نمایش‌های پرطرفدار به هامون می‌روند

تئاتر «هامون» طی روزهای آینده میزبان سه نمایش تازه می‌شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، این سالن تئاتر از روز پنجشنبه، ۳۰ آذر میزبان نمایش «آوینیون» می‌شود و از روزهای پایانی هفته آینده نیز پذیرای دو نمایش دیگر با نام‌های «لانگ‌شات» به کارگردانی محمدرضا مالکی و «حواستون به پیرزن‌هایی که از تنهایی پوسیده‌ان باشه» کار امیرارسلان ‌خالویی خواهد شد.

بر همین اساس نمایش «آوینیون» به نویسندگی و کارگردانی حسن معینی و تهیه‌کنندگی آزاده صمدی از تاریخ یاد شده راس ساعت ۱۸ و سی دقیقه اجرا می‌شود.

این نمایش پیش‌تر در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران رو به رو شد. در دور جدید اجراهای آن، آزاده صمدی به عنوان تهیه‌کننده در کنار گروه اجرایی این نمایش قرار گرفت.

«آوینیون» برداشتی آزاد از نمایشنامه «مکبث» شکسپیر و داستان آن درباره گروه تئاتری است که قصد دارند اجرایی را بر اساس نمایشنامه «مکبث»، برای شرکت در جشنواره تئاتر آوینیون فرانسه آماده کنند اما در این مسیر دچار چالش‌هایی می‌شوند. این نمایش درباره شکل دادن به مفهوم اجرا در تئاتر است.

امیر جوشقانی، عبدالحمید گودرزی، ملیحه بقایی و سعید عساکره بازیگران این نمایش هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از رضا کیان و یاسمن بخشی (آهنگسازان)،  عماد ملکان (همخوان)، عماد ملکان، ستیا رضوی، زهیر اکبری و پویا مهرپویان (گروه کارگردانی).

«حواستون به پیرزن‌هایی که از تنهایی پوسیده‌ان باشه» دیگر نمایشی است که اجرای خود را از روز چهارشنبه ۶ دی ماه روی صحنه می‌رود.

متن این نمایش نوشته ماتئی ‌ویسنی ‌یک است که با ترجمه محمد تمدنی و طراحی و کارگردانی امیرارسلان ‌خالویی اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: «ما با گلوله سوراخ سوراخ شده‌ایم قربان! ما لگدمال شده‌ایم قربان! ما کشتگان با گلوله‌ای در قلبیم قربان! ما غرق شده‌ایم قربان! ما اعدامیان به جرم خیانتیم قربان! زنده باد خاک وطن.»

بازیگران این نمایش (به ترتیب اپیزود) به شرح زیر هستند:

سعید عظیمی، یگانه ‌شمس ‌آبادی، روشا صدیقیان، سینا ‌نداف، مهدیس ‌فراهانی، امیر آرشام خلیلی، نریمان ‌حیدری، عباس ‌خداوردیان، محمد نیازی، علی ‌ایزدی، میلاد شریف، حامد ‌مبردی، سعید ‌هاشمی، رضا ‌شاهی، محسن ‌جلالی ‌راد، درسا حکیم الهی.

این اثر نمایشی ساعت ۲۰ و سی دقیقه روی صحنه می‌رود.

اما محمدرضا مالکی دیگر کارگردانی است که نمایش خود را در تئاتر هامون روی صحنه می‌برد.

نمایش «لانگ‌شات» او چهارمین دور اجراهای خود را از روز پنجشنبه ۷ دی ماه آغاز می‌کند.

این نمایش که متن آن را مالکی با همراهی جواد خورشا به نگارش درآورده، روایت‌گر بخش‌هایی از زندگی شخصیتی به نام رضا مژده کارگرخیاطی است که عاشق سینماست . او یک شب در محل کار خود می‌خواهد فیلمی با گوشی همراه از خودش ضبط کند تا برای یک دفتر سینمایی بفرستد.

«لانگ‌شات» که بهار امسال فصل سوم اجراهای خود را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر سپری کرد و با استقبال مخاطبان رو به رو شد. محمدرضا مالکی تنها بازیگر این اثر نمایشی است.

این نمایش از هفتم دی ماه ساعت ۱۷ روی صحنه می‌رود.

اجرای عطر آدم در سینماتئاتر کانون

سرود-نمایشِ «عطرِآدم» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر با حضور بازیگرانی از چهار سال تا پنجاه‌وچهار سال در سینماتئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر سرود-نمایشِ «عطرِ آدم» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرشیدی سپهر از روز چهارشنبه ۲۹ آذر ساعت ۱۹ در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود.

گروه بازیگران سرود-نمایشِ «عطرِآدم» که با تنوع سنی از چهار سال تا پنجاه‌وچهار سال هستند، عبارت‌اند از:

مهرک مهدی ۴ سال، ماهک مهدی ۸ سال، محمدسروش علیشاهی ۱۰ سال، نامی تابعیان ۱۰ سال، ماهان زواره ۱۰ سال، مانی حسامی ۱۰ سال، هوراد وجدان زاده ۱۵ سال، مبینا اکبری ۱۷سال، آرمیتا طهرانی ها ۱۷ سال، یاسمین کاظمی ۱۷سال، آریانا کیهانفر  ۱۸ سال، هلیا هاشمی ۱۸ سال، سجاد حسینی ۱۹ سال، سبا همزه ۲۰ سال، ویانا قلی تبار ۲۱ سال، نفس صادقی ۲۱ سال، مهیار اسدی  ۲۷ سال، عباس اکبری  ۲۷ سال، پویا طهماسبی  ۲۸ سال، نگین محمدی ۳۷ سال، زهرا کریمی ۳۹ سال، مهدی فرشیدی سپهر  ۴۱ سال، ملیحه اکبری ۴۲ سال، روشنک کریمی ۴۲ سال، مریم علوی ۴۲ سال، مریم میرطاهری ۴۲ سال، امید یارندی  ۴۲ سال، سایه چهرچلگانی ۴۳ سال، احسان حسامی ۴۳ سال، آیدا قهرمان ۴۳ سال، محبوبه طهماسبی  ۴۴ سال، لیلا حسینی  ۴۵ سال، محسن صادقی  ۵۲ سال و مریم منصوری ۵۴ سال.

سایه چهرچِلگانی (دستیار و برنامه‌ریز)، عباس اکبری و روشنک کریمی (پشتیبانی)، مهیار اسدی و آرین صمدی (تنظیم قطعات)، معین قوی (پوستر و تیزر)، امید آیینه‌چی (موشن گرافی)، آناهیتا طهماسبی و معین قوی (عکس)، هانا صراف (صفحه مجازی)، حامد جهانبخش (اصلاح کیفی موسیقی‌ها)، میلاد محمدی و مسیحا ابوعلی (استودیو کارو و ترانه‌سرایان‌ مهمان) دیگر عوامل این اثر هستند.

سرود-نمایشِ عطرِآدم برای بزرگ‌سالان و نوجوانان و کودکان بالای هفت سال مناسب هست.

در خلاصه آمده است: «اقشار گوناگون مردم در کنار هم سرود می‌خوانند. بدون سفارش و اجبار، سرودهایی که تابه‌حال نشنیده‌ایم. سرودهایی راجع به شما می‌خوانند.»

مدت‌زمان اجرا یک ساعت و نیم است و هرروز به‌جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان وزرا بالاتر از سینما آزادی روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان برای تهیه‌ بلیت می‌توانند از طریق سایت تیوال و برای اطلاعات بیشتر از طریق تلفن ۰۹۰۳۴۱۴۲۶۱۲ اقدام کنند.

رویایی پروانه‌ای در جشنواره تونس

نمایش رویای پروانه‌ای  نوشته و کار سید جواد رحیم زاده  برای حضور در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیابولیس راهی تونس می‌شود. سی وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر نیا بولیس از ۲۶ آذر تا سه دی ماه (۱۷ تا ۲۴ دسامبر) در پایتخت تونس با حضور سیزده کشور برگزار می‌گردد .

هنرمندانی از کشورهای ایران، تونس، مصر، عربستان سعودی، عراق، مراکش و… در این جشنواره به اجرای آثار نمایشی خود برای مخاطب کودک و نوجوان می پردازند. از ایران گروه تئاتر سیمرغ با نمایش رویای پروانه ای به تهیه کنندگی محمد برومند در این جشنواره به صحنه می‌رود .

داستان نمایش قصه دختر نوجوان به نام «رها» است که برای شاد کردن مادرش تصمیم می‌گیرد زیباترین گل جهان را پیدا و به مادرش اهدا کند . او سفری را آغاز می‌کند و با موجودات جدیدی دوست و آشنا می‌شود. رها که دوست دارد همه شاد باشند و خوش بگذرانند به دوستان جدیدش کمک می‌کند تا زندگی بهتری را تجربه کنند . قورباغه، شتر، ناخدا و پروانه نیز به دختر کمک می‌کنند تا زیباترین گل جهان را پیدا و به مادرش اهدا کند .

رها عبدالله زاده بازیگر نمایش و دینا فهمیده، پریا حسینیان، باران رحیم زاده، جواد رحیم زاده

عروسک گردان‌های این نمایش هستند. طراح لباس و ساخت عروسک: مهناز آقایی، ساخت و انتخاب موسیقی : مهدی کیانمنش ، اپراتور نور وصدا : ملیحه فرید ، منشی و مدیر صحنه : نغمه نیکرو می باشند . اشکان شوریده ، رادمهرحیدری فرد و پریا حسینیان موسیقی نمایش را بصورت زنده اجرا می کنند . مدیر تولید : اکرم شایان فر، مدیر روابط بین الملل کمپانی سیمرغ ،ایلیا برومند است و سعید بابایی، طراح پوستر وبروشور است.

گروه سیمرغ بیش از این با نمایش های: کاکلی و آخرین برگ در این جشنواره حضور داشته است .

نمایش رویای پروانه ای کار گروه تئاتر سیمرغ به کارگردانی: جواد رحیم زاده و تهیه کنندگی محمد برومند در این جشنواره دو اجرا در شهرهای نابل و تونس خواهد داشت.

ششمین نشست صدای نمایشنامه‌نویس برگزار می‌شود

ششمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس» با ترجمه، حضور و نمایش‌نامه‌خوانیِ مازیار معاونی و با روخوانی نمایشنامه «تلفن همراه مرد مرده» نوشته سار رول برگزار می‌شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، در ششمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس»، دور جدید از سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، نمایش‌نامه‌ی «تلفن همراه مَردِ مُرده» نوشته‌ سارا رول، با ترجمه، حضور و نمایش‌نامه‌خوانی مازیار معاونی، ساعت ۱۸:۳۰ روز شنبه ۲ دی‌ماه ۱۴۰۲، در تماشاخانه‌ی استاد جوانمرد نمایش‌نامه‌خوانی می‌شود.

به گفته‌ی مازیار معاونی، نخستین بار نمایش‌نامه‌ی«تلفن همراه مَردِ مُرده» در سال ۲۰۰۷ چاپ شده بود. این نمایش‌نامه، اثری مختصر و مفید و حاوی طنز مخصوص به این نمایش‌نامه‌نویس است.

این مترجم پیش از این، نمایش‌نامه‌های دیگری از سارا رول را با عناوین «آواز یک کابوی»، «خانه‌ی پاکیزه» و «اوردیس» در انتشارات افراز منتشر کرده بود. سارا رول، نمایش‌نامه‌های دیگری هم‌چون «در اتاق بعدی»، «پیرترین پسر»، «دمتر در شهر»، «سه خواهر» و «شوق بازی» را نوشته و منتشر کرده است. علاقه‌مندان برای شرکت در این نشستِ نمایش‌نامه‌خوانی می‌توانند در تاریخ یادشده به تماشاخانه‌ی استاد جوانمرد واقع در عمارت خانه‌ی‌ تئاتر به نشانیِ خیابانِ استاد نجات‌اللهی، خیابانِ سمیه، پلاک ۲۶۰ مراجعه کنند.

در نشست‌های پیشین «صدای نمایش‌نامه‌نویس»، نمایش‌نامه‌های «مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش رُخشید فرزین» نوشته‌ استاد بهرام بیضایی، «هیچ‌کس به ما سلامی نکرد» نوشته‌ قطب‌الدین صادقی، «معمار و امپراطور آشور» نوشته‌ فرناندو آرابال، ترجمه‌ی شهرام زرگر و رامین ناصرنصیر، «مَردخوار» نوشته‌ علی عابدی و «درماندن در وضعیت آخر» نوشته‌ شکوفه آروین نمایش‌نامه‌خوانی شده بود.

بر اساس این گزارش، در این رویداد فرهنگی‌هنری، نمایش‌نامه‌ها توسط خودِ نمایش‌نامه‌نویس یا مترجم نمایش‌نامه، نمایش‌نامه‌خوانی و ضبط تصویری می‌شود.

لازم به یادآوری است که سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی«صدای نمایش‌نامه‌نویس» به دبیری بهزاد صدیقی و توسط کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، در نخستین شنبه‌ی هر ماه در عمارت خانه‌ تئاتر برگزار می‌شود.

فروش بیش از یک و نیم میلیاردی اجراهای تئاتر شهر

آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌های به صحنه رفته در مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه ۲۴ آذر سال ۱۴۰۲ مشخص شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش، کافه‌تریای اصلی و کافه‌تریای چهارسوی مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ اعلام شد.

مجموعه تئاتر شهر

نمایش «فردریک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی که از روز ۷ آذرماه در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۲۰۰ و ۱۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۶ اجرا و میزبانی از ۴ هزار و ۹۷۹ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروش ۷۴۳ میلیون و ۳۱۶ هزارتومانی دست یابد.

نمایش «این دنیا یه کنسرت به من بدهکاره» به کارگردانی سهند خیرآبادی که اجرای خود را از ۹ آبان ماه در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۳۸ اجرا و جلب ۴ هزار و ۸۶۴ تماشاگر، توانست به فروش معادل ۷۷۷ میلیون و ۴۹۲ هزارتومانی دست پیدا کند و به اجرای خود پایان دهد.

نمایش «وداد شکافه‌زن» به کارگردانی علیرضا دهقانی نیز که اجرای خود را از روز ۸ آذرماه در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۵ اجرا توانست ۶۲۳ تماشاگر را به سالن اجرا جلب کند و با فروش ۴۹ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان به اجرای خود پایان دهد.

نمایش «دور» به کارگردانی وحید نفر نیز که اجرای خود را از روز ۷ آذرماه در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا توانست ۱ هزار و ۲۲۱ تماشاگر را به سالن اجرا جلب کند و به فروشی معادل ۱۲۰ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «شنگرف» به کارگردانی علی یداللهی نیز که از روز یکشنبه ۱۲ آذرماه در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۲ اجرا، توانست ۳۵۵ تماشاگر جلب کند و به فروش معادل ۲۸ میلیون و ۱۰۴ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» به کارگردانی حسین تفنگدار که از روز سه‌شنبه ۷ آذرماه در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۶ اجرا، توانست ۶۸۴ تماشاگر جلب کند و به فروش معادل ۶۲ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «سالومه» به کارگردانی بابک پرهام نیز که از روز ۷ آذرماه در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان روی صحنه رفته بود، روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه، با ۱۳ اجرا توانست ۳۳۳ تماشاگر را به سالن بکشاند و با فروش ۲۰ میلیون و ۳۶۸ هزارتومانی با کارگاه نمایش خداحافظی کند.

نمایش «یک ملاقات ساده» به کارگردانی جواد تولمی نیز که از روز ۲۱ آبان در کافه‌تریای اصلی باقیمت بلیت ۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته بود، روز جمعه ۲۴ آذرماه با ۲۸ اجرا، جذب ۵۷۹ تماشاگر و فروش ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به اجرای خود پایان داد.

نمایش «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو نیز که از روز ۲۶ آبان در کافه‌تریای چهارسو باقیمت بلیت ۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۲۳ اجرا توانست ۶۳۰ تماشاگر جذب کند و به فروش ۲۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان دست پیدا کند.

تماشاخانه سنگلج

تماشاخانه سنگلج با ظرفیت ۲۳۶ صندلی نیز که نمایش «مجلس آخر» به کارگردانی علی برجی را روی صحنه دارد در هفته گذشته میزبان ۴۱۳ تماشاگر بوده است. فروش این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در گیشه ثبت‌شده است.

تالار هنر

تالار هنر با گنجایش ۲۴۲ صندلی که به اجرای نمایش‌های ویژه کودک و نوجوان اختصاص دارد آمار تماشاگران دو نمایش «دونه برف آرزو» به کارگردانی ماندانا عبقری و «جادوگر شهر از» به کارگردانی مهدی قلعه را اعلام کرد.

نمایش «دونه برف آرزو» در ۱۹ اجرایی که انجام داده میزبان ۱۲۸۸ تماشاگر بوده است. فروش این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و میهمان به مبلغ ۹۰ میلیون و ۸۰ هزار ۳۲۵ تومان رسیده است.
نمایش «جادوگر شهر از» نیز با ۱۳ نوبت اجرایی که تا ۲۴ آذر پشت سر گذاشته میزبان ۱۶۳۴ تماشاگر بوده که مبلغ فروش این نمایش ۱۳۷ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۸۵ تومان ثبت‌شده است.

بزرگداشت جعفر والی در موزه سینما برگزار می‌شود

مراسم نکوداشت زنده یاد «جعفر والی» کارگردان و بازیگر فقید تئاتر و سینما در موزه سبنما برگزار می شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران قصد دارد در آستانه هشتمین سالگرد درگذشت «جعفر والی» مراسم نکوداشت وی را روز دوشنبه ۲۷ آذرماه با حضور دوستان، علاقمندان و هنرمندان سینما و تئاتر برگزار کند.

این مراسم ساعت ۱۷ در سالن فردوس موزه سینما برگزار خواهد شد. در این مراسم فیلم مستند « یک حضور» ساخته مجتبی سعادت با نگاهی به زندگی زنده یاد جعفر والی نمایش داده خواهد شد و همچنین تعدادی از هنرمندان درباره این هنرمند فقید سخنرانی خواهند کرد.

زنده یاد جعفر والی در فیلم‌های سینمایی همچون: گل‌های داوودی، تنگسیر، دادشاه، ناخدا خورشید، پائیزان، طهران روزگار نو ، پاداش سکوت، راه و بیراه و همچنین سریال هزاردستان نقش آفرینی داشته است.

اجرای شبیه‌خوانی در پارک هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر با همکاری شهرداری منطقه ۶ به مدت سه شب در پارک هنرمندان میزبان اجرای مراسم شبیه خوانی به مناسبت ایام فاطمیه خواهد بود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی تماشاخانه‌ ایرانشهر، مراسم آیینی شبیه خوانی به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) توسط گروه حضرت سید الشهدا (ع) به سرپرستی مجید خسروان با همکاری تماشاخانه‌ ایرانشهر و شهرداری منطقه ۶ برگزار می‌شود.

این مراسم به مدت سه شب از شنبه ۲۵ آذر ماه ساعت ۱۸ در پارک هنرمندان اجرا خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت حضور در این مراسم آیینی می‌توانند در تاریخ یاد شده به ضلع شمالی پارک هنرمندان بالاتر از ساختمان تماشاخانه‌ ایرانشهر مراجعه کنند.

میزبانی تئاتر شهر از 9 نمایش

برنامه اجراهای آذرماه تالارهای نمایشی مجموعه تئاترشهر با میزبانی از ۹ نمایش صحنه‌ای، محیطی و اجراخوانی، اعلام شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، برنامه اجراهای آذرماه تالارهای نمایشی مجموعه با ۹ نمایش و اجراخوانی در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چهارسو اعلام شد.

در تالار اصلی، و از ۷ آذرماه نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت، ترجمه شهلا حائری و کارگردانی حمیدرضا نعیمی، ساعت ۱۹ با مدت زمان۱۴۰ دقیقه، قیمت ۲۰۰ و ۱۰۰ هزار تومان در سالن اصلی به صحنه می‌رود. حمیدرضا نعیمی، بهناز نازی، امیرکربلایی‌زاده، کتانه افشاری‌نژاد، کامبیز امینی، جوانه دلشاد، رضا جهانی، رضا داوودوندی، ایمان سلگی، صالح لواسانی، محمدامین پازوکی، فرهاد قدیم‌خانی، مریم صدری، آرمین یعقوبی، علی صادقی، ارسلان شباهنگ، سجاد حیدریه، مهران اکبری، احمدرضا میر رجبی و محمدحسین خلج در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

«فردریک» سرگذشت ستاره بازیگریِ تئاترِ بولوار در پاریس و فرانسه قرنِ نوزدهم است. فردریک لومتر، بازیگری افسانه‌ای است که تمامِ نقش‌ها و ژانرها را آزموده است. او میلی سیری‌ناپذیر برای بازیگری دارد؛ از لذاتِ زندگی چیزی نیست که تجربه نکرده باشد اما چند ماهی است که در میانِ تماشاگران متوجه دو چشمِ میشی‌رنگ می‌شود که در تاریکی فضای سالنِ نمایش، می‌درخشند و این سرآغازِ نمایشنامه اریک امانوئل اشمیت است.

تالار چهارسو نیز از ۲۸ آذرماه میزبان اجراخوانی «اتللو» به کارگردانی وحید اخوان، بازی داوود حیدری، مجید جعفری، حسین پرستار، ناصر ممدوح، وحید اخوان، منوچهر والی‌زاده، شراره حضرتی، عارفه نظامی، ندا پویا، علیرضا درویش‌نژاد، ساعت ۲۰ با مدت زمان ۷۵ دقیقه و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان شده است. این نمایش حکایت آن سیاه مغربی است که در جنگ‌های میانه قرن شانزدهم در ارتش ونیز می‌جنگد و عاشق دختر سناتوری ونیزی می‌شود.

از یکشنبه ۱۹ آذرماه، تالار جهارسو میزبان نمایش دیگری با نام «چرتالدو» شد. این نمایش که برداشتی از مجموعه «شاه گوش می‌کند» ایتالو کالوینو است، توسط مسعود هاشمی‌نژاد نوشته شده و آن را با مهسا جعفری به طور مشترک کارگردانی کرده است. این نمایشِ کمدی از روز یکشنبه ۱۹ آذرماه ساعت ۱۸، با مدت زمان ۸۵ دقیقه و قیمت بلیت ۱۶۰ هزارتومان، اجرای خود را آغاز می‌کند و در آن حسین کشفی اصل، مهسا جعفری، یوسف کشتکار، حسن مقدم، سبحان ترونده، عسل رحیمی، زهرا حیدری، عرفان علی‌لیواری، فاطمه رستین، هستی اقدامی، سیدامیررضا نمازی، محمدرضا علیمحمدی، امیرمحمد کرمی، شادمهر بابایی، رضا ایمانی، قائم آینه‌وند، نریمان علی‌لیواری، کوروش دهیار، امیر رمضانی و مهرداد زارعی ایفای نقش می‌کنند.

نمایش «چرتالدو» درباره آقای درستکار، معلم ماخوذ به حیا و منضبطی است که برای تدریس کتاب «فرانکوی فقید» به «چرتالدو»، شهر روشنایی‌های بی‌پایان سفر می‌کند، این سفرِ پر ماجرا، درستکاری آقای درستکار را به چالش می‌کشد…

تالار قشقایی نیز از روز سه‌شنبه ۷ آذرماه میزبان نمایش «دور» نوشته و به کارگردانی وحید نفر شد. این نمایش ساعت ۱۸:۳۰ با مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۳۰ هزارتومان روی صحنه است.

علی باروتی، محسن زرآبادی، سهیا ساعی، محمد شکری و محمدهادی عطایی در نمایش «دور» به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایشِ کمدی به بیان خاطره‌ای در تاریخ ۶/۶/۶۶ می‌پردازد.

همچنین نمایش «دشمن خدا» نوشته عمادالدین رجبلو به کارگردانی مجید عراقی، بازی علی غریب، مجید عراقی، اسوه صادقی، امیر درویش، حامد فعال، نفس جافری و ضحی رجایی‌فر از ۲۸ آذرماه به صحنه می‌رود. نمایش ساعت ۲۰:۱۵ با مدت زمان ۵۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۳۰ هزارتومان میزبان مخاطبان است.

نمایش «دشمن خدا» در دو اپیزود «دبستان دخترانه» و «پادگان نظامی» روی صحنه خواهد رفت. اپیزود اول این نمایش، روایت دعوای دو دختر کوچک بر سر برگه انشا در دفتر ناظم دبستان دخترانه است و اپیزود دوم دعوای دو سرباز در دفتر فرمانده پادگان را به نمایش می‌گذارد. اینجاست که ما باید قضاوت کنیم که چه کسی دروغ می‌گوید؟

در تالار سایه نیز نمایش «شنگرف» نوشته و به کارگردانی علی یداللهی، از ۱۲ آذرماه ساعت ۲۰ مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۲۰ هزارتومان به صحنه رفت و در آن بهرام بهبهانی به عنوان بازیگر و بازی‌دهنده حضور دارد. این نمایش نگاه و ارائه‌ای خاص از داستان معروف «سیاوش» دارد.

همچنین نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و به کارگردانی حسین تفنگدار از روز ۷ آذرماه ساعت ۱۸، مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان در تالار سایه به صحنه رفت. در این نمایش، میترا شجاعی، دانیال تفرشی، محسن میرهاشمی و مهتاب باجلان ایفای نقش می‌کنند

این نمایش درباره زنی است که از خاک سر برآورده و مدعی می‌شود داستان کشته شدن سهراب به دست رستم آن‌گونه که تاکنون خوانده و شنیده‌ایم، درست نیست. او که اسرار آن روز شوم را بهتر از هرکسی می‌داند، اینک از جانب روح گردآفرید موظف شده تا پرده از آن راز بزرگ بردارد.

کارگاه نمایش از روز ۲۷ آذرماه ماه ساعت ۱۹:۳۰ میزبان نمایش «روزی روزگاری ترور» نوشته انوش معظمی و به کارگردانی جواد رازقندی با مدت زمان ۷۵ دقیقه و قیمت بلیت ۱۰۰هزار تومان می‌شود. در نمایش «روزی روزگاری ترور»، فرشاد مجرب به عنوان مجری طرح و انوش معظمی، رستا رضوی سعید رضایی، مرجان امینی‌راد، میلاد صفوی، ساحل علیزاده و حمیدرضا نوری به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

این نمایش درباره چهار نفر از اعضای یک گروه ترویستی است که در پی چند عملیات، دچار اختلاف و سوتفاهم تشکیلاتی شده و اقدام به تسویه حساب‌های شخصی می‌کنند.

نمایش «من نوید نیستم» نوشته و به کارگردانی علی خوشرو نیز از روز جمعه ۲۶ آبان‌ماه ساعت ۱۶:۳۰ با مدت زمان ۴۰ دقیقه و قیمت بلیت ۵۰ هزارتومان در کافه تریای سالن چهارسو به صحنه رفته است. این نمایش درباره انتظار یک بازیگر تئاتر برای دیدن نویدمحمدزاده است و در آن علی خوشرو به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کند.

دشمن خدا به تئاتر شهر آمد

نمایش «دُشمنِ خدا» به کارگردانی مجید ‌عراقی، در دور دوم اجرا به سالن قشقایی تئاتر شهر رسید.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، نمایش «دُشمنِ خدا» به نویسندگی عمادالدین رجبلو و کارگردانی مجید ‌عراقی که دور اول اجرای خود را در عمارت نوفل‌لوشاتو با استقبال و حضور علاقه‌مندان گذرانده بود، از ۲۸ آذر در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

علی ‌غریب، مجید ‌عراقی، سیده‌اسوه صادقی، امیرمحمد درویش و حامد ‌فعال در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

همچنین نفس جافری و ضحا رجایی‌فر بازیگران ۸ ساله این نمایش هستند، که توجه منتقدان، هنرمندان و مخاطبان را به بازی خود جلب کرده‌اند.

علی ‌غریب به‌عنوان تهیه‌کننده و سعید سیادت به‌عنوان مجری طرح در این پروژه حضور دارند.

نمایش «دشمن خدا» در دو اپیزود «دبستان دخترانه» و «پادگان نظامی» روی صحنه خواهد رفت.

اپیزود اول این نمایش، روایت دعوای دو دختر کوچک بر سر برگه انشا در دفتر ناظم دبستان دخترانه است و اپیزود دوم نیز دعوای دو سرباز در دفتر فرمانده پادگان را به نمایش می‌گذارد؛ اینجاست که ما باید قضاوت کنیم که چه کسی دروغ می‌گوید؟

عمادالدین رجبلو (مشاور کارگردان)، عطیه جنگی، سیده دریا صادقی (دستیار کارگردان)، موسی‌الرضا ‌مازندرانی (مدیر صحنه)، عطیه جنگی (منشی صحنه)، سمیرا سرچاهی (طراح صحنه)، مجید ‌عراقی (طراح نور و لباس)، آنتونیو سانچز (موسیقی انتخابی)، پوریا خوشبین(دستیار تهیه)،  احمد مدیری (مدیر تدارکات)، بهروز داوری و آرین دباغی (ساخت تیزر)، رضا ‌جاویدی و آرین دباغی (عکاس)، علی ‌کیهانی (مشاور رسانه‌ای) دیگر عواملی هستند که در این اثر نمایشی حضور دارند.

این نمایش، از ۲۸ آذر ساعت ۲۰:۱۵ و مدت زمان ۵٠ دقیقه روی صحنه خواهد رفت.

هنرمندی که حضورش یادآور خاطرات خوش کودکی است

امروز ۲۵ آذر ماه زادروز بهرام شاه محمدلوست؛ هنرمندی که برای بسیاری از ما یادآور خاطراتی خوش است. اما شاید خیلی از ما ندانیم که روزگاری برای متفرق کردن تماشاگران یکی از نمایش‌های او تیر هوایی زدند.

هنرمندی که خیلی از ما و نسل‌های بعد از ما او را با نام آقای حکایتی می‌شناسند اما او پیش از اینکه آقای حکایتی بشود، تجربیات گرانسنگ دیگری را به انجام رسانده است.

بهرام شاه محمدلو، زاده ۲۵ سال ۱۳۲۹ در محله مختاری شاپور تهران است. محله‌ای که سینمایی به نام فلور داشته. او در مدرسه «کمال‌الملک» درس خوانده است.

او هرچند در نوجوانی به واسطه برادر بزرگترش نقش قهوه‌چی را در نمایشی تلویزیونی بازی کرده و اتفاقا برای این بازی دستمزد هم گرفته است اما از دوران کودکی ذوق و قریحه خود را در کار هنری نشان داده بود؛ زمانی که در محله با بچه‌های همسن و سال خود نمایش‌هایی بداهه کار کرده و شاید اولین کسانی که به او اعتماد کردند و فرزندان خود را به او سپردند، پدر و مادر همان بچه‌های محل بودند که بهرام شاه محمدلو با آنان تئاتر بازی می‌کرد. در مدرسه نیز با همراهی معلم خود که آموزگاری خوش ذوق بود، انشاهایی را به صورت بداهه اجرا می‌کرد و آقای معلم دیگر کسی بود که به دانش آموز خلاق خود اعتماد کرد و پیشنهادهای غیرمتداول او را برای اجرای انشا به جای خواندن از روی نوشته می‌پذیرفت.

جالب است که این ویژگی بداهه را بعدتر در سال‌های جوانی هم در گروه تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حفظ کرد.

شاه محمدلو جزو نسل طلایی دانشکده هنرهای زیباست که همکلاسی‌هایی چون پرویز پورحسینی، سوسن تسلیمی، داریوش فرهنگ، مرضیه برومند، مهدی هاشمی، رضا بابک و … داشته است.

به  گزارش ایسنا، آنان در همان دوران دانشجویی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه پیدا کردند و در کانون اولین گروه تئاتر کودک را زیر نظر دان لافون، هنرمند سرشناس تئاتر کودک تشکیل دادند که حاصل آن هم اجرای نمایش‌های درخشانی همچون «ترب»، «کوتی و موتی»، «خورشید خانم آفتاب کن» و البته «شاپرک خانوم» بود که اغلب نمایشنامه‌های بیژن مفید بودند و به تدریج مشغول به تدریس در کتابخانه‌های کانون شدند و هنرجویان بی‌شماری پروردند و در کنار اینها بخشی از ادبیات کودکان را به صورت صفحه ضبط و منتشر کردند که در میان آنها آثاری از زنده یاد احمدرضا احمدی بود.

اما شاید چیزی که بسیاری از ما درباره شاه محمدلو نمی‌دانیم، اجرای نمایش موفق «یک جفت کفش برای زهرا» است. نمایشی که در روزهای پر التهاب دهه ۶۰ به مدت ۴ ماه در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. شاه محمدلو در کتاب گفتگوی خود با داود کیانیان تایید کرده است که جمعیت برای دیدن این نمایش آنچنان گرد تئاترشهر جمع می‌شد که گاهی به ناچار با تیر هوایی خیل عظیم تماشاگران را متفرق می‌کردند.

او خاطره جالب دیگری هم از اجرای این نمایش دارد که آن را از زبان خودش روایت می‌کنیم:

«بعد از نزدیک به چهار ماه اجرا، دو سه گروه فیلمبردار روز آخر اجرا آمدند که فردایش نمایش را فیلمبرداری کنند تا یادگاری و خاطره‌ای از این کار بماند، چون آن زمان ویدیو نبود. خاطرم هست که یکی از بازیگرها، آقای ایرج طهماسب، نیامد. هر چه صبر کردیم، نیامد، دو روز، سه روز، ۵ روز و بعد دکور را جمع کردیم. سالن را هم تحویل دادیم و عذر دوستان فیلمبردار را هم با شرمندگی خواستند. بعد از ۱۵ روز ایشان سر و کله‌شان پیدا شد. در بحبوحه شلوغی‌های دهه ۶۰ ایشان رفته بود یک چلوکبایی که در یک زیرزمین بود، غذا بخورد . اشتباهی ریخته بودند و ایشان را هم به عنوان زندانی سیاسی گرفته بودند تا بیاید و ثابت کند که من چه کسی هستم، ده پانزده روز طول کشیده بود. ما نیز در این مدت از او بی‌خبر بودیم. مطمئنا اگر خبر داشتیم، ممکن بود یک جوری این را حفظ کنیم. مثلا بگوییم بعد از ۱۵ روز دوباره بیاییم و جمع بشویم و کار را به سرانجام برسانیم و یک چنین کارهایی.»

در هر صورت این نمایش نیز مانند بیشتر نمایش های موفق آن زمان بعد از اجرا به پایان می رسد بدون اینکه امکان ضبط و ثبت ان برای نسل های آینده وجود داشته باشد.

در این سال‌ها بهرام شاه محمدلو در نمایش‌های دیگری نیز به ایفای نقش پرداخته اما همچنان سبک و سیاق خود را که گزیده‌کاری است، حفظ کرده است.

منبع: حکایت سال‌های کودکی، گفتگوی داود کیانیان با بهرام شاه محمدلو، تاریخ شفاهی یکصد سال تئاتر کودک و نوجوان، نشر ثالث.