یادداشت کهبد تاراج؛ انتخاب اول و آخر ما اجراست

کهبد تاراج نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر و عضو هیات مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر ایران در یادداشتی با بیان اینکه نباید عقب کشید نوشت: انتخاب اول و آخر ما اجراست.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، در یادداشت کهبد تاراج آمده است:

در روزهایی که همه چیز در مسیر معکوس زندگی آرام است،تمرین و اجرا می تواند ما را به معجزه تئاتر نزدیک تر کند.ما در این چند سال خوب یاد گرفته ایم نباید عقب کشید و کار کرد و اجرا رفت.زندگی بالاتر از جنگ است و تئاتر برای ما از زندگی واجب تر…شاید!
در این روزهای سخت ما اجرایی را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برده ایم که از دهه شصت و تهران نوستالژیک شروع میشود و به حادثه ناگوار پلاسکو منتج میشود!
نه…
ما پایان نمایش را تغییر دادیم زیرا زندگی تغییر کرده است و بی معرفتی است اگر به دیروز که همین بغل دستمان تَر و تازه است اشاره نکنیم.
ما به زمستان وحشتناک چهارصد و چهار میرسیم و مخاطب را بدرقه خانه هایشان در تهران امروز می کنیم تا به آنها بگوییم بازی برقرار است و آدم های بازی زنده و پویا…
ما با تئاتر حرف میزنیم و میگوییم این زمانه ای را که زیست میکنید حواستان باشد خیلی زود،
اکنون؛ تبدیل به «چند سال پیش »*میشود.
به قول اوژن یونسکو :لحظه به گذشته سرنگون میشود.
ما با پنج سال متفاوت از تهران چهل سال اخیر و پنج اپیزود نمایش به امروز میخوریم !
ورق میخوریم تا رقمی به خاک این سالها اضافه شود…
کاش این رقم آه نباشد و حسرت!
من نمیدانم چه میشویم ولی خوب میدانم تئاتر ما را نجات می دهد…همه ما را

کهبد تاراج
نمایشنامه نویس،بازیگر و کارگردان تئاتر
عضو هیات مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر ایران

اجرای نمایش چند سال پیش به کارگردانی مهرداد ضیایی و نویسندگی کهبد تاراج اینروزها در تماشاخانه ایرانشهر سالن سمندریان روی صحنه است.

بیش از ۳۰ نمایش در سالن‌های تهران اجرا می‌شود/ «اژدهاک» تا «جهانی دیگر»

همزمان با اردیبهشت‌ماه، ده‌ها اثر نمایشی در سالن‌های دولتی و خصوصی شهر تهران روی صحنه رفته‌اند؛ اجراهایی که در مجموعه‌هایی چون تئاتر شهر، ایران‌شهر، سنگلج، مولوی، خانه هنرمندان ایران و همچنین تماشاخانه‌ها و سالن‌های خصوصی پایتخت در حال برگزاری است و از تداوم فعالیت گروه‌های نمایشی در این ماه خبر می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر از معاونت امور هنری، در روزهای میانی اردیبهشت‌ماه، تعداد قابل توجهی از آثار نمایشی در سالن‌های مختلف تهران در حال اجراست؛ اجراهایی که طیفی از متون ایرانی و آثار کلاسیک و معاصر جهان را شامل می‌شود و توسط گروه‌های مختلف نمایشی روی صحنه می‌رود.
در مجموعه تئاتر شهر و در تالار اصلی نمایش «ذرات آشوب» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی روی صحنه می رود.

در تالار چهارسو نیز نمایش «ابری با احتمال ریزش باران» به کارگردانی سیدعلی هاشمی پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

«بیهوده» عنوان یکی دیگر از نمایش های جدید تئاتر شهر است که طی روزهای آینده به کرگردانی یاسین رضوانی در تالار قشقایی به صحنه می رود.

در تالار سایه هم نمایش «گاوداری» به کارگردانی محمد نژاد و در کارگاه نمایش نیز نمایش «اژدهاک» به کارگردانی آرش اشاداد روی صحنه می روند.

هم اکنون نمایش «بیست و چهار» به نویسندگی و کارگردانی علی حیدری تا روز جمعه بیست و پنجم اردیبهشت ماه در کارگاه نمایش تئاتر شهر به اجرای خود ادامه می دهد.

بر اساس این گزارش تاریخ آغاز، ساعت و دیگر جزییات آثار نمایشی جدید تئاتر شهر طی روزهای آینده به تفکیک اطلاع رسانی خواهد شد.

در تماشاخانه ایران‌شهر نیز چند اثر نمایشی روی صحنه است؛ از جمله نمایش «دیکته طور» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی در سالن استاد سمندریان، نمایش «چند سال پیش» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی مهرداد ضیایی در همین سالن و نمایش «کشتارگاه» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی و همچنین «به علت ضیق مکان» به نویسندگی مرتضی شاه‌کرم و کارگردانی احمد صمیمی و فراز غلامی در سالن استاد ناظرزاده کرمانی.
در تماشاخانه سنگلج نمایش «سیاه‌وش» نوشته و کارگردانی حامد شیخی روی صحنه است و در تالار مولوی نیز نمایش «یحتمل، بهترین بازیگر نقش اول زن» به نویسندگی و کارگردانی حسین امتی اجرا می‌شود. تالار محراب نیز میزبان نمایش «آگنیتاژ» به نویسندگی رسول حق‌جو و کارگردانی مریم مهریان است.
در خانه هنرمندان ایران (سالن استاد انتظامی) نمایش «ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی» اثر برتولت برشت با ترجمه، دراماتورژی و کارگردانی میکاییل شهرستانی، همچنین نمایش‌های «نامقصد» به نویسندگی و کارگردانی رضا بهکام و «رنگ انار» به نویسندگی و کارگردانی بهنام ترابی اجرا می‌شوند.
تماشاخانه طهران نیز میزبان نمایش‌های «دکتر فاوستوس» نوشته کریستوفر مارلو با دراماتورژی و کارگردانی مهدی اصغریان، «دوازده فرد خشمگین» نوشته رجینالد رز به کارگردانی سعیده خوش‌نژاد، «مهمانی شام» اثر نیل سایمون به کارگردانی امیرمسعود رجبی، «جهانی دیگر» نوشته محمدرضا استادحاجی به کارگردانی علیرضا پازوکی و «سفارتخانه» نوشته اسلاومیر مروژک به کارگردانی مروارید افسری است.
در عمارت نوفل‌لوشاتو نیز نمایش‌های «طروپ طرب» به نویسندگی خیرالله تقیانی‌پور و کارگردانی حمیدرضا خلیلی، «شبیه خون» نوشته سهراب حسینی و کارگردانی محمد حاتمی، «باخ» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد عبدی و «سلول» به نویسندگی و کارگردانی محسن زرآبادی‌پور اجرا می‌شوند.
در بوتیک هنر ایران نمایش‌های «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، «مرز» نوشته حمیدرضا اسدزاده به کارگردانی امید اولیایی، «ژوژمان» به نویسندگی و کارگردانی رضا جاویدی، «ایستگاه آخر» به نویسندگی سپیده ایمانی و فرحان فریضه و کارگردانی فرحان فریضه و نمایش «هتل» به کارگردانی مرجان آقانوری روی صحنه هستند.
در خانه نمایش مهرگان نیز نمایش‌های «روایت معلق بعد بازگشت» به نویسندگی احسان جواهری و کارگردانی محمد علیدادی و «دیالکتیک» نوشته و کارگردانی رحمان خوب‌زاده اجرا می‌شوند.
از دیگر آثار در حال اجرا می‌توان به نمایش «پرنده سیاه» نوشته دیوید هروئر به کارگردانی نوید محمدزاده در پردیس تئاتر و موسیقی دکر، «مکاشفات راسکلنیکف» نوشته پیمان مجیدی به کارگردانی حسام منظور و «رویای آمریکایی» اثر تنسی ویلیامز به کارگردانی علی حضرتی در مجموعه تئاتر لبخند، «روی ماه دیو» به نویسندگی و کارگردانی کاوه میرزایی در تماشاخانه سیمرغ، «خاکستر سکوت» به کارگردانی پردیس زارع در خانه نمایش دا، «شنبه ساعت ده و ده دقیقه» به نویسندگی و کارگردانی الهه موچانی در تماشاخانه صحنه آبی، «چروفوبیا» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه (ملیکا) محمدی در خانه رویداد جریان و برنامه نمایشی «کمدی کمپ» با کیوریتوری مرتضی جلیلی‌دوست در عمارت عما اشاره کرد.
این آثار هر شب در ساعات مختلف در سالن‌های مختلف تهران میزبان مخاطبان تئاتر هستند و بلیت اجراها از طریق سامانه‌های فروش بلیت تئاتر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.