برگزاری آیین سیاه‌کردن در شب‌ چراغ تقلیدنامه زال و رودابه

آیین شب چراغ نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» با حضور جواد انصافی و داوود داداشی ، دو پیشکسوت سیاه‌بازی برگزار شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط‌عمومی تماشاخانه سنگلج، شمع شبچراغ نمایش «زال و رودابه» به کارگردانی محمد حاج محمدی در پنجمین روز آبان‌ماه ۱۴۰۲ در جمع مخاطبان و با حضور جواد انصافی و داوود داداشی سیاه‌بازهای پیشکسوت کشورمان روشن شد.

در ابتدای مراسم محمد حاج محمدی نویسنده و کارگردان این نمایش، پس از خیر مقدم به تماشاگران و ابراز خوشحالی از اینکه نمایش وی در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود، گفت: ابتدا با یاد زنده یاد مجید فروغی، وزیر پوش تخت حوضی، که دیروز سالروز فوت‌شان بود صحبتم را آغاز می کنم.

وی ادامه داد: نمایشنامه «زال رودابه» را در فضای کمدی، مبتنی بر مطالعه شاهنامه و طومار نقالی زال و رودابه نوشته‌ام. در نگارش متن و شیوه اجرا نیز قابلیت‌های کمدی و طنزآوری در نمایش‌های شادی آور ایرانی برایم اهمیت داشت.

جواد انصافی نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش ایرانی و به خصوص سیاه‌بازی، در ادامه مراسم از تاریخ پیدایش سیاه‌بازی مبتنی بر اسناد موجود چند کلامی صحبت کرده و افزود: این سیر تاریخ تا به امروز ادامه داشته است و امشب به تماشای سیاه‌باز جوان خواهیم نشست.

وی از داوود داداشی خواست تا به رسم دیرینه سیاه‌بازها صورت حاج محمدی را سیاه کند.

داوود داداشی بازیگر شناخته شده نمایش سیاه‌بازی نیز در ابتدا از خاطره روز سیاه شدن خودش به دست مصطفی عرب‌زاده در تئاتر پارس یاد کرده و گفت: مصطفی عرب زاده و سعدی افشار از من  قول گرفتند که بعد از پوشیدن خرقه سیاه همیشه به فکر خنداندن مردم باشم.

این پیشکسوت سیاه‌بازی در ادامه آیین سیاه کردن صورت حاج محمدی را برگزار کرد.

نمایش «زال و رودابه» نوشته و کارگردانی محمد حاج محمدی هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و علاقه مندان می‌توانند بلیت این نمایش کمدی را از طریق سایت تیوال تهیه کنند.

نمایشگاه آثار شهریار تیمورپور تا پایان آبان برپاست

نمایشگاه «رویای زندگی» با نمایش آثار شهریار تیمورپور در سالن انتظار تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر تا پایان آبان دز سالن انتظار چهارسو – تئاتر شهر برای علاقمندان و خریداران آثار ایشان برپاست.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، افتتاحیه این نمایشگاه جمعه ۲۸ مهر از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن انتظار سالن چهارسو با حضور هنرمندان برگزار شد.

بیتا عالی‌مهر کیوریتور نمایشگاه «رویای زندگی» است.

این نمایشگاه به همت انجمن گریم و ماسک خانه تئاتر برپا شده است.

انتشار شماره جدید فصلنامه چارسو

شماره نه فصلنامه پیام چارسو با موضوعیت نمایشنامه دایی وانیا نوشته آنتوان چخوف منتشر شده است.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، یکی از مقالات چاپ شده در این شماره روابط اجتماعی و نظام طبقه بندی اجتماعی در این نمایشنامه را با رویکرد مارکسیستی بررسی می‌کند. در مقدمه این نمایشنامه می‌خوانیم:« روابط اجتماعی و نظام طبقه‌بندی اجتماعی از موضوعات مهم یک جامعه به حساب می‌آیند. برایافراد جامعه، رسیدن به سطح طبقه‌ی مرفه اجتماعی یک پیروزی محسوب می‌شود و افراد به آمیزشاجتماعی با طبقات پایین‌تر تمایلی ندارند.

در دیدگاه مارکس ثروتمندانْ بورژوازی خوانده می‌شوند و صاحب ابزارِ تولیدْ نظیر کارخانه‌ها،ماشین‌آلات و زمین هستند. مارکس ازسوی دیگر، عبارت «پرولتاریا » را برای فقیران به‌کار می‌برد کههمان طبقه‌ی کارگر است و در ازِای فروشِ توان جسمانی‌اش مزد دریافت می‌کند.در این مقاله، از مطالعاتی که پیشتر توسط محققان دیگری انجام شده‌اند استفاده شده‌است؛ یکیاز آنها انگیزه‌های گریزناپذیر دایی وانیا در حفظ اعتماد در نمایشنامه‌ی دایی وانیا اثر آنتون چخوفرویکردی جامعه‌شناختیروانشناختی از نفیار رضا علوی (دانشگاه صباح مالزی،2008) است.

مطالعاتی که پیرامون نمایشنامه‌ی دایی وانیای آنتون چخوف صورت گرفته‌اند در دو گروه جای می‌گیرند:گروه اولْ این نمایشنامه را ازمنظر عناصر درونی آن تحلیل کرده‌اند، مانند مقالاتی از مارکبلنکرشیپ، مرکز هنرهای نمایشی فیشر، لین جاکوبسون و رابرت ال. دنیلز که کاراکترهاینمایشنامه‌ی دایی وانیا شامل پروفسور، وانیا، یلنا و سایرین را به بحث می‌گذارند.

ازسوی دیگر، مقاله‌ای با عنوان درد بیهوده‌ی عشق، دایی وانیا در نیویورک که نام نویسنده‌اش مشخصنیست، بیشتر به پیرنگ این نمایشنامه و توالی حوادث از مقدمه‌چینی تا گره‌گشایی پرداخته‌است.گروه دوم، عناصر بیرونی این نمایشنامه را بررسی کرده‌اند، نظیر مقاله‌ای از ماریلین استاسیو با عنوان Legit of Broadway Uncle Vanyaکه عوامل خارجی مانند روند تولید، رقابت نمایش با سایر نمایش‌ها، در زمان اجرای آن در سطح ایالت، و حتی انتخاب و گزینش بازیگران را پوشش می‌دهد.استاسیو در مقاله‌ی دیگری با عنوانOff Broadway Uncle Vanyaاز خط داستانی نمایش دایی وانیا صحبت می‌کند.و در آخر مقاله‌ای به قلم آیرین باکالِنیک با عنوان Uncle Vanya Reviewed by Iren Backalenickپیرامون تولید نمایش و اندکی نیز درباره‌ی بازاریابی یک اثر در روسیه سخن به‌میان می‌آورد.براساس آنچه گفته شد، نگارنده ی این مقاله درپیِ تحلیل این نمایشنامه از دیدگاه روابط اجتماعیو نظام طبقه‌بندی اجتماعی است.»این مقاله نوشته‌ی یولاندا آنگرینی است که با ترجمه‌ی امیر عباس خیل نژاد در صفحه 75 فصلنامه شماره نه پیام چارسو به چاپ رسیده است.

فصلنامه پیام چارسو، فصلنامه‌ای تخصصی در باب سینما و تئاتر است که از سال 96 شروع به کار کرده است و تاکنون 9 شماره از آن منتشر شده است. این فصلنامه در هر شماره با تمرکز بر یکی از نمایشنامه‌های مهم نظیر: هملت، باغ آلبالو، مکبث و… منتشر شده است. این فصلنامه با محوریت تئاتر به بررسی ارتباط این هنر با موضوعات دیگری مانند عکاسی، سینما، فلسفه، زبانشناسی و… پرداخته است.

هر شمارهٔ این فصلنامه همراه مقالات و مصاحبه‌هایی تخصصی تکمیل شده است. از جمله این مصاحبه‌ها می‌توان به مصاحبه اختصاصی سردبیر فصلنامه با یوجینیو باربا و جولیا وارلی در شماره دوم، مصاحبه اختصاصی با ساموئل نونز در شماره ششم، مصاحبهٔ اختصاصی با فلوریان زلر ‌در شمارهٔ نهم اشاره کرد.

از شمارهٔ ششم بخشی به اسم «چارسو داستان» به فصلنامه اضافه شده است که داستان‌های کوتاه از داستان‌نویسان معاصر، مصاحبه با داستان‌نویس و ترجمهٔ داستانهای کوتاه در آن به چاپ رسیده است. به‌طور خلاصه هر شماره این فصلنامه شامل: یک ویژه نامه، بخش آزاد که شامل مقالات با موضوعات مختلف است، مصاحبه، داستان کوتاه و مصاحبه داستانی و در انتها یک نمایشنامه‌ای که برای اولین بار به چاپ می‌رسد، است.این فصلنامه تاکنون در نه شماره به سردبیری و مدیرمسئولی پژند سلیمانی منتشر شده است. شمارهٔ دهم این فصلنامه ویژه‌نامهٔ سه‌خواهر خواهد بود.

کشف داود رشیدی، همچنان جذابیت دارد

ول بار داود رشیدی بود که نمایشنامه «در انتظار گودو» را به هموطنان خود معرفی کرد، حالا حدود ۵۵ سال از آن دوره می‌گذرد و این نمایشنامه همچنان روی صحنه تئاتر ما جان می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به تازگی دو اجرای گوناگون از نمایشنامه «در انتظار گودو» روی صحنه رفته است؛ مازیار لرستانی بعد از ۱۷ سال دوری از تئاتر، یکی از کارگردان‌هایی است که اخیرا اجرایی از این نمایشنامه را روی صحنه برده است.

او چندی پیش همین نمایشنامه را در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد که پایان زودهنگام آن سبب شد دوباره آن را در خانه نمایش دا اجرا کند. او حالا آخرین اجراهای این نمایش را با بازی افسر اسدی، امیرعباس توفیقی، آبتین جاوید، محمد ‌آقامحمدی، مصطفی ‌فرهادمهر، مهرزاد عسکری روی صحنه می‌برد.

همزمان با او، اجرایی دیگر از همین نمایشنامه در قالبی کاری دانشجویی با کارگردانی علیرضا حاجی بابایی در تالار اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفت.

این گروه درباره محتوای نمایش خود چنین توضیح داده است:

«در انتظار گودو معرف همه است. اما زمانی که وارد مباحث روانشناسی و فلسفی می‌شود، ماجرا از آنچه بوده فراتر می‌رود. این اجرا آنیما و آنیموس است‌. انسانی که منتظر گودویی است که گودویش او را به انتظاراتش سوق می‌دهد. انسان ناخودآگاه از انفعال انتظار خارج شده و از درون برای بقاء مبارزه ‌می‌کند.»

اجرای همزمان این دو نمایش سبب شد تا مروری بر اجراهای پیشین این نمایشنامه در کشورمان داشته باشیم.

دهه ۴۰ داود رشیدی، یکی از دانش‌آموختگان علوم سیاسی و تئاتر از فرنگ به ایران بازگشت و مشغول به تدریس در دانشگاه و اجرای نمایش شد.

او که به دلیل حضور طولانی مدت خود در کشورهای دیگر، با تئاتر جهان ارتباطی تنگاتنگ داشت، یکی از نمایشنامه‌های درخشان جهان را برای اجرا انتخاب کرد؛ «در انتظار گودو»، نوشته ساموئل بکت که یکی از سردمداران تئاتر ابزورد به شمار می‌آمد.

رشیدی سال ۴۶ و با همراهی پرویز صیاد این نمایشنامه را ترجمه کرد و یک سال بعد آن را روی صحنه برد.

«در انتظار گودو» تلاشی است برای بازنمایی شرایط اروپاییان در سال‌های بعد از جنگ جهانی و شگفت اینکه این نمایشنامه هنوز هم مورد اقبال هنرمندان در جهان است و در دنیای امروز ما همچنان کاربرد دارد.

رشیدی این نمایش را با بازی خودش، پرویز صیاد، سیروس افهمی و پرویز کاردان روی صحنه برد.

آنان ابتدا نمایش را در انجمن ایران امریکا روی صحنه بردند و بعد هم به پیشنهاد  نجف دریابندری و موافقت احمد شاملو و دوستانش، نمایش به مدت ۳ شب در برنامه «شب‌های شعر» مجله «خوشه» اجرا شد که در اجرای آن ۱۲۰ شاعر معاصر ایران نظیر هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری و محمدعلی سپانلو حضور داشتند.

این نمایش در آن دوران با نقدها و نقطه نظرات مثبتی از سوی چهره‌های فرهنگی و هنری نظیر رضا براهنی و جلال آل احمد همراه شد و بزرگترهای تئاتر که این اجرا را دیده‌اند، می‌گویند همچنان آوانگاردترین اجرایی بوده که از اثر بکت در ایران روی صحنه رفته و نقطه عطفی در تاریخ تئاتر مدرن ایران بوده است.

تا مدت‌ها خبری از «در انتظار گودو» نبود تا اینکه حدود ۳۰ سال بعد یعنی نیمه دوم دهه هفتاد، اجرایی دیگر از  این نمایشنامه روی صحنه رفت.

اواخر سال ۱۳۷۷ وحید رهبانی، یکی از بازیگران جوان آن مقطع که هنوز ۲۰ سالی نداشت، این نمایش را بر اساس ترجمه نجف دریابندری در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد.

در این اجرا رضا مولایی، سید مجتبی طباطبایی بصیر، مهدی حسینی بجستانی، محمدرضا جوزی، مریم داوری به ایفای نقش پرداختند.

اما به فاصله چند سال بعد، تابستان سال ۱۳۸۳ علی اکبر علیزاد، کارگردان و مدرس تئاتر نیز اجرایی دیگر از این نمایش را روی صحنه برد.

او برای این اجرا خودش متن نمایشنامه بکت را ترجمه کرد که ترجمه او از سوی نشر «بیدگل» منتشر شد. از آنجاکه علیزاد در آن مقطع با گروه تئاتر «لیو» همکاری داشت، این نمایش را به عنوان کاری از این گروه با بازی رضا بهبودی، سعید چنگیزیان، خسرو محمودی، محمدحسن معجونی در تالار اصلی مولوی روی صحنه برد.

این نمایش اجرایی طنزآمیز داشت.

همایون غنی‌زاده، دیگر کارگردانی است که علاقه‌ای خاص به این متن بکت دارد. او تاکنون دو بار نمایشنامه « در انتظار گودو» را اجرا کرده است.

غنی‌زاده که به گفته خودش با خواندن این نمایشنامه تصمیم می‌گیرد به دانشکده هنر برود و در رشته تئاتر درس بخواند، اولین بار سال ۱۳۸۲ این نمایشنامه را در تالار خانه خورشید مجموعه تئاتر شهر اجرا کرد.

این نمایش در آن مقطع با بازی جواد نمکی، هومن شباهنگ، حمیدرضا میرلطیفی، همایون غنی زاده روی صحنه رفت اما «گودو» دست از سر این کارگردان جوان بر نداشت و وسوسه اجرای دوباره آن همچنان با او ماند تا اینکه بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال بعد یعنی زمستان سال ۹۲ بار دیگر این نمایش را اجرا کرد. این اجرا هم در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت منتها در تالار اصلی این مجموعه و با بازی پیمان معادی، علی سرابی، رضا بهبودی و رامین سیاردشتی.

در گرماگرم دوران سخت کرونا و در شرایطی که هنرمندان حرفه‌ای انگشت شماری، دست به اجرای نمایش می‌زدند، امیررضا کوهستانی، یکی دیگر از کارگردانان خوش فکر تئاتر «در انتظار گودو» را برای اجرا انتخاب کرد.

هرچند در نمایشنامه اصلی همه کارکترها مرد هستند، او اما این نمایش را بازی بازیگران زن اجرا کرد.

کوهستانی تابستان سال ۱۳۹۹ نمایش خود را در فضای باز باغ کتاب و با بازی لیلی رشیدی، الهام کردا، مهین صدری، مونا احمدی و خزر معصومی اجرا کرد.

نکته جالب در اجرای این نمایش این بود که لیلی رشیدی نقشی را در این نمایش اجرا کرد که ۵۳ سال پیش پدرش که داود رشیدی ان را ایفا کرده بود. هر دو آنان در این نمایش نقش «دی‌دی» را بازی کردند.

این گزارش نگاهی داشت به بخشی از اجراهای «در انتظار گودو» در ایران که در فضاهای حرفه‌ای روی صحنه رفته است. در کنار اینها شمار زیادی از دانشجویان تئاتر نیز این نمایش را در رویدادهای دانشجویی اجرا کرده‌اند که در این گزارش به آن پرداخته نشده است.

تصمیم‌گیری درباره مجمع عمومی و انتخابات در هیات مدیره انجمن موسیقی

جلسه‌ی هیات مدیره انجمن موسیقی تئاتر ۳۰ مهر  از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در عمارت تئاتر برگزار شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، هیات مدیره در زمینه‌ی برگزاری مجمع عمومی عادی و انتخابات، همچنین برگزاری کنسرت دوم موسیقی تئاتر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این جلسه تصمیم بر این شد که در این زمینه‌ها هماهنگی‌های لازم انجام گیرد .

چهارمین نشست صدای نمایش‌نامه‌نویس برگزار می‌شود

چهارمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس» با حضور و نمایش‌نامه‌خوانیِ علی عابدی توسط کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌شود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، در چهارمین نشست «صدای نمایش‌نامه‌نویس»، دور جدید از سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی این کانون، نمایش‌نامه‌ی «مَردخوار» نوشته‌ی علی عابدی با حضور اصغر همت، رؤیا بختیاری و علی عابدی، ساعت ۱۸ روز شنبه ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲، در تماشاخانه‌ی استاد جوانمرد نمایش‌نامه‌خوانی می‌شود.

بر اساس این گزارش، در این رویداد فرهنگی‌هنری، نمایش‌نامه‌ها توسط خودِ نمایش‌نامه‌نویس یا مترجم، نمایش‌نامه‌خوانی و ضبط تصویری می‌شود و در نشست‌های پیشین «صدای نمایش‌نامه‌نویس»، نمایش‌نامه‌های «مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش رُخشید فرزین» نوشته‌ی استاد بهرام بیضایی و «هیچ‌کس به ما سلامی نکرد» نوشته‌ی قطب‌الدین صادقی و «امپراطور و آشور» نوشته‌ی فرناندو آرابال نمایش‌نامه‌خوانی شده بود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این نشستِ نمایش‌نامه‌خوانی می‌توانند در تاریخ یادشده به تماشاخانه‌ی استاد جوانمرد واقع در عمارت خانه‌ی‌ تئاتر به نشانیِ خیابانِ استاد نجات‌اللهی، خیابانِ سمیه، پلاک ۲۶۰ مراجعه کنند.
سلسله‌ نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی«صدای نمایش‌نامه‌نویس» توسط کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، در نخستین شنبه‌ی هر ماه در خانه‌ی تئاتر برگزار می‌شود.

9 نمایش در تئاتر شهر روی صحنه است

برنامه اجراهای مهر و آبان‌ تالارهای نمایشی تئاتر شهر با میزبانی از ۹ نمایش صحنه‌ای و محیطی، اعلام شد. در این گزارش آمده است نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه» به‌تازگی در برنامه اجرایی تئاتر شهر قرار گرفته است.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از روابط عمومی تئاتر شهر، برنامه اجراهای مهر و آبان تالارها نمایشی مجموعه با نه نمایش در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش و کافه‌تریای اصلی اعلام شد.

نمایش «پدر» نوشته فلوریان زلر و کارگردانی آروند دشت‌آرای، از 17 مهر، ساعت 18:30 با مدت‌زمان 80 دقیقه، قیمت 200 و 100 هزارتومان در سالن اصلی به صحنه رفته است.

رضا کیانیان،‌ مارین ون‌هولک، سعید چنگیزیان، سوگل خلیق، بهزاد کریمی و پریسا شاه‌ولیان در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

نمایش «پدر» تجربه‌ای دردناک اما انسانی از زوال عقل (آلزایمر) یک پدر و مشکلات ارتباطی او با دخترش پس‌ از این بیماری است. نمایشنامه «پدر» از نمایشنامه‌های سه‌گانه «مادر»، «پدر» و «پسر» فلوریان زلر نویسنده فرانسوی است که اغلب نمایشنامه‌های او بر موضوع انسان امروز و مسائل او متمرکز است.

همچنین نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه» به کارگردانی آروند دشت‌آرای و مارین ون‌هولک و بازی الناز شاکردوست، در کنار نمایش «پدر» در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود. نمایشنامه «آواز عاشقانه دختر دیوانه» توسط طلا معتضدی بر اساس رمان «ریش آبی» نوشته «آمیلی نوتوم» و ترجمه «ویدا سامعی» نوشته‌ شده است.

تالار چهارسو نیز میزبان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات، ترجمه حمید سمندریان و کارگردانی میترا علوی‌طلب است که ساعت 19، با مدت‌زمان 120 دقیقه و قیمت بلیت 120هزارتومان از چهارشنبه 19 مهر روی صحنه رفته است.

نمایش «ملاقات بانوی سال‌خورده» درباره کلارا، ثروتمندترین زن جهان است که پس از چندین سال به شهر زادگاهش بازمی‌گردد. شهری که او در نوجوانی با ستم و بی‌مهری و داغ ننگی بر پیشانی از آن رانده‌ شده است. اکنون او بازگشته است تا با خریدن شهر و آدم‌هایش از معشوق سابقش انتقام بگیرد.

تالار قشقایی نیز از روز جمعه 21 مهر میزبان نمایش «تله و زیون» نوشته عبدالحی شماسی و کارگردانی الهه پورجمشید شد. این نمایش ساعت 18 با مدت‌زمان 70 دقیقه و قیمت بلیت 120هزارتومان به صحنه می‌رود و درباره زن و شوهر فقیری است که بچه خود را به خاطر خرید یک تلویزیون می‌فروشند و پس‌ از آن دچار چالش‌هایی می‌شوند. در نمایش «تله و زیون» نادیا فرجی، محسن زرآبادی، محمود موسوی،‌ هدیه طاهری و علی خاتمی به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین نمایش «مناظره وایادولید» نوشته ژان کلود کاریر و کارگردانی هوشمند هنرکار از 24 مهر ساعت 20 با مدت‌زمان 90 دقیقه و قیمت بلیت 120هزارتومان در تالار قشقایی به صحنه رفته و در آن جلیل فرجاد،‌ مهدی وثوقی، محمد ربانی‌پور، علیرضا عباسی، فرید گلریز، عبدالله عاج‌پرین، یگانه عطار اولیایی، سارینا قاسم‌زاده، رهام رضایی و هوشمند هنرکار ایفای نقش می‌کنند. این نمایش درباره مناظره تاریخی سال 1550 با سرخپوستانی که سرزمین‌شان غصب شده بود در کلیسای معروف «وایادولید» است.

تالار سایه از روز پنجشنبه 20 مهر، میزبان نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها» به نویسندگی محمد منعم و کارگردانی محمدهادی عطایی ساعت 18:30 با مدت‌زمان 50 دقیقه و قیمت بلیت 110هزارتومان شده است. در این نمایش، ویدا جوان، محمدهادی عطایی و مائده عبدلی به‌عنوان بازیگر حضور دارند. داستان این نمایش درباره زن‌وشوهری است که پس از سال‌ها می‌خواهند بچه‌دار شوند.

نمایش دیگر تالار سایه «شبیه خون» نوشته سهراب حسینی و کارگردانی محمد حاتمی است که از روز یکشنبه 23 مهر ساعت 20 و مدت‌زمان 80 دقیقه و قیمت بلیت 120هزارتومان به صحنه رفت و در آن صدف محسنی و محمد حاتمی به‌عنوان بازیگر حضور دارند. این نمایش سیال، در فضایی سوررئال (فرواقعی) تنها راه نجات انسان امروزی از تنهایی را نشان می‌دهد.

کارگاه نمایش نیز از روز 27 مهر ساعت 19:30 میزبان نمایش «استرالیا» نوشته پیام لاریان و کارگردانی مشترک حسنا قبادی و افسانه محمدی با مدت‌زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 80هزارتومان شده است. در این نمایش، حسنا قبادی،‌ امیر عباس‌زاده، محمدصادق کمالی ایفای نقش می‌کنند. نمایش «استرالیا» نگاهی به موضوع مهاجرت و انسان‌های بی‌پناه دارد.

همچنین نمایش محیطی «مهم نیست» نوشته دیوید آیوز و کارگردانی ایمان ایرانمنش از یکشنبه 23 مهر ساعت 16:30 در کافه‌تریای سالن اصلی اجرا می‌شود. مدت‌زمان این نمایش غیر سالنی،‌ 30 دقیقه و قیمت بلیت 50هزارتومان تعیین‌ شده است. این نمایش کمدی درباره دو جوان است که در کافه‌ای قرار می‌گذارند و چالش‌های ارتباطی، باعث ایجاد موقعیت کمیکی می‌شود. در این نمایش ایمان ایرانمنش و فاطمه ظهیری ایفای نقش می‌کنند.

دختر یانکی به عمارت ارغوان می‌رود

نمایش «دختر یانکی» با کارگردانی مشترک علی‌رضا ‌تاجیک و مهدی ‌هاشم‌‌آبادی از اول آبان در عمارت ارغوان روی صحنه می‌رود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، علی‌رضا تاجیک و مهدی هاشم‌آبادی در تجربه‌ای مشترک نمایش «دختر یانکی» نوشته نیل سایمون را کارگردانی کرده و از اول آبان در سالن شماره 2 عمارت ارغوان روی صحنه می‌برند.

«دختر یانکی» نوشته نیل سایمون با ترجمه شهرام زرگر درباره اندی و نورمن، دو دوست و روزنامه‌نگار جوان است که نشریه‌ سیاسی اعتراضی فالوت را اداره می‌کنند. با ورود سوفی راش مه‌یر، مربی شنای انجمن دختران جوان مسیحی که یک وطن‌پرست دوآتیشه ا‌ست، به همسایگی آپارتمان روبه‌رویی آن‌ها و دل‌باختگی نورمن به او همه چیز به هم می‌ریزد.

در این نمایش، علیرضا ‌تاجیک، مهدی ‌هاشم‌‌آبادی و فریده داداشی به ایفای نقش می‌پردازند.

در این پروژه ملیحه مقیمی (مشاور کارگردان) و  امیرمحمد ‌رشاد (دستیار اول کارگردان)، احسان طاهری و متین هاشم‌آبادی (آهنگسازان)، سما مقیمی (طراح لباس)، فاطمه تقی‌نژاد (عوامل صحنه)، مرتضی بازدیده (طراح تیزر)، مهدی ‌هاشم‌‌آبادی (طراح پوستر) و مرتضی آبیارکی (مجری دکور) هستند.
در پرونده کاری علی‌رضا تاجیک بازی در نمایش‌های «تئاتر بی‌حیوان»، «آخرین منزل»، بازی در فیلم کوتاه جای گرم، دستیار کارگردانی نمایش هجده و ما پنج نفر و… دیده می‌شود.

مهدی هاشم‌آبادی نیز تجربه بازیگری و طراحی پوستر در نمایش «پزشک نازنین»، «تئاتر بی‌حیوان»، بازی در نمایشنامه‌خوانی «سلطان مار» و طراحی پوستر آثاری همچون جای گرم، هجده، ما پنج نفر و … را در پرونده کاری دارد.
نمایش «دختر یانکی» ساعت 17 هر روز غیر از شنبه‌ها در سالن شماره 2 عمارت ارغوان اجرا می‌شود. فروش بلیت روزهای نخست این نمایش در سایت تیوال به آدرس فعال است.

مکبث‌زار جایزه بزرگ جشنواره بغداد را گرفت

نمایش «مکبث زار» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی، در رقابت با آثاری از کشورهای ایتالیا، فرانسه، بلژیک، مراکش، الجزایر، عمان، مصر، تونس، عراق و آلمان، جایزه بزرگ چهارمین جشنواره بین‌المللی بغداد را دریافت کرد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر بغداد، چهارشنبه 26 مهر با اهدای جایزه بزرگ خود به نمایش «مکبث زار» از ایران، به کار خود پایان داد.

در چهار دوره جشنواره تئاتر بغداد، این برای نخستین بار است که هیئت داوران، جایزه بزرگ خود را به اثری اهدا کردند.

«مکبث زار» در بخش‌های، کارگردانی، بازیگری زن و بازیگری مرد نیز نامزد دریافت جایزه بود.

چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر بغداد با آثاری از کشورهای ایران، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، مراکش، الجزایر، عمان ،مصر، تونس، عراق و آلمان برگزار شد.

نمایش «مکبث زار» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی، همان گونه که از نامش بر می‌آید، نگاهی نو به نمایشنامه «مکبث» شکسپیر دارد و در خلاصه داستان آن آمده است: مکبث در جزیره هرمز بر سر تبدیل شدن به بابای بزرگ زار جدال می‌کند.

این نمایش پیش از این در جشنواره‌های مسکو، مونیخ و فجر هم برنده جایزه شده بود.

شهروز دل‌افکار، گاتا عابدی، شبیر پرستار، یاشار نادری، سعید برجعلی، فهیمه موسوی، سحر عبدالملکی، متین مکاری، علی دولت‌یاری و صابر رضایی، بازیگران «مکبث زار» هستند.

ابراهیم پشت‌کوهی (طراح صحنه، نور و لباس)، شقایق برهمتی (طراح گریم)، بهرنگ عباسپور (آهنگساز)، بهرنگ عباسپور، پویا شمالی، احسان یوسف نسب (نوازندگان)، شکوفه آزادگان (دستیارکارگردان و مدیر صحنه)، محمدحسن آزادگان (طراح پوستر و بروشور)، پیمان گرزم و کیانوش سلطانی (عکاس)، پیمان طالبیان و  محمد دانشور (روابط عمومی)، دیگر عوامل این اثر نمایشی بودند.

تهیه‌کنندگی کارگردان سینما در تئاتر

نمایش «کات» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سیدسعید نعمتی در سالن سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر، نمایش «کات» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سیدسعید نعمتی و تهیه‌کنندگی منوچهر هادی سوم تا سی‌ام آبان 1402 ساعت 21:30 در سالن سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

نمایش «کات» برداشتی آزاد از نمایشنامه «خشم و هیاهو» مهرداد رایانی‌مخصوص و نمایشنامه «لوله» رسول بانگین است.

سیدسعید نعمتی بازیگر نمایش «کات» و کامران خانزاده به عنوان یاریگر روی صحنه هستند.

هادی فلاح (مدیر تولید)، امیرمحمد سکوتی (دستیار کارگردان و برنامه ریز)، محمد رسائلی (مشاور کارگردان)، حسین عباسی (مدیر اجرایی)، عاطفه ارضی، مرتضی غلامی (طراح صحنه)، الهه غلام‌رضاپور (طراح لباس)، البرز پورصیاد (طراح پوستر و بروشور)، البرز پورصیاد، عبد نیک سیرت (طراح تیزر)، بهنام قربانی (نریشن تیزر)، میلاد بریران (آهنگساز، میکس و مستر)، کاوه حقدوست (آواز)، میثم حسین پور، مهیار غضمفری (کمانچه)، ماهان پورآقایی (مدیر صحنه)، آیناز رضازاده (منشی صحنه)، شهروز شفیع زاده، عرشیا جهانی، محمد عسکری، حمیدرضا مرادی، صدرا نعمتی، علی زرآبادی (دستیاران صحنه)، فائزه میرنوری، محسن ناصرانی (نور)، شهرزاد خادم (طراح گریم)، محدثه حسین پور (موسیقی)، سپهرقنبری (موشن گرافی و تدوین)، حسین صدقی (جانشین تولید)،علی دهقان، زهرا رضازاده (عکاس) و ناصر ارباب (مشاور امور رسانه) در نمایش «کات» همراه سیدسعید نعمتی هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.