تسلیت خانه تئاتر به دنبال وقوع فاجعه تروریستی در کرمان
خانه تئاتر ضمن محکوم کردن هر نوع اقدام تروریستی؛ به مردم کرمان و تمامی مردم ایران تسلیت میگوید و با بازماندگان این فاجعه ابراز همدردی میکند.
خانه تئاتر ضمن محکوم کردن هر نوع اقدام تروریستی؛ به مردم کرمان و تمامی مردم ایران تسلیت میگوید و با بازماندگان این فاجعه ابراز همدردی میکند.
بیست و سومین گزارش سفیر مهربانی به مدیریت رویا تیموریان به دیدار با خانم مسیحیاننژاد، همسر عزتالله مهرآوران می پردازد.
به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، برای خواندن گزارش کامل این دیدار به پست قبل مراجعه کنید. در اینجا ویدیویی کوتاه از همسر عزت الله مهرآوران میبینیم که با کوشش مریم رحیمی و درسا جهانگیری آماده شده است.
عزتالله مهرآوران بازیگر و نمایشنامهنویس مطرح ، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۲۸ متولد شد و ۱۶ مهر ۱۴۰۰ چشم از جهان فروبست. او دارای نشان درجه یک هنری از وزارت ارشاد بود. ۲۲ نمایشنامه نوشت که ۱۱ اثر از آن به مرحله چاپ رسید . از نمایشنامههای او میتوان به ابریشم بانو ، عاشق کشون ، رکاب ، گفتوگوی ژولیت و مجنون ، گفتوگوی مکبث و اسفندیار ، حجله بید و…….اشاره کرد.
روحش،شاد
سفیر مهربانی با مدیریت رویا تیموریان به صورت مداوم دیدار با برخی اعضای خانه تاتر و هنرمندان پیشکسوت را ادامه می دهد.
به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، در این دیدار سفیر ، مجید قناد مسئول کمیته رفاه خانه تاتر ، مریم رحیمی مدیر اجرایی سفیر مهربانی و اختر تاجیک عکاس سفیر به دیدار همسر عزت الله مهرآوران رفتند.
مریم رحیمی در بیست و سومین گزارش سفیر مهربانی چنین می نویسد:وارد خونه که شدیم انگار عطر عشق پاشیده بودن ، همه چی بوی عشق میداد از نگاه و کلام بانوی خونه گرفته تا تمام آکساسوار و چیدمانشون و گلها و عکسها و حتی هوای خونهاثری از عدم نبود ، مهرآوران بود ، عکسهاش ، کتابهاش و یادش در دل همسر نازنینشیه طوری از عزتش صحبت می کرد که انگار الان درو باز می کنه و میاد تو ، بعد کم کم برگشت به قدیما ، می گفت هنر رو خیلی دوست داشتم، اما وقتی ازدواج کردیم دودوتا چهارتایی بودم، ولی عزت شوریده حال بود، خیلی اهل دل بود.
گاهی دچار مشکل می شدیم چون به هرحال توی زندگی یک واقعیتهایی وجود داره ، اما زندگی با عزت این حسن رو برای من داشت که تونستم خیلی از بارهایی که از نظر ذهنی روی دوشم بود رو زمین بگذارم. در عین حال که جریان دودوتا چهارتایی در من بود ، تونستم جریان اهل دل بودن رو هم تجربه کنم . تونستم ساده دل بشم با ساده دلی عزت ما هردو وظیفه داشتیم به هم برسیم . کم کم منطقی بودن من هم روی اون تاثیر گذاشت و هردو به تعادل نزدیک شدیم.
همیشه ازش،سپاسگزار بودم که من رو با عالمی آشنا کرد که اگر اون نبود نمیتونستم این حال خوب رو تجربه کنم.صحبت از نویسنده بودن و مشغولیت دایمی ذهن یک نویسنده پیش آمد و اینکه ممکنه این قضیه کمی باعث سختی زندگی بشه ادامه داد: نه اینطور نبود، عزت خیلی با من و پسرمون همراه بود، خیلی مهربون بود ، نه نمی گفت ، همیشه برای خوب بودن و حال خوب ما تلاش می کرد، اهل دل بود و همین اونو آدم خاصی کرده بود، هنوز،بعد از حدود سه سال پیش ما و دوستانش، جاش خیلی خالیه ، رفتنش برای همه ی ما ضربه،خیلی سختی بود.
نظرشون رو در مورد متن های آقای مهرآوران پرسیدم ، گفتن نوشتن رو خیلی دوست داشت و همون لحظه که طرحی میومد توی ذهنش شروع می کرد به نوشتن ، اون از راه دل می نوشت و همین دلی بودن باعث میشد که اینقدر دیالوگهاش زیبا باشه ، هرکس وقتی،می نویسه خودش رو می نویسه، این جمله آخرش خیلی ذهنم رو مشغول کرد هرکس وقتی می نویسه خودش رو می نویسه واقعا همینطوره ؟
داشتم فکر می کردم که سوال آقای قناد در مورد پسرشون هژیر انگار بهم یاداوری کرد که این تفحص و تردید رو بگذار برای بعد! از،صحبتهاشون متوجه شدم که هژیر مهرآوران هم گرافیست هست و هم معلم آواز کلاسیک . خانم مهرآوران معتقد بود آقای مهرآوران حضور و تاثیر چشمگیری در زندگی هژیر داشته، میگفت وقتی هژیر بچه بود زمان خواب باباش براش متون قدیمی مثل شاهنامه رو میخوند. با هژیر عین یک دوست بود ،با هم آواز، میخوندن و قرار بود کارهایی رو دوصدایی ضبط کنن که فرصت نشد.
داشتم فکر می کردم چقدر خوبه که گاهی به آدمهایی برمیخوریم که ویترینی که از دور از اونها دیده میشه، با خود واقعیشون یکسانه. اینقدر این روزها همه نقاب به چهره دارن که هیچی دیگه برای آدم باورپذیر نیست دیدن سادگی، یکرنگی و مهربانی بیحساب و کتاب به آرزو بدل شده خداروشکر که توی این دیدار شاهد بودیم که هنوز هستند انسانهایی با پندار و کردار نیک روحش شاد یادش ماندگار.






آیین پایانی نخستین شب عکس تئاتر عصر پنجشنبه، 14 دی ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران، ابراهیم حسینی، دبیر اولین جشن «شب عکس تئاتر»، برنامههای اختتامیه این رویداد هنری را تشریح کرد.
او گفت: آیین پایانی اولین جشن «شب عکس تئاتر» ساعت 17 روز پنجشنبه 14 دی ماه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برپا میشود که طی آن جوایز برگزیدگان نخستین شب عکس تئاتر اهدا خواهد شد.
حسینی افزود: در این برنامه با پخش تصاویری از بابک برزویه و محمدرضا مسگری به عنوان دو عضو انجمن که در سالهای اخیر از دنیا رفتهاند، از آنان یاد میکنیم.
به گفته او، در این برنامه که با کارگردانی فرهاد جاوید و اجرای منصور ضابطیان برپا میشود، برگزیدگان نخستین مسابقه «شب عکس تئاتر» جوایز خود را دریافت خواهند کرد و اجرای دو قطعه پرفورمنس به کارگردانی یاسر خاسب و مروارید دماوندی و اجرای تکنوازی موسیقی از دیگر بخشهای این برنامه خواهد بود.
حسینی اضافه کرد: در برنامه اختتامیه دو فتوکلیپ خواهیم داشت که یکی از آنها به نمایشگاه عکسهای آقای حمید جبلی مربوط میشود که به یاد آقای آتیلا پسیانی برگزار شده و دیگری هم مربوط به آثار راه یافته به نمایشگاه عکس است.
این عکاس با ابراز تاسف از حذف بخش عکاسی در دوره اخیر جشنواره تئاتر فجر افزود: متاسفانه بعد از 15 سال پیاپی، در دوره چهل و دوم جشنواره تئاتر فجر بودجهای برای اقلام تبلیغاتی لحاظ نشد در حالیکه هزینه این بخش در قیاس با دیگر بخشهای جشنواره بسیار ناچیز بود. به همین دلیل یکی از انگیزههای ما در برگزاری اولین جشن شب عکس تئاتر، پر کردن همین خلاء بود.
حسینی در عین حال تصریح کرد: البته همه اینها بهانهای است برای گرد هم آمدن هنرمندان و امیدواریم با برپایی این رویداد هنری، هم حال خوبی به خودمان ببخشیم و هم به مخاطبان برنامه.نخستین جشن «شب عکس تئاتر» به کوشش انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران با مشارکت خانه تئاتر و همکاری خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
کارگردان نمایش «گوش کن» گفت: این نمایش دارای موضوعی دربارۀ مشکلات زنان و حول محور گرههای کوری است که زنان به صورت ناخواسته با آنها دست و پنجه نرم میکنند.
لیلا پرویزی با اشاره به دلیل انتخاب نمایش «گوش کن» و کارگردانیِ آن اظهار کرد: نمایش «گوش کن» مونولوگی با ساختار قوی و مملو از بهانههای درستِ روایت است؛ همچنین چالش هدایت بازیگری غیرحرفهای و موضوعی جذاب است که بارها و بارها زنان درگیر با آن را در جامعۀ پیرامون خود دیده بودم و به همین دلیل برای من این جذابیت را داشت که متن را انتخاب و کارگردانی کنم.
او اضافه کرد: مخاطب این متن به دلیل موضوع و محوریت اجتماعی، همۀ مردم هستند و طیف خاصی را در بر نمیگیرد.
کارگردان نمایش «گوش کن» درباره داستان این اثر و ارتباط آن با طرح پوستر آن تصریح کرد: داستان حول محور زنی معمولی است که در زندگی خود با همسرش دچار مشکلاتی میشود. به عبارت دیگر، به گرههای کوری پرداخته شده که زن به صورت ناخواسته در آنها اسیر شده و راه گریز از آنها دشوار است؛ طراحی پوستر نیز نشانهای از همین نگاه است.
این پژوهشگر حوزه نمایشهای ایرانی و فرهنگ عامه با بیان اینکه سخن گفتن دربارۀ چالشها از آغاز تا اجراشدن نمایش «گوش کن» بسیار است، گفت: پروسه تأیید متن تا بازبینی، یک طرف و بازبینیهای هیئتهای مختلف سالنهای مختلف از سوی دیگر. همچنین نبودنِ حمایت مالی از هنرمندان تئاتر از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی موضوع دیگر بود و اگر حمایت مالی شهرداری نبود، نمیدانم سرانجام تئاتر غیرکمدی در شهر اصفهان به کجا میرسید، اگرچه حمایت در قیاس با هزینهها بهروز نشده است.
عضو هیئت علمی گروه نمایش دانشگاه سپهر اصفهان اضافه کرد: نبودنِ سالن مناسب اجرا، نور و سیستم صوت استاندارد و همچنین اجرای همزمان گروهها در یک سالن نیز از دیگر چالشهایی است که با آن مواجه هستیم. نبود و یا کمبود تهیهکننده و سرمایهگذار و مدیران روابط عمومیِ آشنا با علم روز در عرصۀ تئاتر نیز به چشم میخورد.
پرویزی که دانشآموخته کارشناسی بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تهران و نیز دارای مدرک درجه یک هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، برای ارتقای سطح کیفی تئاتر و هنرهای نمایشی در استان اصفهان پیشنهاد کرد: اگر مدیران و دستاندرکاران، تئاتر را دوست داشته باشند، همه موانع و مشکلاتی که گفته شد برطرف خواهد شد. همچنین به خانواده تئاتر اعتماد کنند و به دلیل کمبود امکانات، آنها را مقابل یکدیگر قرار ندهند. به علاوه، اگر از مراکز آموزشی حمایت ویژه صورت گیرد و به نسل جدید یعنی جوانها و دانشجویان تئاتر امکان بروز بیشتری دهند، این مهم ممکن خواهد شد.
به گزارش ایسنا، مجموعه فرهنگی هنری فرشچیان تا ۳۰ دیماه میزبان نمایش «گوش کن» است. این نمایش که به نویسندگی محمد رضاییراد، کارگردانی لیلا پرویزی و بازیگری پرنیان طباطبایی تهیه شده است، در سالن پرواز و از ساعت ۱۹:۱۵ روی صحنه میرود.
نمایش «معبد اقیانوس» به کارگردانی آرش فلاحتپیشه در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه است.
به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، آرش فلاحتپیشه کارگردان این نمایش از بازیگران تئاتر است که طی ۲ سال اخیر و بر اساس آموزش به جوانان علاقهمند به بازیگری، تعداد زیادی هنرجو تربیت کرده است. وی که در دوران کرونا نمایش «پنهانخانه پنجدر» را با حضور هنرجویان تئاتری در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه برده بود، در جدیدترین تجربه خود در این زمینه، نمایش «معبد اقیانوس» را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه برده است.
این دومین پروژه عملی یا تولید تئاتر کلاسهای بازیگری «تمرکز تا باور» است که کار اول در دوران کرونا، نمایش «پنهان خانه پنج در» بود که در تالار مولوی اجرا شد. محمد میرعلیاکبری طی ۲ ماه زیستی که با هنرجوها داشته نمایشنامه «معبد اقیانوس» را نوشت. این نمایش طی ۲ سال به صورت کارگاهی شکل گرفته و بارها و بارها بازنویسی شده است.
قرار بود نمایش «معبد اقیانوس» خرداد سال جاری در تالار مولوی اجرا شود ولی به دلایل اتفاقاتی که در شورای انتخاب متن رخ داد این نوبت اجرایی به عقب افتاد و باز هم در این مدت نمایشنامه بازنویسی شد.
این نمایش داستانی پلیسی- معمایی دارد؛ گروهی امنیتی در سال ۵۶ به دنبال یک قتل و قاتل که یک دیرینهشناس است راهی کویر «ریگ جن» میشوند.
بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا) شراره آشوری، سجاد احمدلو، محمود باقری، یوسف جیحونی نیا، علیرضا رشیدی، احد شاملو، رضا فرجی، یگانه ماموریان و سیدجواد حسینی هستند.
طراح نور و صحنه و مشاور کارگردان: احسان فلاحتپیشه ، سرپرست گروه: سیدجواد حسینی، طراح لباس: مهتاب فانی، آهنگساز و طراح صدا: بابک کیوانی، ساخت دکور: حمید خوشنویس، دستیار گرافیست: پوریا احمدیان، عکاس: شکرانه کریم، روابط عمومی: سعید جمشیدیپور، گروه کارگردانی و برنامه ریز : ماهور اروجی، منشی صحنه و اپراتور اتاق فرمان : پانیا تمری ، مدیر صحنه : یوسف جیحونی، دستیاران صحنه: زهرا رحیمی، محمدامین اسماعیلی ، مدیر تولید: امین محمدی، مدیر اجرا: مرتضی حقیقت بیان، ساخت تیزر: رامان عباسی، فیلمبردار تیزر: آبتین شریفی دیگر عوامل این نمایش هستند.
تالار هنر در جوابیهای، ضمن رد ادعاهای مهدی قلعه، تاکید کرد این مجموعه، حتی بیش از وظیفه قانونی خود برای اجرای نمایش «جادوگر شهر اُز»، مساعدت و همکاری داشته است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی تالار هنر، در واکنش به اظهارات مهدی قلعه، کارگردان نمایش «جادوگر شهر اُز» متنی را منتشر کرد.
متن کامل منتشر شده توسط تالار هنر، به شرح زیر است:
«به نام خدا
پیرو مصاحبه آقای مهدی قلعه با ایسنا در تاریخ ۹ دی ۱۴۰۲ و بیان یکطرفه مطالبی که همکاران این مرکز هنری را متهم کرده است، موارد زیر جهت شفافسازی اذهان مخاطبان آن رسانه و عموم هنرمندان یادآوری میشود.
۱- با توجه به درخواست آقای سعید زینالعابدینی، معاون مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آقای مهدی قلعه مبنی بر اجرای مجدد نمایش «جادوگر شهر اُز» در تالار هنر، مدیر وقت این مجموعه، آقای محسن امیری، برخلاف آئیننامه و شیوهنامه اجراییِ تالار هنر، مبنی بر عدم اجرای نمایشهای تکراری به جهت حمایت از هنرمندان تئاتر کودک ونوجوان، این تقاضا را در شورای هنری تالار مطرح کرده و پس از موافقت، مجوز اجرای این نمایش را از ۲۷ آبان تا ۸ دی ۱۴۰۲ صادر شده است.
براین اساس، ایشان هیچ نوبت اجرایی از پیش تعیین شده در تالار هنر نداشته و متاسفانه یک اجرای تکراری را که در کانون پرورش فکری کودکان روی صحنه رفته بوده است، با اصرار و فشار، به شورای هنری این مجموعه تحمیل کرده که تنها به دلیل احترام به هنرمندان تئاتر کودک نوجوان، با آن موافقت شده است.
با وجود این مساعدتها، آقای قلعه، متاسفانه اجرای خود را ، با سه شب تاخیر از اول آذر آغاز کرد که تالار هنر، مجبور به عقب انداختن اجراهای بعدی خود شد.
همچنین این هنرمند گرامی، در همان روز یکم آذر، بدون هماهنگی، در نوبت صبح، اجرایی برای دانش آموزان یک مدرسه رزرو کرده که باز هم همکاران تالار هنر، با توجه به شیفت کاری غیر موظف اداری، همکاری لازم را انجام دادند. در طول اجرای این نمایش نیز، هرگاه لازم بوده، شیفت صبح برای این گروه هماهنگ شده است و هنرمندانش روی صحنه رفتهاند.
مطابق شیوهنامه جدید تالار هنر، اجراهایی حائز تمدید خواهند شد که مورد استقبال مخاطب قرار بگیرند و سقف فروش سالن را کسب کنند. با اینکه نمایش «جادوگر شهر اُز»، در برخی از شبها با ۹ تماشاگر روی صحنه رفته است، باز هم جهت حمایت، سرپرست تالار هنر به گروه پیشنهاد داد تا سهشنبه ۱۲ دی و در دو نوبت صبح و بعد ظهر، اجرایش تمدید شود که آقای قلعه نپذیرفتند. شایان ذکر است، تالار هنر، برنامهریزی اجرایی خود را دارد و اینگونه نیست هر شخص یا گروهی، برای منافع شخصی، درخواستی نابهجا داشته باشد و برای تحقق آن، شلوغبازی کند و تهمت بزند.
همچنین لازم به ذکر است، تعطیلی سالن نمایش در شرایط خاص چون آلودگی هوا، بر عهده مدیر تالار هنر نیست و چون مکانی دولتی است، باید وزارت کشور آن را ابلاغ کند.
۲- جلسه هماهنگی این نمایش در تاریخ مقرر و با حضور دستیار کارگردان برگزار و شرایط اجرایش مشخص شد. ایشان ترجیح دادند در آن جلسه حضور نداشته باشند که همه موارد از سوی نماینده ایشان پذیرفته شد. اینکه ایشان چرا الان منکر تمام هماهنگیهای صورت گرفته شده است؟، جای تعجب و پرسش دارد.
۳- کسر ۲۰ درصدی گیشه نمایشها، مطابق دستورالعمل، برای همه سالنهای تئاتر در ادارهکل هنرهای نمایشی مقرر شده است و تالار هنر در این خصوص نقشی ندارد.
۴- مالیات ارزش افزوده در هنگام خرید بلیت، از تماشاگران دریافت میشود و گروههای نمایشی این مبلغ را نمیپردازند. همه مبالغ فروش بلیت هم به حساب انجمن هنرهای نمایشی واریز میشود و تالارهیچ نقشی در آن ندارد.
۵– با عنایت به سیاستهای درآمدزا کردن تالارهای نمایشی، نگاه این بوده که از منابع موجود، استفاده بهینه شود و تالارها خودگردان شوند که همیشه رضایت هنرمندان و هماهنگی با گروههای اجرایی، شرط اول این سیاست بوده است و خواهد بود.
همچنین مطابق رسم در همه تالارهای نمایشی، چند صندلی از سالن در اختیار مهمانان تالار است و برخلاف ادعای صورت گرفته توسط ایشان، در اجرای نمایش «جادوگر شهر اُز»، هیچ صندلی مهمان، فروش نرفته است. تازه در آخرین اجراهای گروه، برای کمک به گیشه این نمایش، صندلیهای مهمان در اختیار خود گروه قرار داده شده است.
۶- واحد گریم تالار هنر با توجه به کمبود نیرو (یک آقا و یک خانم ) و با عنایت به دو اجرایی بودن نمایشها و فاصله زمانی اندک بین اجراها و تعداد زیاد بازیگران و گریم سنگین بعضی از آثار از جمله دو نمایش گذشته، امکان گریم همه بازیگران را ندارد که البته برای رفع این کاستی، درخواست نیرو داده شده است. با توجه به این شرایط، در جلسه هماهنگی نمایش «جادوگر شهر اُز»، آوردن نیروی کمکی گریم بر عهده خود گروه گذاشته شده است لازم به ذکر است خرید وسایل گریم در تالارهای نمایشی دولتی و خصوصی بر عهده گروه است. در هر صورت تمامی موارد، مطابق صورتجلسه، توسط نماینده ایشان پذیرفته شده و هماهنگی لازم صورت گرفته است و با اینحال در این خصوص، بازهم با آقای قلعه همکاری لازم صورت گرفته و گریم همه بازیگران بر عهده همکاران واحد گریم تالار هنر بوده است. همه این سوءتفاهمها، به علت عدم حضور ایشان در جلسه هماهنگی قبل از اجرا ایجاد شده است.
۷- شرایط دو نمایش روی صحنه تالار هنر درباره اجراهای صبح، ویژه مدارس و مهدهای کودک، یکسان بوده است و حتی در بسیاری مواقع، تالار با تمام ناهماهنگیهای ایجاد شده از سوی گروهها، همکاری لازم را با هر دو گروه انجام داده است. ایشان در حالی از مخالفت کارکنان تالار هنر با حضور در اجراهای صبح گفتهاند که از یاد بردهاند در روز ابتدایی به صحنه بردن این نمایش، بدون هماهنگی با تالار هنر، اجرایی برای یک مدرسه تدارک دیده بودند که همکاران ما بدون چشمداشت مالی در این اجرای خارج از برنامه حضور پیدا کردند.
۸- برخلاف ادعای آقای قلعه که نمایش «جادوگر شهر اُز»، از روزهای اول اجرا، با استقبال مخاطب همراه بوده است، باید گفت با توجه به سندهای فروش، این نمایش گیشه مناسبی هم نداشته و در بسیاری از مواقع، سالن حتی نیمه پر هم نشده است. مبالغ فروش روزانه به صورت ریز و دقیق موجود است و در صورت نیاز، قابل ارائه خواهد بود.
۹- آقای قلعه بدون در نظر گرفتن حق گروههای دیگر برای اجرا در تالار هنر و بدون داشتن گیشه مناسب، واکنشهای توهینآمیزی را در فضای مجازی و حتی زیر پستهای صفحه تالار هنر که معمولاً خانوادهها و کودکان و نوجوانان آن را دنبال میکنند، بروز دادند که از یک هنرمند بعید است.
توهین و افتراء آقای قلعه نسبت به مسئول روابط عمومی و واحد گریم و بقیه همکاران تالار هنر، قابل رسیدگی قانونی است؛ چراکه رفتارهای این چنینی ایشان، مسبوق به سابقه است و در حافظه داریم که در سال ۹۷، در شب پایانی نمایششان، پیش چشم چندین کودک و خانوادههایشان تهدید به شکستن تمام شیشههای تالار هنر کردند. درشب پایانی همین اجرا هم در مقابل تماشاگران بعد از پایان نمایش حرفهایی زدند که مناسب یک سالن دولتی نبوده که انشالا بعدا رسیدگی خواهد شد
در پایان لازم بهذکر است، تالار هنر به عنوان سالن تخصصی تئاتر کودک و نوجوان، همواره با همراهی و مشاوره متخصصان این حوزه، در خدمت هنرمندان این عرصه خواهد بود و از همه دلسوزان تئاتر کودک ونوجوان درخواست داریم برای کمک به پیشبرد اهداف تالار، ما را یاری برسانند.»
لازم به ذکر است مهدی قلعه به زودی پاسخ خود را به این جوابیه منتشر خواهد کرد.
مونا صوفی که این روزها نمایش «خانم آقای جرج کلونی» را روی صحنه میبرد، گفت که خواندن رمان «آخرین دختر» آنچنان بر روح و روان او تاثیر گذاشته که تصمیم گرفته با الهام از این رمان، نمایشی را به صحنه بیاورد.
او که بیشتر به عنوان بازیگر فعال بوده و با اجرای این نمایش، اولین کارگردانی خود را تجربه میکند از دغدغهاش در پرداختن به مسائل زنان ایزدی در جریان جنگها گفت و تاکید کرد تا هر زمان که حرفی برای گفتن داشته باشد، بازیگری و کارگردانی را در کنار هم ادامه خواهد داد.
صوفی درباره اولین انگیزهاش برای کارگردانی یک اثر نمایشی گفت: بعد از سالها تمرین ، آموزش و تجربههای مختلف در زمینه نمایش، مدتی بود در تدارک تجربه کارگردانی بودم. کتاب «آخرین دختر» نوشته نادیا مراد به دلیل موضوع نسلکشی و پرداختن به شرایط زنان در جنگ و وجوه انسانیاش، انگیزه مناسبی برای این تجربه بود.
او ادامه داد: با کارگردانی بیگانه نبودم. از اتودهای کلاسی در چند کارگاه کارگردانی و شناخت عناصر درام و دانشگاه که چند ترم کارگردانی سینما خواندم تا دستیاری در چند پروژه بزرگ از جمله «هفت خان اسفندیار». البته در کنار کارگردانی همچنان به بازیگری تعلق خاطر دارم.
صوفی که تحت تاثیر رمان «آخرین دختر» تصمیم به اجرای این نمایش گرفته، در این باره توضیح داد: این کتاب تاثیرات زیادی بر ذهن و روان من داشت و مطمئن شدم که میخواهم روایتی با چنین موضوعی را به نمایش بگذارم. در شکل گیری متن بر اساس رُمان، اتودهای بسیاری زدیم تا به متن حاضر رسیدیم.
او با اشاره به درونمایه این رمان اضافه کرد: این رمان خاطرات دختر کرد جوانی است از دوران کودکی و پس از آن دوران اسارت و فرار و پناهندگیاش تا رسیدن به سازمان ملل و دریافت جایزه صلح نوبل.
صوفی در پاسخ به این پرسش که برای اجرای این نمایش چقدر درباره زنان ایزدی و مسائل آنان در جریان جنگ پژوهش کرده است، گفت: از طریق رسانهها در جریان فجایع انسانی و کشتار جمعی انسانهای بیگناه ایزدی بودم اما کتاب «آخرین دختر» تاثیر عمیقی در من ایجاد کرد. بارها آن را خواندم و متاثر شدم، از آنچه بر کودکان و زنان بیگناه ایزدی گذشته است. بیش از دو سال با بهرهگیری از فیلم و عکس و کتاب و نوشته تحقیق و پژوهش داشتیم.
او با ارایه توضیحاتی درباره پروسه نگارش متن این نمایش ، در گفتگو با ایسنا اضافه کرد: از آقای پیام لاریان که اولین نگارش را برگرفته از کتاب داشتند، بسیار ممنونم و سرانجام آقای دانش اشراقی به عنوان طراح متن و متین ایزدی به عنوان نویسنده نمایشنامه «خانم جرج کلونی» بینهایت سپاسگزارم.
صوفی درباره روایت ماجراهای این نمایش در فضای هالیوود و در پاسخ به اینکه چه شد که به این روایت رسیده است، توضیح داد: اَمَلل کلونی از فعالین حقوق بشر است و وکیل نادیا مراد و در نوشتن کتاب به نادیا کمک کرده است. بعد از دریافت جایزه صلح نوبل توسط نادیا مراد، این موضوع نزد افکار عمومی مهم و انسانی جلوه کرد. خصوصا وقتی انگیزه سفر پاپ فرانسیس به عراق شد، نادیا مراد در مارس سال ۲۰۱۷ در حاشیه مراسمی در میدان سن پیر در واتیکان، دیدار کوتاهی با پاپ داشت. پاپ علیرغم چیزهای وحشتناکی که در این کتاب روایت شدهاند، خواندن آن را توصیه میکند.
او در عین حال افزود: اما روایت این کتاب تمهیداتی لازم داشت تا علاوه بر بخشهای مهم و دراماتیک در بستری غیر کلیشهای و خلاقانه با رویکردهای سیاسی و اجتماعی و اساسا فلسفه وجودی داعش شکل بگیرد. انتخاب آخر ما با پیشنهاد آقای دانش اشراقی و البته با قلم هنرمندانه آقای ایزدی، پردازش این موضوع در حاشیه یک فیلم اکشن با حضور بدل جرج کلونی صورت گرفت. به طور طبیعی به خاطر وکالت ایشان و کمک در نگارشِ کتاب «آخرین دختر» نوشته نادیا مراد، در نمایش به حضور خانم کلونی هم پرداخته شد.
صوفی، اجرای این نمایش را تجربهای دشوار و در عین حال دلچسب دانست و گفت: تجربه سختی بود اما بسیار آموختم در این مدت ، جریان تکاملی شکلگیری یک ایده در ذهن تا رشد و تجلی پیدا کردنش بسیار شیرین و دلچسب است. در این دو سال چند بار به دلایل مختلف از متن گرفته تا شرایط اجتماعی، تمرینات ما متوقف شد و من هر بار از ادامه راه منصرف میشدم اما لطف استادان و گروه حرفهای عزیز و همراهم و بیم و امیدهایی که مدام با آن دست و پنجه نرم میکردم، هر بار مرا سرشار از شوق و انگیزه میکرد تا با سختکوشی، گامهای ابتدایی خودم را با کمک معلمان و همکارانم در عرصه کارگردانی بردارم.
او با ابراز خرسندی از همکاری با تعدادی از هنرمندان حرفهای تئاتر در این نمایش ادامه داد: یک شانس فوقالعاده است که در کنار چنین هنرمندان بزرگ و با تجربه و درخشانی به عنوان کارگردان امکان زیست و همکاری و آموختن داشتم. خدا را شاکرم و از همه استادان خودم آقایان پارسایی، دانش اشراقی، نجفی، شفیعی ثابت که در چندین اثر از جمله «هفت خان اسفندیار» توفیق همکاری در کنارشان داشتم، سپاسگزارم.
صوفی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره انتخاب بازیگران این نمایش نیز گفت: به قول معروف نقش، بازیگران را میطلبد. در این پروژه و در یک بازه زمانی طولانی، هنرمندان زیادی برای هر کدام از نقشها دعوت شدند و البته ملاک من ارتباط با متن و درک صحیح نقش بود. بیش از ۲۰ نفر برای نقشهای مختلف دعوت به کار شدند و حتی در مقاطعی، چند تن از آنها مدتی تمرین کردند و سرانجام، بازیگران فعلی به عنوان گزینههای نهایی، انتخاب شدند. در این مسیر، آقای بهنام شرفی به عنوان انتخاب اول، کمک قابل توجهی برای آزمون و تمرین با بازیگران داشتند.
او اضافه کرد: در حال حاضر از انتخاب هوشمندانه خانم رفیع با تجربیات تصویری و جسارت نفس بازغی عزیز که اولین تجربهاش را انجام میدهد و همچنین حضور موثر ماهان عبدی و الکس ملک کرم خوشحالم و قدردان همه عزیزان گروه به ویژه استاد حسین پارسایی و استاد حسین میرزا محمدی و گروه کارگردانی و دستیاران هستم.
او در پایان با بیان اینکه قصد دارد بازیگری و کارگردانی را به طور همزمان ادامه بدهد، افزود: تصور میکنم تا هر زمان که حرفی برای گفتن داشته باشم، همچنان بازیگری و کارگردانی را در کنار هم تجربه کنم.
گروه اجرایی نمایش «از نظر سیاسی بیضرر»، تازهترین اثر ابراهیم پشتکوهی معرفی شدند.
به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از مشاور رسانهای این نمایش، پشتکوهی تازهترین نمایش خود را با بازی اتابک نادری، وحید آقاپور، گاتا عابدی، مرضیه صدرایی، یاشار نادری، فهیمه موسوی نیارکی، سامان کرمی، رضا آرامش، مهسا رضازاده، بهزاد قزل باش، متین بهشتی، مسعود بهشتی، سام جانملکی روی صحنه میبرد.
«از نظر سیاسی بیضرر» اولین نمایش کمدی ابراهیم پشتکوهی است که بهمن و اسفند سال جاری در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود.
پشتکوهی که نمایشهای «مثل آب برای شکلات» و «آخرین انار دنیا» را با اقتباس از ادبیات داستانی جهان نوشته و اجرا کرده است، این بار سراغ یک رمان ایرانی رفته و داستان «مامور مرگهای غیر اتفاقی» نوشته حسام حیدری را که در نشر «چشمه» منتشر شده، دستمایه اقتباس کار جدیدش قرار داده است.
در خلاصه داستان این اثر که ماجراهای آن در فضایی فانتزی اتفاق میافتد، آمده است: «زینال غیر بندری یک قاتل حرفهای با تجربه است اما در بنگاه قتلی کار میکند که ۲ ماه است کسی برای سفارش قتل به آن زنگ نزده و این بیکاری زینال را حسابی عصبی کرده است …»
دیگر اعضای گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:نویسنده و کارگردان: ابراهیم پشت کوهی، مدیرتولید: حسن جودکی، طراح صحنه: ابراهیم پشتکوهی، علی تهرانچی، طراح لباس: ابراهیم پشتکوهی، طراح گریم : شقایق برهمتی، دستیار کارگردان: مهسا رضازاده، آهنگساز: بهرنگ عباسپور، نوازندگان: بهرنگ عباسپور، پویا شمالی، ایلیا ذاکری، مقداد اسفندی، آرتین فقیه، متین مهرعلی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات : محمد لهاک
نمایش «دورهگردها» به کارگردانی علی فروتن، از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سینما تئاتر کانون به روی صحنه میرود.
به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، «دوره گردها» یکی از نمایشهای پرمخاطب کانون در سال جاری بود که قرار است اینبار در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان خالد اسلامبولی (وزراء سابق) تهران اجرا شود.
«دورهگردها» نمایشی شاد و آهنگین است که برای کودکان و خانوادهها طراحی شده است. در این نمایش کودکانی با شرایط متفاوت با این گروه روبهرو شده و اتفاقهای ویژهای را در کنار هم رقم میزنند. این نمایش سعی دارد بهصورت غیرمستقیم موارد مختلف رفتاری را با رویکرد روانشناسی بررسی کند.
عوامل نمایش «دورهگردها» عبارتند از: نویسنده: زیبا برجیفلاح، کارگردان: علی فروتن، بازیگران: حمید گلی، علی فروتن، محمد حاجیبابایی، زیبا برجیفلاح، امید اسکندر و محمد ملاولی، موسیقی و اجرا: امید اسکندر و محمد ملاولی، دستیارکارگردان و برنامهریز: سعیده دادگر، طراح صحنه: مهدی نیکروش، طراح لباس: سعیده دادگر، طراح گریم: لیلا پریشان، طراح پوستر و بروشور: شیوا بابابیگی، عکاس و ساخت تیزر: محمدسالار گلی، ساخت دکور: امیر یزدانصفت، دوخت لباس: مژگان برنده، روابط عمومی: علیرضا باقری، دستیار لباس و صحنه: فوژان فروتن و دستیار گریم: مهدیس نوروزی.
علاقهمندان به دیدن نمایش «دورهگردها» میتوانند از روز ۲۰ دی ۱۴۰۲ (روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه) ساعت ۱۹ به سالن سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مراجعه کنند.
شایان ذکر است هماکنون سرود، نمایش «عطر آدم» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرشیدیسپهر تا ۱۵ دی ساعت ۱۹ در سالن سینما تئاتر کانون در حال اجراست.
علاقهمندان میتوانند با مراجعه به سایت تیوال بلیت نمایش «دورهگردها» را تهیه کنند.
هنوز حساب کاربری ندارید؟
ایجاد حساب کاربری