بررسی تدوین «تفاهم‌نامه همکاری مشترک» میان انجمن مدرسان خانه تئاتر و انجمن صنفی مدرسان تهران

اعضای انجمن مدرسان خانه تئاتر و انجمن صنفی مدرسان تهران در دیداری مشترک، بر همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. 

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از انجمن مدرسان، نشست تخصصی انجمن مدرسان خانه تئاتر و انجمن صنفی مدرسان تهران، روز جمعه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۵، در محل “تماشاخانه‌ی سیمرغ” بنیاد بیدل دهلوی، برگزار شد.
در این نشست، طرفین بر ضرورت تدوین «تفاهم‌نامه همکاری مشترک» در آینده نزدیک؛ به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر شد در جلسات آتی، جزییات اجرایی شدن آن، بررسی شود.
همچنین؛ در ادامه ایده‌های نوآورانه‌ مشترک جهت برقراری کلاس‌های آموزشیِ تخصصی و مستمر؛ به منظور ایجاد بستری علمی و حرفه‌ای برای انتقال دانش و تجربه به هنرمندان و پیوند زدنِ تخصصِ آکادمیک، به نیازهای اجرای صحنه ای، مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر آن شد تا پس از انجام هماهنگی های اولیه؛ این امور اجرایی شود.
حمید ابراهیمی رئیس هیات مدیره انجمن مدرسان خانه تئاتر، در پایان؛ با اشاره به ظرفیت های اجرایی دو انجمن برای ایجاد تعاملی مشترک؛ این نشست را گامی بلند در مسیرِ ساماندهی به حیاتِ آموزشی تئاتر دانست و افزود: امیدواریم این هم‌افزایی، شعله‌ای از آگاهی و تخصص را در تار و پودِ آموزشِ هنری کشور، روشن‌ سازد.
در این نشست تخصصی؛ حمید ابراهیمی، عرفان پهلوانی، زکیه سیف، آیدا فرهمند و پریشاد مستوفی فرد، حامد شفیع خواه و بهروز مهرعلیان از سوی انجمن مدرسان خانه تئاتر و علی گودینی، عسل عصری ملکی، حمیدرضا صفار، حسین تهرانی، حسن پورگل محمدی، ندا قربانیان، امیر زریوند و لاله سیر از انجمن مدرسان تئاتر تهران در این جلسه حضور داشتند.

 

بهناز نازی در خواب مصنوعی به‌سر می‌برد؛ همکار ۳۲ ساله در چنگال سرطان

حمیدرضا نعیمی ضمن اشاره به همکاری ۳۲ ساله با بهناز نازی در گروه هنری «شایعات»، از به خواب مصنوعی رفتن این بازیگر و پیشرفت بیماری وی خبر داد. 

به گزارش روابط‌عمومی خانه تئاتر به نقل از خبرگزاری مهر، حمیدرضا نعیمی، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما گفت: بهناز نازی در چند سال اخیر با بیماری می‌جنگید و هر چند وقت یک بار آن را شکست می‌داد و شرایط بهتری پیدا می‌کرد.

وی افزود: حتی در یکی از دوره‌های شیمی‌درمانی، با وجود بیماری، ما یک نمایش بسیار دشوار را در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کردیم. وی در آن نمایش نقش مهمی را بازی می‌کرد؛ بین بازی‌ها پشت صحنه می‌آمد، روی تخت دراز می‌کشید، کمی به مداوای پاهایش می‌رسید و دوباره برای صحنه بعد آماده می‌شد. نازی آن نقش را بسیار با شکوه و زیبا بازی کرد.

نعیمی با اشاره به روند درمانی این بازیگر عنوان کرد: بعد از آن دوران سخت‌تری شروع شد و چندین بار دیگر شیمی‌درمانی ادامه پیدا کرد. در چند ماه اخیر متأسفانه سرطان او پیشرفت زیادی کرده است. همسر ایشان، آقای بهرام بدخشانی از بزرگان فیلمبرداری سینمای ایران، در تمام این سال‌ها شبانه‌روز در کنار خانم نازی بود و این روزها هم ایشان در بیمارستان شریعتی، بخش آی‌سی‌یو جنرال بستری هستند، اما متأسفانه در بیهوشی و خواب مصنوعی قرار گرفته‌اند. به نوعی می‌شود گفت در کما هستند.

وی تاکید کرد: ما و تمام دوستان و دوستداران‌شان هر روز که روز ملاقات باشد می‌رویم و سر می‌زنیم. خود من تمام تلاشم را می‌کنم که سریع به بیمارستان برسم و جویای احوالشان باشم. به هر حال خانم نازی روزهای بسیار سخت و دشواری را سپری کرد. در تمام این سال‌ها و ماه‌ها و روزها سلحشوارانه با بیماری جنگید. هیچ‌وقت واقعاً شکایتی نکرد، هیچ‌وقت شکوه نکرد. تمام مدت بدون مصاحبه و بحث و گفتگو فقط سعی کرد که این دوران را سپری کند.

نعیمی در ادامه بیان کرد: خدا را شکر می‌کنم که تا به امروز، دوست بزرگ، انسان بزرگ و هنرمندی والا را در گروه تئاتر «شایا» در کنار خودمان داشتیم. عمری نزدیک به ۳۲ سال. و هنوز هم امیدواریم که بهناز نازی با شکست دادن بیماری و برخاستن از آن تخت بیمارستان، یک حرکت اساطیری از خودش نشان بدهد و مرگ را شکست بدهد. امیدوارم یک بار دیگر بتوانیم خانم نازی را در کنار خودمان ببینیم.

وی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی فرایند بستری شدن آغاز شده، مطرح کرد: تقریباً این اتفاق به سه ماه پیش برمی‌گردد. زمانی که از سفر خارج از کشور برگشتند، حدود یک هفته تا ده روز بعد دوباره دوره شیمی‌درمانی شروع شد. یک مدت طولانی، ۴۵ روز در بیمارستان نیکان بستری بودند و بعد به بیمارستان شریعتی انتقال پیدا کردند. خوشبختانه پرسنل بیمارستان با نهایت دقت، احترام و سخت‌کوشی از وی مراقبت می‌کنند. واقعاً باید از عزیزان بیمارستان شریعتی تشکر کنیم. الان تقریباً می‌شود گفت سه ماه است که در این شرایط به سر می‌برند.

نعیمی در پاسخ به اینکه نازی چند وقت است که وارد کما شده‌است، توضیح داد: حدود یک هفته است که در این شرایط هستند و همه ما را نگران کرده‌اند. امیدوارم هرچه زودتر بهبود پیدا کنند.

وی در پایان با احساسی عمیق تاکید کرد: قسم می‌خورم، تنها آرزوی من این است که یک بار دیگر با خانم نازی تئاتری را روی صحنه ببرم.

دیدار هنرمندان تئاتر با مدیرکل هنرهای نمایشی

نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی هنرمندان تئاتر استان‌ها، اعضای هیات‌مدیره خانه تئاتر و جمعی از هنرمندان و مدیران تئاتر با اتابک نادری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

ادامه مطلب

بیش از ۳۰ نمایش در سالن‌های تهران اجرا می‌شود/ «اژدهاک» تا «جهانی دیگر»

همزمان با اردیبهشت‌ماه، ده‌ها اثر نمایشی در سالن‌های دولتی و خصوصی شهر تهران روی صحنه رفته‌اند؛ اجراهایی که در مجموعه‌هایی چون تئاتر شهر، ایران‌شهر، سنگلج، مولوی، خانه هنرمندان ایران و همچنین تماشاخانه‌ها و سالن‌های خصوصی پایتخت در حال برگزاری است و از تداوم فعالیت گروه‌های نمایشی در این ماه خبر می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از معاونت امور هنری، در روزهای میانی اردیبهشت‌ماه، تعداد قابل توجهی از آثار نمایشی در سالن‌های مختلف تهران در حال اجراست؛ اجراهایی که طیفی از متون ایرانی و آثار کلاسیک و معاصر جهان را شامل می‌شود و توسط گروه‌های مختلف نمایشی روی صحنه می‌رود.
در مجموعه تئاتر شهر و در تالار اصلی نمایش «ذرات آشوب» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی روی صحنه می رود.

در تالار چهارسو نیز نمایش «ابری با احتمال ریزش باران» به کارگردانی سیدعلی هاشمی پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

«بیهوده» عنوان یکی دیگر از نمایش های جدید تئاتر شهر است که طی روزهای آینده به کرگردانی یاسین رضوانی در تالار قشقایی به صحنه می رود.

در تالار سایه هم نمایش «گاوداری» به کارگردانی محمد نژاد و در کارگاه نمایش نیز نمایش «اژدهاک» به کارگردانی آرش اشاداد روی صحنه می روند.

هم اکنون نمایش «بیست و چهار» به نویسندگی و کارگردانی علی حیدری تا روز جمعه بیست و پنجم اردیبهشت ماه در کارگاه نمایش تئاتر شهر به اجرای خود ادامه می دهد.

بر اساس این گزارش تاریخ آغاز، ساعت و دیگر جزییات آثار نمایشی جدید تئاتر شهر طی روزهای آینده به تفکیک اطلاع رسانی خواهد شد.

در تماشاخانه ایران‌شهر نیز چند اثر نمایشی روی صحنه است؛ از جمله نمایش «دیکته طور» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی در سالن استاد سمندریان، نمایش «چند سال پیش» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی مهرداد ضیایی در همین سالن و نمایش «کشتارگاه» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی و همچنین «به علت ضیق مکان» به نویسندگی مرتضی شاه‌کرم و کارگردانی احمد صمیمی و فراز غلامی در سالن استاد ناظرزاده کرمانی.
در تماشاخانه سنگلج نمایش «سیاه‌وش» نوشته و کارگردانی حامد شیخی روی صحنه است و در تالار مولوی نیز نمایش «یحتمل، بهترین بازیگر نقش اول زن» به نویسندگی و کارگردانی حسین امتی اجرا می‌شود. تالار محراب نیز میزبان نمایش «آگنیتاژ» به نویسندگی رسول حق‌جو و کارگردانی مریم مهریان است.
در خانه هنرمندان ایران (سالن استاد انتظامی) نمایش «ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی» اثر برتولت برشت با ترجمه، دراماتورژی و کارگردانی میکاییل شهرستانی، همچنین نمایش‌های «نامقصد» به نویسندگی و کارگردانی رضا بهکام و «رنگ انار» به نویسندگی و کارگردانی بهنام ترابی اجرا می‌شوند.
تماشاخانه طهران نیز میزبان نمایش‌های «دکتر فاوستوس» نوشته کریستوفر مارلو با دراماتورژی و کارگردانی مهدی اصغریان، «دوازده فرد خشمگین» نوشته رجینالد رز به کارگردانی سعیده خوش‌نژاد، «مهمانی شام» اثر نیل سایمون به کارگردانی امیرمسعود رجبی، «جهانی دیگر» نوشته محمدرضا استادحاجی به کارگردانی علیرضا پازوکی و «سفارتخانه» نوشته اسلاومیر مروژک به کارگردانی مروارید افسری است.
در عمارت نوفل‌لوشاتو نیز نمایش‌های «طروپ طرب» به نویسندگی خیرالله تقیانی‌پور و کارگردانی حمیدرضا خلیلی، «شبیه خون» نوشته سهراب حسینی و کارگردانی محمد حاتمی، «باخ» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد عبدی و «سلول» به نویسندگی و کارگردانی محسن زرآبادی‌پور اجرا می‌شوند.
در بوتیک هنر ایران نمایش‌های «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، «مرز» نوشته حمیدرضا اسدزاده به کارگردانی امید اولیایی، «ژوژمان» به نویسندگی و کارگردانی رضا جاویدی، «ایستگاه آخر» به نویسندگی سپیده ایمانی و فرحان فریضه و کارگردانی فرحان فریضه و نمایش «هتل» به کارگردانی مرجان آقانوری روی صحنه هستند.
در خانه نمایش مهرگان نیز نمایش‌های «روایت معلق بعد بازگشت» به نویسندگی احسان جواهری و کارگردانی محمد علیدادی و «دیالکتیک» نوشته و کارگردانی رحمان خوب‌زاده اجرا می‌شوند.
از دیگر آثار در حال اجرا می‌توان به نمایش «پرنده سیاه» نوشته دیوید هروئر به کارگردانی نوید محمدزاده در پردیس تئاتر و موسیقی دکر، «مکاشفات راسکلنیکف» نوشته پیمان مجیدی به کارگردانی حسام منظور و «رویای آمریکایی» اثر تنسی ویلیامز به کارگردانی علی حضرتی در مجموعه تئاتر لبخند، «روی ماه دیو» به نویسندگی و کارگردانی کاوه میرزایی در تماشاخانه سیمرغ، «خاکستر سکوت» به کارگردانی پردیس زارع در خانه نمایش دا، «شنبه ساعت ده و ده دقیقه» به نویسندگی و کارگردانی الهه موچانی در تماشاخانه صحنه آبی، «چروفوبیا» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه (ملیکا) محمدی در خانه رویداد جریان و برنامه نمایشی «کمدی کمپ» با کیوریتوری مرتضی جلیلی‌دوست در عمارت عما اشاره کرد.
این آثار هر شب در ساعات مختلف در سالن‌های مختلف تهران میزبان مخاطبان تئاتر هستند و بلیت اجراها از طریق سامانه‌های فروش بلیت تئاتر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

«جمعه های تئاترشهر» با نمایش پرتره ای از بهرام بیضایی برگزار می‌شود

اولین ویژه برنامه «جمعه های تئاترشهر» روز جمعه بیست و پنجم اردیبهشت ماه با نمایش مستند پرتره ای از زنده یاد بهرام بیضایی به کارگردانی فرشید قلی پور در تالار مشاهیر این مجموعه برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از مجموعه تئاترشهر، ویژه برنامه «جمعه های تئاترشهر» ساعت 17 روز جمعه بیست و پنجم اردیبهشت ماه با نمایش مستند پرتره ای از زنده یاد بهرام بیضایی با نام «چریکه بهرام» به کارگردانی فرشید قلی پور در تالار مشاهیر این مجموعه برگزار می شود.

در این ویژه برنامه که اولین نشست از سسلسله برنامه های پروژه «جمعه های تئاترشهر» محسوب می شود، ابتدا فیلم مستند «چریکه بهرام» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی فرشید قلی پور با حضور کارگردان و برخی دیگر از عوامل اجرایی این اثر به نمایش درمی آید و سپس نشست تخصصی درباره نحوه ساخت و تولید پروژه که دربرگیرنده ناگفته های جالب توجهی است، برگزار می شود.

فیلم مستند«چریکه بهرام» از جمله آثار شاخص سینمای مستند درباره زنده یاد بهرام بیضایی نویسنده، پژوهشگر و کارگردان فقید تئاتر و سینمای کشورمان است که علاوه بر حضور جشنواره «سینما حقیقت» در گروه سینمایی «هنر و تجربه – سال 1398» ، جشنواره «دیوراما کشورهند – سال 2021»، جشنواره «داکا بنگلادش – سال 2022» به نمایش درآمده است.

در این مستند به سینما و تئاتر استاد بهرام بیضایی پرداخته شده و در صحبت با همکاران این هنرمند فقید و افراد صاحب‌نظر در حوزه‌ فرهنگ و هنر ایران، تاثیرگذاری زنده یاد بهرام بیضایی بر هنر معاصر ایران و نیز فرهنگ اصیل ایرانی، تحلیل و واکاوی شده است. ضمن اینکه ن بخش‌های متنوعی از سخنرانی‌های استاد بیضایی در سال‌های مختلف و بخش های جالب توجه دیگر، قسمت‌های تشکیل دهنده‌ این فیلم هستند.

ویژه برنامه «جمعه های تئاترشهر» از جمله رویدادهای جدید مجموعه تئاترشهر در این دوره است که طی آن برنامه هایی چون «اکران فیلم تئاترهای موفق به صحنه رفته در تئاترشهر»، «رونمایی از کتاب های تخصصی حوزه تئاتر»، «نشست های پژوهشی و تخصصی حوزه هنرهای نمایشی»، «مراسم نکوداشت چهره های شاخص عرصه تئاتر در ادوار مختلف»، «کارگاه های آموزشی» ، «جلسات نمایشنامه خوانی» و برنامه های متنوع دیگر پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

اولین ویژه برنامه «جمعه های تئاترشهر» که طراحی نشان (لوگو) آن بر عهده مجید کاشانی بوده، ساعت 17 روز جمعه بیست و پنجم اردیبهشت ماه در تالار مشاهیر این مجموعه برگزار و ورود برای مخاطبان و علاقه مندان رایگان است.

فعالیت عمارت خانه تئاتر رسما آغاز شد

فعالیت های خانه تئاتر از این پس در عمارت اصلی این نهاد صنفی واقع در خیابان سمیه انجام خواهد شد.

 به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، اعضای خانه تئاتر به منظور پیگیری امور مربوط به خود می توانند از این پس به عمارت خانه به آدرس خیابان سمیه بعد از خیابان نجات الهی پلاک 260 مراجعه کنند.  

همچنین تمامی جلسات اعضای خانه تئاتر در عمارت جدید برگزار می شود.تلفن 88801438 021 پاسخگوی سوالات اعضای خانه تئاتر خواهد بود.

انتشار فراخوان بیست و پنجمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر

انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر، فراخوان بیست و پنجمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه خود را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر، بر اساس اعلام این انجمن، علاقمندان و فعالان عرصه مطبوعات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در حوزه تئاتر می‌توانند همچون دوره‌های پیشین، آثار خود را در بخش‌های: گزارش، گفت‌وگو، یادداشت، نقد، مقاله، ترجمه و عکس به نشانی پستی این انجمن: تهران، صندوق پستی ۱۶۴- ۱۵۷۴۵ (آقای محمدرسول صادقی) ارسال کنند.
از متقاضیان شرکت در این مسابقه تقاضا می‌شود که ابتدا فرم مربوطه را که در پایان این فراخوان آمده است، تکمیل و سپس با پیوست کردن آثار خود، داخل یک پاکت و با درج مشخصات فردی، نشانی کامل محل سکونت، تلفن‌های ثابت و همراه و همچنین نشانی پست الکترونیک(ایمیل) بر روی آن، برای این انجمن ارسال کنند. لازم به ذکر است آثار متقاضیانی که فرم شرکت در مسابقه را پر نکرده باشند از فرایند مسابقه کنار گذاشته می شوند.
توجه به چند نکته درباره مقررات این مسابقه ضروری است:
۱) چارچوب این مسابقه صرفاً تئاتر است؛ بنابراین متقاضیان از ارسال آثار نوشتاری خود در دیگر عرصه‌های هنری پرهیز کنند.
۲) مطالب ارسال‌ شده فاقد نام از سوی فعالان رسانه‌ای که در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مشغول به کار هستند باید حتماً به امضا و تایید سردبیر یا دبیرگروه فرهنگی و هنری رسیده و نامه تائیدیه آن نیز به مطالب ارسالی ضمیمه شود.(از زدن مهر و امضاء روی پرینت آثار ارسالی خودداری شود.)
۳) پر کردن فرم شرکت در مسابقه الزامی است و مشخصات مجموعه آثار ارسالی باید به تفکیک اما در یک فرم ثبت شوند.
۴) مهلت ارسال آثار متقاضیان تا پایان وقت اداری ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ است.
۵) آثار متقاضی شرکت در این مسابقه حتماً باید در طول سال ۱۴۰۴ منتشر و نام نویسنده آن درج شده باشد.
۶) آثاری که فاقد نام و یا دارای نامِ مستعار باشند، مورد قبول دبیرخانه مسابقه نیست.
۷) حداکثر ارائه اثر متقاضیان شرکت در مسابقه، در هر بخش‌، تنها سه اثر و به انتخاب متقاضی خواهد بود؛ بدیهی است در صورت ارائه آثار بیش از تعداد درخواستی، این حق برای دبیرخانه مسابقه محفوظ است که به دلخواه دست به حذف آثار ارسالی بزند.
۸) دبیرخانه مسابقه تنها اصل یا کپی با کیفیت مطلوب مطالب را در قطع A۴یا A۳ خواهد پذیرفت؛ بر همین اساس متقاضیان از ارسال نسخه کامل نشریات و صفحات اضافی خودداری فرمایند.
۹) مطالب ارسالی متقاضیان به هیچ ‌وجه باز پس داده نخواهد شد.
۱۰) انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر هیچ گونه مسئولیتی در قبال مالکیت حقوقی آثار ارسالی ندارد و مسئولیت آن به عهده متقاضیان شرکت در مسابقه خواهد بود.
۱۱) عکاسان محترم نیازی به پر کردن فرم مسابقه که در پایان فراخوان آمده است، ندارند و تنها کافی است آثار خود را به دلخواه (رنگی یا سیاه و سفید) و در قطع ۱۵/۱۹× ۱۳ (چاپ‌شده فول فریم) به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند. تقاضا می‌شود متقاضیان شرکت در بخش عکس از پشت‌نویسی و ذکر نام خود در پشت عکس‌ها خودداری کرده و ‌توجه داشته باشند که عکس‌های ارسالی آنها باید بر اساس کاربردهای رسانه‌ای بوده و حتماً از اجراها و نمایش‌های روی صحنه رفته در طول سال ۱۴۰۴ باشد؛ بدیهی است ارسال آثار از طریق پست الکترونیک(ایمیل) یا لوح فشره(CD) و یا فایل(فِلَش) مورد قبول نیست و تعداد عکس‌های ارسالی نیز نباید از چهار قطعه تجاوز ‌کند. همچنین عکس‌های ترمیم شده، فتوشاپی و یا دستکاری شده با هوش مصنوعی مورد قبول دبیرخانه مسابقه نیست. در این مسابقه عکس‌های ارسالی، علاوه بر وجوه زیبایی‌شناسی هنر عکاسی و ارتباط آن با هنر تئاتر، از منظر کاربردهای رسانه‌ای و مطبوعاتی قضاوت می‌شوند. این مسابقه جایزه تک عکس ندارد و مجموع آثار رسیده از هر متقاضی داوری خواهد شد.
۱۲) متقاضیان علاوه بر پر کردن فرم شرکت در مسابقه، باید حتماً با الصاق برگه تعیین گرایش، دبیرخانه انجمن را در تقسیم صحیح مطالب یاری کنند؛ به طور مثال اگر اثری متقاضی حضور در بخش “نقد” است، بر روی برگه الصاقی کلمه “نقد” درج شود؛ بدیهی است در صورت عدم رعایت این بند، دبیرخانه انجمن مجاز به تفکیک آثار در گرایش های مختلف است و اعتراض وارد نیست.
۱۳) در بخش ترجمه آثاری مورد قبول است که در رسانه های مکتوب یا مجازی با نام صاحب اثر منتشر شده باشد.
۱۴) اصل مطالبی که در بخش ترجمه شرکت می‌کنند حتماً باید به پیوست مطلب اصلی که ترجمه از روی آن صورت گرفته، ارائه شود. (منظور ارائه متن ترجمه شده یا فارسی همراه با متن اصلی یا انگلیسی است.)
[۵/۵/۲۰۲۶ ۱۰:۰۰ AM] آیدین ایرنا: ۱۵) حضور حداقل ۶ اثر و یا شرکت کننده، کفِ مورد قبول آثار برای آغاز رقابت در هر بخش محسوب می‌شود. به طور مثال برای آغاز فرایند رقابت در بخش یادداشت، حضور ۶ اثر یا ۶ متقاضی، رقابت را شکل می‌دهد.
۱۶) در بخش گفت و گو، منظور از گفت و گو، شکل گیری فرآیند پرسش و پاسخ توسط مصاحبه‌ کننده و مصاحبه شونده است؛ بنابراین میزگردها و گفت‌وگوهای خبری مد نظر نیست.
۱۷) بخش مقاله شامل مطالبی است که جنبه ژورنالیستی، علمی، پژوهشی، تحقیقی و تحلیلی در حوزه تئاتر داشته باشد.
۱۸) اعلام نتایج قطعی این مسابقه، پس از انجام فرایند داوری از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد بود.
۱۹) علاقه‌مندان به منظور کسب اطلاع بیشتر و یا تحویل حضوری آثار می‌توانند در روزها و ساعات اداری با شماره تلفن‌ ۰۹۳۷۳۸۰۵۳۹۰ (خانم زهره فضلی) تماس بگیرند.

 

آمادگی تالار هنر برای میزبانی از مخاطبان تئاتر

تالار هنر، که به عنوان قطب تخصصی تئاتر کودک و نوجوان در پایتخت شناخته می‌شود، پس از پشت سر گذاشتن دوران بازسازی، آماده است تا دوباره میزبان هنرمندان، نمایش‌ها و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به هنر نمایش باشد.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از تالار هنر، این مجموعه فرهنگی هنری که ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۴ در پی حادثه اصابت موشک به مرکز بنیاد شهید واقع در خیابان ملک الشعرا، دچار خساراتی ناشی از موج انفجار شده بود، با تلاش و همت مسئولان و کارشناسان، به سرعت بازسازی و مرمت شد.

امیر مشهدی عباس مدیر تالار هنر ضمن ابراز خرسندی از اتمام عملیات بازسازی اظهارداشت: ما متعهد به ارتقای فضایی امن و الهام‌بخش برای نسل آینده هستیم. بازسازی موفقیت‌آمیز تالار هنر، در بخش های تعویض شیشه‌های تالار، نوسازی مبلمان سالن انتظار، نوسازی پست برق و تعمیر درب‌های آسیب دیده نشان‌دهنده روحیه پایداری و عشق به هنر در میان همکاران ما و حمایت دلسوزان فرهنگ و هنر است.

تالار هنر با بهره‌گیری از فضاهای تخصصی خود، همچنان به اجرای برنامه‌های متنوع تئاتری، کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان ادامه خواهد داد و میزبان هنرمتدان و تماشاگران عزیز و فهیم نمایش های کودک و نوجوان است.

تالار «هنر» حدود سال ۱۳۴۰ و برای اجرای برنامه‌های هنری ساخته شد اما به تئاتر سنتی و سیاه‌بازی اختصاص پیدا کرد. در ۱۰ سال اخیر، «تالار هنر» به کانون نمایش‌های عروسکی، تئاتر کودک و نوجوان و جشنواره‌های عروسکی و کودک اختصاص پیدا کرده‌ است. این تالار دارای یک سالن در دو بخش همکف و بالکن و با ظرفیت ۲۴۴ تماشاگر است که زیرمجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند.

نمایش «آرزوی بزرگ» به نویسندگی مهدی سیم‌ریز ، یاسمن واحدی، کارگردانی میثم یوسفی و تهیه‌کنندگی متین محجوب از ۱۶ اردیبهشت ماه هر روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در تالار هنر میزبان کودکان، خانواده‌ها و علاقه‌مندان تئاتر است. این نمایش از تولیدات خانه نمایش امید (حوزه هنری کودک و نوجوان) است که اجرای آن از اسفند سال گذشته و در پی شرایط جنگی و آسیب‌دیدن تالار هنر متوقف شده بود.

نمایش «آرزوی بزرگ» با محوریت خلیج فارس، تاریخ استعمار، حمله استعمارگران به این پهنه آبی و رشادت دلیرمردان تنگستانی تولید شده است. سازندگان این اثر معتقدند اجرای دوباره آن در روزهای حساس امروز می‌توانند برای کودکان و نوجوانان، حس وطن‌دوستی و آشنایی با تاریخ مقاومت مردم ایران را تقویت کند.

تئاتر، هنرِ «بودن» و آموزش هنرِ آموختنِ «چگونه بودن» است

رئیس انجمن مدرسان در یادداشتی با تکریم آموزش تئاتر تاکید کرد که تئاتر، هنرِ «بودن» است و آموزش تئاتر، هنرِ آموختنِ «چگونه بودن» است.
به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، حمید ابراهیمی رئیس انجمن مدرسان تئاتر در یادداشتی به مناسبت روز معلم نوشت: 

در پهنه پهناور تئاتر، جایی که مرز میان خیال و واقعیت کمرنگ می‌شود، مدرسان، همان کسانی هستند که به کالبدِ بی‌جانِ کلمات، دمِ حیات می‌بخشند. تئاتر، هنرِ «بودن» است و آموزش تئاتر، هنرِ آموختنِ «چگونه بودن» است.

ما می‌دانیم که یک استاد، تنها مربیِ تکنیک نیست؛ او کسی است که در سکوتِ تمرین، معنا را می‌آموزد، در لرزشِ صدا، حقیقت را می‌خواند و در نگاهِ هنرمند، آینه‌ای می‌سازد تا او بتواند خودش را ببیند.

مدرسان تئاتر، معمارانِ نامرئیِ صحنه‌ها هستند؛ کسانی که با صبوریِ صخره‌ها از غبارِ شک و تردید، پیکره‌هایِ شکوفایِ هنر پدید می‌آورند. شما که با اشکی از جنسِ تجربه و لبخندی از جنسِ پند، مسیرِ دشوارِ خودشناسی را برای نسل‌های نو می‌پیمایید، در قلبِ هر نمایش، حضور دارید.آموزش در تئاتر، نوعی معامله‌ی روح با روح است.

ما تئاتری‌ها می‌دانیم که یک معلم، تنها کسی نیست که متن را تفسیر می‌کند؛ بلکه کسی است که به ما یاد می‌دهد چگونه با نگاه، با صدا و با حضور، حقیقت را بر صحنه بیاوریم.اساتید تئاتر، تنها آموزگارِ نقش نیستند؛ آن‌ها راهنمایانِ سفر در دلِ شخصیت‌ها و ناظرانِ تولدِ معنا در لحظه‌ی حضورند. تئاتر، هنرِ یادگیریِ مداوم است و این یادگیری بدون هدایتِ اساتید، بی‌معنا خواهد بود.

شما کسانی هستید که به هنرمند می‌آموزید چگونه از تنِ خود، قصه‌ای بگوید و چگونه از سکوت، موسیقی بسازد. هر بار که پرده‌ای بالا می‌رود و حقیقتی بر صحنه نمایان می‌شود، ردپای صبوری و عشقِ شما در میانِ نورها و سایه‌ها پنهان است.

به نام انجمن مدرسان تئاتر، از تمامیِ اساتید و همکارانی که با عشق، با اخلاق و با تمامِ هستیِ خویش، وقفِ شکوفاییِ این هنر شده‌اند، قدردانی می‌کنم.

از شما که با سختیِ مسیر، شکوهِ مقصد را پدید می‌آورید و با صبوریِ خود، آینه‌هایِ حقیقت را برای ما صیقل می‌دهید، سپاسگزارم. شما نه تنها معلمانِ صحنه، بلکه معمارانِ فرهنگ و نگهبانانِ معنا هستید.در روز معلم، برای شما که با هنر، «زندگی» را به ما آموختید، درود و تحیت می‌فرستیم.

 

حضور اعضای هیات مدیره و مدیرعامل خانه‌تئاتر در منزل هنرمندان آسیب دیده از جنگ

هیات مدیره مرکزی و مدیرعامل خانه‌تئاتر با حضور در منزل برخی هنرمندان، از آخرین وضعیت منزل وی که در جنگ اخیر آسیب دیده است بازدید کرده و با این هنرمندان گفت‌وگو کردند.
به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، علیرضا گیلوری مدیرعامل خانه تئاتر، مجید قناد، علی گودینی، مریم رحیمی و مهدی قلعه از هیات مدیره مرکزی خانه‌تئاتر به همراه فرزین محدث و اسماعیل خلج در منزل حمید گلی، سهیلا جوادی و فاطمه خدابنده‌لو که منازلشان بر اثر جنگ تحمیلی اخیر آسیب دیده حضور یافته و با آنان گفت‌وگو کردند.
علیرضا گیلوری در این دیدارها با اشاره به تلاش خانه تئاتر برای حل مسائل پیش روی هنرمندان هنرهای نمایشی در جنگ اخیر اظهار امیدواری کرد که با پیگیری های انجام شده، ترمیم منازل این سه هنرمند تسریع شود.
وی همچنین تاکید کرد که خانه تئاتر مسائل پیرامون این هنرمندان از جمله وام و ترمیم منازل را تا حصول نتیجه پیگیر خواهد بود.
حمید گلی در این دیدارها با اشاره به روز حادثه یادآور شد: در روز حادثه به همراه همسر و فرزندانم در منزل بودیم و خوشبختانه کسی آسیب جدی ندید.
بخشی از سقف، پنجره‌ها و دیوارهای منزل حمید گلی در پی حمله آمریکا و اسراییل دچار آسیب شده است.
در این دیدار مجید قناد، به حمید گلی کتاب حافظ اهدا و ابراز امیدواری کرد که مسائل و مشکلات پیش روی هنرمندان تئاتر زودتر حل شود. علی فروتن نیز در این دیدار حضور داشت.


در بخش دیگری از این دیدارها اعضای خانه تئاتر به دیدار خانواده فاطمه خدا بنده‌لو رفتند. این عضو خانه تئاتر در جنگ تحمیلی اخیر بر اثر اصابت موشک، مادر خود را از دست داد.
خدا بنده لو با اشاره به آسیب بسیار بالای منزل و شهادت مادرش یادآور شد: در این مجتمع، علاوه بر مادرم، هفت تن دیگر نیز به شهادت رسیدند.
وی همچنین بخشی از مشکلات پیش رو از جمله مسئله تامین پول پیش برای تهیه منزل تا ترمیم منزل خود را تشریح کرد و گفت: متاسفانه از هتل اسکان مجبور به ترک هتل شدیم و در نهایت با پیگیری‌ها چند روز مهلت دادند.


سهیلا جوادی نیز با اشاره به اینکه هزینه‌ تعمیرات منزل با پرداختی‌ها همخوانی ندارد اظهار امیدواری کرد که این موضوع حل شود.