«کمی شبیه تئاتر»‌ به تئاتر شهر رسید

شامگاه ۱۸ آبان و با حضور هنرمندان شاخص و مدیران فرهنگی و هنری، نمایش «کمی شبیه تئاتر» به کارگردانی میثم زندی افتتاح شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی نمایش، شامگاه جمعه ۱۸ آبان ‌نمایش «کمی شبیه تئاتر» به تهیه کنندگی،‌ نویسندگی و کارگردانی میثم زندی، در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز و افتتاح شد. حجت‌اله ایوبی، سیدحسن امین، جهانگیر کوثری، آتش تقی‌پور، ارمغان بهداروند، حسین مسافر آستانه، کاظم نظری و جمعی از هنرمندان رشته‌های مختلف هنری و مدیران فرهنگی از جمله مهمانان این اجرا بودند.

«کمی شبیه تئاتر» که به مدت ۲۰ شب و در ساعت ۲۰ میزبان مخاطبان است، بازیگرانی همچون فاطمه زندی و داریوش رشادت ایفای نقش می‌کنند. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

در خلاصه این نمایش آمده است:‌ «دختر: تو اجرای این نمایش، تلفن همراه خودتونو خاموش نکنید و فقط سایلنت کنین. شما می‌تونید بدون اینکه همراهان و تماشاگران دیگه رو اذیت کنید به پیام هاتون جواب بدین./ پسر: اگه خوردنی و نوشیدنی هم به همراه دارید می تونید استفاده کنید، مشکلی نیست به ما هم تعارف کنین، به شخصه توی اجرا، همیشه گرسنمه./ دختر: در طول نمایش، اگه خواستید برای کار ضروری از سالن خارج بشید، هیچ ایرادی نداره. البته برگشتن شما به سالن هم هیچ ایرادی نداره، فقط یادتون باشه باعث ناراحتی مخاطبا نشین./ پسر: مشارکت و تعامل شما در اجرای این نمایش خیلی اهمیت داره./ دختر: برخی از اپیزودها با همراهی و بازی شما تماشاگرای عزیز اجرا میشه. امیدواریم با کمک همدیگه اجرای خوبی داشته باشیم».

مدت زمان این نمایش ۶۵ دقیقه است و به دلیل تعاملی بودن این نمایش،‌ ممکن است ۱۵ دقیقه در مدت زمان اجرا، نوسان وجود داشته باشد.

سایر عوامل نمایش عبارتند از: مجری طرح: بهزاد جاودان‌فر، دستیار اول کارگردان و طراح گرافیک: الهام ‌نوری،‌ دستیار دوم کارگردان، برنامه ریز: آیدا ‌عارفی، مدیر تولید: غزال فرشیدفر،‌ طراح صحنه: محسن ‌اردشیر، طراح نور: رضا ‌خضرایی،‌ طراح صدا: مهدی مقدم،‌ طراح لباس: زهرا کریمی، متصدی نور و صدا: شاهد ‌شاه‌بهرامی، گروه سمعی‌ و بصری: اردلان ملک‌زاده، محمدمتین مستدام، ثنا حمد، هدی حمد، پویا حسنی،‌ مدیر روابط‌ عمومی: امیر ‌پارسائیان‌مهر، مدیر رسانه: زهره ‌سعیدی.

تالار فردوسی دوباره میزبان اپرای عروسکی مولوی می شود

اپرای عروسکی مولوی به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهروز غریب پور پس از پنج سال دوباره در تالار فردوسی روی صحنه می‌رود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، اپرای عروسکی « مولوی » سومین رپرتوار تولیدی گروه تئاتر عروسکی آران به طراحی و کارگردانی بهروز غریب پور است که برای اولین بار در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ و آخرین بار در سال ۱۳۹۸ روی صحنه تالار فردوسی اجرا شد.
این اپرا همچنین در بخش میهمان بین‌الملل در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شهر شیراز و کشورهایی چون ایتالیا و امارات متحده عربی روی صحنه رفته است.
آهنگساز این اُپرا بهزاد عبدی، رهبر ارکستر ولادمیر سیرنکو و اجرای موسیقی با ارکستر ناسیونال اکراین است.
همچنین آواگران این اپرا همایون شجریان در نقش شمس، محمد معتمدی در نقش مولوی و سایر آواگران نیز محمدرضا صادقی، علی خدایی، حسین علیشاپور، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، مهدی امامی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد، زنده یاد اسحاق انور، کیوان فرزین، احسان نصیری، سارا رضازاده، سولماز بدری، فرهاد اسدی، علی نجفی و علی یاری هستند.
بازی دهندگان شخصیت های اپرا را نیز مرضیه ‌سرمشقی، نسیم ‌امیرخسرو، صدف ‌بیگدلی، مهرنوش ‌صادقیان، هما هدهدی، آیدا ‌کلاهی، مائده ‌مدنی، نیلوفر ساسانی، امیرحسین مکاریان، مائده ‌گل ‌علی‌پور، نیکو ‌احمدی، نگین ‌احمدی، پارمیدا نیازی، نگار حق‌فلاح، عسل صدر، ملیکا مهدوی‌زاده‌نیه، فرزانه ناظمی، ساجده غیاثی، مهسا ‌سعید، صبا مرتضوی، ساناز خیری، علی فاطمی، متین ذبحی، محمدجواد ‌امیری، سید رضا ابطحی، زهرا ‌نصراله، غنچه نادگران، سید ‌ایلیا ‌قریشی و سارا رحیمی برعهده دارند.
همچنین دیگر عوامل گروه در این دوره از اجرا عبارتند از: دستیار ارشد: ثمره ‌برازنده، دستیار و سرپرست گروه بازی‌دهندگان در دوره‌های آموزش: نسیم ‌امیرخسرو، مرضیه ‌سرمشقی، دستیار طراح صحنه و مدیر کارگاه ساخت: قاسم ‌رحمتی، مربی آموزش: سارا اقبال، منشی صحنه و مسئول تصویر: غنچه نادگران، عکاس و سازنده تیزرها: احسان نقابت، مسئول کارگاه نجاری و نگهداری صحنه: احمد محمدی، طراح پوستر: آیرین ‌غریب‌پور، نقاشی پرده نقالی: احسان کریمی، امور ضبط صدا: خانه موسیقی (اکراین)، استودیو پاپ (با یادی از زنده یاد ناصر فرهودی)، ناظر ضبط در اکراین: آندری موکریتسکی، ناظر ضبط و میکس نهائی: حمید آداب، ویدیومپینگ: آرمان ‌مقدم، کیوان کاوند، مشاوران فنی: جمشید شعبان، محمد بوالحسن، مدیرتالار فردوسی: الهام گلشن، مسئول روابط‌عمومی و رسانه‌ای: ثمره ‌برازنده، مسئول روابط بین المللی: سولماز فاتحی خامنه، اپراتور صدا و نور: پیمان قمری و دوخت لباس بازی دهندگان: آرمین حسن زاده
اپرای عروسکی «مولوی» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهروز غریب‌پور و تهیه کنندگی بنیاد رودکی و گروه تئاتر عروسکی آران از ۲۲ آبان در تالار فردوسی روی صحنه می‌رود و بلیت آن از طریق سایت تیوال در دسترس است.

آشا محرابی «خانه عروسک: قسمت دوم» به صحنه می‌برد

آشا محرابی در جدیدترین تجربه کارگردانی خود نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» را روی صحنه می‌برد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از مدیر رسانه اثر، آشا محرابی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر از نیمه آبان نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» را در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌برد.

«خانه عروسک: قسمت دوم» نوشته لوکاس نیث نمایشنامه‌نویس شناخته‌شده آمریکایی است که در سال‌های فعالیت خود جوایز زیادی در عرصه تئاتر به دست آورده و نمایشنامه‌هایش بارها در سراسر جهان روی صحنه رفته است.

این نمایشنامه اثری جسورانه و تازه‌نگر است که با ترکیبی از طنز تلخ و درام روان‌شناسانه، داستان نورا را پس از ۱۵ سال از ترک خانواده‌اش به تصویر می‌کشد. این نمایش هم برای مخاطبانی که عاشق نمایشنامه معروف ایبسن هستند و هم برای کسانی که هیچ‌گاه آن را نخوانده‌اند، جاذبه‌ای منحصربه‌فرد دارد. نورا به خانه بازمی‌گردد، اما آیا او آماده است تا با گذشته و کسانی که پشت سر گذاشته، روبه‌رو شود؟

محرابی که سال‌ها است در زمینه ترجمه آثار نمایشی نیز فعالیت دارد این نمایشنامه‌ را در سال ۱۴۰۰ ترجمه و از سوی انتشارات عنوان روانه بازار کتاب کرد و اکنون قصد دارد تا این اثر را در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه ببرد.

این هنرمند پیش از این آثاری چون «اتوبان»، «جوانی بدون جوانی» و «بچه‌های تک استریت کارلو» را در مقام کارگردان روی صحنه برده است. همچنین اجراخوانی «کیک پنیر و آلبالو» اثری از این هنرمند بود که بهمن ۱۴۰۲ در سالن چهارسو میزبان مخاطبان بود.

محرابی به‌زودی «خانه عروسک: قسمت دوم» را در این مجموعه اجرا خواهد کرد که جزئیات تکمیلی آن به‌زودی منتشر می‌شود.

« قلاده ای برای یک سگ مرده » در پردیس تئاتر شهرزاد

گروه تاتر باران « قلاده ای برای یک سگ مرده » را در سالن شهرزاد اجرا می کند.
به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، گروه تئاتر باران پنجمین اثر خود را روی نمایشنامه ای از محمد چرمشیر و کارگردانی غلامرضا عربی ، به تهیه کنندگی مسعود والا در سالن شماره ۲ شهرزاد به روی صحنه برده است . قلاده ای برای یک سگ مرده نمایشنامه ای تک پرسوناژ است که غلامرضا عربی با یازده بازیگر دارای عارضه ی بینائی اجرا می کند.
این نمایش در پی چهار اثر قبلی این گروه و در قالب نمایشی با سبک و سیاق نمایش ایرانی با موسیقی زنده به مدت ۶۰ دقیقه اجرا می شود.
قلاده ای برای یک سگ مرده بعد از ۱۸ ماه کلاس و تمرین توسط گروه تاتر باران با توجه بر متد بازیگری با حس لامسه و شنوائی و با طراحی خاص صحنه که حاصل ۱۱ سال پژوهش و فعالیت این گروه روی این شیوه ی اجرائیست در سالن شماره ۲ پردیس تئاتر شهرزاد ساعت ۱۸ اجرا می شود .
غلامرضا عربی بعد از اجرای موفق « همه چیز می گذرد تو نمی گذری » در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر ، مجددا روی نمایشنامه ای از محمد چرمشیر این شیوه خاص اجرائی را دنبال می کند.
« قلاده ای برای یک سگ مرده » که یکی از تکنیکالترین اجراهای نابینایان و کم بینایان است تا انتهای آبان ماه روی صحنه می رود .

 

معرفی بازیگران نمایش «خبری از او نیست»

بازیگران نمایش «خبری از او نیست» به کارگردانی جواد مولانیا که از ۲۰ آبان در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه می‌رود، معرفی شدند.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از مهر ، «خبری از او نیست» به نویسندگی و کارگردانی جواد مولانیا که در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ اجراهای موفقی را در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب سپری کرد، از ۲۰ آبان سال جاری بار دیگر در این مجموعه تئاتری روی صحنه می‌رود.

در دور جدید اجراهای این اثر نمایشی بازیگران به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از: نورا هاشمی، هومن کیایی، جواد مولانیا، نازنین احمدی، حسین مهراد مجد.

سپهر صاحبی و حامد اکبری تهیه‌کنندگی نمایش «خبری از او نیست» را بر عهده دارند.

پیش‌فروش بلیت‌های این اثر نمایشی نیز از ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۷ آبان از طریق سایت تیوال انجام می‌شود.

«خبری از او نیست» روایتی روانشناسانه درباره زندگی است و به ماجرای مهمانی یک زوج با دوستان‌شان می‌پردازد.

«مده آ» از 10 آبان در تماشاخانه استاد انتظامی

نمایش «مده‌آ» اثر اوریپید به مترجمی امیر حسن ندایی به کارگردانی مهتاب عسگری 10 آبان در خانه ‌هنرمندان ‌- ‌سالن ‌استاد ‌انتظامی روی صحنه می‌رود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، «مده‌آ» به تهیه کنندگی هومن ‌برق ‌نورد و کارگردانی و دراماتورژی مهتاب عسگری از 10 آبان در سالن استاد ‌انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه می رود .

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «مده‌آ دختر پادشاه یکی از کشورهای مرزهای غربی یونان با همدستی جیسون شاهزاده رانده شده یونانی پشم زرین را که از اهمیت و تقدس والایی برخوردار است و در اختیار پدر مده‌آ قرار دارد به سرقت می‌برند. در این راه، به پدر خیانت و برادرش را به قتل می‌رساند. سپس با جیسون همراه و با او ازدواج می‌کند و صاحب دو فرزند می‌شود اما جیسون پس از مدتی به خاطر حب قدرت به دختر پادشاه دل می‌بندد و مخفیانه با او ازدواج می‌کند. این موضوع باعث خشم و کینه مده‌آ می‌شود و برای انتقام، نو عروس، پادشاه و دو فرزندش را به قتل می ‌رساند و شیطان .»

پویا پورمعانی ،احمدرضا نورالهی،سپیده سعیدی نیا،لاله ذوالفقاری ،المیرا امیریان،امیر حسین فهادان،رضا میرزا بابایی علیرضا رحمانی، احمد شاه کرمی و مهتاب عسگری بازیگران این نمایش هستند.

از دیگر عوامل نمایش «مده آ » می‌توان به  : دستیار اول کارگردان : امیر حسین انصاری ،دستیار دوم کارگردان : سحر هاشمی، منشی صحنه: مرضیه سیاحی، مدیر صحنه: هانیه امیری، دستیار صحنه: الیا مقدم،طراح گریم: سپیده کریمی، مدیر اجرایی: مسعود تاج کریمی آهنگساز: دکتر وحید چهل امیرانی، نوازندگان: مبینا کلانتری؛مهسا سعیدی، تدوین و فیلمبرداری تیزر: فاطمه جانا کمانی مدیر اتاق فرمان: حمید ناص، روابط عمومی : مریم تاج کریمی، مدیر رسانه: امیر محنتی، تدارکات: سید محمد موسوی اشاره کرد.

علاقه‌مندان برای خرید بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند .

حضور مونا فرجاد در جمع داوران جشنواره تئاتر کودک همدان

ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اعضای هیات داوران بخش «مسابقه تئاتر نوجوان» این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، پنج هنرمند فعال عرصه تئاتر اعضای هیات داوران بخش «مسابقه تئاتر نوجوان» بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را تشکیل می دهند.

بهرام شاه محمدلو، مجتبی مهدی، محمدجوادکبودرآهنگی، علیرضا استادی و مونا فرجاد هنرمندانی هستند که به عنوان اعضای هیات داوران بخش «مسابقه تئاترنوجوان» بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان معرفی شده اند.

بیست و نهمین «جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان» به دبیری امیر مشهدی عباس توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، انجمن هنرهای نمایشی ایران ۱۱ تا ۱۷ آبان ماه سال ۱۴۰۳ با شعار «تئاتر گفت و گوی بدون مرز» و با هدف «تقویت هم دلی و همراهی ، رشد و آگاهی واعتماد به نفس فرزندان ایران از مسیر هنر نمایش» در شهرتاریخی همدان برگزار خواهد شد.

«تحقق مشارکت اجتماعی کودکان و نوجوانان»، «ارتقای سطح فرهنگ عمومی»، «تقویت بنیان های اصیل خانواده و رتباط نسل ها»، «آموزش شهروندی و افزایش مسئولیت پذیری با ایجاد زمینه مشارکت فعال کودکان و نوجوان ایران زمین در تولید آثارنمایشی» به عنوان بخشی از حقوق قشر پویا و اثر گذار جامعه بخش دیگری از اهداف ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است.

« صید ممد » از 6 آبان در عمارت نوفل لوشاتو

پوستر نمایش «صید ممد» نوشته و کارگردانی هادی سعادتی با طراحی فرزین شکاری و همزمان با آغاز پیش‌فروش بلیت، منتشر شد

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی گروه ، نمایش «صید ممد» به کارگردانی هادی سعادتی از یکشنبه ۶ آبان در عمارت نوفل‌ لوشاتو روی صحنه می‌رود.

فرزین شکاری گرافیست، مستندساز و کارگردان هنری که با ساخت تیزر و موشن گرافی در زمینه تئاتر فعالیت مستمر دارد طراحی پوستر نمایش «صید ممد» را انجام داده است.

بازیگران این نمایش علیرضا جلالی‌تبار، کاظم برزگر و روشنک خسروی هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است که صید ممد و همسرش در انتظاری نامتعارف برای ورود رئیس جمهور به خانه سرایداری خود به سر می برند … .

مشاور تولید این نمایش محمد اعتماد مقدم، مدیر اجرایی کاظم برزگر، دستیار کارگردان میثم الفتی و مصیب باقری هستند.

طراح گریم اکبر صالحی، طراح صدا و ترکیب صدا سیامک سلاطی، طراح پوستر، بروشور و ساخت تیزر فرزین شکاری و جاوید علیپور، مدیر روابط عمومی و تبلیغات زهرا شایان‌فر، عکاس پویان شاملی، منشی صحنه حنانه اشرفی نژاد، طراح صحنه امیر پناهی فر، دستیار صحنه شادی ثیابی و وحید محققی، دکوراتور بهنام مالکی و هماهنگی و برنامه‌ریزی محمد نیکبخت در این اثر نمایشی همکاری دارند.

«صید ممد» از یکشنبه 6 آبان ساعت ۱۹:۳۰در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه می رود .

فلورا سام : «مِهر» از تئاتر ایران برداشته شد!

عوامل نمایش «شب‌های طهرون» به نویسندگی و کارگردانی فلورا سام به ارائه نقطه‌نظرات خود درباره این اثر، شرایط فعالیت‌های هنری و وضعیت تئاتر و تلویزیون پرداختند.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از مهر ، فلورا سام چهره شناخته‌شده ای است که در عرصه کارگردانی سریال‌های تلویزیونی آثاری نظیر «باغ سرهنگ»، «بی‌قرار»، «راز پنهان»، «ما فرشته نیستیم» و «مرضیه» را پیش روی مخاطبان قرار داده که نسل‌های مختلف با آن‌ها خاطره دارند. وی همچنین در عرصه بازیگری نیز در سریال‌های مختلفی چون «ماه عسل»، «همسایه‌ها» و «روزهای زندگی» به ایفای نقش پرداخته است.

سام این روزها در حال تجربه کارگردانی در عرصه تئاتر در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب است. نمایش «شب‌های طهرون» به نویسندگی و کارگردانی فلورا سام اثری است که این هنرمند بعد از سال‌ها دوری از عرصه تئاتر روی صحنه آورده است.

این نمایش روایتگر داستان ۳ زن در دهه ۵۰ شمسی است که به دلیل سختی‌های زندگی و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستند در رسیدن به رویاهای خود ناکام می‌مانند.

«شب‌های طهرون» در فضایی طنز و با استفاده از شیوه‌های اجرایی نمایش‌های ایرانی اجرا می‌شود. در این اثر نمایشی سوسن پرور و سحر ولدبیگی از بازیگران محبوب مخاطبان تئاتر و تلویزیون هم حضور دارند؛ بازیگرانی که بسیار گزیده‌کار هستند و مخاطب با نقش‌آفرینی‌های آن‌ها نیز خاطرات خوبی را در ذهن دارد.

مختار سائقی و علیرضا ناصحی از دیگر بازیگران شناخته‌شده‌ای هستند که در «شب‌های طهرون» به ایفای نقش می‌پردازند؛ نمایشی که این روزها با استقبال خوب مخاطبان اجرا می‌شود و لحظاتی شیرین را برای آن‌ها رقم می‌زند.

به بهانه اجرای «شب‌های طهرون» نشستی با حضور فلورا سام، سوسن پرور، سحر ولدبیگی و مختار سائقی در خبرگزاری مهر برگزار شد و این هنرمندان درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی، شرایط این روزهای تئاتر و به طور کلی هنر ایران و موارد دیگر نقطه‌نظرات خود را ارائه دادند.

در زیر بخش اول این نشست را می‌خوانیم:

نمایش «شب‌های طهرون» یک نمایش زنانه ایرانی است؛ این زنانگی در محتوا و شکل اجرا غالب است. خانم فلورا سام به عنوان یک کارگردان با سابقه تلویزیونی با نمایش «شب‌های طهرون» در عرصه تئاتر نیز حضور پیدا کرده‌اید و در حال اجرای این نمایش هستید. این حضور بر اساس چه دغدغه‌ای شکل گرفت؟

معتقدم حق مردم نیست که در سالن تئاتر غمگین باشند از این رو تصمیم گرفتم موضوع مدنظر را در قالب کمدی بیان کنم. معتقدم تأثیر طنز و کمدی بیشتر از تراژدی استفلورا سام: من دانش‌آموخته رشته تئاتر هستم و حتی قبل از دوره دانشجویی کار تئاتر انجام می‌دادم ولی بعد از اینکه وارد حوزه تصویر شدم چندین سال کار تئاتر انجام ندادم و «شب‌های طهرون» اولین فعالیت تئاتری‌ام بعد از چند سال دوری از این عرصه است. من به موضوع زنان در حوزه‌های اجتماعی خیلی علاقه‌مند هستم و دوست داشتم به این موضوع در صحنه تئاتر بپردازم. ما در نمایش «شب‌های طهرون» ۳ شخصیت زن داریم که به نوعی سرپرست خانوار هستند و برای زندگی خود و خانواده‌شان تأمین هزینه می‌کنند. این ۳ زن آرزوهایی دارند که خیلی سخت به آن‌ها می‌رسند، هر بار هم که زمین می‌خورند یکدیگر را حمایت می‌کنند. این ویژگی به لحاظ روانشناسی در بانوان وجود دارد که حامی یکدیگر هستند.

معتقدم حق مردم نیست که در سالن تئاتر غمگین باشند از این رو تصمیم گرفتم موضوع مدنظر را در قالب کمدی بیان کنم. همچنین تأثیر طنز و کمدی بیشتر از تراژدی است بنابراین سعی کردم در زیرلایه کمدی متن به موضوعات مختلف اجتماعی و هنری بپردازم. متأسفانه در سینما و تئاتر کمدی این روزهای ایران سعی می‌شود به هر قیمتی که شده مخاطب را بخندانند و من در «شب‌های طهرون» به این نکته توجه کردم که می‌توان در کنار خنداندن مخاطب به شکلی مناسب و فرهنگی، به موضوعات مهم و جدی جامعه نیز پرداخت. نمی‌دانم تا چه حد موفق بوده‌ام اما قصد و هدفم این بوده است.

در «شب‌های طهرون» به موضوعات نوستالژیک هم پرداخته‌اید.

سام: داستان «شب‌های طهرون» در سال ۱۳۵۵ روایت می‌شود تا بتوانیم به این نوستالژی‌ها هم بپردازیم. البته بخشی از هدفم پرداختن به نوستالژی بود و بخش دیگر آشنایی نسل جوان با سیاه‌بازی و موسیقی سنتی است.

در شیوه اجرایی نمایش از سیاه‌بازی استفاده کرده‌اید اما منظور از نوستالژی اشاره‌های شما به سینمای دهه ۴۰ و ۵۰ و موسیقی آن مقاطع زمانی است.

سام: بله، ما به موسیقی و سینمای ایران در آن دوران اشاره می‌کنیم زیرا دوست داشتم مخاطبان نسل‌های قبل این حس نوستالژی را تجربه کنند و در عین حال نسل جوان را هم به نوعی با آن مقطع از هنر ایران آشنا کنیم به عنوان مثال در «شب‌های طهرون» به فیلم‌های «سوته‌دلان» و «حسن‌کچل» اشاره و بخش‌هایی از آن فیلم‌ها را روی صحنه اجرا می‌کنیم. فکر کردم با این اشاره‌ها حال خوبی به مخاطبی که به تماشای نمایش «شب‌های طهرون» می‌نشیند منتقل کنیم.

ما در نمایش «شب‌های طهرون» تلاش کردیم که هیچ رفتار و کلام غیر فرهنگی برای خنداندن مخاطب نداشته باشیم زیرا معتقدیم که باید به بهترین شکل ممکن فضای طنز را برای مخاطب ایجاد کنیم تا خانواده‌ها با خیال راحت به تماشای این اثر نمایشی بنشینند.

 

 

اتفاقاً یکی از ویژگی‌های نمایش «شب‌های طهرون» این است که یک کمدی سالم و مناسب برای خانواده‌ها است. آقای سائقی شما از بازیگران با سابقه تئاتر ایران و نمایش‌های کمدی هستید که در «شب‌های طهرون» علاوه بر بازی در نقش کارگردان، در قالب «سیاه» هم روی صحنه می‌روید. چه روندی را برای حضور و ایفای نقش در «شب‌های طهرون» طی کردید؟

در «شب‌های طهرون» بر حسب وظیفه کار نمی‌کنیم بلکه همه دلی در این نمایش حضور داریم و برای هر شب روی صحنه رفتن بی‌تابی می‌کنیممختار سائقی: خیلی خوشحالم که در گروه نمایش «شب‌های طهرون» حضور دارم زیرا فکر می‌کردم دیگر چنین گروه‌هایی که با هم هم‌دل و همراه باشند در تئاتر وجود ندارد. پیش از این سابقه همکاری در ۲ سریال تلویزیونی را با خانم فلورا سام و همچنین همکاری با سوسن پرور و سحر ولدبیگی را هم در عرصه تصویر داشتم. در گروه «شب‌های طهرون» احساس امنیت وجود دارد و همه از صمیم قلب و با حداکثر انرژی کار می‌کنیم. در «شب‌های طهرون» بر حسب وظیفه کار نمی‌کنیم بلکه همه دلی در این نمایش حضور داریم و برای هر شب روی صحنه رفتن بی‌تابی می‌کنیم. من تئاتر زیاد کار کرده‌ام و این تجربه را در اکثر کارها داشتم که از همان شب اول کارگردان و دستیارش مدام به نکته‌های مختلف اشاره می‌کردند ولی در نمایش «شب‌های طهرون» کارگردانی و هدایت خانم فلورا سام آنقدر راحت و صمیمانه بود که از اولین شب اجرا گروه با آرامش خاطر کار را شروع کرد.

در این نمایش در نقش «سیاه» هم روی صحنه رفتید، سیاهی که نسل جوان کمتر روی صحنه تئاتر شاهد هنرنمایی‌اش است چون در اکثر نمایش‌هایی که اجرا می‌شوند کمتر شاهد حضور «سیاه» روی صحنه هستیم.

سائقی: جرأت کردم و در نقش «سیاه» حضور پیدا کردم زیرا این نقش حرمت دارد. می‌خواستم از بزرگان این عرصه برای حضور در این نقش رخصت بگیرم ولی متأسفانه همه سیاه‌بازان بزرگ چشم از جهان فروبسته‌اند. الان نه کارگردان و نه بازیگر تمایلی به نقش «سیاه» ندارند.

مخاطب هم در این روند بی‌تأثیر نیست زیرا برخی گمان می‌کنند که زمان سیاه‌بازی و شخصیت «سیاه» گذشته و در زمان معاصر کارآیی ندارد و علاقه‌ای به تماشای آن‌ها ندارند.

سام: به همین خاطر در بخش‌های سیاه‌بازی نمایش «شب‌های طهرون» با ترفندهایی کمی فضای سیاه‌بازی را تغییر دادیم و برای نسل جوان جذاب‌تر باشد. معتقدم باید متناسب با زمان حال و نسل جوان تغییراتی درست در شیوه‌های اجرایی نمایش‌های ایرانی ایجاد کرد تا جوانان هم با این شیوه‌هایی اجرایی ارتباط برقرار کنند. در همه بخش‌های فرهنگی باید این اتفاق رخ دهد تا بتوان نسل جدید را جذب کرد.

سائقی: در صحنه‌ای از نمایش که در نقش «سیاه» روی صحنه هستم لحظه‌ای وجود دارد که برای من خیلی ارزشمند است زیرا طی آن به مخاطب این حس منتقل می‌شود که متأسفانه سیاه‌بازان از بین ما رفتند و دیگر حضور ندارند. این لحظه غمی دارد که مخاطب به خوبی آن را دریافت می‌کند و تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

در نمایش «شب‌های طهرون» شاهد حضور سوسن پرور و سحر ولدبیگی به عنوان ۲ بازیگری هستیم که در عرصه طنز تصویری حضوری دوست‌داشتنی برای مخاطب داشته‌اند و در عین حال گزیده‌کار هستند. شما هم بعد از مدت‌ها بر صحنه تئاتر حضور پیدا کردید که این این حضور برای مخاطب جذاب است. درباره حضورتان در «شب‌های طهرون» بگویید و اینکه چرا طی سال‌های اخیر کمتر شاهد بازی شما روی صحنه تئاتر هستیم؟

ما با تمام وجودمان، با تمام احساسات فیلترنشده‌مان، با تمام انسانیتی که از ما باقی مانده، با همه عشقی که به تئاتر و یکدیگر داریم در «شب‌های طهرون» حضور داریمسوسن پرور: وقتی ماه‌چهره خلیلی عزیز را از دست دادم در مراسم خاکسپاری با فلورا سام از نزدیک آشنا شدم. همیشه ماه‌چهره خلیلی به من می‌گفت که ترکیب شما با هم ترکیب خیلی خوبی می‌شود. وقتی فلورا سام پیشنهاد همکاری به من را داد خیلی استقبال کردم و فکر می‌کنم این اتفاقی بود که ماه‌چهره خیلی دوست داشت رخ دهد. در آن دوران اصلاً تمایلی به تئاتر و کار کردن نداشتم و شاید به نوعی قهر کرده بودم؛ قهری که شاید کسی متوجه آن نشود ولی دلایل خودم را داشتم و از فضای کارم دلشکسته بودم و الان هم هستم. الان از حضور در «شب‌های طهرون» خیلی خوشحال هستم. آخرین تجربه حضور من در تئاتر در سال ۹۸ در نمایش «سه‌تفنگدار» بود. بعد از آن دیگر در تئاتر کار نکردم و فقط مقطعی کار تصویر داشتم. تا قبل از پیشنهاد فلورا سام حدود ۲ سال بود که کار نمی‌کردم.

شاید امنیتی که در خانه خود داریم در کار نداریم ولی در «شب‌های طهرون» ما همان امنیت خانه‌مان را داریم؛ ما با تمام وجودمان با تمام احساسات فیلترنشده‌مان، با تمام انسانیتی که از ما باقی مانده و با همه عشقی که به تئاتر و یکدیگر داریم در «شب‌های طهرون» حضور داریم. در «شب‌های طهرون» همه دارای یک جایگاه هستند و به احترام شأن انسانیت دیگران می‌ایستیم. در فضای «شب‌های طهرون» عشق سیالی وجود دارد که مدام بین ما در حال رد و بدل شدن است چون به گردش صادقانه احساس معتقد هستیم.

متأسفانه رفتارهای اشتباهی تبدیل به اصول شده است و این رفتارها لطمه‌زننده هستند. این تجربه باعث شد تا بار دیگر از کار کردن فاصله بگیرم. مناسبات در پروژه‌های تصویری خیلی نسبت به گذشته متفاوت شده استسحر ولدبیگی: فکر می‌کنم ۲۰ سالی شده است که روی صحنه نرفته‌ام. پیش از این در سریال و کارهای دیگر هم حضور نداشتم و در زمان شیوع کرونا بیشتر زمان خود را به مراقبت و معاشرت با پدرم اختصاص دادم. بعد از آن پیشنهاد بازی در یک سریال به من ارائه شد ولی رفتارهایی را در بین گروه دیدم که برایم خیلی عجیب بود و نمی‌دانستم چه اتفاقی رخ داده است. متأسفانه رفتارهای اشتباهی تبدیل به اصول شده است و این رفتارها لطمه‌زننده هستند. این تجربه باعث شد تا بار دیگر از کار کردن فاصله بگیرم. مناسبات در پروژه‌های تصویری خیلی نسبت به گذشته متفاوت شده است و به همین دلیل چند پیشنهاد کاری داشتم که آن‌ها را نپذیرفتم. ترجیح دادم زندگی‌کردن را یاد بگیرم زیرا زندگی کردن واقعی را دوست داشتم.

من چند تجربه دلچسب در کنار خانم فلورا سام و آقای اوجی داشتم. وقتی به من پیشنهاد همکاری در «شب‌های طهرون» را داد خیلی استقبال کردم. اینکه خانم سام قرار بود بعد از مدت‌ها کار کند برایم خیلی جذاب بود، ضمن اینکه پیشنهاد همکاری در تئاتر بود. به خانم سام قول دادم که پای کار هستم و خوشحالم که این انتخاب را انجام دادم زیرا حال‌مان در «شب‌های طهرون» خیلی خوب است.

 

 

خانم سام، ما شما را به عنوان چهره‌ای می‌شناسیم که در عرصه تلویزیون آثاری به یادماندنی خلق کردید و مخاطب با شما و چهره‌تان خاطرات بسیاری دارد. تئاتر ایران در سال‌های اخیر حمایت چندانی نمی‌شود و همه چیز به گیشه مرتبط است. بعد از این همه سال دوری از صحنه تئاتر چرا این مدیوم را برای بیان دغدغه خود انتخاب کردید؟ آیا حرفی که می‌خواستید بزنید فقط از طریق تئاتر امکانپذیر بود؟

چند سالی است که فضای تلویزیون به گونه‌ای است که دوست ندارند در تلویزیون کار کنم، شاهد این مدعا کارهای تصویب‌شده‌ای است که دستمزد نگارش متن‌شان را هم گرفته‌ام ولی ساخته نمی‌شوند. تلویزیون خانه من است، از ۸ سالگی با بازی در تله‌تئاتر در تلویزیون حضور داشتم و این حضور ادامه‌دار شد. ولی به دلیل سیاست‌گذاری‌های چند سال اخیر علاقه‌ای به حضور من به عنوان کارگردان نیستسام: چند سالی است که فضای تلویزیون به گونه‌ای است که دوست ندارند در تلویزیون کار کنم، شاهد این مدعا کارهای تصویب‌شده‌ای است که دستمزد نگارش متن‌شان را هم گرفته‌ام ولی ساخته نمی‌شوند. تلویزیون خانه من است، از ۸ سالگی با بازی در تله‌تئاتر در تلویزیون حضور داشتم و این حضور ادامه‌دار شد. ولی به دلیل سیاست‌گذاری‌های چند سال اخیر علاقه‌ای به حضور من به عنوان کارگردان نیست و تنها کارهایی که در این چند سال داشتم به عنوان مجری و کارشناس بوده است. این فکر همیشه با من بود که درباره مسائل زنان صحبت کنیم. وقتی دیدم که در تلویزیون تمایلی به کار کردن من نیست جسارت را به خرج دادم و به سراغ تئاتر آمدم. اصلاً کار ساده‌ای نبود ولی فکر می‌کنم خدا کمک بزرگی به من داشت و افراد درستی را سر راه من قرار داد.

الهام پاوه‌نژاد و نورالدین حیدری‌ماهر این جرأت را به من دادند و از تصمیم من برای کار در تئاتر حمایت کردند. وقتی شروع به انتخاب بازیگر کردم همه بچه‌ها لطف کردند. وضعیت اقتصادی تئاتر خوب نیست اما هیچ‌وقت عزیزان بازیگر «شب‌های طهرون» بابت دستمزد با من حرفی نزدند.

 با توجه به شرایط اقتصادی تئاتر در اجرای «شب‌های طهرون» به موضوع خیریه و حمایت از کودکان هم فکر کرده‌اید.

سام: بله، معتقدم نباید شادکردن مردم فقط در حد شعار باقی بماند در نتیجه فکر کردم بخشی از سود فروش «شب‌های طهرون» را به خیریه‌ای که با آن همکاری دارم اهدا می‌کنم. هیچکدام از اعضای گروه چشم‌داشت مالی نداشتیم و معتقدم وقتی از زنان سرپرست خانوار صحبت می‌کنیم باید از آن‌ها حمایت کنیم. مخاطب نیز از اینکه بخشی از عوائد فروش «شب‌های طهرون» صرف امور خیریه می‌شود خیلی حس خوبی دارد و این حس را بعد از پایان اجرا با ما به اشتراک می‌گذارد.

«شب‌های طهرون» را شروع کردیم و هیچوقت از سوی اعضای گروه با مشکلی مواجه نشدم و همه با من همکاری کردند.

 این تجربه باعث شده تا کار در تئاتر را ادامه دهید؟

سام: خیلی دوست دارم کار تئاتر را ادامه دهم و حتی خیلی دوست دارم با سوسن پرور که ایده‌های بسیار خوبی دارد کار کنم. شاید کار کردن در تئاتر درآمد خوبی نداشته باشد اما حال بسیار خوبی دارد.

مهر، انسانیت، تواضع و عشقی که باید در تئاتر وجود داشته باشد برداشته شد و این امر باعث شد تا حال و روز تئاتر تغییر کند و شاهد اجرای آثار با مخاطب کم باشیمولدبیگی: الان همه نیاز به حال خوب دارند. مدت‌ها از تهران دور بودم و بیرون تهران زندگی می‌کردم. رفتار مردم در شهرستان‌ها متفاوت است و وقتی من را در خیابان می‌دیدند از من خواسته داشتند و می‌پرسیدند که چرا کار نمی‌کنم زیرا با نقش‌های من خاطره داشتند. از جایی با خود فکر کردم که هر کدام از ما وظیفه‌ای داریم و وظیفه من به عنوان سحر ولدبیگی این است که حال اطرافیان خود را خوب نگه دارم. اینکه بتوانم در کاری حضور پیدا کنم که هم حال خودم و هم حال افراد اندکی را خوب کنم اتفاق خوبی است زیرا این حال خوب می‌تواند گسترش پیدا کند.

پرور: ما از جایگاهی درباره تئاتر صحبت می‌کنیم که از روز اول تمام بلیت‌های کارمان فروخته شده و با ظرفیت کامل مخاطب روی صحنه می‌رویم. اگر اینگونه نبود شاید این حرف‌ها را نمی‌زدیم. این حال خوب و خوش به مخاطب هم مربوط می‌شود که از «شب‌های طهرون» حمایت می‌کنند. فکر می‌کنم مهر، انسانیت، تواضع و عشقی که باید در تئاتر وجود داشته باشد برداشته شد و این امر باعث شد تا حال و روز تئاتر تغییر کند و شاهد اجرای آثار با مخاطب کم باشیم.

ما نیامدیم که با «شب‌های طهرون» چیزی را در تئاتر ثابت کنیم و نقطه اشتراک همه ما در این کار مهر و محبت است. خدا را شکر مهر و محبت مخاطب هم شامل حال ما شد و از اجرای «شب‌های طهرون» استقبال می‌کنند. این امر نشانگر آن است که جامعه نیازمند مهر است. وقتی در خیابان تصادفی رخ می‌دهد اکثر مردم به جای کمک‌کردن فیلم می‌گیرند. چیزی که ما به عنوان هنرمند موظف به انجام آن هستیم این است که مهر و انسانیت را در جامعه بسط و گسترش دهیم. ارتباط‌های اجتماعی کم شده است و دلیلش کم‌شدن مهر است. در تئاتر هم به ظریف‌ترین شکل ممکن مهر از میان برداشته شد.

ولدبیگی: در تلویزیون هم این اتفاق افتاده است. در اکثر کارها و شرایط دیگر خبری از مهر و محبت نیست.

 کارهای پرمخاطبی هم بوده‌اند که اعضای گروه اصلاً احساس خوبی نسبت به گروه و اجرای نمایش نداشته‌اند. چیزی که باعث از بین رفتن مهر در تئاتر ایران شده است فقدان گروه است. زمانی زیست گروهی باعث همراهی افراد با هم و شکل‌گیری اتمسفری تأثیرگذار می‌شد. زمانی در تئاتر و سینما شاهد اتفاقات خوبی بودیم ولی حالا کم‌رنگ شده است.

قبلاً کار تیمی و گروهی معنا و اهمیت داشت و همه عوامل از پشت صحنه تا بازیگران به یک اندازه مهم هستند. الان متأسفانه مناسبات تغییر کرده استولدبیگی: موقعی که ما وارد این حرفه شدیم نکاتی وجود داشت که باید به آن‌ها توجه می‌کردیم نظیر اینکه باید به هنرمندان با سابقه احترام بگذاریم و یا چگونه باید در اتاق گریم حضور داشته باشیم و یا در زمان اجرا یا فیلمبرداری حتی در پشت صحنه هم باید سکوت را رعایت کنیم و به اتفاقات روی صحنه یا جلوی دوربین توجه داشته باشیم. این‌ها بدیهی‌ترین نکاتی است که باید به آن‌ها توجه شود ولی متأسفانه امروزه در عرصه سینما و تئاتر با افرادی مواجه می‌شویم که به چنین نکاتی توجه نمی‌کنند. قبلاً کار تیمی و گروهی معنا و اهمیت داشت و همه عوامل از پشت صحنه تا بازیگران به یک اندازه مهم بودند اما الان متأسفانه مناسبات تغییر کرده است.

سائقی: بیشتر از ۱۶۰ تجربه حضور در تئاتر داشته‌ام. در اکثر پشت صحنه‌ها اصلاً اصول رفتاری حرفه‌ای رعایت نمی‌شد. در پشت صحنه «شب‌های طهرون» عوامل با احترام و صمیمیت با هم برخورد می‌کنند و به قولی هوای هم را دارند تا همه با آرامش خاطر در کار حضور پیدا کنند و نمایش اجرا شود. وقتی حال عوامل خوب باشد کار خوبی اجرا می‌شود. همیشه گفته‌اند که اگر کاری روی صحنه خوب است بدانید که پشت صحنه خوبی دارد.

پرور: صادقانه بگویم که برای برخی گروه‌ها فقط کسب درآمد مهم است از این رو مخاطبی هم که هزینه بالای بلیت آن‌ها را پرداخت می‌کند و در محل اجرا حاضر می‌شود هدفش صرفاً عکس‌گرفتن و گذاشتن در فضای مجازی است. شاکله شکل‌گیری این گونه کارها بی‌مهری است. متأسفانه در حال حاضر برخی اشتباه‌ها به نفع رشد و دیده‌شدن یک نفر استفاده می‌شود که برای‌شان جوابگو هم است. مطرح‌شدن اگر برای ایجاد یک تعادل اجتماعی استفاده شود اتفاق خوبی است اما مطرح‌شدن بیشتر برای کسب درآمد و دیده‌شدن بیشتر است. فروش نمایش‌هایی که بدون مهر شکل گرفته‌اند آسیب‌زننده است زیرا باعث می‌شود گروهی که با عشق کار را تولید کرده و فروش ندارد به این نتیجه برسد که مهر و عشق در تئاتر جایی ندارد.

در تمام دنیا پول و تکنولوژی همه چیز انسان‌ها را از آن خود کرده است و ما در دوره گذار هستیم، یا باید تسلیم شویم یا کنار بکشیم.

 

«مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» از 10 آبان در تئاتر شهر

همزمان با آغاز پیش فروش بلیت از پوستر نمایش «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» به نویسندگی کهبد تاراج و طراحی و کارگردانی ارسطو خوش رزم رونمایی شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی گروه ، همزمان با آغاز پیش فروش بلیت، از پوستر نمایش «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» با طراحی شایان کیانی رونمایی شد. این نمایش به نویسندگی کهبد تاراج و کارکردانی ارسطو خوش رزم از ۱۰ آبان ماه ساعت ۱۸:۳۰ در مجموعه تئاتر شهر سالن سایه روی صحنه می‌رود.

حمیدرضا محمدی و کهبد تاراج بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش خواهند کرد.

در خلاصه داستان «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» که سال ۹۹ توسط نشر نیو به چاپ رسیده، آمده است: «حسین و مشتبا در ژاپن به هم میخورند؛ حسین یک کفش برای مشتبا محرمی آورده است ولی…»

از دیگر عوامل این اثر می‌توان به دراماتورژ: مجید رحمتی، مجری طرح: سعید سیادت، طراح گریم: ماریاحاجیها، طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی، طراح لباس: پگاه ترکی، طراح صدا: بهزاد بختیاری، طراح نور: رضا خضرایی، طراح گرافیک: شایان کیانی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: کهرام تاراج، دستیار دوم کارگردان: اشکان میرچی، منشی صحنه: هستی اقدامی، مدیر صحنه: نگار اسرافیلی-آبتین رحمتی، دستیاران لباس: فرنوش یاری-شهرزاد یاری، روابط عمومی-تبلیغات و رسانه: محسن بیده، عکاس: رضا جاویدی، ساخت تیزر و تولید محتوا: مصطفی فراهانی و عکاس پشت صحنه: معصومه اکرامی اشاره کرد.

علاقه مندان جهت تماشای این نمایش می‌توانند به سایت تیوال و یا گیشه مجموعه تئاتر شهر مراجعه نمایند.