آرش دهقان‌شاد تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت

آرش دهقان‌شاد، کارگردان، تهیه‌کننده، مدیر تولید و بازیگر تئاتر به دلیل عارضه قلبی تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از ایران تئاتر، آرش دهقان‌شاد، کارگردان، تهیه‌کننده، مدیر تولید و بازیگر تئاتر و تلویزیون، در روزهای اخیر به دلیل عارضه قلبی تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت.

رها جهانشاهی تهیه‌کننده و مجری طرح تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایران تئاتر درباره آخرین وضعیت این هنرمند گفت: «آرش دهقان‌شاد به دلیل درد شدید در ناحیه دست و گردن به بیمارستان مراجعه کرد و پس از انجام معاینات و بررسی‌های تخصصی، پزشکان تشخیص دادند که یکی از رگ‌های قلب او دچار گرفتگی شده است و به همین دلیل بلافاصله بستری شد. در ادامه، روز سه‌شنبه ۱۹ خردادماه عمل آنژیوگرافی برای او انجام شد که طی آن تیم پزشکی ضرورت انجام عمل جراحی قلب باز را تشخیص داد.»

او افزود: «سرانجام آرش دهقان‌شاد روز پنج‌شنبه ۲۱ خردادماه در بیمارستان دی تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت. او هم‌اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری است و تحت نظر پزشکان و کادر درمان روند بهبودی خود را سپری می‌کند.»

آرش دهقان‌شاد تهیه‌کنندگی نمایش «امان» و بازی در آثار «قطب در موقعیت ۳۵ درجه شمالی» و سریال «داریوش» را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

دهقان‌شاد همچنین کارگردانی نمایش‌های «خداحافظی نکردی با نجمه سورچی» و «نامه‌های بی‌نام و نشان» را در کارنامه هنری خود دارد و همچنین به عنوان مدیر تولید نمایش‌های «معرکه در معرکه» و «آبی مایل به صورتی» فعالیت کرده است.

گفتنی است او در روزهای اخیر مشغول تمرین و آماده‌سازی نمایش جدید خود بود.

سایت ایران تئاتر برای آرش دهقان‌شاد آرزوی سلامتی، بهبودی دارد.

بیش از ۶ هزار نفر از ٧ نمایش روی صحنه دیدن کردند

آمار فروش و مخاطب مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا روز جمعه ٢٢ خرداد‌ماه، اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از اداره کل هنرهای نمایشی، آمار فروش و مخاطب اجراهای سه سالن اداره کل هنرهای نمایشی شامل مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا تاریخ جمعه ٢٢ خردادماه، اعلام شد.
نمایش «*ذرات آشوب»* به کارگردانی ابراهیم پشتکوهی که از روز ٣١ اردیبهشت ماه اجرای خود را در تالار اصلی با ظرفیت ۵٧٩ نفر و قیمت بلیت ۴٠٠ هزار تومان آغاز کرده بود، روز یکشنبه ١٧ اردیبهشت ماه با ١۴ اجرا، یک هزار و ٣۶٧ مخاطب و فروشی معادل ٣١۶ میلیون و ٩٨٠ هزار تومان از تئاتر شهر خداحافظی کرد.
نمایش «*ابری با احتمال ریزش باران*» به کارگردانی سیدعلی هاشمی که از روز ٢۴ اردیبهشت ماه اجراهای خود را در تالار چهارسو با ظرفیت ١٣٢ نفر و قیمت بلیت ٣٠٠ هزار تومان آغاز کرده، تا روز جمعه ٢٢ خرداد ماه با ٢۵ اجرا و ٨٣٠ تماشاگر به فروشی معادل ١٧٣ میلیون و ۵۵٠ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش «بی هوده» به کارگردانی یاسین رضوانی هم که از روز ٣١ اردیبهشت ماه اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت ٩۶ نفر و قیمت بلیت ٣٠٠ هزار تومان آغاز کرده بود، تا روز جمعه ٢٢ خرداد با ١٩ اجرا و یک هزار و ٣٣٠ تماشاگر، به فروشی معادل ٣٠٠ میلیون و ٢۶6 هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش «*گاوداری*» به کارگردانی محمد نژاد هم که روز ٢۵ اردیبهشت ماه در تالار سایه با ظرفیت ٧٢ نفر و قیمت بلیت 250 هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده بود؛ روز چهارشنبه ٢٠ خرداد ماه با مجموع ٢١ اجرا، ٧٠٩ مخاطب و فروشی معادل ١٢۴ میلیون و ٧۵هزار تومان به اجرای خود پایان داد.
نمایش «*اژدهاک*» به کارگردانی آرش اشاداد نیز که از روز ٣١ اردیبهشت ماه اجرای خود در کارگاه نمایش با ظرفیت ۴۴ نفر و قیمت بلیت ٢٠٠ هزار تومان آغاز کرده تا روز جمعه ٢٢ خرداد ماه با ٢٧ اجرا و یک هزار و ١٨۶ مخاطب، ٢٠۴ میلیون و ٨٠٠ هزارتومان فروش داشته است.
نمایش «*بابایی بخند*» به کارگردانی علیرضا ملک‌محمودی که از ٢٠ خردادماه در تالار هنر با ظرفیت صندلی ٢۴۴ نفر و بلیت ١٨٧ هزار تومانی به صحنه رفته است؛ پس از پشت‌سرگذاشتن ٣ اجرا، میزبان ١٧۵ تماشاگر بوده و به فروش ٢۴ میلیون و ٩۴۵ هزارتومان دست یافته است.
نمایش «*سندباد و فیروز»* به کارگردانی محمود موسوی نیز که از ۳۱ اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه سنگلج با ظرفیت سالن ۲۳۶ صندلی به صحنه رفته، با ١٨ اجرا، میزبان 1 هزار و ۶۴١ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب قیمت بلیت ۳۳۰ هزار تومان، به فروش ٣۶٠ میلیون و ٢٩۴ هزارتومان دست پیدا کرده است.
در مجموع، ۶هزار و ٢٣٨ نفر از ٧ نمایش روی صحنه با فروش ١ میلیارد و ۵٠۴ میلیون و ٩١٠ هزارتومان، دیدن کرده‌اند.
نمایش«اژدهاک» با فروش بالای ٢٠٠ میلیون تومان در کارگاه نمایش، توانست رکورد فروش این سالن کوچک را از ابتدای سال ١۴٠۵ بشکند.
عنوان پرفروش‌ترین نمایش هم به نمایش ایرانی «سندباد و فیروز» در تماشاخانه سنگلج با فروش حدود ٣۶٠ میلیون تومان می‌رسد.

در هفتمین جلسه ایرانی‌خوانی سنگلج؛ نمایشنامه «مجلس ضربت زدن» بهرام بیضایی خوانده میشود

سه‌شنبه ۲۶ خرداد ماه و همزمان با اول محرم نمایشنامه «مجلس ضربت زدن» نوشته زنده‌یاد بهرام بیضایی در برنامه ایرانی‌خوانی سنگلج نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی خانه تئاتر از تماشاخانه سنگلج، نمایشنامه مجلس ضربت زدن که زنده‌یاد بهرام بیضایی آن را در سال ۱۳۷۹ نوشته است با کارگردانی زهره صادقیان در هفتمین جلسه ایرانی‌خوانی سنگلج و آخرین نمایشنامه‌خوانی از آثار کمتر خوانده شده بیضایی نمایشنامه خوانی می‌شود.
این نمایشنامه به گروه تئاتری میپردازد که قصد دارند نمایشی درباره حضرت علی(ع) روی صحنه ببرند.
در این نمایشنامه‌خوانی الهام همدست شرح صحنه خوان و خوانشگران به ترتیب خوانش وحید آقا رضایی، فرید اسلام زاده، حمیدرضا محمدی پور، یاشار خمسه، زهره صادقیان، بهاره جهانبانی، مصطفی خاتمیان، یاسین هونجانی هستند.
طراحی و اجرای موسیقی را نیز محمد رضا طاهرزاده بر عهده دارد.
ایرانی‌خوانی سنگلج روز سه شنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۷ در کافه تئاتر و سالن انتظار تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود.
ورود برای عموم علاقه مندان آزاد و رایگان است.

«چمدان و سگ ملوس» برگزیده جشنواره کراسرود روسیه شد

نمایش «چمدان و سگ ملوس» به کارگردانی آلبرت بیگ‌جانی برنده جایزه نوآوری از جشنواره بین‌المللی کراسرود روسیه شد.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از ایران‌تئاتر به نقل از روابط‌عمومی گروه دیماک، نمایش «چمدان و سگ ملوس» به کارگردانی آلبرت بیگ‌جانی که در تاریخ دوازدهم خرداد در جشنواره بین‌المللی کراسرود روسیه حضور داشت، توانست جایزه نوآوری این رویداد هنری را برای این گروه نمایشی به ارمغان بیاورد.

براین اساس، لوح تقدیر هیئت داوران و تندیس جشنواره خلاق‌ترین اثر نمایشی به این نمایش تعلق گرفت.

 نمایش «چمدان و سگ ملوس» پیش از این در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی گرجستان، ارمنستان، تایلند، صربستان، اکراین ، روسیه وتهران_مبارک ایران شرکت کرده است.

طراحی لباس این اثر را مقدی شامیریان، طراحی و ساخت عروسک‌ها را آنی عیسی قلیان، مینا اصلانی و هلن مرسلی بر عهده داشته‌اند. طراح موسیقی و صدا نیز به عهده مانی منادی زاده بوده است.

بازیگری و عروسک گردانی این اجرا برعهده میثم میثاقی، امین میزا باقری و آرزو صدری است.

زهرا مریدی به عنوان دستیار و شروین درستی به‌ عنوان نورپرداز گروه را همراهی می‌کردند.

در چهارمین رویداد «جمعه های تئاترشهر»؛ «رمولوس کبیر» نادربرهانی مرند به تالار مشاهیر می آید؛ تماشای یک «فیلم تئاتر» پرستاره در چهارمین رویداد «جمعه های تئاترشهر»؛

چهارمین ویژه برنامه از رویداد «جمعه های تئاتر شهر» روز جمعه بیست و دوم خرداد ماه به نمایش فیلم تئاتر «رمولوس کبیر» به کارگردانی نادربرهانی مرند اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از مجموعه تئاترشهر، چهارمین ویژه برنامه «جمعه های تئاترشهر» روز جمعه بیست و دوم خرداد ماه با پخش فیلم تئاتر«رمولوس کبیر» به کارگردانی نادربرهانی مرند در تالارمشاهیر این مجموعه برگزار می شود.

دراین ویژه برنامه که به شکرانه سلامتی نادربرهانی مرند که چندی پیش دچار سانحه تصاذف رانندگی شده بود، پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، نمایش موفق «رمولوس کبیر» به نویسندگی فردریش دورنمات، ترجمه زنده یاد حمید سمندریان و دراماتورژی کارگردانی نادربرهانی مرند که مهر و آبان سال 1388 در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت، برای مخاطبان به نمایش در می آید.

(به ترتیب اجرای نقش) سیامک صفری در نقش رمولوس، علامحسنی در نقش اسپورپوس تیتوس ماما، سهراب سلیمی در نقش اشیلس، مهرداد ضیایی در نقش تولیوس روتوندوس، فرزین محدث در نقش آپولیون، ریما رامین فردر نقش ژولیا، افسانه ماهیان در نقش را، داریوش موفق در نقش مارس، محمود جعفری در نقش سنو، سینا رازانی در نقش سولفوریدوس، بهرام افشاری در نقش فسفوریدوس، مهدی سلطانی در نقش سزار روپف، علی عامل هاشمی در نقش آجودان، قاسم محبی در نقش قاصد، رحیم نوروزی در نقش امیلیان، هوتن شکیبا درنقش آشپز، هادی عامل در نقش قاصد، داریوش فائزی در نقش فیلاکس، اشکان هورس در نقش برادرزاده و پیام دهکردی درنقش ادواکر و سهیل ساعی، آذین آقاخانلو، کورش ولیدی، حسین هادی پور، علیرضا ساوه درودی، رضا صفایی حائری، سامان کرمی، نیما انصافیان، امیرجابری، علی سخنگو، سینا بالاهنگ، سعید سالمی، علی منفرد، مهدی پیله وری، مهدی مصباحی، مهدی علی نژاد، سید جمشید حسینی، سید مرتضی مظفری، هاشم اسماعیل در نقش «ژرمن ها»، «باربرها» و «مردم» نیز از جمله هنرمندانی بودند که در این نمایش به عنوان بازیگر حضور داشتند.

سومین ویژه برنامه «جمعه های تئاترشهر» ساعت 17 روز جمعه بیست و دوم خرداد ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار و ورود برای علاقه مندان و مخاطبان رایگان است.

اکران مستند «چریکه بهرام» با یادی از زنده یاد بهرام بیضایی به کارگردانی فرشید قلی پور، ویژه برنامه «حالا نوبت شماست … (بخش اول» با محوریت نقد وبررسی عملکرد تماشاخانه های دولتی و خصوصی عرصه نمایش در مواجهه با مخاطبان و برگزاری مراسم یادبود زنده یاد بهناز نازی و زنده یعقوب صباحی از بازیگران فقید تئاتر با نمایش فیلم تئاتر «درخشش در ساعت مقرر» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی از جمله رویدادهایی بوده که طی هفته های گذشته در قالب پروژه «جمعه های تئاترشهر» برگزار شد.

ویژه برنامه «جمعه های تئاترشهر» از جمله رویدادهای جدید مجموعه تئاترشهر در این دوره است که طی آن برنامه هایی چون «اکران فیلم تئاترهای موفق به صحنه رفته در تئاترشهر»، «رونمایی از کتاب های تخصصی حوزه تئاتر»، «نشست های پژوهشی و تخصصی حوزه هنرهای نمایشی»، «مراسم نکوداشت چهره های شاخص عرصه تئاتر در ادوار مختلف»، «کارگاه های آموزشی» ، «جلسات نمایشنامه خوانی» و برنامه های متنوع دیگر پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

«سلطان مار» پس از ۵۷ سال در سنگلج زنده شد

ششمین جلسه ایرانی خوانی سنگلج، روز گذشته با خوانش نمایشنامه «سلطان مار» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی امین اکبری نسب برگزار شد و دانشجویان تئاتر پس از پنجاه و هفت سال از اجرای این نمایش توسط بهرام بیضایی به آن جان دادند.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از تماشاخانه سنگلج، «سلطان مار» از جمله آثاری است که بهرام بیضایی آن را در دهه ۴۰ به رشته تحریر در آورده است.
این نویسنده و کارگردان نام آور در مهر ماه ۱۳۴۸ سلطان مار را در تماشاخانه جوان سنگلج روی صحنه برد.
این نمایشنامه که در قالب نمایشی کمدی و سیاه بازی نوشته شده توطئه و تاراج سرزمین را بطن داستانی افسانه ای به نمایش میگذارد.
در نمایشنامه خوانی سلطان مار ۲۰ دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ با کارگردانی امین اکبری نسب نقش‌خوانی کردند.
پیش از آغاز اجرا اکبری نسب توضیح داد: نمایشنامه سلطان مار را به طور کامل میخوانیم و هیچ کلمه ای از آن حذف نشده است. این اجرا نزدیک به ۲ ساعت خواهد بود.
وی با اشاره به استقبال تماشاگران از صبوری و علاقه مندی افرادی که ایستاده نمایشنامه خوانی را دنبال می کنند قدردانی کرد.
در این گروه آریا احتشامی با اجرای موسیقی زنده تمام لحظات اجرا را همراهی کرد.
نهال زرگر ،صالح عابدی به عنوان دستیار کارگردان، ساخت ماسک فریدون نصیری و نقش خوان ها
مهران نعیمی،داوود بیتا،صالح عابدی، امیر رضا بابا ولیان،نهال زرگر، ،محمد مهران تاجیک،عاطفه چوپانی،هانیه خسروان،سارا دامغانی،‌ سیما سهرابی،محمد عطائی،محمد مهدی مقدم،حنا اسدالهی،هومن بهمن قمصری،مارال رضایی، امیر رضا زائری بودند.
ایرانی خوانی سنگلج هر سه شنبه در سالن انتظار و کافه تئاتر سنگلج برگزار میشود.

در آیین رونمایی پنج‌کتاب نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان نوشته‌ی بهزاد صدیقی در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگ‌سرای ارسباران مطرح شد: تصویرگری می‌تواند در جذب مخاطب نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان بسیار تأثیرگذار باشد

آیین رونمایی پنج‌کتاب نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان به قلم بهزاد صدیقی توسط انتشارات بوی کاغذ و واحد فن‌آور افرامانا با حضور و سخنرانی مجید قناد (تهیه‌کننده، کارگردان، مجری و استاد دانش‌گاه)، شهرام کرمی (نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و استاد دانش‌گاه)، دکتراحمد رمضانی (مدیر نشر بوی کاغذ)، علی محمدرحیمی (نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازی‌گر) و نویسنده‌ی این آثار عصر روز یک‌شنبه هفدهم خردادماه ۱۴۰۵ در فرهنگ‌سرای ارسباران   برگزار ‌شد.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از واحد فن‌آور افرامانا، در این آیین که عصر روز یادشده در سالن استاد ذوالفقاری این فرهنگ‌سرا و با اجرا و میزبانی حامد عزیزی (نویسنده، کارگردان و مستندساز) برگزار ‌شد، در ابتدا با حضور این هنرمندان و سخنرانان از پنج جلد نمایش‌نامه‌ی به پرندگان شلیک نکنیم، تاج شکلاتی، خواب تمساح، داستان یک خر و لبه‌ی چاقو با حضور نویسنده‌ی این آثار، مجید قناد، شهرام کرمی، دکتر احمد رمضانی و علی محمدرحیمی و با اجرا و میزبانی حامد عزیزی رونمایی شد و سپس هر یک از مهمانان درباره‌ی این آثار و نمایش‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان به ایراد سخن پرداختند.

بر اساس این گزارش در ابتدا مجید قناد (تهیه‌کننده، کارگردان، مجری و استاد دانش‌گاه)، با اشاره به وضعیت تولید و نگارش نمایش‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان، در خصوص پنج نمایش‌نامه‌ی منتشرشده‌ی بهزاد صدیقی گفت: در نمایش‌نامه‌های منتشرشده‌ی ایشان چقدر خوب مسائل و نکات آموزشی را برای مخاطب کودک و نوجوان مطرح کردند. کودکان ما از این کتاب‌ها نکات بسیاری را یاد می‌گیرند، چنان‌که پیش از این ما از چنین کتاب‌هایی یادگرفته‌ بودیم.

قناد در ادامه به نمایش‌ه‍ای بی‌کلام اشاره کرد و درباره‌ی تولید برنامه‌ی مسابقه‌ی از مدرسه تا مدرسه در دهه‌ی هفتاد گفت: در این مسابقه از دو گروه شرکت‌کننده، طبیعتاً در نهایت یکی پیروز و برنده می‌شد و دیگری بازنده می‌شد و شکست می‌خورد. در این برنامه متوجه شدیم بچه‌هایی که بازنده می‌شوند، قدرت پذیرش شکست را ندارند. به نظرم در این خصوص آثار کودک و نوجوان خیلی می‌تواند فرهنگ‌سازی کنند.

در بخش دیگری از این آیین، بهزاد صدیقی، نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان، استاد دانشگاه و نویسنده‌ی این پنج نمایش‌نامه‌ی منتشرشده، ضمن تشکر از زحمات انتشارات بوی کاغذ بابت انتشار نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان خود در این موسسه‌ی انتشاراتی که با سعه‌ی صدر  در این عرصه تلاش می‌کنند و نیز اعلام سپاس خود از همکاری‌های مجدانه و صمیمانه‌ی فرهنگ‌سرای ارسباران در برگزاری این آیین، درباره‌ی نگارش و چاپ این پنج نمایش‌نامه گفت: از آن‌جا که دغدغه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی برای بزرگ‌سالان از دغدغه‌های همیشه‌گی‌ام بوده، نوشتن نمایش‌نامه‌ برای کودکان و نوجوانان نیز از دیگر دغدغدمندی‌های تئاتری و فرهنگی‌ام است و جزو تجربه‌های لذت‌بخشم به حساب می‌آید. برای نوشتن برخی از این‌ نمایش‌نامه‌های منتشرشده که اکنون از طریق بازار کتاب، در دسترس علاقه‌مندان تئاتر کودک و گروه‌های نمایشی قرار گرفته، به فراخور موضوع و موقعیت‌های نمایشی، از اشعار کودکانه استفاده کردم که زحمت سرودن این اشعار بر عهده‌ی علی‌ محمدرحیمی بوده و به نظرم به جذابیت این چند اثر کمک کرده است.

این نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر هم‌چنین یادآور شد: تجربه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان در فعالیت‌های نمایش‌نامه‌نویسی‌ام ادامه دارد و علاوه بر این‌ها چند اثر دیگر برای چاپ و نشر اجرا آماده دارم. امیدوارم به‌زودی این ‌نمایش‌نامه‌ها در دسترس کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان قرار گیرد؛ چون چنان‌که می‌دانیم تا نمایش‌نامه‌ها به مرحله‌ی تولید و اجرای صحنه نرسند، به تکمیل و تکامل هم دست پیدا نمی‌کنند.

وی هم‌چنین در ادامه‌ی سخنان خود با اشاره به این‌که حمایت از تولید، چاپ، انتشار و اجرا وظیفه‌ی مسئولان فرهنگی‌هنری و سیاست‌گذاران این امور است، گفت: در همه‌جای دنیا حمایت از تولیدات محصولات فرهنگی را مسئولان فرهنگی و به خصوص شهرداری‌ها انجام می‌دهند و برای مخاطبان کودک و نوجوان ارزش بسیاری قائل می‌شوند. در این‌جا هم ما به حمایت مجدانه و مستمر مدیران و تصم‌سازان امور فرهنگی و هنری برای تولید تئاتر کودک و نوجوان نیاز داریم.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: پیش از انتشار این آثار در چند سال گذشته چند کارگردان تئاتر کودک و نوجوان تقاضای نمایش‌نامه‌ی این گروه سنی را کرده بودند، اما با آماده‌سازی‌ها و بازنویسی‌های مکرر و نهایی برای چاپ و انتشار و اجرا، این کار به تعویق افتاد که حالا این آثار را در اختیارشان قرار می‌دهم؛ امیدوارم شرایطی فراهم شود تا در سال جاری یکی از این پنج نمایش‌نامه‌ی منتشرشده را به روی صحنه ببرم.

شهرام کرمی (نویسنده و کارگردان  و مدرس دانشگاه) یکی دیگر از سخنرانان این آیین رونمایی، در بخش نخست سخنان خود با اشاره به تار‌یخچه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی کودکان و نوجوانان در ایران و جهان گفت: نخستین نمایش‌ کودک و نوجوان در ایران توسط باغچه‌بان در سال 1298 اجرا شد و این تاریخ  آغاز رسمی تئاتر ویژه‌ی بچه‌ها در کشور ما حساب می‌شود. به فاصله کمی از آغاز رسمی تئاتر ویژه‌ی کودک و نوجوان در جهان که با اجرای نمایش «پیتر پن» در سال 1904 میلادی در انگلستان جنبه‌ی عمومی پیدا کرد، این موج در کشور ما هم شکل گرفت. وی هم‌چنین با بیان این‌که تاریخ چاپ نخستین نمایش‌نامه‌ی ویژه‌ی کودک و نوجوان در ایران به سال 1307 برمی‌گردد که نمایش‌نامه‌ی «خانم خزوک» زنده‌یاد باغچه‌بان در شیراز منتشر شد. بعد از این تاریخ روند چاپ نمایش‌نامه‌های خارجی تا زمان جریان فعال تئاتر کودک و نوجوان در دهه‌ی چهل و پنجاه تداوم داشت.

این نویسنده و کارگردان درباره‌ی ویژه‌گی‌های پنج نمایش‌نامه‌ی تازه منتشرشده‌ از آثار بهزاد صدیقی در انتشارات بوی کاغذ گفت: با خواندن این پنج نمایش‌نامه چند نکته به نظرم رسید که در این‌جا مطرح می‌کنم. نخستین نکته درباره‌ی این آثار تنوع موضوعی آن‌هاست که در هر کدام مفاهیم و مضامین گوناگونی به زبان ساده برای بچه‌ها نوشته شده است. دومین ویژگی برخی از این آثار نگاه اقتباسی است و نویسنده از ادبیات کهن ایرانی مثل مرزبان نامه و دو داستان معروف غیرایرانی وام گرفته است. در این‌جا لازم است اشاره کنم برخلاف این‌که بعضی‌ها فکر می‌کنند اقتباس و بازخوانی از آثار ادبی کار چندان خلاقه‌ای نیست، معتقدم اقتباس از آثار شاخص برای نمایش‌نامه‌نویسی به غنای نمایش‌نامه‌ها می‌افزاید و اقتباس در آثار ادبیات نمایشی جهان، سابقه‌ی طولانی داشته و متداول بوده چنان‌که تعداد زیادی از آثار نویسنده‌های بزرگ ‌هم‌چون شکسپیر و برشت اقتباسی بوده و در ادبیات نمایشی ماندگار شده‌اند. در نمایش‌نامه‌‌ی «داستان یک خر» نوشته‌ی بهزاد صدیقی این نویسنده با بهره گرفتن از حکایتی از «مرزبان‌نامه» و شیوه‌ی روایی نمایش ایرانی به خصوص نقالی، اثری اقتباسی و نمایشی نوشته است.

شهرام کرمی با یادآوری این مسئله که وظیفه‌ی ذاتی هنرمند است که به آثار ادبی و فرهنگ کشورش توجه کند، درباره‌ی ویژگی دیگر مجموعه نمایش‌نامه‌های بهزاد صدیقی گفت: این نویسنده در هر کدام از این آثار، گروه سنی مخاطب خود را تعیین کرده که کدامیک از این آثار ویژه‌ی کودک یا ویژه‌ی نوجوان است و در اصل به تقسیم‌بندی ویژه نمایش‌نامه‌ها برای مخاطبان خاص توجه داشته و این موضوع مهم است. به عنوان نمونه نمایش‌نامه‌ی لبه‌ی چاقو برای مخاطب نوجوان نوشته شده و این موضوع قابل توجه است که نویسنده در این نمایش‌نامه به مسئله‌ی قتل و خشونت و ذهنیت نوجوان در این کار می‌پردازد که توجه به این موضوع و مسائل لازم بوده و قابل توجه است.

این کارگردان و استاد دانشگاه در خصوص دیگر ویژگی‌های این نمایش‌نامه‌ها گفت: ویژگی سوم که در این مجموعه نمایش‌نامه‌ها دیدم، زبان ساده‌ی آثار است و هر نمایش‌نامه زبان مختص مخاطب خود را دارد. هم‌چنین از دیگر ویژگی‌های این نمایش‌نامه‌ها می‌توانم به مضامین و موضوعات آن‌ها اشاره کنم که در همه‌ی آن‌ها مفاهیم اخلاقی و انسانی به زبان نمایشی و هنری به مخاطب کودک و نوجوان انتقال داده می‌شود.

این نمایش‌نامه‌نویس در پایان سخنان خود در خصوص نوع چاپ نمایشنامه به موضوع تصویرگری نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان در جذب مخاطب اشاره کرد. او گفت: به نظرم برای انتشار نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان، تصویرگری می‌تواند مثل کتاب‌های داستان کودک و نوجوان در جذب مخاطب خیلی تأثیرگذار باشد. نمایشنامه در شکل ادبی که برای اجرا نوشته می‌شود، مخاطب ویژه‌ی خود را دارد و به شکل فنی نوشته می‌شود که برای خیلی از عامه‌ی مردم خوانش آن خاص و محدود است. اما در دوره و زمان ما خواندن نمایشنامه علاوه بر اهل فن و ادبیات در بین گروه‌های مختلف رواج پیدا کرده و می‌توان بچه‌ها را به خواندن نمایشنامه تشویق کرد. تصویرسازی مطابق متن نمایشنامه یک روش مناسب برای تخیل و جذب بچه‌ها به خواندن نمایشنامه است که پیشنهاد می‌دهم با وجود تجربه‌های موفق توسط انتشارات بوی کاغذ دنبال شود که برای نمایش‌نامه‌های این دو گروه سنی خیلی می‌تواند مخاطبان بیش‌تری را جذب کند. پیشنهادم به انتشارات بوی کاغذ این است که از زمانی که حامی انتشار آثار نمایش‌نامه‌‌نویسان کودک و نوجوان شده، نقش و اهمیت تصویرسازی این دسته از کتاب‌ها را نادیده نگیرد و بیش از پیش به آن اهمیت بدهد.

علی محمدرحیمی (نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازی‌گر) به عنوان سخنران پایانی آیین رونمایی این پنج نمایش‌نامه‌ی منتشر شده با اشاره به این نکته که این یک مسئله‌ی جدی‌ است محصولات فرهنگی برای کودکان توسط بزرگ‌سالان تولید می‌شود و از آن مهم‌تر این است که بزرگ‌ترها تا چه اندازه می‌توانند به کودکان نزدیک شوند، گفت: پُرواضح است که در رابطه‌ی تولید آثار فرهنگی کودکان و نوجوانان با این گروه مخاطبان، هر چه این فاصله کم‌تر باشد، بی‌گمان حرف‌های بزرگ‌ترها شنیده‌تر خواهد بود به گوش کودکان. به نظرم در این بزنگاه، ابزاری دقیق و نافذ، لازم است تا این دره‌ی عمیق و دور را نزدیک و کم‌عمق کند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: در دنیای تئاتر و در حوزه‌ی کودکان، به غیر از آگاهی فنی برای اجرای نمایش‌نامه‌ها، ابزاردیگری ما را به مقصود، نزدیک‌تر و دنیای ما را به دنیای کودکان نزدیک می‌کند، آن‌گونه که صدای بزرگ‌سالان را از درون شیپور تولیدات فرهنگی، به گوش کودکان در دنیای بزرگ‌شان می‌رساند. معتقدم یکی از این ابزار‌های بیان، دیالوگ یا مونولوگ یا سولی‌لوگ در قالب شعر در نمایش‌نامه است. و اگر به این امر قائل باشیم، لزوم وجود شعر یا حتی دیالوگ‌های ریتمیک، نیازی پرثمر و کارآمد در نمایش نامه‌نویسی و تئاتر کودک و نوجوان خواهد بود.

این نمایش‌نامه‌نویس هم‌چنین یادآور شد: در پنج نمایش‌نامه‌ای که بهزاد صدیقی در دنیای درام و این‌بار در دنیای درام کودکان به چاپ رسانده‌، ایشان تلاش می‌کند با بیانی ساده و بی‌تکلف و به دور از پندنامه‌های آشفته‌ی مرسوم، گفت‌وگویی صمیمی با کودکان و نوجوانان بر روی صحنه داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود درباره‌ی زبان این نمایش‌نامه‌ها گفت: در این آثار تمرکز بر شیوایی کلمات و نرمی جملات تا جایی پیش رفته که گه‌گاه جملات از دیالوگِ مسلکی فاصله گرفته و به جروبحث‌های نوجوانی در کوچه و خیابان یا دردِ دل‌های کودکان در بازی‌های کودکانه نزدیک می‌شود و جالب‌تر این‌که شأن اجرایی نمایش‌نامه را هم به مثابه یک مانیفست حفظ می‌کند. مثلن در نمایش‌نامه‌های داستان یک خر و تاج شکلاتی، استفاده از شعر به فراخور سنّ مخاطب و در جایگاه مناسب و استفاده‌ی کمی مناسب‌تر، نمایش‌نامه‌ها را حتا در هنگام خوانش به اثری تصویرساز برای کودکان تبدیل می‌کند.

این گزارش در پایان می‌افزاید: برخی ازشرکت‌کنندگان در پایان این آیین به ارایه‌ی نظرات و پیشنهادات خود در خصوص نحوه‌ی حمایت از نمایش‌نامه‌های منتشر و تولیدشده پرداختند و هما جدیکار (کارگردان و استاد دانشگاه) با ابراز خوش‌حالی از منتشر شدن پنج نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان این نویسنده گفت: برای نخستین بار می‌بینم که نمایش‌نامه‌نویسی هم‌چون جناب بهزاد صدیقی بعد از تجربه‌های بسیار در نمایش‌نامه‌نویسی، چندین نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان را  نوشته و به طور هم‌زمان پنج اثرش را برای مخاطب این گروه سنی و تئاتر کودک و نوجوان منتشر کرده؛ به سهم خودم از ایشان سپاس‌گزاری می‌کنم. کاش سایر نمایش‌نامه‌نویسان بزرگ‌سال هم برای تئاتر کودک و نوجوان نمایش‌نامه بنویسند و در این عرصه همت کنند تا به غنای تئاتر این گروه سنی اضافه شود.

لازم به یادآوری است در آیین رونمایی پنج‌کتاب نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان که با استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، هنرمندان و اندیشمندانی هم‌چون هما جدی‌کار، اختر تاجیک، پریزاد سیف، حامد عزیزی، داریوش رعیت، بهنام صدیقی، ناصر آویژه، علی‌رضا قانونی، شهرام صارمی، ابراهیم حسینی، احمد تیموری، میثم یوسفی، حامد زارعان، علی‌رضا ترمان، دکتر حمید اسکندری، رامین فناییان، سعید الله‌وردی، بهنام جعفری، مهدی اکبری، سعید اسکندری و … حضور داشتند.

طرح حمایتی نوین برای اعضای صندوق اعتباری هنر؛ ارائه خدمات دندانپزشکی با شرایط ویژه اقساطی دو تا سه ساله تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و امکان افزایش تا ۴۵۰ میلیون تومان و بدون بهره بانکی

شرکت مهان انديشان آکام (زير مجموعه صندوق اعتباري هنر)، طرح جديدي  براي تسهيل پرداخت هزينه‌هاي درمان دندانپزشکي ويژه اعضا صندوق اعتباري هنر راه اندازي کرده است. هدف از اجراي اين طرح، فراهم کردن شرايطي است تا هنرمندان و فعالان فرهنگي بتوانند هزينه خدمات دندانپزشکي خود را به‌صورت اقساطي پرداخت کنند.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از صندوق اعتباری هنر، در شرایطی که هزینه‌های درمانی به‌ویژه در حوزه دندانپزشکی طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، شرکت «مهان اندیشان آکام» (مَ کارت) از شرکت‌های زیر مجموعه صندوق اعتباری هنر با هدف کاهش هزینه‌های درمان، طرحی نوین برای ارائه خدمات دندانپزشکی با امکان تقسیط بدون سود هزینه‌های درمان راه‌اندازی کرده است.
براساس این طرح، متقاضیان پس از مراجعه به مرکز طرف قرارداد و انجام معاینه تخصصی، می‌توانند معادل برآورد هزینه درمان خود، حداکثر تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان، از تسهیلات قرض‌الحسنه درمان با بازپرداخت ۲۴ تا ۳۶ ماهه استفاده کنند تا بتوانند بدون پرداخت یکجای هزینه‌های درمان، خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند.
میزان این تسهیلات دقیقاً متناسب با هزینه درمان تعیین می‌شود و سقف پرداخت در این طرح برای اعضا تا ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
 بازپرداخت این تسهیلات به‌صورت اقساطی، بدون سود و در بازه زمانی ۲۴ ماهه(بدون پیش پرداخت) تا ۳۶ ماهه (با ۱۵درصد پیش پرداخت) انجام می‌شود. همچنین هزینه های OPG با ۵۰ درصد و CBCT با ۲۵ درصد تخفیف ارائه خواهد شد.
از ویژگی‌های دیگر این طرح امکان معرفی افراد دیگر از سوی متقاضیان است. هر عضو می‌تواند تا سه نفر از افراد تحت تکفل خود را برای بهره‌مندی از این خدمات معرفی کند که هر یک از آنان نیز می‌توانند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از تسهیلات درمان دندانپزشکی استفاده کنند.
همچنین اعضای معرفی شده امکان استفاده از خدمات درمانی این طرح را تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان برای ۴ کدملی به صورت شناور دارند.
ارائه تسهیلات صرفاً در قالب پوشش هزینه‌های مربوط به خدمات دندانپزشکی انجام می‌شود و این تسهیلات به صورت نقدی به متقاضیان پرداخت نخواهد شد.
این طرح در حال حاضر در شهر تهران در دو مرکز به نشانی میدان آزادی، اتوبان شهید لشگری جنب کمیته امداد امام خمینی، مجتمع دندانپزشکی بامداد و خیابان آیت اله کاشانی، نبش تقاطع مهران، مجتمع مهر پلاک ۹۱ واحد ۶ آغاز شده است؛ با این حال، اعضای سایر استان‌ها نیز می‌توانند در صورت مراجعه به این مراکز در تهران از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.
شایان ذکر است؛ با توسعه مراکز طرف قرارداد، اطلاعات مربوط به مراکز جدید متعاقباً به اعضای صندوق اعتباری هنر اطلاع‌رسانی خواهد شد.
متقاضیان برای دریافت این تسهیلات درمانی می‌توانند درخواست خود را از طریق اپلیکیشن صندوق هنر به نشانی app.honarcredit.ir و یا سایت مَ‌کارت به نشانی https://makart.ir/login ثبت کنند. پس از ثبت درخواست، فرایند بررسی انجام شده و حداکثر طی ۷۲ ساعت، پیامک امکان استفاده از تسهیلات درمان برای متقاضی ارسال خواهد شد.
پس از دریافت پیامک، کارشناسان مرکز درمانی با متقاضی تماس گرفته و پس از تعیین وقت قبلی، هماهنگی های لازم برای مراجعه به مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی صورت می‌پذیرد.
گفتنی است؛ توسعه سبد خدمات، به‌ویژه در حوزه بیمه و درمان، از اولویت‌های اصلی صندوق اعتباری هنر در سال جاری به شمار می‌رود و این صندوق برنامه‌هایی را برای گسترش خدمات حمایتی در دست اجرا دارد.

با یادی از پرویز پور‌حسینی، تازه‌ترین شماره ماهنامه «نمایش» منتشر شد

جدیدترین شماره ماهنامه «نمایش» (شماره‌های ٣٠٢ و ٣٠٣) با صاحب امتیازی انجمن هنرهای نمایشی ایران و با یادبود پرویز پورحسینی منتشر شد. 

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، جدیدترین شماره ماهنامه «نمایش» (شماره‌های ٣٠٢ و ٣٠٣)  با صاحب امتیازی انجمن هنرهای نمایشی ایران، به سردبیری سید جواد روشن و با یادبود پرویز پورحسینی منتشر شد.

در چهارمین شماره از دوره جدید انتشار ماهنامه «نمایش» که با تغییرات گرافیکی و محتوایی نیز همراه است؛ مطالبی از جمشید ملک‌پور، عادل بزدوده، داوود کیانیان، همایون علی‌آبادی، زهره بهروزی‌نیا، سلما محسنی‌اردهالی، هومن زندی‌زاده، احسان زیور‌عالم، سینا ییلاق‌بیگی، عباس اقسامی، هومن نجفیان، پوپک رحیمی، محمد حسن‌خدایی، مرجان سمندری معطوف، مروارید رمضانی، نیلوفر ثانی، غزل اسدی، علیرضا اسدی، سحر منصوری، هیمن عثمانی و غزل غفاری، منتشر شده است.

پرونده ویژه این شماره به «نمایش عروسکی» اختصاص دارد و بخش درام نویس نیز به بررسی آثار و زندگی هنری تام استوپارد پرداخته است. در بخش یادبود نیز یادداشت‌هایی به مناسبت سالگرد درگذشت زنده‌یاد پرویز پورحسینی و زنده‌یاد جواد ذوالقاری منتشر شده است.

نقد نمایش‌های «فردا»، «ادبیات»، «اکتینگ» و «قلاده‌ای برای یک سگ مرده» از دیگر بخش‌های این شماره است. همچنین بخش تاریخ شفاهی تئاتر ایران نیز با انتشار قسمت دوم از گفت‌وگو  با علی منتظری همراه است و در بخش استان‌ها  تئاتر در خراسان رضوی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. معرفی ناشر به معرفی نشر بیدگل اختصاص دارد و در میزگرد دانشگاهی نیز وضعیت نمایش عروسکی در دانشگاه مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

شماره جدید مجله «نمایش» به همت دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات نمایش و مدیریت هنری مهدی دوایی در ١۴٨ صفحه و قیمت ۴٠٠ هزار تومان منتشر و عرضه شده است.

برای سلامتی بهروز رضوی دعا کنید

فرهنگ جولایی، پیشکسوت رادیو و از نزدیکان بهروز رضوی صداپیشه و بازیگر درباره وضعیت جسمانی این هنرمند گفت: حال آقای رضوی اصلا خوب نیست و از مردم می‌خواهم برای سلامتی ایشان دعا کنند.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از ایرنا، جولایی با اشاره به مشکل ریوی و عارضه‌ مغزی بهروز رضوی گفت: در حال حاضر در بیمارستانی در کرج در بخش مراقبت‌های ویژه پزشکی (سی سی یو) بستری است.وی با اعلام این خبر که هوشیاری بهروز رضوی پایین است تاکید کرد: من دو روز پیش با این هنرمند ملاقات کردم که حالش اصلا خوب نبود. در این چند روز مدام با پسر ایشان در ارتباط بودم.
جولایی با اعلام این خبر که بهروز رضوی از حدود یک هفته پیش در بیمارستان بستری شده گفت: ایشان در سه چهار ماه پیش خانه‌نشین بوده و توانایی کار کردن نداشته‌اند. یک بار پس از بستری شدن در بیمارستان با تشخیص تیم پزشکی شدند و به منزل بازگشتند و دوباره از هفته پیش راهی بیمارستان شدند.
بهروز رضوی همکاری خود را با رادیو در سال ۱۳۴۷ به عنوان گوینده آغاز کرد. او روایت مجموعه مستند ایران را بر عهده داشته است.
بهروز رضوی سال ۱۳۲۶ در یزد به دنیا آمد و سال ۴۷ پس از چند سالی قلم زدن برای مطبوعات، پشت میکروفن رادیو قرار گرفت و مسیری را آغاز کرد که تا امروز ادامه دارد. راهی که او را به یکی از گویندگان چهره رادیو بدل کرد و خرداد ۹۹ برایش نشان درجه یک هنری را به ارمغان آورد. این گوینده پیشکسوت هر چند رادیو را خانه خود و دلخواه‌ترین رسانه می‌داند اما پا به دیگر وادی‌های هنر مثل اجرای تلویزیونی، صداپیشگی در فیلم‌ها و سریال‌ها، بازیگری در تئاتر، سینما و تلویزیون و همچنین ترانه‌سرایی هم گذاشته است.