرد .

هر چهار سال یک‌بار ، مراکز ملی یونیما اسامی هنرمندان پیشنهادی خود را برای عضویت افتخاری ارائه می‌دهند و پس از تصویب ، در کنگره جهانی از آنان تجلیل می‌شود .

نشست تخصصی شب نظریه و تئاتر برگزار شد

نشست شب بخارا با عنوان شب نظریه و تئاتر با حضور چند تن از فعالان تئاتر برگزار شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از ایران‌ تئاتر ، هشتصد و پنجاهمین شب از شب‌های بخارا با عنوان «شب نظریه و تئاتر» با حضور فرهاد مهندس‌پور، یوسف باپیری، علی شمس، علی‌اصغر دشتی، میلاد نیک‌آبادی و علی دهباشی، سه شنبه، ششم خرداد ۱۴۰۴ در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فرهاد مهندس‌پور در این نشست به ضرورت تولید نظریه در تئاتر و فقدان آن در تئاتر ایران پرداخت و عنوان کرد: هر نظریه‌ای خودش زمینه‌ای برای نقد و نفی ایجاد می‌کند. در نتیجه نظریه جریانی از فکر و اندیشه را تولید می‌کند. هر جای این کره خاکی به نظریه‌های بومی خودش نیازمند است و ما نیز باید به سمت تولید نظریه حرکت کنیم.
او با بیان اینکه فقدان نظریه سوتفاهم و بحث‌های ایجاد می‌کند که نمی‌توان از آن‌ها خلاص شد، گفت: ما فکر می‌کنیم؛ نظریه یک مفهوم کاملا ذهنی است و با یک زبان به شدت فلسفی به طور کلی درباره پدیده‌ها اشاراتی دارد در حالیکه نظریه‌ها واکنشی به تئاتر هستند. در واقع نظریه و تئاتر هر دو در یک زمینه و بستر ایجاد می‌شوند و غیبت ما در این زمینه‌ و بسترهاست که باعث می‌شود در برخی موارد نه اجرا و نه نظریه را به خوبی درک کنیم.

به گفته مهندس‌پور نظریه با نگاه نقادانه، نگاهی به آینده دارد و اینجاست که می‌تواند راهگشا باشد. اگر هر کدام از ما درباره چرایی و چگونگی کارها و انتخاب‌هایش بگوید و بنویسد، قطعا زمینه‌هایی برای واکنش ایجاد کرده و راه برای تولید نظریه باز خواهد شد. امید که به سمت تولید نظریه برویم و برای آغاز آن بهتر است هر کدام ما درباره کاری که می‌کند، صحبت کند.

علی شمس دیگر سخنران این برنامه درباره نسبت هویت ملی و ساخت شکل به مثابه اجرا و تئاتر توضیح داد.

او گفت: وقتی راجع به نظریه حرف می‌زنیم، درباره مجموعه پدیدارهایی سخن می‌گوییم که به لحاظ ماده و متریال از پیش وجود دارد و در ذهن و نگاه ما به جهان به امتزاج می‌رسد. مسئله‌‌ من ناظر بر تئوری هستی‌شناسانه اجراست؛ یعنی من به عنوان ایرانی با زبان‌ خودم با جهان چه نسبتی دارم.

این هنرمند بیان کرد: نظریه، دریچه‌ای است برای خوانش پدیدارهای بیرونی. مجموعه‌ای از پدیدارها به شکل خود به خودی در یک نظم طبیعی اتفاق افتاده‌اند و ما برای آن‌ها به عنوان نظریه‌های مختلف نام‌گذاری می‌کنیم.

شمس با بیان اینکه هر نظریه‌پرداز، اجرا را به شکل خاص خود می‌فهمد و می‌تواند نقد کند، ادامه داد: اجرا وابسته به زمان و مکان است. من اجرا را در دو ساحت اجراگر آگاه و ناآگاه می‌فهمم. اجرا اتفاق نمی‌افتد مگر به قید تماشا. جغرافیا و زمان اجراساز است و کما اینکه با تغییر جغرافیا و زمان بدن اجراگر می‌تواند مورد فهم قرار بگیرد یا نه.

به گفته این مدرس و مترجم تئاتر، تماشاگر ناآگاه واجد زیباترین ایده‌های اجرایی در تاریخ ایران است.

میلاد نیک‌آبادی نیز با تاکید بر لزوم آزمون نظریه‌ها بیان کرد: ما چرخه معیوبی از سنت نظریه داریم. وقتی سنت نقد شکل نمی‌گیرد، جبهه‌بندی‌های نظری هم شکل نمی‌گیرد و کسی نمی‌تواند معیارهای مدونی را پیدا کند که براساس آن نظریه ساخته شود.

او با اشاره به وجوه نظریه و اهمیت آن در تئاتر ادامه داد: ما در ایران برعکس کار می‌کنیم، پژوهش‌های دیگران را می‌خوانیم و آنها را به اجرا می‌بریم ولی در اصل ما باید خودمان دارای ایده‌ای باشیم و آن را بسط، گسترش و اصلاح کنیم تا به نظریه تبدیل شود. در تئاتر ما آدم‌هایی که بتوانند ایده‌های خود را آزمایش کرده و به اجرا برسانند، اندک هستند. معمولا هنرمندان ما یا نظریه‌پردازی می‌کنند یا کارگردانانی هستند که نظریه‌های دیگران را کار می‌کنند و آنقدر آن نظریه برای‌شان درونی می‌شود که دیگر نظریه را از خود می‌دانند.

به گفته نیک‌آبادی از اوایل دهه هشتاد ما در ایران با انباشت نظریه‌ها روبرو بودیم تا کنون که به همت علی شمس و نشر نیماژ آثار خواندنی در این عرصه منتشر شه که تاثیر آن را در اجراها گذاشته است.

اصغر دشتی، دیگر سخنران این برنامه بود که درباره بازپس گیری نظریه در تئاتر ایران، بدن جنسیت و مقاومت در حاشیه چکیده‌ای از مقاله خود را ارائه داد.

او با بیان اینکه تئاتر به عنوان هنری بدن محور همواره در کانون نزاع‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی قرار داشته است، بیان کرد: در ایران برخی به سوی اجراهای غیررسمی رفته و در این آثار بدن و نظریه‌های مرتبط با جنس و بدن به صورت ظاهری به نمایش در می‌آید. از این منظر اجراهای غیررسمی به نوعی بازتولید نظریه هستند نه بازتولید انتزاعی.

دشتی در بخشی دیگر به ابعاد مختلف این موضوع و چالش‌هایی که اجراهای غیر رسمی و تمرکز افراطی بر بدن و جنسیت در تولید خودسانسوری درونی دارند، پرداخت.

به گفته او آینده تئاتر ایران بیش از هر چیز در صحنه‌های تئاتر غیر رسمی و بدنی نهفته است که لازم است با دقت و از منظر نظریه‌‌های مربوطه مطالعه شود. تئاتر در ماهیت خود عرصه‌ای است که نظریه در آن تن به اجرا می‌دهد. صحنه مکانی است که انتزاعات فلسفی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به گوش، صدا، حرکت و بن بدل می‌شود اما در ایران بسیاری از نظریه‌هایی که تئاتر جهانی به آن‌ها زنده است حذف یا به حاشیه رانده می‌شود. این حذف خلع زبان و ابزار هنرمند است. در هر شکل بازپس‌گیری نظریه نه یک انتخاب آکادمیک بلکه یک ضرورت تئاتری برای این است که تئاتر بتواند به نیرویی بازتاب‌دهنده، نقاد و زاینده بدل شود.

او در پایان سخنانش گفت: در عصری که تئاتر جهان بر تن، تفاوت و بدن‌های به حاشیه رانده شده تمرکز دارد، تئاتر ایران اگر نتواند این زبان را بازیابد در گفت‌وگوی جهانی بی صدا یا کم صدا خواهد ماند. مهم‌تر اینکه نظریه‌های حذف شده رهایی‌بخش هستند و بنابراین بازپس‌گیری آن‌ها به معنای بازگرداندن نقد و مقاومت به صحنه است.

در ادامه، یوسف باپیری به بررسی اجمالی تئاتر ایران پس از 1401 براساس نظریه‌های اجرا و محدودیت‌های تئاتر پرداخت.

به گفته او تئاتر معاصر برخلاف ریشه یونانی خود که صرفا مکانی برای تماشا کردن بود، عمل نمی‌کند؛ بلکه مکانی اجرا کردن و فرم است.

او به تجربه‌های جدید در تولیدات نمایشی طی دو سه سال اخیر اشاره کرد و گفت تئاتر ایران در شرایط کنونی در آستانه گذاری است که می‌تواند از طریق نظرورزی درباره خود و اجراهایش امکان‌های تازه‌ای را دنبال کنند. تئاترها و اجراهایی که از الگوی سنتی در ساختن لحاظ می‌کنند هیچگونه ارزش افزوده‌ای را برای تئاتر ایران ایجاد نمی‌کنند.

باپیری بیان کرد: تئاتر در نقطه‌ای قرار دارد که به گمان من فقط از نقطه بازیابی خود از طریق اندیشیدن به شکلی از ارتباط و رخدادگونگی می‌تواند به مثابه فرآیندی اجتماعی روی شرکت‌کنندگان خود تاثیر بگذارد.

علی دهباشی نیز با بیان اینکه معیار ما در همه چیز، تاریخ چندهزارساله ایران است و براساس آن به تمامی پدیده‌ها، ادبیات، تئاتر، موسیقی و … نگاه می‌کنیم. راز ماندگاری ایران ادبیات کلاسیک و معاصر آن است.

او با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما بیگانگی با خواندن است و خود را با متن‌های کوتاه اینترنتی راضی می‌کنیم، گفت: نویسندگان و مترجمان کار خود را انجام می‌دهند و ناشران هم که مشغول انتشار هستند اما وضعیت انتشار کتاب‌های تئاتر نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد و آن هم ما هستیم که باید بیشتر بخوانیم . حجم مطالبی که در این جلسه مطرح شد نشان داد که چقدر نیازمند برگزاری این رویدادها هستیم تا تفاهم در فهمیدن پیدا کنیم. نه اینکه موافق هم باشیم بلکه مسائل را درک کنیم.

 

سیاوش ستاری دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی شد

معاون امورهنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی، سیاوش ستاری را به‌عنوان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی را منصوب کرد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نادره رضایی معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی سیاوش ستاری را به‌عنوان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی منصوب کرد.

در متن حکم معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:
«به نام خداوند جان و خرد
نمایش‌های آیینی‌ و ‌سنتی، بزنگاه اصیل و کهن تئاتر در ایران و جهان است و فرهنگ‌های بومی و ملی در سرزمین ما، در آوردگاه هنر و زندگی، با نمایش‌هایی به تمامی برگرفته از زندگی، عقاید، آرزوها و آمال یک ملت، نمایشگر زندگی انسان ایرانی در طول تاریخ بوده است و امروز به‌سان میراثی ارجمند، برای ما به یادگار مانده است.

وظیفه سترگ حفظ و روزآمد کردن متون و شیوه‌های اجرا مبتنی بر سنت‌های نمایشی و انتقال این میراث‌های نمایشی به نسل نو بر عهده هنرمندان و پژوهشگران این شاخه از هنر ایرانی است.
جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیز فرصتی برای یادآوری این میراث و آموزش به نسل‌های جدید برای صیانت از هنرهای در حال فراموشی است.

جناب آقای سیاوش ستاری؛
بدینوسیله جنابعالی را که صاحب دانش، تجربه و سابقه آموزشی و ترویجی در زمینه نمایش های سنتی هستید به‌عنوان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی منصوب می‌کنم.

امیدوارم که در سایه الطاف خداوندی و با اتکا به تجربه‌های ارزنده‌تان و بهره‌گیری از اندیشه، پژوهش و آثار استادان و پیشکسوتان، جایگاهی مناسب پیشینه تاریخی نمایش‌های آیینی‌ و سنتی در جریان تئاتر کشور سامان دهید و از حضور هنرمندان شریف این نمایش‌ها در جشنواره‌ برای شناخت، معرفی و انتقال تجارب بهره‌مند شوید.»