آمار فروش سالن‌های دولتی اعلام شد؛ فروش ۳ میلیاردی «بر زمین می‌زندش»

آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه‌ سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ مرداد اعلام شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا روز جمعه ۲۴ مرداد اعلام شد.

پیشتازی «بر زمین می‌زندش» همزمان با آغاز اجراهای چهار نمایش تازه در مجموعه تئاتر شهر

نمایش «بر زمین میزندش» به کارگردانی علی شمس که اجرای خود را از ۲۲ تیر در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر با ظرفیت ۴۰۰ نفر و قیمت بلیت ۴۰۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۲۹ اجرا و میزبانی از ۸۸۹۶ مخاطب توانست به فروشی معادل ۳ میلیارد و ۱۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «الاویاتان» به کارگردانی محمد میرعلی اکبری که اجرای خود را از ۲۴ مرداد ساعت ۱۸:۳۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر، با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۲۵۰ هزار تومان آغاز کرده بود، با مجموع ۱ اجرا و میزبانی از ۷۸ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد. در سانس ساعت ۲۰:۱۵ همین سالن، نمایش «خرچنگ» به کارگردانی پویا پیرحسینلو که اجرای خود را از ۲۴ مرداد قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان آغاز کرده بود، با مجموع ۱ اجرا و میزبانی از ۱۱۱ مخاطب توانست به فروشی معادل ۲۸ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برسد.

نمایش «ریگ چاه» به کارگردانی علی پیمان نیز که از ۲۴ مرداد ساعت ۱۸ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۲۵۰ هزار تومان به صحنه رفته است، با ۱ اجرا و میزبانی از ۷۱ مخاطب، توانست فروشی معادل ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داشته است. در همین سالن نیز نمایش «نود و یک ۹۱» به کارگردانی آرش دادگر نیز که از ۲۴ مرداد ساعت ۲۰ با قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان روی صحنه رفته است، با ۱ اجرا و میزبانی از ۸۵ مخاطب، فروشی معادل ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داشته است.

نمایش «مکبث نیهیلیسم» به کارگردانی نیما گودرزی که از ۸ مرداد ساعت ۱۸ در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت ۲۰۰ هزار تومان آغاز شده است، در مجموع با ۱۴ اجرا و جذب ۴۸۶ مخاطب، به فروشی معادل ۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است. در سانس ساعت ۲۰ همین سالن نمایش «کافه مَک اَدم» به کارگردانی آرمان شهبازی که از ۸ مرداد در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت ۲۰۰ هزار تومان آغاز شده است، در مجموع با ۱۳ اجرا و جذب ۸۵۱ مخاطب، به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «آواز خان طاس» به کارگردانی فرشید هدی نیز که از ۱۴ مرداد ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۶۰ هزار تومان به صحنه رفته است، با ۸ اجرا و جذب ۲۰۴ مخاطب و فروش ۲۷ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان در حال اجرا می‌باشد.

بیش از هزار نفر به تماشای «سفید برفی و هفت جنگلی» در تالار هنر نشستند

در تالار هنر، نمایش «سفید برفی و هفت جنگلی» به کارگردانی امید انصاری که از ۱۳ مرداد در سالن ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۹ اجرا و قیمت بلیت ۱۵۴ هزار تومان، توانست ۱۱۷۹ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۱۳۹ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان دست پیدا کند. نمایش «مریخی‌ها مامان می‌خوان» به کارگردانی محمد عبدی که از ۱۶ مرداد در همین سالن با ظرفیت ۲۴۴ نفری به روی صحنه رفته است با ۷ اجرا و قیمت بلیت ۱۵۴ هزار تومان توانست ۵۵۸ تماشاگر را جذب کند و به فروش ۶۱ میلیون و ۴۶۶ هزار تومان دست پیدا کرده است.

رقابت «آماس» و «آنسوی افسانه» در تماشاخانه سنگلج

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «آنسوی افسانه» به کارگردانی مینو ملکی که از ۱۶ مرداد با ظرفیت سالن ۲۳۶ صندلی به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا، میزبان ۳۴۰ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب قیمت بلیت ۱۹۸ هزار تومانی، به فروش ۲۵ میلیون و۵۷۸ هزار و ۳۰۰ تومان دست یافته است. در همین سالن نمایش «آماس» به کارگردانی آرش سنجابی که از تاریخ ۱۲ مرداد با ظرفیت ۲۳۶ صندلی به روی صحنه رفته است با ۱۰ اجرا، میزبان ۳۳۰ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب قیمت بلیت ۲۷۵ هزار تومان مبلغ ۴۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان فروش دست پیدا کرده است.

مجموع تعداد کل تماشاگران مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج از شروع تا روز جمعه ۲۴ مرداد (با احتساب مهمان و تخفیف) به عدد ۱۳۱۸۹ نفر رسیده است.

آغاز فصل جدید همکاری‌های مشترک بهزیستی و وزارت ارشاد

رئیس سازمان بهزیستی و معاون امور هنری وزیر ارشاد بر لزوم برنامه‌ریزی منسجم برای اجرای برنامه‌های هنری با پیوست‌های توانبخشی، مناسب‌سازی سالن‌ها برای معلولان و تشکیل کارگروه تأکید کردند.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور و نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی جلسه ای مشترک برلزوم برنامه ریزی منسجم برای برگزاری و اجرای برنامه های هنری با پیوست های مختلف در حوزه های توانبخشی، مناسب سازی سالن های اجرای برنامه برای معلولان و تشکیل یک کارگروه مشترک میان این ۲ مجموعه دولتی تاکید کردند.

آغاز ساخت یک پروژه ملی با شعار «هیچ کس نباید جا بماند»

سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور در آغاز صحبت های خود گفت: سازمان بهزیستی کشور ماموریت های متعددی دارد که دربرگیرنده ابعاد و گستردگی زیادی است. یکی از همین فعالیت ها تمرکز بر «توانبخشی فرهنگی هنری» است که معتقدیم بیشترین میزان تاثیر را در میان جامعه هدف دارد. ما اکنون در این ساختار پهن پیکر که هشت میلیون نفر را تحت پوشش دارد، تلاش می کنیم که مجموعه ای اثر بخش باشیم. در این میان راه اندازی خانه های هنر و به تبع آن تشکیل ۳۰۰ گروه هنری نشان دهنده اهمیتی است که به مقوله فرهنگ و هنر داریم و می دانیم تاثیرات زیادی دارد. به زودی هم تصمیم داریم تا با وجود تمام محدودیت ها بزرگترین خانه هنر را راه اندازی کنیم.

وی افزود: شعار ما این است که «هیچ کس نباید جا بماند». اتفاقا بر همین معیار است که ما ستاد مناسب سازی را راه اندازی کردیم تا در همه حوزه ها بتوانیم فعالیت هایی را انجام دهیم.

ارائه خدمات مبتنی بر توانبخشی در پروژه «اتاق هنر»

فاطمه فخری رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور هم در ادامه این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های مجموعه تحت پوشش خود توضیح داد: ما در تمامی کشور به واسطه اینکه هنر ابزار قدرتمندی است و آن را به عنوان یکی از اصول توانبخشی معرفی کردیم، تلاش داشتیم تا با اجرای طرح «اتاق هنر» رویکردهای توان بخشی در این عرصه را ارتقا بخشیم. در این چارچوب آنچه مورد توجه و تمرکز ما بود اجرای پررنگ تر این پروژه در شهرها و روستاهای کوچک بود که بر این اساس ۱۱۳ پایگاه در استان ها راه اندازی و خدمات هنری مبتنی بر توانبخشی را ارائه دادیم.

وی افزود: آن چه در این پروژه برای ما بسیار اهمیت داشت، اصلا مسیری برای ایزوله سازی و جداسازی نبود بلکه ارائه شرایطی برای تولید محصولات هنری در حوزه های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی بود که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد و فضایی را فراهم ساخت تا در تحقق موضوع «عدالت فرهنگی» دولت آن هم در حوزه های توانبخشی گام هایی را برداریم.

رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: ما هم اکنون ۷۸۰ هنرمند درجه یک داریم که می توانند با ارتقا آگاهی و دانش خود به واسطه حضور معلمان و استادان درجه یک و بحث های مربوط به «آموزش رایگان» به ویژه در روستاها بهترین کمک دهنده برای افزایش سطح کیفی فعالیت های ما باشند. مسیری که فکر می کنم یکی از بهترین و موثرترین کمک هایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند به ما داشته باشد.

پیشنهاد راه اندازی شبکه مولد هنرمندان در حوزه های توانبخشی

سعید اسدی مشاور عالی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران هم در ادامه این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه مشارکت گروه های هنری دارای معلولیت در رویدادها و جشنواره های ملی بیان کرد: فراز و نشیب همواره در جریان برگزاری جشنواره های مختلف وجود داشته که در دوره ای درخشان و در دوره ای عنایت‌ها به پروژه های موضوعی کمتر از حد تصور بوده اند. اما نکته ای که لازم است اشاره ای به آن داشته باشم برگزاری جشنواره نمایش های آئینی سنتی است که فکر می کنم هنرمندان دارای معلولیت می توانند با برنامه ریزی که به میزبانی جشنواره انجام می شود ویژه برنامه های نمایشی را در این رویداد اجرا کنند.

وی افزود: فرآیند استعدادیابی جشنواره های فجر هم که برای آن برنامه‌ریزی هایی انجام دادیم می تواند فضای بسیار مناسبی برای انجام فعالیت های مشترک بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی باشد. در این چارچوب می توان پاتوق های فرهنگی را در ایام جشنواره طراحی کرد که آغازگر یک شبکه مولد برای انجام کارهای شبکه ای بین افراد دارای معلولیت و هنرمندان در تهران و دیگر استان ها باشد. به اعتقاد من این توانمندی برای ایجاد یک شبکه فعال وجود دارد منتها تحقق چنین چشم اندازی نیازمند یک مسیر آموزشی است که می بایست میان وزارت فرهنگ و سازمان بهزیستی مستحکم تر شود.

تلاش برای حضور موثرتر هنرمندان دارای معلولیت در عرصه های حرفه ای

آیدین مهدی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این دیدار مطرح کرد: بسیاری از هنرمندان مطرح دنیا بعضا از بدو تولد هنرمندانی دارای معلولیت بودند اما کارها و آثارشان تبدیل به بهترین و جریان سازترین محصولات شد. مسیری که امروز تبدیل به یک زاویه متفاوت و مهم در هنرهای تجسمی شده است. شرایطی که ثابت کرده هنرمندان دارای معلولیت نه تنها نقصی ندارند که در بسیاری موارد دارای ارزشمندی های بیشتری به نسبت انسان های بدون معلولیت هستند. بنابراین نباید این افراد را در حوزه تجسمی مقایسه کرد.

وی با تاکید بر آسیب شناسی جریان حضور هنرمندان دارای معلولیت در رویدادها و جشنواره های هنری کشور، بیان کرد: حضور هنرمندان دارای معلولیت در برگیرنده کارشناسی و بررسی های دقیقی است.

آمادگی دفتر موسیقی برای حضور هنرمندان دارای معلولیت در جشنواره‌ها

بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگری از این دیدار یادآور شد: اجرای آثار هنری مختلف در فضاهای فرهنگی غیر از ایام برگزاری جشنواره ها، ارائه کارهای نمایشگاهی در بخش های متنوع موسیقایی، معرفی یک رابط از سوی سازمان بهزیستی به معاونت امور هنری وزارت فرهنگ برای ایجاد تعامل بیشتر از جمله کارهایی است که می تواند در ماه ها پیش رو مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که بنده از همین جا آمادگی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ برای حضور هنرمندان توان یاب تحت پوشش سازمان بهزیستی در جشنواره موسیقی جوان و دیگر رویدادهای پیش رو را اعلام می کنم تا به یاری پروردگار فعالیت های مشترک را آغاز کنیم.

«هنر درمانی» و طرح چند نکته آموزشی برای آینده

محمدحسین اسماعیلی مدیردفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره اجرای فعالیت های مشترک مجموعه تحت مدیریت خود با سازمان بهزیستی گفت: خوشبختانه ما سابقه همکاری خوبی با سازمان بهزیستی در حوزه آموزش هنر داریم، مسیری که در سال ۱۴۰۱ نتایج خوبی داشت. ما در این زمینه تفاهم نامه ای هم داریم که براساس آن برخی از مباحث آموزشی را به صورت رایگان در سراسر کشور اجرا کردیم که امیدوارم در آغاز فصل جدید همکاری ها ادامه پیدا کرده و ما در کنار دوستان کمک دهنده خوبی باشیم. البته بحث «هنردرمانی» اکنون پاشنه آشیل مباحث آموزشی هنر شده که می بایست در قالب درست و اصولی آن به هنرجویان ارائه شود مسیری که در حوزه های مرتبط با هنرمندان دارای معلولیت نیز مورد توجه است و دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری این آمادگی را دارد که بتواند در این زمینه ارائه دهنده بسته های آموزشی در قالب های مختلف باشد.

برنامه های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه توانبخشی

نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: موضوع کمبود بودجه در مجموعه ها و سازمان های دولتی همواره مانع تحقق آرزوها و رویکردهای حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. اما بی تردید می توان اتفاقات خوبی را با همکاری و هم‌افزایی وزارت فرهنگ و سازمان بهزیستی انجام داد.

وی ادامه داد: آنچه برای بنده و همکارانم بسیار مهم است تلاش برای استفاده از توان مندی هنرمندان توان یاب برای امکان ارائه اثر و تولیدات هنری در فرصت های برابر است. موضوعی که چه در زمان حضورم در سمت های قبلی و چه زمان حضور در معاونت امورهنری برایم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند و همواره سعی کردم در حوزه مسئولیت های اجتماعی مرتبط با ظرفیت توان یابان فعالیت های نوآورانه را به نتیجه برسانم. البته براین باورم در این حوزه باید مرتبط با ماموریت سازمانی و با رویکرد خلاقانه اقدامات مسئولانه انجام داد و به دستاوردهای مطلوبی رسید.

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، عنوان کرد: از دیگر دغدغه هایی که همواره روی آن تاکید داشته و دارم بحث مناسب سازی سالن های اجرای آثار هنری و دسترس پذیر کردن آنها برای مخاطبان توان یاب است که امیدوارم به زودی فاز اول آن با همکاری سازمان بهزیستی در یکی از سالن های مرتبط با معاونت امورهنری آغاز شود.

رضایی در پایان ضمن قدردانی از آمادگی سازمان بهزیستی کشور برای آغاز فصل تازه فعالیت های مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: به اعتقاد من هنرمندان توان یاب می توانند بهترین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در جشنواره ها و رویدادهای بین المللی باشند. شرایطی که با پتانسیل بسیار ارزشمندی که در سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد آغازگر فصل تازه ای از فعالیت های مشترک مجموعه های ذی نفع باشد.

صورتجلسه دوازدهم هیات مدیره خانه تئاتر

به نام خدا

تاریخ 18/05/1404

صورتجلسه هیات مدیره خانه تئاتر ( جلسه دوازدهم )

جلسه دوازدهم هیات مدیره خانه تئاتر شنبه  18/05/1404 ساعت 13 در  خانه تئاتر ( ساختمان آفتاب ) برگزار گردید .

– پیش از جلسه آقای حسین طاهر بخش ،  در مورد شماره گذاری اموال و لیست شدن اموال به هیات مدیره توضیحاتی ارائه داد . طبق گفته ایشان کل اموال خانه تئاتر 1217 قلم است ، که 345 در ساختمان آفتاب و 872 قلم اموال در ساختمان سمیه به ثبت رسیده است .

– اعضا درباره تماس با نامزدهای مدیرعاملی توضیحاتی دادند که بیانگر عدم پذیرش این مسئولیت از سوی آن ها بود ، اما بعضی اعلام کردند برای کمک به خانه تئاتر آماده هستند .

– آقای مهدی موسی خانی در مورد کاندیداهایی که قرار بر مذاکره و گفتگو داشتند توضیح دادند که آقای رحمت امینی ، خانم پریسا مقتدی و آقای علیرضا گیل وری آمادگی حضور و مصاحبه و ارائه برنامه برای هیات مدیره را دارند  .

– در ادامه با رای گیری  از حاضرین جلسه ( اعضای اصلی و اعضای علی البدل ) به ترتیب زیر در الویت قرارگرفتند :

1- آقای مهدی کوهیان /  2- علیرضا گیل وری / 3- پریسا مقتدی / 4- رحمت امینی / 5- مجید جوزانی

– طبق نظر هیات مدیره قرار بر این شد برای انتخاب و معرفی مدیر عامل خانه تئاتر هر پنج نفر کاندیدا در جلسه بعدی دعوت و با هیات مدیره مصاحبه و مذاکره ای داشته باشند ، تا بعد از این جلسه در مورد انتخاب مدیر عامل تصمیم گیری شود  .

 

حاضرین جلسه دوازدهم : محمد بهرامی  ( رئیس هیئت مدیره )  ، مجید قناد ( نایب رئیس  ) ، بهرام ابراهیمی ( مسئول مالی  ) ، مریم رحیمی ( عضو اصلی ) ، رضا دادویی ( سخنگو ) ، مهدی موسی خانی ( دبیر ) ، سید جواد روشن ( عضو علی البدل ) ،  مسعود میر طاهری ( عضو علی البدل ) ، علی رضا گودینی ( عضو علی البدل ) و مهدی قلعه  ( بازرس اصلی ) .

غایبین جلسه دوازدهم : محمودرضا رحیمی ( بدون اطلاع قبلی ) ، شهرام احمدزاده ( بدون اطلاع قبلی ) .

 

بازگشت مریم کاظمی با «سیندرلای چینی» به صحنه

مایش «سیندرلای چینی» به کارگردانی مریم کاظمی از ۲۶ مرداد در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی پروژه، نمایش «سیندرلای چینی» به کارگردانی مریم کاظمی که به دلیل وقوع جنگ از اجرا بازمانده بود، از ۲۶ مرداد ساعت ۱۸:۳۰ در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

این نمایش از جمله «اجراهای دوره‌ای آموزشی پنجمک» گروه تئاتر مستقل است و هنرجویان  مدرسه تئاتر پردیس تئاتر تهران و آموزشگاه گروه تئاتر مستقل در آن بازی می کنند و ۱۰ اجرا در سالن استادمحمد این پردیس تئاتری خواهند داشت.

«سیندرلای چینی» نوشته لاول سواتزل است که حسین فدایی حسین آن را به فارسی ترجمه کرده و طراحی و کارگردانی آن را مریم کاظمی انجام داده است.

طراح موسیقی فرید نوایی، طراحی لباس مژگان عیوضی، طراحی گریم افسانه قلی زاده، طراحی پوستر وبروشور را پریسا فلاح زاده و سرایش اشعار و متن آهنگین را مریم کاظمی بر عهده دارند.

در گروه کارگردانی این نمایش عرفان میدانلو دستیار کارگردان، سمیه نادری مشاور عروسکی ،مریم ذکاوتی، علیرضا عموزاد و میلاد رضایی مدیران صحنه،‌ صدرا خورسند کارآموز تئاتر، زهرا شایان‌فر روابط عمومی، مهراد زمانی مدیر اجرایی هستند.

مجری گریم شهره کاظمی و خیاط فرحناز معیری در این پروژه نمایشی همکاری دارند.

هنرجویان بازیگر به ترتیب الفبا امیرصدرا بیدی، محمد علی خاک رنگین، ارغوان سارانی، آتریسا ساعدی، تارا شمالی، حنانه صادقی، ویانا عباسی، یاسمین موسوی، لیانا نعیمی، آریا نوائیه و صحنه یاران کوچک سال محیا خاک رنگین، بهراد سارانی هستند.

تلفن‌های گروه 09051116692 و 09190776098 برای ارتباط با مخاطبان فعال شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

«مریخی‌ها مامان می‌خوان» در تالار هنر

نمایش کودک و نوجوان «مریخی‌ها مامان می‌خوان» به تهیه‌کنندگی مجید قناد در تالار هنر روی صحنه رفت .

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی تالار هنر، نمایش کودک و نوجوان «مریخی‌ها مامان می‌خوان» به تهیه‌کنندگی مجید قناد به صحنه رفت .

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی محمد عبدی جمالی از ۱۵ مرداد هرشب ساعت ۱۷:۳۰ در تالار هنر اجرا می‌شود.

«مریخی‌ها مامان می‌خوان» با بهره‌گیری از تکنیک‌های تئاتر درمانی و نگاهی تربیتی به مفهوم خانواده، همدلی، مسئولیت‌پذیری و ارتباطات انسانی، تلاش می‌کند به رشد اجتماعی و عاطفی کودکان کمک کند. «مریخی‌ها مامان می‌خوان» در فضایی سرگرم‌کننده و تخیلی، کودکان را به دنیایی متفاوت می‌برد تا در دل ماجراهای هیجان‌انگیز، مفاهیم مهم تربیتی را تجربه کنند.

این اثر که حاصل سال‌ها تجربه محمد عبدی جمالی در حوزه تربیت و آموزش کودکان است، به‌عنوان یک ابزار آموزشی و فرهنگی، ظرفیت همکاری با مدارس، مراکز مشاوره، نهادهای تربیتی و فعالان حوزه کودک را دارد و می‌تواند تأثیرات ماندگاری در یادگیری و رشد روانی کودکان بر جا بگذارد.

در خلاصه داستان «مریخی‌ها مامان می‌خوان» آمده است: «جانیار»، پسربچه‌ای وابسته به بازی‌های آنلاین، ناگهان متوجه ناپدید شدن مادرش می‌شود. او به همراه پنج دوستش وارد سفری عجیب به سیاره‌ای دور به‌نام «ماکی‌ماکی» می‌شود تا مادران ربوده‌شده را نجات دهد. در این مسیر، با کمک مأمور فضایی «زوپو» و ابرهوش مصنوعی «کارکاه گجت»، راز ماجرا را کشف می‌کنند و درمی‌یابند که مادران توسط موجوداتی به نام «گاسیاس» برای تولید «ماما پلاسماها» دزدیده شده‌اند. ماجراجویی آن‌ها سرشار از پیام‌هایی درباره عشق، خانواده و قدرت همکاری است.»

بازیگران این نمایش به ترتیب حروف الفبا میثاق آقا مولایی، بارانا احمدی، جانیار اسکندریان، ساغر تمیمی، سارا جوادی، سمانه حبیب‌پور، فاطمه حیدری، نورا سرلگی، یزدانمهر شمس، امین شیرخانلو، عسل غروی، سمن قناد، ویدا کمالی، امیریحیی هاشمی هستند.

دیگر عوامل نمایش «مریخی‌ها مامان می‌خوان» عبارتند از: تهیه‌کننده: مجید قناد، با همکاری: محمدرضا علیمردانی، طراح صحنه: محمد عبدی جمالی، طراح لباس: سارا جوادی، طراح حرکت: سمن قناد، آهنگساز: ساینا نصیری‌خواه، مشاور آهنگساز: بابک نصیری‌خواه، طراح صدا: هیراد نصیری، طراح نور: علی اشرف سمائی، طراح گریم: لیلا پریشان، حسین تبریزی، طراح پوستر و، بروشور: فرهاد توکلی، طراح تیزر: کوروش توکی، مشاور رسانه: رضا پورزارعی، شاعر: مهتاب صولتی‌فر، خوانندگان: مونا غمخوار، عسل غروی، بارانا احمدی، عکاس: ندا رضایی، تصویرهای تلویزیونی و موشن: بهراد صفا، دستیار و برنامه‌ریز: سمانه حبیب‌پور، گروه کارگردانی: نرگس دولتی، آریا اقشایی، مدیر صحنه: علیرضا استاجی و دستیار صحنه: نازنین بدری.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می‌توانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

 

نصرالله عبادی هنرمند پیشکسوت تئاتر همدان درگذشت

نصرالله عبادی از چهره‌های ماندگار و پیشکسوت تئاتر همدان، شامگاه جمعه ۱۷ مرداد در بیمارستان بهشتی این شهر دارفانی را وداع گفت.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ،‌ استاد عبادی متولد سال ۱۳۱۲ در همدان بود و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۲۵ با عضویت در انجمن نمایش دبیرستان پهلوی به سرپرستی زنده‌یاد سیف‌الله گلپریان آغاز کرد.

او از نخستین فارغ‌التحصیلان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به شمار می‌رفت و از سال ۱۳۲۷، به مدت سه سال در محل قدیم رادیو همدان – واقع در طبقه بالای اداره پست و تلگراف خیابان بین‌النهرین – نمایشنامه‌هایی را برای پخش رادیویی اجرا می‌کرد.

وی با همکاری دوستانش در تئاتر اکباتان، نمایشنامه‌ای را با حمایت سازمان شیر و خورشید روی صحنه برد که با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شد.

در سال‌های شکوفایی هنر تئاتر همدان، استاد عبادی در تماشاخانه‌های مختلف این شهر به اجرای آثار نمایشی پرداخت و سالیان سال به‌عنوان داور جشنواره تئاتر فجر و جشنواره‌های استانی، نقشی مؤثر در ارزیابی آثار ایفا کرد و سال‌ها در مقام کارگردان، بازیگر و نویسنده، آثار متعددی را به صحنه برد.

کارنامه هنری استاد عبادی بیش از هفت دهه فعالیت مستمر در عرصه بازیگری و نویسندگی را در بر می‌گیرد.

در مهرماه ۱۳۹۴ و هم‌زمان با برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، پلاتوی شماره دو مجموعه فرهنگی بوعلی به‌نام این هنرمند نامگذاری و افتتاح شد، فضایی برای اجرای نمایش‌های کارگاهی و تجربه‌های نو هنرجویان و هنرمندان جوان که یاد و نام او را برای همیشه در حافظه فرهنگی دیار الوند زنده نگاه خواهد داشت.

خانه تئاتر درگذشت استاد نصرالله عبادی را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری تسلیت می گوید .

محمدرضا داوودنژاد شب‌چراغ نمایش « آنسوی افسانه » را افروخت

شب‌چراغ نمایش «آنسوی افسانه» به کارگردانی مینو ملکی روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ساعت ۱۹:۴۵ با حضور محمدرضا داوود نژاد بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون کشور برگزار شد.
به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی تماشاخانه سنگلج ، «آنسوی افسانه» نوشته مهرنوش بلمه با کارگردانی مینو ملکی روز پنجشنبه  ۱۶ مرداد ماه جاری با برگزاری مراسم شب‌چراغ اجرای عمومی خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز کرد و محمدرضا داوود نژاد مهمان ویژه این مراسم شمع اجرای این نمایش را افروخت .
مجری طرح این پروژه نمایشی را محمد وفایی بر عهده دارد و مینو ملکی تهیه کننده و کارگردان اثر است.
بازیگران این نمایش بهاره خالقی، ندا گلرنکی، گلاره مقدم، مهیاس محرز، مینو ملکی هستند.
در بخش حرکات فرم نیز بهناز خانی، شقایق شاهسون، فائزه طاهری بازی می کنند.
در تیم کارگردانی محمد علایی به عنوان مشاور کارگردان، فاطمه علی یاری به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز همکاری دارند.
این اثر نمایشی نگاهی متفاوت به داستان سودابه و سیاوش شاهنامه فردوسی دارد و آن را از زبان زنان نقل می کند.
فروش بلیت سه روز نخست این نمایش با تخفیف ویژه به مناسبت افتتاح، در سایت های تیوال و گیشه تئاتر فعال شده است و علاقه مندان می توانند از طریق لینک های  تیوال و گیشه تئاتر نسبت به خرید بلیت اقدام کنند.

 

انتشار آثار انجمن مدرسان در چهارچوب درس گفتارهای دانشگاهی

نهمین جلسه سال ۱۴۰۴ هیات مدیره انجمن مدرسان خانه تاتر سه شنبه 14 مرداد در محل ساختمان آفتاب خانه تاتر برگزار شد.

این جلسه ساعت 14 تا 16 با حضور اعضای اصلی هیات مدیره : حمید ابراهیمی ، آرش پژمان و حامد شفیع خواه و همچنین بازرس علی البدل آیدا فرهمند و با حضور دبیر کمیته پژوهش و انتشارات امیر سمامی و دبیر روابط عمومی زکیه سیف برگزار شد.

 

شرح جلسه :

1- تأمین سرمایه در گردش و تسهیل در فرآیند انتشار آثار انجمن مدرسان در چهارچوب درس گفتارهای دانشگاهی با حضور آقای بهرامی رییس هیات مدیره خانه تاتر قرار شد نسبت به طرح موضوع در هیات مدیره مرکزی برای این امر اقدام نمایند.

2- عضویت پیوسته خانم فرشته رازقی پس از بررسی مدارک ارائه شده ، تایید و مورد تصویب قرار گرفت.

3- مقرر شد اعضای هیات مدیره تا جلسه بعد پیشنهادات خود را در خصوص نحوه برگزاری نشست های نقد و بررسی سر فصل های دانشگاهی رشته نمایش ارائه نمایند.

 

دیدار معاون امورهنری وزارت فرهنگ با دو مجموعه صنفی حوزه تئاتر ؛ هم دلی زمانی است که دولت دست هنرمند را بگیرد

معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک نشست مشترک با تعدادی از اعضای هیئت مدیره جدید خانه تئاتر و انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نادره رضایی معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رضا مردانی مدیر کل هنرهای نمایشی ،سعید اسدی مشاور عالی معاون امور هنری و مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران  ، وحید آگاه دبیر کارگروه حقوقی معاونت امور هنری و سید وحید فخر موسوی معاون اداره کل هنرهای نمایشی در یک نشست مشترک با تعدادی از اعضای هیئت مدیره جدید خانه تئاتر متشکل از مجید قناد ، بهرام ابراهیمی، محمد بهرامی ، رضا دادویی ، مریم رحیمی ، مهدی قلعه ، سید جواد روشن ، مهدی موسی خانی ، علی اصغر گودینی و اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی متشکل از داود نامور، شاهین چگینی و عماد عامری دیدار و در جریان تازه ترین فعالیت ها و مشکلات مربوط به این دو حوزه صنفی قرار گرفتند.

معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این دیدار توضیح داد: طی روزهای گذشته که ردیف بودجه برای بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده است بحث های مختلفی برای نحوه تخصیص بودجه  مورد توجه قرار گرفته اند. در این چارچوب قرار بر این است تا نحوه تخصیص بودجه براساس عملکرد و فعالیت های اصناف تعریف شود. به عبارتی در این چارچوب هرکدام از اصناف محترمی که بتوانند به واسطه کنش گری بیشتر در امور صنفی فعالیت و عملکرد موثری در حوزه های تخصصی خود انجام دهند قطعا در حوزه تخصیص نیز از شرایط حمایتی مطلوب تری برخوردار خواهند شد.

وی در ادامه صحبت های خود به موضوع انتخابات و نحوه فعالیت های اجرایی اصناف هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از اهالی هنر امیدوارند که روند انتخابات صنوف به شیوه ای برگزار شود که هم دربرگیرنده شفافیت بیشتر و هم مشتمل بر حضور طیف گسترده تری از هنرمندان صنف مربوطه باشد به گونه ای که ذی نفعان ای حوزه احساس کنند فضای مطمئنی را در واسطه گری بین صنف و وزارت فرهنگ در اختیار دارند تا بر اساس آن بتوانند با خیالی آسوده در حوزه های صنفی نقش آفرینی جدی داشته باشند ؛ طبیعتا لازمه اجرای چنین شرایطی ارائه و تبیین یک نگاه تخصصی و کارشناسی شده ای است که بی تردید شما عزیزانی که در حوزه های صنفی تئاتر فعالیت دارید می توانید بازوی کمکی موثری در تحقق این چشم انداز باشد.

رضایی ادامه داد: تمام تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براین است تا در حوزه های اجرایی ، حضور کمتری داشته و عمده فعالیت های خود را با کمک جامعه هنرمندان در حوزه های سیاستگذاری معطوف نماید. بنابراین حضور اصناف در چنین مسیری می تواند یکی از مهم ترین اولویت های میان وزارت فرهنگ و اصناف به حساب آید. البته تحقق چنین رویکردی نیازمند این است که صنوف بتوانند از تمامی اعضای خود بهره برده و تمرکزشان فقط افراد خاص نباشد. به هرحال فعالیت مدنی در این شرایط دشوار است و قطعا من و همکارانم دربخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می دانیم ، ایجاد انگیزه یکی از مهم ترین ارکانی است که می تواند در استمرار این نقش آفرینی مولفه مهمی باشد . استمرار چنین رویکردی موجب می شود تا حس مسئولیت پذیری و انجام کارهای تخصصی در رویدادها و فعالیت های هنری شکل پررنگ تری به خود پیدا کند. ما براین باوریم هرچه قدر بتوانیم کار را در زمینه اجرایی ، براساس کیفیت مطلوب ، نحوه سیاستگذاری دولت و روند شفاف صنوف تعریف کرده و آن را به خود اصناف واگذار کنیم قطعا هم در حوزه کیفیت و هم در حوزه برنامه ریزی شرایط بهتری خواهیم داشت.

معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت های خود با اشاره به محدود بودجه درحوزه منابع دولتی تصریح کرد: هم بنده در حوزه دولتی و هم اصناف باید شرایطی را فراهم کنیم تا منابع مالی بیشتری از خارج وزات خانه به فعالیت های هنری اختصاص پیدا کند. در این راه وقتی اصناف بتوانند راه کارهایی را برای تحقق چنین روندی ارائه دهند قطعا تمامی مجموعه ها و معاونت های وزارت فرهنگ می توانند با آسودگی خیال بیشتری امور اجرایی رویدادهای ملی و مهم خود را به اصناف واگذار کنند. بی تردید صنوف هنری در کشورما توانایی های زیادی دارند و اتفاقا به واسطه همین توانایی است که بنده درخواست می کنم در این مسیرجدید فعالیتی خانه تئاتر که هنوز مدیر عامل آن تعیین نشده ،دوستان فردی را برای خانه تئاتر معرفی کنند که علاوه بر دغدغه های هنری و صنفی در حوزه های اقتصادی نیز توانایی ها و توانمندی های لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد : به اعتقاد من یک نهاد صنفی باید بتواند فارغ از همه کمک ها و حمایت های دولت مستقل عمل کند . این که دولت هم باید در این راستا نقش حمایت کننده داشته باشد قطعا لازم است . البته در این چارچوب نباید همه تقصیرها را به گردن صنف انداخت چرا که در مقاطعی اجازه داده نشده که نهادهای مدنی پا بگیرند و تقویت شوند؛ فرآیندی که موجب شده مشکلات زیادی در حوزه اصناف هنری به وجود بیاید که واقعا قابل درک است. به هرحال بنده معتقدم صنف در یک تعامل درست و اصولی می تواند بهترین بازوی اجرایی دولت در فعالیت ها باشد . بنده هم شخصا این انگیزه را دارم تا درکنار شما قرار بگیرم و از مسیر توانمندی هنر به یاری بخش هایی که به کمک هنرمندان نیاز دارد برویم .

رضایی در بخش دیگری از صحبت های خود بود که به موضوع تماشاخانه های خصوصی اشاره کرده و توضیح داد: بی تردید مدیران تماشاخانه های خصوصی از ما انتظاراتی دارند که دربرگیرنده ابعاد مختلفی است. مسیری که در یک تعامل دو سویه می تواند موجب برآورده شدن انتظارات طرفین شده و فضایی را به وجود آورد که تعامل مهم ترین نکته آن برای پیشبرد و پیشرفت تئاتر است.  در این راه می بایست نشست ها و جلسات تخصصی موضوعی میان مدیران تماشاخانه ها، انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی و بخش های مختلف معاونت امورهنری برگزار شود که بتوانیم به این تعامل دست پیدا کنیم.

معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دغدغه و مشکلات گروه‌های اجرایی در زمان تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران و لزوم همراهی تماشاخانه‌های خصوصی با هنرمندان آسیب دیده بیان کرد: 43 گروه نمایشی در این بازه زمانی  به دلیل توقف اجراهای‌شان دچار مشکل شده و متضرر شدند. در این شرایط تماشاخانه باید مکانیزم جبران را در نظر داشته باشد و ما نیز به تماشاخانه‌داران کمک کنیم. به هرحال هنرمند تئاتر همیشه درگیر مشکلات متعدد است و باید شیوه‌ای برای حل مشکل او پیدا کرد و به صورت نظام‌مند به یاری او شتافت.

پس از صحبت های معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که تعدادی از اعضای هیئت مدیره جدید خانه تئاتر و همچنین برخی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی به طرح نقطه نظرات، انتقادات و مسائل خود در حوزه های صنفی مربوط به فعالیت شان پرداختند.

توجه بیشتر مراجع دولتی به اصناف هنری و خانه تئاتر به عنوان مرجع اصلی اهالی تئاتر، انجام تعهدات مالی و پرداخت معوقات اداره کل هنرهای نمایشی، معاونت هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد به خانه تئاتر،  تسهیل و به حداقل رساندن پروسه اخذ مجوز تولید تئاتر، رسیدگی سریع به وضعیت بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی اهالی تئاتر، توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلات زیرساختی حوزه تئاتر و لزوم حمایت ویژه از تولیدات تئاتری به واسطه تعطیلی‌های گاه و بی‌گاه ، عنایت بیشتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در رویدادها و مجامع تئاتری برای دریافت انتفادات و مسائل صنفی آنها از نکاتی بود که محمد بهرامی رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر به آن اشاره کرد.

رضا دادویی کارگردان و سخنگوی هیئت مدیره جدید خانه تئاتر هم گفت: گاهی اوقات دلگیری ما از افرادی که با آن ها همفکر هستیم، بیشتر است . ما باید راهکار برای این موضوع پیدا کنیم. اما بد نیست که این جا یک طرح مسئله کنیم؛ آیا رابطه‌هایی بین دولت با مجموعه‌های اقتصادی شکل گرفته است ؟! من در پاسخ می گویم اگر با همدلی پیش برویم می‌توانیم بال کمکی شما باشیم ولی اگر نگاه از بالا به پایین باشد ؛ ما اصلا زیر بار نخواهیم رفت. هم دلی زمانی است که دولت دست هنرمند را بگیرد و قطعا هنرمند هم در بزنگاه‌ها همراه خواهد شد . ما می‌دانیم وضع کشور از نظر اقتصادی خراب است. شما روی امکانات ما حساب کنید ما هم روی شما حساب می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور تماشاخانه های خصوصی گفت:  دوستانی که از انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی ر این جلسه حضور دارند؛ نزدیک‌ترین افراد به ما هستند. مشکل ما تماشاخانه‌های دولتی است. وقتی وارد مصادیق شویم راه را به بیراهه می‌رویم. ما در نگاه به صنف خانه تئاتر دچار اختلاف سلیقه ماهوی هستیم. مشکل ما از نگاه به ماجرا شروع می‌شود.

مهدی قلعه کارگردان تئاتر و یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره خانه تئاترهم در این نشست ضمن طرح نکاتی از نحوه انتخاب دبیران جشنواره ها به ویژه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سال گذشته گفت: در گذشته نه چندان دور پنجاه درصد سرانه درمان بیمه تامین اجتماعی توسط خود هنرمند و پنجاه درصد دیگر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می شد اما تقریبا هفت سال است که وزارت فرهنگ پرداخت آن پنجاه درصد را حذف کرده و این خود ما هستیم که تمامی سرانه درمان را پرداخت می کنیم. مورد دوم نحوه بیمه اصحاب فرهنگ و هنر است ماجرای پرداخت بیست درصد «فرانشیز» است. یعنی ما ناگزیر به پرداخت بیست درصد در مراکز درمانی هستیم که این فرآیند هم نیازمند بازنگری و حمایت‌های دولتی است که می‌تواند در این دوره به نتیجه برسد. بحث بعدی موضوع بازنشستگی هنرمندان مشمول بیمه تامین اجتماعی است که اگرهنرمندان با توجه به این نوع مدل قراردادی فعلی بازنشسته شوند فقط می توانند پایین ترین میزان رقم وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی را دریافت کنند. معضلی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با وزارت کارمی تواند به حل آن کمک کند.

مریم رحیمی بازیگر و دیگر عضو هیئت مدیره جدید خانه تئاتر هم در ادامه این نشست دو ساعته ضمن ارائه نقطه نظرات خود درباره مشکلات صنفی هنرمندان تئاتر به واکنش معاون امورهنری وزیر فرهنگ مبنی بر عدم برگزاری جلسه خانه تئاتر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جهت عدم معرفی مدیرعامل خانه تئاتر اشاره کرد و گفت: قطعا ما هم براین باوریم که مدیرعامل خانه تئاتر  باید متخصص، باسواد، با وجاهت، دارای روابط قوی، آشنا با تئاتر،  مسلط به امور اقتصادی و دارای پیشینه‌ای مطمئن باشد. اما ما واقعا توان پرداخت دستمزد چنین شخصی را نداریم و الان هم مدتهاست که شما و مدیران دیگر رو در جریان مشکلات شدید مالی خانه تئاتر قرار داده‌ایم. از طرفی لازم است به این موضوع هم اشاره کنم که مدیرعامل لزوما شخص اول خانه تئاتر نیست. به اعتقاد من مدیرعامل بازوی اجرایی و کمکی هیئت مدیره و مجری مصوبات آنهاست. حتی در حال حاضر هم که خانه تئاتر مدیرعامل ندارد جلسات هیئت مدیره به صورت مستمر در حال برگزاری است و مشکلی برای فعالیت ها نیست.

وی درباره یکی از موضوعات خانه تئاتر در ارتباط با تماشاخانه های خصوصی اظهار کرد: ما در انجمن بازیگران طی یک سال گذشته با دو مدیر قبلی اداره کل هنرهای نمایشی در ارتباط با نقدها و پیشنهاداتی که در ارتباط با تماشاخانه های خصوصی داشتیم صحبت کردیم و قرار بر تشکیل جلسه ی مشترکی با نمایندگان تماشاخانه های خصوصی بود که امیدوارم  به زودی توسط آقای مردانی این جلسه تشکیل و نتایج درستی حاصل شود.

براساس این گزارش شاهین چگینی از اعضای هیئت مدیره تماشاخانه‌های خصوصی نیز در این دیدار بیان کرد: در قرارداد سالن‌های خصوصی، بندی برای همراهی با گروه‍‌های نمایشی و روند اجرا در شرایط بحران وجود دارد که ما طبق آن پاسخگوی گروه‌ها هستیم. قطعا در زمینه ادامه روند اجرای گروه‌های آسیب دیده به واسطه حمله رژیم صهیونیستی ما می‌توانیم پاسخگو باشیم اما در بخش ضرر مالی چنین امکانی برای ما نیز فراهم نیست. البته که تاکنون هیچ گروهی برای حل و فصل اختلاف خود با سالن‌های خصوصی در این زمینه به صنف ما مراجعه نکرده است.

وی ادامه داد: صنف تماشاخانه‌های خصوصی و مدیران این تماشاخانه‌ها از بی ادعاترین و مظلوم‌ترین فعالان این بخش هستند. به لحاظ عملکرد ما حدود 70 تا 80 درصد عملکر اجرایی را با آثاری با کیفیت برعهده داریم اما هیچوقت درخواست مالی و حمایت نداشته ایم.

داوود نامور، رئیس صنف تماشاخانه‌های خصوصی نیز اضافه کرد: ما حاضریم که صنف تماشاخانه‌های خصوصی زیرمجموعه خانه تئاتر شود و تمام عملکردها، برنامه و پروپوزال خود را در اختیار خانه تئاتر قرار خواهیم داد اما در قبال آن درخواست داریم تا صنف نیز از ردیف بودجه تعیین شده بهره‌مند شود.

وی به موضوع حضور اصناف در فعالیت های اجرایی مرتبط با رویدادها و فعالیت های تحت مدیریت دولت هم بیان کرد: ما حاضریم مدیریت اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برعهده بگیریم. همان طور که سال گذشته بخش «به علاوه فجر» را با بودجه‌ای اندک و با حضور 40 گروه نمایشی به خوبی برگزار کردیم. قطعا تماشاخانه‌های خصوصی برای خود درخواست حمایت و کمک ندارد اما سوال ما اینجاست که چرا گروه‌های نمایشی که آثارشان در سالن‌های خصوصی روی صحنه می‌رود سهمی از کمک هزینه هرچند اندک انجمن هنرهای نمایشی ندارد؟

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پاسخ به این سوال بیان کرد: قطعا باید سازوکاری در نظر گرفته شود که گروه‌های نمایشی که از طرف صنف تماشاخانه‌های خصوصی و از سوی سالن‌هایی که عضو این صنف معرفی می‌شوند، بتوانند مورد ارزیابی قرار گرفته و از آن‌ها حمایت شود.از طرفی می‌توان از اعضای این صنف در روند تصمیم‌سازی و شوراهای داوری و حمایت بهره برد.

 

موفقیت جهانی نمایش « منگی » در جشنواره تئاتر گرجستان

نمایش « منگی » به نویسندگی و کارگردانی محمدامین سعدی و کاری از گروه تئاتر « آمیتیس » ، با استقبال مخاطبان و منتقدان بین‌المللی ، در سالن حرفه‌ای دولتی شهر پوتی ، در فستیوال بین‌المللی تئاتر منطقه‌ای رگیونال گرجستان روی صحنه رفت.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی پروژه ، در این دوره از جشنواره ، یازده گروه نمایشی از کشورهای فرانسه ، رومانی ، ایران ، گرجستان و لیتوانی حضور داشتند که از گروه نمایشی « منگی » به دلیل اجرایی باکیفیت و منسجم ، توسط مدیران جشنواره تقدیر شد .

« منگی » اقتباسی آزاد از رمان « منگی » اثر ژوئل اگلوف ، با ترجمه اصغر نوری و از ادبیات نمایشی فرانسه است .

فردین رحمان‌پور ( بازیگر ) و سحر قاسمی ( بازیگر فرم و سایه ) در این پروژه ایفای نقش کرده‌اند .

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از : طراح صدا و آهنگساز : بهزاد بختیاری ، طراح صحنه : امیر پناهی‌فر ، طراح لباس و آکسسوار : پریا الماسی ، طراح گریم : نیلوفر مرسل‌وند ، طراح نور : فرشاد نصیری ، طراح گرافیک و موشن : حامد فرهی ، عکاس : مریم رحمانی ، مدیر تولید : صبا صادقی ساروی ، سرپرست گروه کارگردانی و برنامه‌ریز : عرفان الماسی ، منشی صحنه : رها کاظمی ، دستیاران کارگردان : محمدباقر توکلیان ، رها کاظمی ، رضا ملکی‌نژاد ، تصویربردار و کارگردان تیزر : معین الیاسی ، دوخت لباس : استودیو فشن کارمانو آرت ، دستیار لباس : فرزانه کاظمی ، مجری گریم : مریم قربانی واحد ، دکوراتور : مهدی منوری ، بهنام مالکی ، دستیار صحنه : وحید محققی ، محمد شریفی ، تبلیغات : تئاتر فارسی ، مشاور رسانه‌ای و روابط عمومی : علی کیهانی ، طراح تیزر تبلیغاتی : آیدین ایمانی . پوستر بین‌المللی این نمایش توسط حامد فرهی طراحی شده است.

گروه نمایش « منگی » از همراهی و حمایت‌های مؤثر آلبرت بیگ‌جانی و سامان خلیلیان در فرآیند هماهنگی برای حضور در این رویداد بین‌المللی و تعامل اداره‌کل هنرهای نمایشی، صمیمانه سپاس‌گزار است.

لازم به ذکر است نمایش « منگی » در تهران بیش از ۷۰ اجرا داشته است و پیش‌تر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ، در بخش‌های کارگردانی ،  بازیگری ، طراحی لباس و طراحی گریم ، نامزد دریافت جایزه شده بود .