انتشار فراخوان یازدهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران

کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر فراخوان یازدهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را منتشر کرد .

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، این رویداد فرصتی‌ است برای ارج ‌نهادن به تلاش‌های ارزشمند نمایشنامه‌نویسان و مترجمان نمایش‌نامه‌ این سرزمین که با قلم و اندیشه‌ی خلاق ، جلوه‌هایی ماندگار از حقیقت و خیال را بر صحنه می‌آفرینند .

از تمامی نمایشنامه‌نویسان و فعالان این حوزه دعوت به‌عمل می‌آید تا با ارسال آثار خود، در این رویداد بزرگ فرهنگی هنری سهیم شوند .

یازدهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران ‌، دی‌ماه ۱۴۰۴ به دبیری رحیم رشیدی‌تبار برگزار خواهد شد .

 

برای مشاهده فراخوان به لینک زیر مراجعه کنید :

فراخوان جشن ادبیات نمایشی

انتشار فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان

فراخوان ثبت‌نام در چهارمین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان به دبیری ساسان قجر منتشر شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از ایران تئاتر ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، استانداری زنجان، موسسه فرهنگی هنری نور الانوار زنجان و موسسه تئاتر بهاران زنجان، چهارمین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان را در آبان ماه 1404 برگزار می‌کند.

از همه گروهای نمایشی (دانشجویان، هنرستان‌های کار و دانش، هنرستان‌های هنرهای زیبا، آموزشگاه‌های آزاد هنری، کودکستان‌ها، مهدهای کودک و گروه های نمایشی) می‌توانند در این رویداد هنری شرکت کنند.

موضوعات جشنواره :

الف : مقاومت، ایثار و فداکاری

ب : نگاه نو و خلاقانه به مضامین بومی، سنتی، آئینی و مذهبی

ج : کودک و نوجوان ( نمایش زنده و عروسکی )

د: آسیب‌های اجتماعی،

ه: حقوق و تکالیف متقابل شهروند و مدیریت شهری

و : نمایش‌های کمدی ( نشاط و شادابی در جامعه)

ز : حمایت از بنیان‌های خانواده و جوانی جمعیت

ح : با عنایت به اهمیت طنز و کمدی، و ارتباط عمیق و گسترده‌­ی آن با مخاطب، ستاد جشنواره توجه ویژه­ی شرکت کنندگان را در بیان مضامین انتخابی خود، با استفاده از این مقوله ترغیب می‌کند.

شیوه­‌های اجرایی :

میم و درام: تئاتر بی کلام  ( Mimo drama ) ( تعداد بازیگران 5 نفر و کارگردان 1 نفر ) مجموعاً 6 نفر

مونو مایم: نمایش تک بازیگر  ( La mim ) ( تعداد بازیگر 1 نفر و کارگردان 1 نفر) مجموعاً 2 نفر

لال بازی ( تعداد بازیگران 5 نفر و  کارگردان 1 نفر) مجموعاً 6 نفر

کودکان( تعداد بازیگران 6  نفر و کارگردان 1 نفر ) مجموعاً 7 نفر

بخش­‌های جشنواره :

الف ـ  صحنه‌ای ( رقابتی )

* نمایش‌های این بخش باید حداقل 15 و حداکثر30 دقیقه باشند.

ب ـ  اجراهای خارج از تالارهای نمایشی (غیر رقابتی)

* نمایش‌های این بخش باید حداکثر 15 دقیقه باشد

ج ـ  بخش ملل (غیر رقابتی)

د-بخش ویژه  بازی‌های نمایشی

(رده سنی کودکان و نوجوانان، هنرجویان آموزشگاه­های آزاد هنری، کودکستانها، مهدهای کودک و ….)

(در قالب بازی‌های نمایشی مبتنی بر موسیقی و حرکت های نمایشی بدون کلام) (تعداد نفرات گروه: حداکثر 6 نفر)

توضیح : در این بخش آثار تولید شده که برگرفته از داستانها و شعرهای کودکانه بر اساس موسیقی و حرکت‌های نمایشی می‌توانند شرکت کنند. (تا سقف 10 دقیقه)

* ستاد جشنواره در راستای افزایش تعاملات هنری، تبادل تجربیات نمایشی و کمک به ارتقای سطح کیفی آثار هنرمندان عزیز از چند گروه نمایشی از سایر کشورهای جهان و صاحب سبک دعوت به عمل خواهد آورد.

د ـ  کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی

* در ایام جشنواره کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی به صورت حضوری برگزار می‌شود و حضور گروهای شرکت کننده الزامی می‌باشد.

جوایز

در هر بخش به آثار برگزیده تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی اهدا می‌گردد.

نویسندگی اول دیپلم افتخار، جایزه نقدی

کارگردانی اول دیپلم افتخار، جایزه نقدی

بازیگری اول مرد دیپلم افتخار، جایزه نقدی

بازیگری اول زن دیپلم افتخار، جایزه نقدی

در بخش‌های دستاوردهای هنری هیات داوران انتخابی داشته باشند لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا می‌شود.

به تمامی اعضای گروه لوح شرکت در جشنواره اهدا می‌شود.

مقررات و شرایط جشنواره :

1ـ ستاد جشنواره از پذیرش گروه‌هایی که بیش از تعداد افراد مشخص‌شده را معرفی کرده، معذور است.

2- دبیرخانه تعهدی درخصوص تهیه دکور و وسایل صحنه نداشته و تنها هماهنگی‌های معمول اجرا را به عهده خواد داشت.

3-اسکان و پذیرایی گروه­های پذیرفته شده بر عهده دبیرخانه جشنواره خواهد بود.

4- پس از انتخاب اثر، هرگونه تغییر در بازیگران قبل از حضور باید با اطلاع دبیرخانه انجام پذیرد در غیر این صورت اثر در هر مرحله‌ای در جشنواره حذف می‌شود.

5- مبنای تصمیم­‌گیری دبیرخانه در مورد موارد فنی اثر مربوط به اجرا بر مبنای فیلم بازبینی و فرم درخواست حضور در جشنواره خواهد بود .

6 – ارسال فرم شرکت در جشنواره به منزله قبول تمامی شرایط و مقررات جشنواره است.

7- ستاد جشنواره کارگردان اثر را مسئول گروه دانسته و تمامی موارد مرتبط با حضور اثر در جشنواره را با او به انجام خواهد رساند.

8- گروه‌ها ملزم به درج لوگوهای جشنواره در پوستر و برو شور هستند و باید فایل باکیفیت پوستر را به دبیرخانه ارسال کنند.

« امتیاز پخش نسخه تصویری آثار پذیرفته شده بر روی بسترهای نمایش عمومی آثار در مدت زمان جشنواره برای دبیرخانه جشنواره محفوظ است ».

9– گروه‌ها باید موسیقی و افکت‌های اثر اجرایی خود را به صورت پلی‌بک استفاده کنند و اجرای موسیقی به صورت زنده امکان‌پذیر نیست.

10 – به کلیه اعضای گروه­های راه‌­یافته گواهی شرکت در جشنواره اعطا می‌شود.

11- به گروه‌های راه یافته با نظر کارشناسی دبیرخانه کمک هزینه پرداخت می‌شود.

گاه‌شمار جشنواره :

آخرین مهلت ارسال آثار: 10 شهریور 1404

معرفی آثار پذیرفته شده: 20 شهریور 1404

برگزاری جشنواره : 19 تا 22 آبان ماه 1404

مدارک :

1- رزومه نویسنده به همراه (کد بین‌المللی، شماره تماس) درقالب فایل word به همراه عکس اسکن شده پرسنلی با کیفیت به صورت فایل .

2- رزومه کارگردان به همراه (کد بین المللی، شماره تماس) درقالب فایل word به همراه عکس اسکن شده پرسنلی با کیفیت به صورت فایل

3- ارائه لیست کامل عوامل ( نام و نام خانوادگی، سمت ، کد بین‌المللی، شماره تماس) درقالب فایل word به همراه عکس اسکن شده پرسنلی با کیفیت به صورت فایل.

4- ارائه مجوزکتبی نویسنده یا مترجم برای تمامی بخش‌ها الزامی است.

4- نسخه تصویری ضبط شده باکیفیت مناسب صدا و تصویر (بدون تدوین) در قالب 4 نسخه DVD

5- خلاصه نمایش درقالب فایل word

6- پیام کارگردان بعد از راه یافتن اثر به جشنواره (در سه خط) درقالب فایل word

7- در صورت ارسال ناقص مدارک خواسته شده اثر پذیرش نخواهد شد.

8- تکمیل فرم ثبت نام شرکت در جشنواره

آدرس دبیرخانه : زنجان ـ خیابان شیخ فضل الله نوری- فرهنگسرای امام خمینی (ره)- دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان ــ تلفن: (33443061 024)- (09190619055)

برای مشاهده فراخوان به لینک زیر مراجعه کنید :

فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان

داوود فتحعلی‌بیگی : آموزش تعزیه ، گامی مهم برای حفظ این هنر آیینی است

داوود فتحعلی‌بیگی، از هنرمندان پیشکسوت تعزیه، شامگاه یازدهم مرداد با حضور در پردیس تئاتر تهران، تماشاگر یکی از مجالس تعزیه «شبیه نور» بود. او در حاشیه حضورش در این مراسم بر لزوم آموزش و اصلاح متون تعزیه تأکید کرد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از ایران تئاتر، داوود فتحعلی‌بیگی، از چهره‌های شاخص و باسابقه هنر تعزیه، شامگاه یازدهم مرداد با حضور در پردیس تئاتر تهران، تماشاگر یکی از مجالس تعزیه «شبیه نور» بود.

داوود فتحعلی‌بیگی با حضور در پردیس تئاتر تهران و تماشای مجلس حضرت قاسم(ع) از مجالس تعزیه «شبیه نور» گفت: به‌عنوان کسی که سال‌ها در میدان اجرای تعزیه بوده، اکنون حضور در جایگاه تماشاگر برایم تجربه متفاوتی بود. از اساس، پرداختن به تعزیه، جذب مخاطب، آموزش جوانان و حفظ این هنر آیینی، اقدامی بسیار  قابل‌تحسین است.
او ادامه داد: «اصولاً وقتی کاری این‌چنین اجرا می‌شود، وظیفه ماست که هم تشویق کنیم، هم برای پیشرفت، تذکر دهیم. خوشبختانه اجرای امشب مجلس گرمی بود، تعزیه‌خوانان  مسلط بودند و در فضای کلی کار، نمره قبولی می‌گیرند».

پیشکسوت تعزیه و نمایش ایرانی با بیان این که برخی اشکالات محتوایی در نسخه‌های تعزیه وجود دارد، گفت: «نسخه‌های تعزیه در طول تاریخ، دچار دخل و تصرف‌هایی شده‌اند. تشخیص و اصلاح این موارد کار هر کسی نیست. این وظیفه افراد خبره و نسخه‌شناس است که بتوانند طبق ضوابط صحیح، اشکالات احتمالی را اصلاح کنند.»

او همچنین اظهار داشت: «من چون سال‌ها در این فضا کار کرده‌ام و با نمونه‌های ممتاز مواجه بوده‌ام، ذهنم ناخودآگاه شروع به مقایسه می‌کند. مثل فیلم‌سازی که هنگام دیدن فیلم، به جای لذت بردن، مدام به نحوه فیلم‌برداری و بازی‌ها دقت می‌کند. این طبیعت حرفه‌ای ماست و به‌هیچ‌وجه به معنای نقد منفی یا نفی زحمات نیست.»

فتحعلی‌بیگی درباره ابعاد اجرایی تعزیه گفت: «تعزیه، هنری وابسته به فضا و ارتباط مستقیم با مخاطب است. نور، طراحی صحنه و نحوه قرارگیری بازیگران اهمیت دارد. اگر نور درست تنظیم نشود یا تماشاگر در ارتباط با صحنه دچار گسست شود، کیفیت انتقال پیام کاهش می‌یابد. این مسئله در بعضی اجراها به چشم می‌خورد.»

وی افزود: «برخلاف سینما یا تلویزیون که وابسته به لوکیشن هستند، تعزیه با قراردادهای ذهنی مخاطب کار می‌کند. تماشاگر با پذیرش فضای ذهنی، خودش را در دل واقعه قرار می‌دهد. اما این انتقال در مدیوم‌هایی مثل تلویزیون اتفاق نمی‌افتد، چون جنس تعزیه متفاوت است و نباید آن را با ابزارهای تصویری دیگر سنجید.»

فتحعلی‌بیگی در بخش پایانی، با اشاره به نقش نهادهای حمایتی گفت: «در میان نهادهای مختلف، سازمان اوقاف به دلیل ارتباط تاریخی‌اش با موقوفات، وظیفه ذاتی در این زمینه دارد. البته دیگر نهادهای هنری و فرهنگی هم باید به میدان بیایند. هنر تعزیه بخشی از هویت فرهنگی ماست و حفظ آن، نیاز به برنامه‌ریزی، بودجه، آموزش و حمایت دارد.»

او با اشاره به استقبال مخاطبان از مجالس تعزیه شبیه نور گفت: «شب گذشته حدود هزار نفر به تماشای تعزیه نشسته بودند و این موضوع موجب تعحب من شد، اغلب با چنین تعداد تماشاچی تعزیه در اجراهای تعزیه روبه رو نبوده‌ایم. این یعنی مردم همچنان با این هنر ارتباط برقرار می‌کنند. به شرط آنکه اجراها با کیفیت و وفادار به روح تعزیه باشند. امیدوارم این مسیر ادامه‌دار باشد و روز به روز شاهد پیشرفت و تعالی تعزیه در کشور باشیم.»

 

نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره «ستاره ناهید» برگزار شد

نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر «ستاره ناهید» با حضور مدیران و مسئولان فرهنگی و تئاتری برگزار شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی جشنواره ، نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر «ستاره ناهید» با حضور سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره، مهدخت معین فرزند استاد معین، رضا یعقوبی معاون انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، پونه نیکویی معاون فرهنگی منطقه آزاد بندر انزلی، سعید اسدی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور و برخی اعضای ستاد اجرایی برگزار شد.

حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره «ستاره ناهید» در این نشست با اشاره به اینکه زمان برپایی این رویداد به زودی مشخص می‌شود، عنوان کرد: جشنواره تئاتر «ستاره ناهید»  شبیه جشنواره‌های دیگر نیست. ما سالها است گسست بین فعالیت تئاتری و ادبیات ایران را شاهد هستیم. از آنجا که ابتدایی‌ترین آشنایی ما با تئاتر جهان بوسیله ترجمه اتفاق افتاده، خیلی با ادبیات ایران سر و کار نداشتیم و نمایشنامه‌نویسان ما از روی آثار معروف جهانی نمایشنامه نوشتند و پیوند ادبیات نمایشی و ادبیات به معنای گسترده نداشتیم.
وی ادامه داد: به دلیل نقش ماندگار استاد معین در ادبیات معاصر، جوایز این جشنواره را باعنوان «جایزه استاد معین» تعریف کردیم تا ادبیات فارسی بیش از پیش و بطور جدی دستمایه نمایشنامه‌نویسی قرار گیرد. در سال گذشته به دلیل اتفاقات پی در پی ناگوار، برنامه‌ریزی‌های جشنواره به تعویق افتاد و امسال با توجه به اعلام فراخوان و آمادگی بسیاری از هنرمندان امید داریم گام اول با کمک مدیران فرهنگی به خوبی برداشته شود تا در سال‌های بعد شاهد مشارکت همه کشورهای فارسی زبان باشیم.

سعید اسدی از اعضای شورای سیاستگذاری در این جلسه یادآور شد: چه عالی است که نام استاد معین بر این جایزه گذاشته شده است و جای این جایزه خالی بود.

مهدخت معین فرزند محمد معین نیز با اشاره به اطلاعات اشتباه متعددی که درباره او در برخی متون وجود دارد، عنوان کرد: دکتر معین به شمال بسیار علاقه‌مند بودند. او متولد رشت و خانه پدری‌اش مربوط به معین العلما بود. آن خانه هنوز هم وجود دارد اما کاری در آن انجام نشده  است. اگر آن خانه اگر تبدیل به موزه می‌شد، بخشی از زیست و زندگی او ماندگار می‌شد. گاه اشتباهات تاریخی فاحش در مقالات و کتاب‌هایی که درباره پدرم می‌نویسند، پیش آمده است که امیدوارم در خلال این رویداد تصحیح شود.

پونه نیکویی معاون فرهنگی منطقه آزاد بندر انزلی نیز در این جلسه عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های گیلان و مدیریت یکپارچه در این استان، می‌توان به شکل مطلوبی این رویداد را مدیریت کرد. منطقه آزاد بندر انزلی به سهم خود در برگزاری این رویداد مهم مشارکت خواهد داشت.

در ادامه رضا یعقوبی و دیگر اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درباره جزئیات جشنواره نکاتی را مطرح کردند.

 

صورتجلسه یازدهم هیات مدیره خانه تئاتر

به نام خدا

 

تاریخ 11/05/1404

صورتجلسه هیات مدیره خانه تئاتر ( جلسه یازدهم )

جلسه یازدهم هیات مدیره خانه تئاتر شنبه 11/05/1404 ساعت 13 در  خانه تئاتر  ( ساختمان آفتاب )  با دستور جلسه  زیر برگزار و صورتجلسه  گردید :

  • معرفی و انتخاب مدیرعامل خانه تئاتر از میان افراد منتخب توسط اعضای هیات مدیره و بررسی و پالایش کاندیداهای معرفی شده بودکه یازده نفر برای مصاحبه و ارائه برنامه ، جهت مسئولیت مدیر عاملی خانه تئاتر انتخاب شدند .
  • قرار شد با اسامی نامبرده تماس حاصل شده و در جلسه بعد نتیجه تماس ها به اطلاع اعضای هیات مدیره برسد .

 

حاضرین جلسه یازدهم هیات مدیره : محمد بهرامی ( رئیس هیئت مدیره ) ،  مجید قناد ( نایب رئیس ) ، بهرام ابراهیمی ( مسئول مالی ) ، مریم رحیمی ( عضو اصلی  ) ، مهدی موسی خانی ( دبیر ) ، علی اصغر گودینی ( عضو علی البدل ) ، مهدی قلعه ( بازرس اصلی  ) .

غایبان جلسه یازدهم  هیات مدیره : محمودرضا رحیمی ( بدون اطلاع ) ، مسعود میر طاهری ( بدون اطلاع ) ، رضا دادویی ( با اطلاع قبلی ) ، سید جواد روشن ( با اطلاع قبلی ) ،  شهرام احمدزاده ( با اطلاع قبلی )  .

 

 

آرام محضری : کارگردانی را با همه دردسرهایش ادامه می‌دهم

آرام محضری که این روزها نمایش «مرد روی کاناپه» را اجرا می‌کند،  از ویژگی‌های این اثر نمایشی گفت و تاکید کرد که کارگردانی را با همه دردسرهایش ادامه خواهد داد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از ایسنا ، این نمایشنامه‌نویس که با اجرای این نمایش اولین کارگردانی خود را تجربه می‌کند، در گفتگو با ایسنا درباره نگارش و اجرای این نمایشنامه توضیح داد: این متن را سال ۹۵ نوشته‌ام که منتشر هم شد و بعدتر آقای سعید هنرآموز آن را نمایشنامه‌خوانی کرد و قرار بود سال ۹۸ اجرا بشود که به دلیل همه‌گیری کرونا، اجرای آن منتفی شد.

او با ارایه توضیحاتی درباره داستان این نمایش افزود: ایده‌ای که با آن، نگارش این متن را آغاز کردم، مساله بحران وجودی و ارتباطات در عصر معاصر بود و شاید نگارش این متن از زندگی خودم متاثر می‌شد. البته الان از آن روزها دورم ولی آن مسائل همچنان با من و هر انسانی هست.

محضری درباره بازنویسی‌های احتمالی این نمایشنامه که نگارش آن به ۹ سال پیش بازمی‌گردد، نیز توضیح داد: به طرز عجیبی این نمایشنامه بازنویسی نشده و دقیقا همان است. در اجرای آن خیلی تلاش کردم از بخش نویسندگی‌ام دور بشوم ولی در نهایت دیدم دوست دارم متن را به همان شکلی که نوشته‌ام، کارگردانی کنم.

او با ارایه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی نمایشش اضافه کرد: طراح صحنه و دیگر اعضای گروه خیلی به من کمک کردند. علاقه‌مند بودم در فضایی محدود و مینی‌مال، تنگی و ترشی زندگی معاصر را نشان بدهم که البته به معنای این نیست که گذشته را خوب بدانیم و نگاه نوستاژیک به آن داشته باشیم. اما در هر حال نمی‌تواند به زندگی امروز هم نقد نداشت. در هر صورت تلاش کردیم در میزانسن‌ها نیز سادگی را رعایت کنیم.

محضری که با اجرای این نمایش برای اولین بار دست به کارگردانی می‌زند، در این زمینه نیز گفت: خودم هم نمی‌دانم چرا از میان همه نمایشنامه‌هایی که نوشته‌ام، این متن را برای اولین برای تجربه کارگردانی‌ام انتخاب کردم. ولی همیشه دغدغه کارگردانی داشتم. چند نمایشنامه‌ام در قالب اجرای عمومی با کارگردان اشخاص دیگری روی صحنه رفته بودند ولی همیشه بین ایده متن و اجرا فاصله‌ای هست و به همین دلیل شما به عنوان نویسنده فکر می‌کنید اگر خودتان، کارگردانی را انجام بدهید، شاید این فاصله کمتر بشود و البته نمی‌دانم چقدر در این کار موفق بوده‌ام.

او اضافه کرد: وقتی به عنوان نمایشنامه‌نویس، متنی می‌نویسم، میزانسن‌ها و طراحی صحنه آن را هم می‌بینم. نمی‌دانم قبلا که نمایشنامه می‌نوشته‌ام، به کارگردانی هم فکر می‌کرده‌ام یا نه ولی به هر حال از جایی به بعد این دغدغه را پیدا کردم و از میان همه نمایشنامه‌هایم هم این متن را انتخاب کردم.

محضری که اولین تجربه کارگردانی‌اش با شرایط بعد از آتش‌بس رو به رو شده است، در این باره نیز گفت: اگر به عقب برگردیم یعنی به پیش از عید که تصمیم به کارگردانی این نمایش گرفتم و از همان موقع می‌دانستم که قرار است این اتفاقات رخ بدهد، حتما باز هم آن را اجرا می‌کردم. ما گروه خیلی خوبی داریم و در کنار هم مسیر لذتبخشی را تجربه کردیم و به نظرم این تجربه به همه سختی‌های کار می‌ارزید. به همین دلیل، احتمالا دوباره هم دست به کارگردانی بزنم چون با همه دردسرهایش پروسه‌ای جالب بوده و هست. بخصوص که بازخوردهای خوبی هم داشته‌ایم.

او درباره استقبال تماشاگران از این اثر نمایشی هم عنوان کرد: هرچند ایده‌آل نیست ولی خیلی هم ناراضی نیستم. اینکه تعدادی از بزرگان تئاتر ما به تماشای نمایش آمدند، خیلی  دلگرم‌کننده بود به ویژه که بازخوردهای خوبی هم از آنان گرفتیم. برایم من کیفیت استقبال تماشاگران از کمیت ماجرا مهم‌تر است.

به گزارش ایسنا، نمایش «مردی روی کاناپه»  با بازی محمد ‌معتضدی، فریبا ‌امینیان، محمدرضا ‌آبانگاه هر شب ساعت ۲۱ و به مدت ۷۰ دقیقه در تئاتر هامون روی صحنه است.

 

 

مروری بر بیش از چهار دهه انتشار فصلنامه‌ « تئاتر »

به بهانه‌ی برگزاری مراسم «صد»، مروری بر بیش از چهار دهه انتشار فصلنامه‌ «تئاتر» شده است که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از ایران تئاتر، مراسم «صد» به مناسبت انتشار صدمین شماره فصلنامه علمی «تئاتر»، روز دوشنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۴، ساعت ۱۸ در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود. در گزارش پیش رو مروری بر بیش از چهار دهه انتشار این فصلنامه شده است:

 

پاییز سال ۱۳۵۶ نخستین شماره‌ نشریه‌ای با عنوان «فصلنامه‌ تئاتر» توسط «انتشارات قسمت برنامه‌های نمایش وزارت فرهنگ و هنر» زیر نظر شورای نویسندگان و مدیر مسئول حامد روحانی منتشر شد. دفتر این نشریه در ساختمان نام‌آشنای اهالی تئاتر، اداره‌ تئاتر واقع در خیابان پارس، میدان فردوسی بود. آن زمان علی نصیریان ریاست این اداره را بر عهده داشت و در سرآغاز فصلنامه ضمن اشاره به تلاش‌ها، رنج‌ها و ناکامی‌های فراوانی که هنرمندان و اندیشمندان حوزه‌ تئاتر متحمل شده بودند و اندک بودن مطالب مکتوب پژوهشی در این وادی نوشت: «هدف اساسی از انتشار فصلنامه به‌طور کلی کمک به فرهنگ تئاتر ایران است و بخش‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده مطالبی را شامل خواهد بود که به‌طور بنیادی این فرهنگ را مطرح سازد و گسترش دهد.»[1]

از همین‌رو پژوهش در زمینه‌ نمایش ایرانی، پژوهش در تئاتر شرق و معرفی ریشه‌ها و شکل‌های نمایشی در کشورهای آسیایی، ترجمه و تالیف مطالب فرهنگی و فنی در باب تئاتر غرب، بخش آراء و عقاید صاحب‌نظران و متخصصان مسائل فرهنگ و هنر درباره‌ تئاتر، بررسی و نقد تئاترهای فصل و معرفی و بررسی کتاب‌های تئاتری منتشرشده‌ فصل، اخبار درخور توجه جهان و چاپ کامل یک نمایش‌نامه‌ ایرانی یا ترجمه‌ آثار دراماتیک غیرایرانی برای انتشار در این فصلنامه مدنظر قرار گرفت.

در این شماره مطالبی همچون «فرهنگ و مردم» به قلم جلال ستاری، «میرزا آقاتبریزی» و «قاضی بغداد» به قلم مایل بکتاش، «گفت‌وگو با فرخ غفاری» به قلم لاله تقیان، «طلحک و دیگران» به قلم بهرام بیضایی، «پژوهشی در نخستین مرحله از دومین جشنواره‌ تئاتر شهرستان» نوشته‌ مسعود نوری نائینی، «تحلیلی از متن و چند اجرای ننه دلاور» نوشته‌ ژان کلو فرانسوا با ترجمه‌ حسینعلی طباطبایی، «تئاتر تلویزیون» نوشته‌ ورتینگتون مانیر با ترجمه‌ حسن فیاد، «تقدیرگرایی در آنتیگونه‌ سوفوکل» به قلم خلیل موحد دیلمقانی و معرفی کتاب‌های تئاتر نوشته‌ محمود نفیسی منتشر شد.

نخستین فصلنامه به‌دست اهالی تئاتر در تهران و شهرستان‌ها رسید و بازخوردهای خوبی به‌دست آورد. با استناد به نامه‌های رسیده به دفتر اداره‌ تئاتر که بخشی از آن‌ها در شماره‌ دوم فصلنامه منعکس شد، متوجه می‌شویم در ناامیدی‌ها، امیدی جوانه زد. از همین‌رو کار ادامه پیدا کرد. از شماره‌ دوم، فصلنامه زیر نظر رضا سیدحسینی منتشر شد و لاله تقیان هم مسئول تحریریه‌ آن بود و به‌مرور افرادی دیگری همچون ابوالحسن نجفی، عبدالله توکل، کامبیز رخشان، جمشید چالنگی، پرویز شفا، پرویز ممنون، نجف دریابندری، شهلا شریعتمداری، خسرو حکیم رابط، فرخ غفاری، جلال خسروشاهی و… هم به این مجموعه‌ ارزشمند اضافه شدند.

فصلنامه‌ تئاتر همان‌طور که پاییز ۱۳۵۶ آغاز به‌کار کرده بود، بعد از انتشار پنج شماره در پاییز ۱۳۵۷ و در بحبوحه‌ انقلاب به کار خود پایان داد. ده سال از انتشار آخرین شماره‌ فصلنامه‌ «تئاتر» گذشته بود که در بهار ۱۳۶۷ مجدد این نشریه توسط مرکز هنرهای نمایشی ولی با ساختاری متفاوت منتشر شد. از آن‌جا که آن زمان مرکز هنرهای نمایشی صاحب ماهنامه‌ای به نام «نمایش» بود، تصمیم گرفته شد در این فصلنامه با نگاهی تخصصی‌تر به تئاتر پرداخته شود. علی منتظری؛ رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی در سرمقاله‌ نخستین شماره‌ این فصلنامه با عنوان «برگ سبزی است…» ضمن اشاره به اهمیت پژوهش، فصلنامه‌ تئاتر را مولود پژوهش‌های تئاتری مرکز هنرهای نمایشی دانست و گفت: «فصلنامه‌ تئاتر حاصل مایه و پایه‌ جمعی پژوهشگر دلسوز است که رنج جست‌وجو و پژوهش را با حلاوت ظاهری نام و نشان معاوضه کرده‌اند تا از این راه به فرهنگ و هنر خدمت کرده باشند.»[2]

فصلنامه‌ تئاتر در این شروع بیشتر به انتشار مقالات پژوهشی حوزه‌ تئاتر پرداخت. یعنی انتشار گفت‌وگوها، ترجمه‌ها، اخبار و گزارش‌ها برعهده‌ ماهنامه‌ «نمایش» و مقالات علمی برعهده‌ فصلنامه‌ «تئاتر» بود. در شماره‌ اول، چهار مقاله با عنوان «ظرفیت نمایشی ادب داستانی ایران» به قلم جلال ستاری، «تعزیه در هرمزگان» نوشته‌ جواد ذوالفقاری، «تاریخچه‌ تئاتر در تبریز» نوشته‌ امیر علیزادگان و «تعزیه‌ یوسف و زلیخا» نوشته‌ هاشم فیاض به‌همراه خلاصه‌ مقالات به زبان انگلیسی به کوشش لاله تقیان و همراهی دکتر محمدعلی صوتی به‌عنوان مدیر اجرایی توسط شرکت ایران‌چاپ (مؤسسه‌ اطلاعات) منتشر کرد و کار را به همین صورت ادامه داد.

تا زمستان ۱۳۷۰ شانزده شماره از فصلنامه منتشر و با رفتن علی منتظری از مرکز هنرهای نمایشی، انتشار آن هم مانند ماهنامه‌ «نمایش» متوقف شد.

در تیرماه سال ۱۳۷۷ و در شرایطی که حسین سلیمی؛ رئیس مرکز هنرهای نمایشی بود، پروانه‌ انتشار این فصلنامه با گستره‌ سراسری به نام انجمن هنرهای نمایشی ایران صادر گردید و دوره‌ جدید انتشار آن با همان ساختار و به شماره‌ مسلسل ۱۷ ویژه‌ پژوهش‌های تئاتری در فصل زمستان با سردبیری لاله تقیان آغاز شد و تا زمستان سال ۱۳۸۲ نوزده شماره از این فصلنامه منتشر و بعد از آن مجدد متوقف شد.

هنگامی که خسرو نشان در سال ۱۳۸۳ به ریاست مرکز هنرهای نمایشی رسید، در ادامه‌ اختلافاتی که ایجاد شده بود، مدتی انتشار فصلنامه را متوقف کرد تا این‌که در بهار ۱۳۸۴ یک‌بار دیگر دوره‌ جدید آن را با سردبیری دکتر محمدرضا خاکی منتشر کرد. در این سال سه شماره از فصلنامه منتشر شد که یک‌بار دیگر کار متوقف شد و دو سال فصلنامه‌ای منتشر نشد. البته نباید نادیده گرفت که فصلنامه در این دوره شکلی متفاوت را تجربه کرد و دارای نگاه موضوعی بود. وقتی به فهرست فصلنامه در این سه شماره نگاه می‌کنیم می‌بینیم فصلنامه با رویکرد ترجمه دارای سه بخش بود. در بخش اول هر شماره به یک نویسنده پرداخته شده بود، یک بخش ویژه داشت که به موضوعاتی نظیر ژست در تئاتر و دراماتورژی پرداخته بود. بخش سوم نیز «چشم‌انداز» نام داشت که شامل چند مقاله با محوریت‌ها و موضوعات متفاوت بود.

بهار سال ۱۳۸۷ به مناسبت برگزاری سمینار بین‌المللی «نمایش و دین» یک‌بار دیگر فصلنامه‌ «تئاتر» (شماره‌ ۴۱) منتشر شد. در این دوره مدیر مسئول مجید سرسنگی و سردبیر مهمان دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی بود. همچنین سردبیر مهمان فصلنامه‌ ۴۲ و ۴۳ که در یک مجلد منتشر شد، محمدحسین ناصربخت بود. این شماره هم با توجه به مقالات منتشرشده در آن دارای یک دسته‌بندی و فهرست متفاوت، شامل پنج بخش آیین، تعزیه، عروسکی، تخت‌حوضی و تئاتر بود. اما یک‌بار دیگر انتشار فصلنامه متوقف شد.

فصلنامه‌ تئاتر شماره‌ ۴۴ در بهار ۱۳۹۰ مجدد با سردبیری دکتر فرهاد ناظرزاده منتشر شد و از آن به بعد دکتر مصطفی مختاباد سردبیر فصلنامه شدند و تاکنون با همه‌ همواری‌ها و ناهمواری‌ها کار را ادامه دادند و ما امروز شاهد انتشار صدمین شماره‌ فصلنامه اما با مجوز و امتیاز «علمی» از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم.

از شماره‌ ۵۶ در بهار سال ۱۳۹۳ فصلنامه‌ تئاتر به استناد مجوز شماره‌ ۱۳۷۲۳۲/۱۸/۳ مورخ 93/7/18 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای درجه‌ علمی‌پژوهشی شد و به لطف زحمات و دلسوزان این عرصه توانست جایگاه ارزشمندتری پیدا کند. تا شماره‌ ۱۰۰ فصلنامه‌ تئاتر که طی ۳۷ سال و با ۷۸۳ مقاله در حوزه‌های مختلف تئاتر منتشر شده، سال‌ها تلاش، مجاهدت و اعتبار دست‌اندرکاران آن در طول بیش از چهار دهه نمایان است. امید که این میراث ارزشمند برای نسل‌های آینده ماندگار بماند و هنرمندان تئاتر همچنان از این سرمایه‌ پژوهشی بهره‌مند شوند.

گزارش از مرجان سمندری معطوف

منابع:

[1]. نصیریان، علی (۱۳۵۶). سرآغاز، فصلنامه‌ی تئاتر، شماره‌ی ۱، صفحه ۴

[2]. منتظری، علی (۱۳۶۷). برگ سبزی است، فصلنامه‌ی تئاتر، شماره‌ی ۱، بهار ۱۳۶۷

 

دختر ایرج صغیری : در تلاش هستیم پدر را به بیمارستان شیراز منتقل کنیم

در پی بستری شدن ایرج صغیری، پدر تئاتر بوشهر در بیمارستان، دختر این هنرمند اظهار امیدواری کرد که ایرج صغیری برای ادامه درمان به بیمارستانی در شیراز منتقل شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، اقلیما صغیری درباره آخرین وضعیت جسمانی ایرج صغیری، به ایسنا گفت: پدر ابتدا به دلیل شکستگی در ناحیه لگن در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفتند ولی بعد از ترخیص، متاسفانه دچار عفونت ریه شدند و طی یک ماه و نیم گذشته به دلیل همین مساله چندین بار در بیمارستان بستری شده‌اند.

او اضافه کرد: در حال حاضر نیز پدر در بخش داخلی بیمارستان سلمان فارسی بوشهر بستری هستند و متاسفانه اخیرا دور ریه ایشان آب جمع شده که باید تخلیه شود.

اقلیما صغیری درباره احتمال انتقال پدرش به بیمارستانی در تهران نیز توضیح داد: با توجه به شرایط جسمانی ایشان و به دلیل حساسیتی که در انتقال هوایی وجود دارد، دکتر عباسی، پزشک درمانگرشان چنین پیشنهادی ندادند چراکه انتقال زمینی هم به دلیل فاصله زیاد بین بوشهر و تهران، امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل تصمیم بر این شد تا پدر را به بیمارستانی در شیراز منتقل کنیم که کمترین فاصله را با بوشهر دارد.

او با ابراز قدردانی از همراهی پزشک درمانگر ایرج صغیری، عنوان کرد که به تازگی اداره کل ارشاد استان بوشهر، استانداری و فرمانداری نیز در حال رایزنی و گفتگو با شیراز هستند تا این انتقال با سرعت بیشتری انجام شود.

ایرج صغیری که به‌عنوان پدر تئاتر بوشهر شناخته می‌شود،در دهه پنجاه با تولید نمایش «قلندرخونه» در معرفی تئاتر و آیین‌های نمایشی بوشهر به ایران نقش بزرگی ایفا کرد.

این هنرمند متولد اول آذر ۱۳۲۵ در بوشهر، بازیگر، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس است.

او با بازی در نقش «ابوذر» در تئاتری که با همکاری داریوش ارجمند و نظارت علی شریعتی در دانشگاه فردوسی و حسینیه ارشاد اجرا شد، توانست مهارت خود در بازیگری را نیز به نمایش بگذارد.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منصوب شد

با حکم سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی، آزاده انصاری، دبیرسی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از معاونت هنری، رضا مردانی  (سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی)، طی حکمی، آزاده انصاری را به عنوان دبیر سی امین  جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان معرفی کرد.

آزاده انصاری کارگردان و تهیه کنندۀ تئاتر ایرانی است که فعالیتهای متعددی در زمینه نمایش، به ویژه نمایش عروسکی و موزیکال داشته است.

وی مدرس دانشگاه و داوری چندین جشنواره بین المللی وکارگردانی نمایشهایی مانند «ماکاندو» و «ماه پیشونی» را بر عهده داشته و فعالیتهایش در حوزه تئاتر کودک و نوجوان نیز برجسته است.

آمار فروش سالن‌های مجموعه‌ تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

آمار فروش و مخاطب نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه‌ سنگلج تا پایان روز جمعه ۱۰ مرداد اعلام شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل‌ هنرهای‌ نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر شهر، تالار ‌هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا روز جمعه ۱۰ مرداد ۱۴۰۴ اعلام شد.

مجموعه تئاتر شهر

در مجموعه تئاتر شهر، در تالار اصلی مجموعه نمایش «بر زمین می‌زندش» به کارگردانی علی شمس که اجرای خود را از ۲۲ تیر در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر با ظرفیت ۴۰۰ نفر و قیمت بلیت ۴۰۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۸ اجرا و میزبانی از ۵۲۹۳ مخاطب توانست به فروشی معادل یک میلیارد و ۸۸۴ میلیون تومان دست پیدا کند.

در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر نمایش «کُهته» به کارگردانی حسین اسدی که اجرای خود را از اول مرداد با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۲۵۰ هزار تومان آغاز کرده بود، با مجموع ۹ اجرا و میزبانی از ۷۴۲ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۲۹ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان برسد.

در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر نمایش «پلکانی به سوی بهشت» به کارگردانی داریوش رعیت نیز که از ۱۸ تیر ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۲۵۰ هزار تومان به صحنه رفته است، با ۲۱ اجرا و میزبانی از ۱۱۴۱ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۹ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان داشته است.

نمایش «داستان باغ وحش» به کارگردانی خسرو خورشیدی نیز که از ۱۸ تیر ساعت ۲۰ در تالار قشقایی اجرای دوم، ساعت ۲۰ و با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۲۵۰ هزار تومان روی صحنه رفته است، با ۲۱ اجرا و میزبانی از ۴۲۹ مخاطب، فروشی معادل ۵۷ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان داشته است.

در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر نمایش «مکبث نیهیلیسم» به کارگردانی نیما گودرزی که از ۸ مرداد ساعت ۱۸ با ظرفیت صندلی ۷۲ نفر و قیمت ۲۰۰ هزار تومان به صحنه می رود، در مجموع با ۳ اجرا و جذب ۱۳۷ مخاطب، به فروشی معادل ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است. همچنین اجرای نمایش «کافه مَک اَدم» به کارگردانی آرمان شهبازی که از ۸ مرداد ساعت ۲۰ در تالار سایه با ظرفیت صندلی ۷۲ نفر و قیمت ۲۰۰ هزار تومان آغاز شده است، در مجموع با ۳ اجرا و جذب ۱۹۵ مخاطب، به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر نمایش «برف زمین را گرم می کند» به کارگردانی مریم منصوری از ۲۴ تیر ساعت ۱۹ با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰ هزار تومان به صحنه رفته است که با ۱۶ اجرا و جذب ۳۰۰ مخاطب به فروش ۳۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید و شب گذشته به اجراهای خود پایان داد.

تالار هنر

در تالار هنر، نمایش «جادوی روز تولد» به کارگردانی عطا مقیمی که از ۲۸ اردیبهشت‌ در سالن ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۳۹ اجرا و قیمت بلیت ۱۵۴ هزار تومان، توانست ۵۴۱۶ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۶۰ میلیون و ۷۶۲ هزارو ۲۰۰ تومان دست پیدا کند.

تماشاخانه سنگلج

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «روز واقعه» به کارگردانی مریم علی اکبری که از ۲۰ تیر با ظرفیت سالن ۲۳۶ صندلی به صحنه رفته است؛ با ۱۷ اجرا، میزبان ۳۷۱ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومانی، به مبلغ ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروش دست یافته است.

مجموع تعداد کل تماشاگران مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج از شروع تا روز جمعه ۱۰ مرداد (با احتساب مهمان و تخفیف) به عدد ۱۴۰۲۴ نفر رسیده است.