به نویسندگی کهبد تاراج؛ «چند سال پیش» در تماشاخانه ایرانشهر

نمایش چند سال پیش به کارگردانی کهبد تاراج در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از کانون کارگردانان، نمایش «چند سال پیش» به نویسندگی کهبد تاراج عضو هیئت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاترو طراحی و کارگردانی مهرداد ‌ضیایی از ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۵ ساعت ۲۰:۱۵ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه است.

در این نمایش فرنوش ‌نیک ‌اندیش، مجید ‌رحمتی، شادی ‌ضیایی، سیدصدرا ‌سبحانیان، کیمیا ‌رفیق، شهاب ‌عباسیان، جواد پورزند، آتیه ‌جاوید، نوشین ‌مینایی ‌فرد، رابعه ‌نیک‌طلب، ساینا ‌عطایی و مهرداد ‌ضیایی به عنوان بازیگر ایفای نقش می کنند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: «ما به چند سال پیش بر می‌گردیم. مجبوریم؛ چند سال بعد همه‌ی ما به خودمون میگیم چند سال پیش چه شکلی بود؟!.»علاقمندان برای تهیه بلیت نمایش «چند سال پیش» به سایت تیوال مراجعه نمایند.https://www.tiwall.com/p/chandsalpish3

اصابت یکی از موشکها به آسیاب نیمه ویرانِ «مرگ یزدگرد»/دخل و خرج تئاتر جور نیست

کارگردان تئاتر مرگ یزدگرد در یادداشتی نوشت: چنانچه نمایشی حتی بدون یک صندلی خالی دوره اجرای عموم را سپری کند، باز هم زور گیشه به تنهایی از پس هزینه‌ها و دستمزدها بر نخواهد آمد. هیچ کس منتفع نیست‌. به تعبیری دخل و خرج در تئاتر جور نیست.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، علیرضا چاووش کارگردان مرگ یزدگرد در یادداشتی درباره آنچه در زمان اجرای این تئاتر گذرانده و شرایط کنونی این تئاتر نوشت:

در جامعه‌ی امروز که با هر پدیده‌ی سیاسی و اجتماعی، هنر نیز دست خوش تغییر و پوست اندازی می‌شود، انگیزه‌ی تولید آثار نمایشی بر اساس انتظار تماشاگر نوعی هنر کیچ و سفارشی محسوب و سبب عقب ماندگی و درجا زدن می‌گردد. در شکل ایده‌آل و پویا، جامعه باید برای تغییرِ بهتر، از هنر تاثیر پذیر باشد اما در این زمانه شاهد روند معکوس آن هستیم. منظورم دوران پسا کرونای پیش از جنگ است با کلی خرده پدیده‌های جورواجور که هر کدام می‌تواند سر آغاز یک جنبش نو ظهور باشد.
در والاترین مرتبه‌ی هنر نمایش، انسان با خودش مواجه می‌شود. با آن خودِ مرموز، هنگامی که مقابل آینه قرار می‌گیرد به جای خودش، جیوه‌ی روی شیشه را می‌بیند. یک غریبه. یک خودِ نقاب زده، آشنازدایی شده و رمزآلود، انگار با دی کد کردن این کدهای قراردادی در جستجوی خویشتن است.
در این دوره نمایش با روشنایی صحنه و تاریکی سمت تماشاگر شروع نمی‌شود، گویی برای تماشاگر از کوچه پس کوچه‌های رسیدن به لابی سالن آغاز می‌گردد. شاید هم از قبلتر، خوانش نقدها و نظر به مزدها، از دیدن صندلی‌های سیاه شده‌ی مشکوک سه اجرای اول، از مشاهده‌ی پوستر و تیزر نمایش (که اغلب هم نا مرتبط) برای ایجاد ارتباط و انتخاب. خلاصه تحت تاثیر نظرات، تحقیرات، تعریفات، تشریفات، تحریفات و غیره سرانجام روی صندلی می‌نشیند و گوشی موبایل را سایلنت می‌کند.
تاریک_روشن
حال گروه نمایش باید از گروه تماشاگر ممنون باشد یا گروه تماشاگر از گروه نمایش!؟ در انتها برای اینکه سوتفاهمی پیش نیاد هر دو گروه در مقابل، هم زمان همدیگر را با صدای محکم برخورد دستها تشویق می‌کنند.
با پایانی همچون مسیر آغاز سالن را ترک و گوشی موبایل به حالت عادی باز می‌گردد.
اما نمایش مرگ یزدگرد… به استناد ایران تئاتر سه هفته متوالی پر فروشترین نمایش بودیم. به همراه گروه با هزار موانع جنگیدیم تا نمایشمون به ثمر برسد در اوج سرخوشی، ناگهان با اصابت یکی از موشکها به آسیاب نیمه ویرانِ «مرگ یزدگرد» ناگزیر در آخرین رورانس در برابر همین غولِ مقوله‌ی جنگ سر تعظیم و تسلیم فرود آوردیم. یادآور شدیم سرب گلوله بر سرب کلمات می‌چربد.
در ادامه با یک انحراف مسیر محتوایی در فرم این مطلب باید عرض کنم:
چنانچه نمایشی حتی بدون یک صندلی خالی دوره اجرای عموم را سپری کند، باز هم زور گیشه به تنهایی از پس هزینه‌ها و دستمزدها بر نخواهد آمد. هیچ کس منتفع نیست‌. به تعبیری دخل و خرج در تئاتر جور نیست.
راهکار برای برون رفت چیست؟ افزایش نرخ بلیط؟ کمک هزینه‌ی معقول؟ کاهش درصد سالن؟ اختصاص بخشی از عوارض تنگه‌ی هرمز؟…
تلاش کردم این مطلب را بی سر و ته با وسطی پوچ بنویسم و در نهایت از قول نیما فریاد بزنم: آن زمان که مست هستید از خیال دست یابیدن به دشمن، آن زمان که پیش خود بیهوده پندارید که گرفتستید دست ناتوانی را تا توانایی بهتر را پدید آرید. آن زمان که تنگ می‌بندید بر کمرهاتان کمربند، در چه هنگامی بگویم من؟ یک نفر در آب دارد می‌کند بیهوده جان قربان. آی آدمها…
ارادتمند، علیرضا چاوش

مرگ یزدگرد نمایشنامه مهم بهرام بیضایی به کارگردانی علیرضا چاوش از ۱۶ بهمن تا ۹ اسفند در تماشاخانه سنگلج اجرا شد.

 

بهناز نازی درگذشت

بهناز نازی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، طراح صحنه و لباس، امروز شنبه ۲۶ اردیبهشت درگذشت.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، بهناز نازی مبتلا به بیماری سرطان و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود.

نازی متولد ۱۳۴۶ بود، او فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ در حوزه تئاتر آغاز کرد، ایفای نقش در نمایش‌های «گمسار» به کارگردانی شهرام کرمی، «روزگاری برای بودن»، «دختری با شنل ارغوانی»، «مکبث»، «سقراط»، «فردریک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، «آژاکس»، «کالون و قیام کاتسیلون» به کارگردانی آرش دادگر، «محبوبه‌ها» به کارگردانی ژاله صامتی، ایفای نقش در مجموعه‌های تلویزیونی «سفر به چزابه» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور، «پزشکان» به کارگردانی مسعود کرامتی، «سیاه، سفید، خاکستری» به کارگردانی سیامک شایقی، «ازازیل» و «جیران» (نمایش خانگی) به کارگردانی حسن فتحی و فیلم‌های سینمایی «مادرم گیسو»، «شراره» به کارگردانی سیامک شایقی و «دلم می‌خواد» به کارگردانی بهمن فرمان آرا از سوابق بهناز نازی است.

او طراحی صحنه و لباس نمایش‌های «روزنه» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، «روزگار طولانی تنهایی» به کارگردانی شهرام کرمی و «انتظار با بوی نرگس» به کارگردانی عباس غفاری و کارگردانی نمایش «گابریل»(سال ۱۳۹۸) را برعهده داشت.

همچنین دریافت جایزه دوم بازیگری از جشنواره دانشگاه آزاد بوشهر برای بازی در نمایش «گمه‌سار»، جایزه دوم طراحی صحنه و لباس از جشنواره استانی تهران برای طراحی صحنه نمایش «روزنه» و «روزگار طولانی تنهایی»، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس از جشنواره فیلم فجر برای طراحی صحنه فیلم «هیوا» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور و کسب رتبه سوم بازیگری از جشنواره سراسری دانشجویی برای بازی در نمایش «روزگاری برای بودن» از افتخارات این هنرمند بود.

خانه تئاتر درگذشت این بازیگر را تسلیت می‌گوید.

یادداشت کارگردان آرزوهای بزرگ به بهانه تمدید اجرا تا اول خرداد/ حکایت یکی از فرزندان ایران خانم

میثم یوسفی کارگردان تئاتر آرزوهای بزرگ در یادداشتی درباره فرزندان ایران خانم نوشت.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، در یادداشت میثم یوسفی آمده است:

«به نام خداوند رنگین‌کمان

موضوع انشاء: وقتی بزرگ شدید دوست دارید چه‌کاره شوید؟

من آرزو مینابی، ۱۰ ساله، فرزند ایران‌خانوم هستم.

من تا روز نهم اسفند ۱۴۰۴ آرزو داشتم فضانورد بشم و از کنار سواحل نیلگون خلیج فارس برم توی کهکشان راه شیری و بر فراز رنگین‌کمان آسمان‌ها پرواز کنم و پیام صلح و دوستی رو، به نمایندگی از همه دختران و زنان سرزمین مادری‌ام ایران‌خانوم، با صدای دمام و نی‌انبان، شادی‌کنان به همه کودکان دنیا برسونم.

من و ۱۶۷ نفر از همکلاسی‌هام که آرزوهای بزرگی داشتیم، الان دیگه به آرزوی خانوم دکتر، خانوم مهندس، خانوم معلم، خانوم ورزشکار و… رسیدیم و الان از پیش خالق رنگین‌کمان و از فراز آسمان‌ها برای همه کودکان سرزمین مادری‌ام، دعا می‌کنیم که به همه آرزوهای بزرگشون برسن.

“و اکنون « نسیم » قهرمان قصه آرزوی بزرگ که می‌تواند بازمانده ای از کودکان میناب باشد با یادی از کودکان و نوجوانان ایران زمین تاریخ سرزمین معاصرش آرزوهای بزرگش را سوار بر سفینه اش در آسمان خیال و رویا بر فراز آسمان تالار هنر با جادو و فانتزی تاتر عروسکی روایتگر قصه زنان و دختران و کودکانیست که دوشادوش مردان و پدران ایران زمین از رویارویی مردمان تنگستان و ساحل نشینان خلیج همیشگی فارس با بیگانیگان؛ به حفاظت از آب و خاک و آسمان ایران زمین پرداخته اند می‌پردازد.
و صد البته که صدای خنده و انرژی حضور تماشاگران و مخاطبین خانوادگی تالار هنر نیز چند روزیست از شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۵ پس از وقفه دو ماهه پس از آسیب‌دیدگی جنگ رمضان ؛زینت بخش و باعث امیدواری و حیات دوباره گروه تئاتر آرزوی بزرگ شده است و امیدواریم که در روزهای پیش رو و در صلح و امنیت میزبان مخاطبین که سرمایه های اصلی گروه های تئاتری هستند باشیم.

«آرزومند آرزوهای بزرگ کودکان سرزمین مادری ام. آرزو مینابی»

 

میزبانی آرزوهای بزرگ تا اول خرداد

نمایش«آرزوی بزرگ» به نویسندگی مهدی سیم ریز و یاسمین واحدی،‌ طراحی و کارگردانی میثم یوسفی و تهیه‌کنندگی متین محجوب، از چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در تالار هنر روی صحنه رفته و تا اول خرداد اجرای این تئاتر ادامه دارد. 
این اثر نمایشی داستان دختری ۱۰ ساله به نام نسیم که آرزوی فضا نورد شدن دارد را روایت می‌کند که در شب تولدش، همزمان با اعزام پدر ملوانش به مأموریتی دریایی، در لب اسکله با «عمو نخل» آشنا می‌شود و سفری تاریخی و رویایی و ماجراجویانه به دل خلیج فارس را آغاز می‌کند. او در این سفر با چالش‌ها، مواجهه های عاطفی و شخصیت‌های تاریخی و معاصر روبرو می‌شود.
ناصر احمدی فر، شراره یوسفی، عاطفه بحرالعلوم طباطبایی، مسعود پورجمشید، یگانه رضاییان، سحر کشاورز.عطرین عظیمی و مبینا ایمان زاده دراین نمایش به صداپیشگی،‌ عروسک‌گردانی و بازی می‌پردازند.
همچنین ضحا رجایی فر نیز بازیگر کودک این نمایش است .

 علاقه‌مندان جهت تهیه بلیط و اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.
tiwall.com/p/arezouhayebozorg3

بررسی تدوین «تفاهم‌نامه همکاری مشترک» میان انجمن مدرسان خانه تئاتر و انجمن صنفی مدرسان تهران

اعضای انجمن مدرسان خانه تئاتر و انجمن صنفی مدرسان تهران در دیداری مشترک، بر همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. 

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از انجمن مدرسان، نشست تخصصی انجمن مدرسان خانه تئاتر و انجمن صنفی مدرسان تهران، روز جمعه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۵، در محل “تماشاخانه‌ی سیمرغ” بنیاد بیدل دهلوی، برگزار شد.
در این نشست، طرفین بر ضرورت تدوین «تفاهم‌نامه همکاری مشترک» در آینده نزدیک؛ به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر شد در جلسات آتی، جزییات اجرایی شدن آن، بررسی شود.
همچنین؛ در ادامه ایده‌های نوآورانه‌ مشترک جهت برقراری کلاس‌های آموزشیِ تخصصی و مستمر؛ به منظور ایجاد بستری علمی و حرفه‌ای برای انتقال دانش و تجربه به هنرمندان و پیوند زدنِ تخصصِ آکادمیک، به نیازهای اجرای صحنه ای، مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر آن شد تا پس از انجام هماهنگی های اولیه؛ این امور اجرایی شود.
حمید ابراهیمی رئیس هیات مدیره انجمن مدرسان خانه تئاتر، در پایان؛ با اشاره به ظرفیت های اجرایی دو انجمن برای ایجاد تعاملی مشترک؛ این نشست را گامی بلند در مسیرِ ساماندهی به حیاتِ آموزشی تئاتر دانست و افزود: امیدواریم این هم‌افزایی، شعله‌ای از آگاهی و تخصص را در تار و پودِ آموزشِ هنری کشور، روشن‌ سازد.
در این نشست تخصصی؛ حمید ابراهیمی، عرفان پهلوانی، زکیه سیف، آیدا فرهمند و پریشاد مستوفی فرد، حامد شفیع خواه و بهروز مهرعلیان از سوی انجمن مدرسان خانه تئاتر و علی گودینی، عسل عصری ملکی، حمیدرضا صفار، حسین تهرانی، حسن پورگل محمدی، ندا قربانیان، امیر زریوند و لاله سیر از انجمن مدرسان تئاتر تهران در این جلسه حضور داشتند.

 

فردوسی مدار خرد ایرانی پدر زبان فارسی

شکرخدا گودرزی کارگردان تئاتر در یادداشتی به مناسب روز زبان فارسی از فردوسی به عنوان مدار خرد ایرانیپدر زبان فارسی یاد کرد.
به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، در یادداشت شکرخدا گودرزی آمده است:
فردوسی با هیچ کسی قبل و بعد از خود قابل مقایسه نیست. اگر حافظ، مولانا، نظامی، عطار و خیام و دیگران هستند همه و همه وامدار فردوسی هستند تا به اکنون و امروز.تمام رعنایی، زیبایی، کرشمه و نازک خیالی و حماسه ای که در زبان فارسی وجود دارد وامدار فردوسی بزرگ است.
فردوسی حکیمی تمام عیار است. دانایی که معیار و محکش خرد است و روشن بینی! فردوسی یگانه است در سخنوری و سخن سنجی و بیان ارزش های والای انسانی_ایرانی! ما اگر امروز وارث حکمت و زبان پارسی هستیم نتیجه تلاش و کوشش خردورزانه اوست.فردوسی در طول زندگی پر از بار و برگش بارها و بارها از زمانه خود نالیده اما تسلیم زمانه نشده، همیشه این مساله برایش اهمیت داشته که جهان را چگونه از پیشینیان خود تحویل گرفته و چه چیزی به آن اضافه کرده و به آیندگان سپرده، آن چیز والا و ارزشمند و بلند مرتبه چه بوده؟ شاید همانا سعی و تلاش انسان برای ساختن و آباد کردن و دنیای بهتری بنا کردن!فردوسی هزاران شاخصه بارز داشته که به پنج شاخصه بارز او اشاره می کنم.
۱_میهن پرستی
۲_حفظ زبان فارسی
۳_خرد ورزی
۴_دادگری
۵_بهتر کردن زیست برای آیندگان
برای میهن عمر گرانمایه اش را گذاشت و قهرمانی پروراند با خصوصیات تهمتن (رستم) که شاخص متر و معیار وطن پرستی باشد. در مقابل دشمن بایستد و هراسی به دل راه ندهد زیرا باور داشتدریغا که ایران که ویران شودکنام پلنگان و شیران شود.
دو دیگر حفظ زبان فارسی به عنوان نقطه مرکزی و وحدت تمام اقوام ایرانی؛
بسی رنج بردم در این سال سیعجم زنده کردم بدین پارسی
سه دیگر اینکه معیار آگاهی و معنا بخشی به همه جهان برایش خرد بود.
نخست آفرینش خرد را شناسنگهبان جان است و آن سه سپاسسپاس تو گوش است و چشم و زبانکزین سه رسد نیک و بد بی گمانخوب دیدن، خوب شنیدن و خوب گفتن آموزه ای که سر فصل و سر مشق تمام دوران هاست.درشت نشود آدم نرم گوی سخن تا توانی به آزرم گوی
و چهارم باور او به دادگری و عدالت است.ستم نامه عزل شاهان بودچو درد دل بی گناهان بود
و در نهایت همه تلاش و کوشش او به چگونه زیستن و آباد کردن برمی گردد. با انتخاب زیست درست و شیوه زندگی شرافتمندانه باید به این اصل پایبند بود که جهان را چگونه به آیندگان می سپاریم؛
بپرسیدشان از کیان جهانوزان نامداران فرخ مهانکه گیتی به آغاز چون داشتند که ایدون به ما خوار بگذاشتند!
شاید به تعبیری بتوان شاهنامه را بزرگترین سند و شناسنامه ایرانیان برای همه قرون و اعصار دانست. زیرا اگر فردوسی نبود زبان فارسی هم نبود.عنصری که در تبیین اهمیت آن فردوسی چنین می گوید:
تو این را دروغ و فسانه مدانبه یک سان روش در زمانه مدانازو هر چه اندر خورد با خرددگر بر ره رمز و معنی برد.
به همین دلیل است خرد نامه، نامور نامه یا شاهنامه مهمترین و بزرگترین کاخ ابداع در زبان پارسی است.
بناهای آباد گردد خرابز باران و از تابش آفتابپی افکندم از نظم کاخی بلندکه از باد و باران نیابد گزند
شکرخداگودرزی اردیبهشت ۱۴۰۵

بهناز نازی در خواب مصنوعی به‌سر می‌برد؛ همکار ۳۲ ساله در چنگال سرطان

حمیدرضا نعیمی ضمن اشاره به همکاری ۳۲ ساله با بهناز نازی در گروه هنری «شایعات»، از به خواب مصنوعی رفتن این بازیگر و پیشرفت بیماری وی خبر داد. 

به گزارش روابط‌عمومی خانه تئاتر به نقل از خبرگزاری مهر، حمیدرضا نعیمی، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما گفت: بهناز نازی در چند سال اخیر با بیماری می‌جنگید و هر چند وقت یک بار آن را شکست می‌داد و شرایط بهتری پیدا می‌کرد.

وی افزود: حتی در یکی از دوره‌های شیمی‌درمانی، با وجود بیماری، ما یک نمایش بسیار دشوار را در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کردیم. وی در آن نمایش نقش مهمی را بازی می‌کرد؛ بین بازی‌ها پشت صحنه می‌آمد، روی تخت دراز می‌کشید، کمی به مداوای پاهایش می‌رسید و دوباره برای صحنه بعد آماده می‌شد. نازی آن نقش را بسیار با شکوه و زیبا بازی کرد.

نعیمی با اشاره به روند درمانی این بازیگر عنوان کرد: بعد از آن دوران سخت‌تری شروع شد و چندین بار دیگر شیمی‌درمانی ادامه پیدا کرد. در چند ماه اخیر متأسفانه سرطان او پیشرفت زیادی کرده است. همسر ایشان، آقای بهرام بدخشانی از بزرگان فیلمبرداری سینمای ایران، در تمام این سال‌ها شبانه‌روز در کنار خانم نازی بود و این روزها هم ایشان در بیمارستان شریعتی، بخش آی‌سی‌یو جنرال بستری هستند، اما متأسفانه در بیهوشی و خواب مصنوعی قرار گرفته‌اند. به نوعی می‌شود گفت در کما هستند.

وی تاکید کرد: ما و تمام دوستان و دوستداران‌شان هر روز که روز ملاقات باشد می‌رویم و سر می‌زنیم. خود من تمام تلاشم را می‌کنم که سریع به بیمارستان برسم و جویای احوالشان باشم. به هر حال خانم نازی روزهای بسیار سخت و دشواری را سپری کرد. در تمام این سال‌ها و ماه‌ها و روزها سلحشوارانه با بیماری جنگید. هیچ‌وقت واقعاً شکایتی نکرد، هیچ‌وقت شکوه نکرد. تمام مدت بدون مصاحبه و بحث و گفتگو فقط سعی کرد که این دوران را سپری کند.

نعیمی در ادامه بیان کرد: خدا را شکر می‌کنم که تا به امروز، دوست بزرگ، انسان بزرگ و هنرمندی والا را در گروه تئاتر «شایا» در کنار خودمان داشتیم. عمری نزدیک به ۳۲ سال. و هنوز هم امیدواریم که بهناز نازی با شکست دادن بیماری و برخاستن از آن تخت بیمارستان، یک حرکت اساطیری از خودش نشان بدهد و مرگ را شکست بدهد. امیدوارم یک بار دیگر بتوانیم خانم نازی را در کنار خودمان ببینیم.

وی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی فرایند بستری شدن آغاز شده، مطرح کرد: تقریباً این اتفاق به سه ماه پیش برمی‌گردد. زمانی که از سفر خارج از کشور برگشتند، حدود یک هفته تا ده روز بعد دوباره دوره شیمی‌درمانی شروع شد. یک مدت طولانی، ۴۵ روز در بیمارستان نیکان بستری بودند و بعد به بیمارستان شریعتی انتقال پیدا کردند. خوشبختانه پرسنل بیمارستان با نهایت دقت، احترام و سخت‌کوشی از وی مراقبت می‌کنند. واقعاً باید از عزیزان بیمارستان شریعتی تشکر کنیم. الان تقریباً می‌شود گفت سه ماه است که در این شرایط به سر می‌برند.

نعیمی در پاسخ به اینکه نازی چند وقت است که وارد کما شده‌است، توضیح داد: حدود یک هفته است که در این شرایط هستند و همه ما را نگران کرده‌اند. امیدوارم هرچه زودتر بهبود پیدا کنند.

وی در پایان با احساسی عمیق تاکید کرد: قسم می‌خورم، تنها آرزوی من این است که یک بار دیگر با خانم نازی تئاتری را روی صحنه ببرم.

دیدار هنرمندان تئاتر با مدیرکل هنرهای نمایشی

نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی هنرمندان تئاتر استان‌ها، اعضای هیات‌مدیره خانه تئاتر و جمعی از هنرمندان و مدیران تئاتر با اتابک نادری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

ادامه مطلب

بیش از ۳۰ نمایش در سالن‌های تهران اجرا می‌شود/ «اژدهاک» تا «جهانی دیگر»

همزمان با اردیبهشت‌ماه، ده‌ها اثر نمایشی در سالن‌های دولتی و خصوصی شهر تهران روی صحنه رفته‌اند؛ اجراهایی که در مجموعه‌هایی چون تئاتر شهر، ایران‌شهر، سنگلج، مولوی، خانه هنرمندان ایران و همچنین تماشاخانه‌ها و سالن‌های خصوصی پایتخت در حال برگزاری است و از تداوم فعالیت گروه‌های نمایشی در این ماه خبر می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از معاونت امور هنری، در روزهای میانی اردیبهشت‌ماه، تعداد قابل توجهی از آثار نمایشی در سالن‌های مختلف تهران در حال اجراست؛ اجراهایی که طیفی از متون ایرانی و آثار کلاسیک و معاصر جهان را شامل می‌شود و توسط گروه‌های مختلف نمایشی روی صحنه می‌رود.
در مجموعه تئاتر شهر و در تالار اصلی نمایش «ذرات آشوب» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی روی صحنه می رود.

در تالار چهارسو نیز نمایش «ابری با احتمال ریزش باران» به کارگردانی سیدعلی هاشمی پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

«بیهوده» عنوان یکی دیگر از نمایش های جدید تئاتر شهر است که طی روزهای آینده به کرگردانی یاسین رضوانی در تالار قشقایی به صحنه می رود.

در تالار سایه هم نمایش «گاوداری» به کارگردانی محمد نژاد و در کارگاه نمایش نیز نمایش «اژدهاک» به کارگردانی آرش اشاداد روی صحنه می روند.

هم اکنون نمایش «بیست و چهار» به نویسندگی و کارگردانی علی حیدری تا روز جمعه بیست و پنجم اردیبهشت ماه در کارگاه نمایش تئاتر شهر به اجرای خود ادامه می دهد.

بر اساس این گزارش تاریخ آغاز، ساعت و دیگر جزییات آثار نمایشی جدید تئاتر شهر طی روزهای آینده به تفکیک اطلاع رسانی خواهد شد.

در تماشاخانه ایران‌شهر نیز چند اثر نمایشی روی صحنه است؛ از جمله نمایش «دیکته طور» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی در سالن استاد سمندریان، نمایش «چند سال پیش» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی مهرداد ضیایی در همین سالن و نمایش «کشتارگاه» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی و همچنین «به علت ضیق مکان» به نویسندگی مرتضی شاه‌کرم و کارگردانی احمد صمیمی و فراز غلامی در سالن استاد ناظرزاده کرمانی.
در تماشاخانه سنگلج نمایش «سیاه‌وش» نوشته و کارگردانی حامد شیخی روی صحنه است و در تالار مولوی نیز نمایش «یحتمل، بهترین بازیگر نقش اول زن» به نویسندگی و کارگردانی حسین امتی اجرا می‌شود. تالار محراب نیز میزبان نمایش «آگنیتاژ» به نویسندگی رسول حق‌جو و کارگردانی مریم مهریان است.
در خانه هنرمندان ایران (سالن استاد انتظامی) نمایش «ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی» اثر برتولت برشت با ترجمه، دراماتورژی و کارگردانی میکاییل شهرستانی، همچنین نمایش‌های «نامقصد» به نویسندگی و کارگردانی رضا بهکام و «رنگ انار» به نویسندگی و کارگردانی بهنام ترابی اجرا می‌شوند.
تماشاخانه طهران نیز میزبان نمایش‌های «دکتر فاوستوس» نوشته کریستوفر مارلو با دراماتورژی و کارگردانی مهدی اصغریان، «دوازده فرد خشمگین» نوشته رجینالد رز به کارگردانی سعیده خوش‌نژاد، «مهمانی شام» اثر نیل سایمون به کارگردانی امیرمسعود رجبی، «جهانی دیگر» نوشته محمدرضا استادحاجی به کارگردانی علیرضا پازوکی و «سفارتخانه» نوشته اسلاومیر مروژک به کارگردانی مروارید افسری است.
در عمارت نوفل‌لوشاتو نیز نمایش‌های «طروپ طرب» به نویسندگی خیرالله تقیانی‌پور و کارگردانی حمیدرضا خلیلی، «شبیه خون» نوشته سهراب حسینی و کارگردانی محمد حاتمی، «باخ» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد عبدی و «سلول» به نویسندگی و کارگردانی محسن زرآبادی‌پور اجرا می‌شوند.
در بوتیک هنر ایران نمایش‌های «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، «مرز» نوشته حمیدرضا اسدزاده به کارگردانی امید اولیایی، «ژوژمان» به نویسندگی و کارگردانی رضا جاویدی، «ایستگاه آخر» به نویسندگی سپیده ایمانی و فرحان فریضه و کارگردانی فرحان فریضه و نمایش «هتل» به کارگردانی مرجان آقانوری روی صحنه هستند.
در خانه نمایش مهرگان نیز نمایش‌های «روایت معلق بعد بازگشت» به نویسندگی احسان جواهری و کارگردانی محمد علیدادی و «دیالکتیک» نوشته و کارگردانی رحمان خوب‌زاده اجرا می‌شوند.
از دیگر آثار در حال اجرا می‌توان به نمایش «پرنده سیاه» نوشته دیوید هروئر به کارگردانی نوید محمدزاده در پردیس تئاتر و موسیقی دکر، «مکاشفات راسکلنیکف» نوشته پیمان مجیدی به کارگردانی حسام منظور و «رویای آمریکایی» اثر تنسی ویلیامز به کارگردانی علی حضرتی در مجموعه تئاتر لبخند، «روی ماه دیو» به نویسندگی و کارگردانی کاوه میرزایی در تماشاخانه سیمرغ، «خاکستر سکوت» به کارگردانی پردیس زارع در خانه نمایش دا، «شنبه ساعت ده و ده دقیقه» به نویسندگی و کارگردانی الهه موچانی در تماشاخانه صحنه آبی، «چروفوبیا» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه (ملیکا) محمدی در خانه رویداد جریان و برنامه نمایشی «کمدی کمپ» با کیوریتوری مرتضی جلیلی‌دوست در عمارت عما اشاره کرد.
این آثار هر شب در ساعات مختلف در سالن‌های مختلف تهران میزبان مخاطبان تئاتر هستند و بلیت اجراها از طریق سامانه‌های فروش بلیت تئاتر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

مدیرکل هنرهای نمایشی به خانه تئاتر آمد

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ به همراه برخی مدیران تئاتری با حضور در خانه تئاتر، با اعضای هیات مدیره و مدیرعامل خانه دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، علیرضا گیلوری در ابتدای این دیدار، گزارشی از فعالیت‌های خانه تئاتر ارائه کرد.
همچنین اعضای هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر در ادامه نقطه نظرات خود را درباره وضعیت و مشکلات امروز تئاتر مطرح کردند.
اتابک نادری مدیرکل هنرهای نمایشی که از اعضای خانه تئاتر است از تلاش برای حل مسائل فعالان تئاتری خبر داد و اظهار امیدواری کرد با همراهی خانه تئاتر این مسیر تسریع شود.

تاکید بر هم افزایی، حل مشکلات بیمه اعضای خانه تئاتر، استفاده از ظرفیت ها و توانمندی خانه تئاتر در همکاری‌های مشترک از جمله نکات مطرح شده در این دیدار بود.
همچنین اعضای حاضر بر تدوین قوانین برای حمایت از امنیت شغلی تئاتری‌ها و شکل‌گیری ارتباط بیشتر و موثرتر اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر تاکید کردند.

محمد بهرامی، مریم رحیمی، مهدی قلعه، شهرام احمدزاده، علی گودینی از اعضای هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر و کوروش سلیمانی مدیر تئاتر شهر، توحید معصومی، وحید فخر موسوی و امیر مشهدی عباس مدیر تالار هنر از دیگر حاضران این مراسم بودند.