« پاداش جنگ » در پردیس تئاتر شهرزاد

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از مشاور رسانه‌ای گروه ، نمایش «پاداش جنگ» به نویسندگی حسام نامی و کارگردانی ثمیلا کریمی که از ۲۶ شهریور تا ۳۰ مهر ساعت ۱۹:۱۵ در سالن ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود .

محمود راسخ فر، ثمیلا کریمی ، حمید عبادی ، فاطیما چهاردولی و احمد مطوری بازیگران نمایش « پاداش جنگ » هستند.

از دیگر عوامل نمایش «پاداش جنگ» می‌توان به : مشاور کارگردان : حمید عبادی ، دستیار کارگردان: شهلا صادقزاده ، منشی صحنه: فاطیما چهاردولی ، طراح و مجری لباس: گندم ربیع خاوری ، طراح و مجری دکور : حمید عبادی ، عکاس: کیمیا نامی و مشاور رسانه: ناصر ارباب اشاره کرد .

در خلاصه نمایش «پاداش جنگ»  آمده است : مانیل و سیمون ، زن و شوهر فقیر و طماعی هستند که قصد دارند با دستمزد پسرشان که به جنگ رفته است ، اوضاع مالی و زندگی خود را سامان بخشند که ناگهان…  .

شرایط نامزد شدن اعضا در انتخابات هیات مدیره خانه تئاتر

هر عضو پیوسته‌ می‌تواند برای انتخاب  هیات مدیره نامزد شود.

نامزدها از تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تا پایان وقت اداری ۱۱ مهر ۱۴۰۳ می‌توانند پس از گرفتن فرم ثبت‌نام از روابط عمومی خانه تئاتر آن را تکمیل و تحویل آقای محمد بهرامی دهند .

خواهشمند است بادقت و توجه به دانش، بینش، نظم و مسئولیت پذیری، خانه تئاتر را در رسیدن به اهداف خود یاری رسانید .

یادآوری می شود ثبت نام های قبلی همه باطل و متقاضیان باید فرم های جدید را پر کنند .

افزایش تعهدات بیمه درمان تکمیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ صندوق اعتباری هنر نسبت به سال گذشته

رشد جدول تعهدات بیمه درمان تکمیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ صندوق اعتباری هنر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است .

با  عنایت به توافقات انجام شده در عقد قرارداد منعقده میان بیمه درمان تکمیلی  صندوق اعتباری هنر با شرکت بیمه گر، برای سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ ، شاهد رشد بالای برخی از بخش های جدول تعهدات نسبت به سال گذشته هستیم.

یکی از نتایج مهم اقدامات و بررسی های کارگروه صندوق اعتباری هنر در تنظیم قرارداد امسال با شرکت بیمه گر که براساس نیازسنجی از جامعه هدف حاصل شده، افزایش تعهدات درمانی در مقایسه با سال های گذشته بوده است.

براین اساس به عنوان مثال امسال شاهد رشد ۱۰۰ درصدی  سقف تعهدات ویزیت و دارو در طرح آرامش از یک میلیون پانصد هزار تومان به سه میلیون تومان و در طرح رفاه از دومیلیون تومان به چهار میلیون تومان نسبت به سال گذشته هستیم.

همچنین پوشش هزینه دندانپزشکی در طرح آرامش رشد ۶۷ درصدی از مبلغ ۳ میلیون تومان به مبلغ ۵ میلیون تومان و در طرح رفاه از مبلغ ۵ میلیون تومان به مبلغ ۷ میلیون تومان نیز رشد ۴۰ درصدی داشته است .

از طرف دیگر در جدول تعهدات بیمه فوق، جبران هزینه مربوط به خرید عینک طبی یا لنز طبی در طرح آرامش ۴۳ درصد و از مبلغ هفتصد هزار تومان به مبلغ یک میلیون تومان و در طرح رفاه از مبلغ یک میلیون تومان به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و رشد ۵۰ درصدی را در این بخش شاهد هستیم.

همچنین جبران هزینه های رفع عیوب انکساری چشم در طرح آرامش از مبلغ ۶ میلیون تومان و با رشد ۱۷ درصدی به مبلغ ۷ میلیون تومان و در طرح رفاه نسبت به سال گذشته و با رشد ۱۳ درصدی به مبلغ ۹ میلیون تومان افزایش داشته است.

همچنین براساس قرارداد منعقده، هزینه آمبولانس درون شهری در طرح آرامش ۳۰۰ درصد و طرح رفاه ۹۰۰ درصد افزایش، همچنین هزینه آمبولانس برون شهری در طرح آرامش ۴۰۰ درصد و در طرح رفاه ۹۰۰ درصد افزایش، همچنین آمبولانس در طرح امید ۱۰۰ درصد درون شهری افزایش و ۵۰ درصد برون شهری افزایش را نشان می دهد.

مزید اطلاع اینکه سایر تعهدات بدون سقف نیز برمبنای رشد سالانه، افزایش پیدا کرده است.

همچنین ازامسال تزریق prp -نقشه مغزی – تست استرس و هزینه همراه بیمه شدگان بستری در بیمارستان -آنالیز پیس میکر – EECP – تیلت تست -پزشکی هسته ای و الکتروکاردیوگرافی به جدول تعهدات بیمه تکمیل درمان اضافه شده است.

همچنین در تعهدات دارو نیز داروهای خارجی که جنبه درمانی داشته و با تجویز پزشک صورت گرفته باشد به پوشش امسال اضافه گردیده است.

براساس این قرارداد همچنین هزینه های ویزیت کارشناس PHD نیز به جدول تعهدات اضافه و مشمول دریافت خسارت توسط بیمه شدگان محترم گردید.

براساس قرارداد فیمابین صندوق اعتباری هنر و شرکت بیمه گر، خدمات بیمه تکمیلی سال جاری با همکاری یکی از قوی ترین شرکت های بیمه گر  در قالب سه طرح (امید، آرامش و رفاه) با سه سقف قیمتی از ۵۹۱ هزارتومان تا ۵ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان و پوشش‌های متفاوت ارائه شده است تا هر فرد بنا بر شرایط خود یکی از طرح ها را انتخاب کند.

در طرح امید، هر عضو از مبلغ سالانه دو میلیون و ۴۰ هزارتومان،۵۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان پرداخت می کند و ۷۱ درصد حق بیمه  یعنی یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت می شود.

در طرح آرامش، هر عضو از مبلغ سالانه پنج میلیون و ۸۸۰ هزارتومان، دو میلیون و ۳۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت می کند و ۶۰ درصد آن یعنی سه میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت می شود.

در طرح رفاه نیز از مبلغ سالیانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان، صندوق، ۴۶ درصد آن یعنی ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت می شود.

حق بیمه سالانه بیمه عمر و حوادث اعضا صندوق اعتباری هنر مبلغ ۱۳۳ هزار تومان است. این بیمه نامه برای بیمه شده اصلی بیمه  درمان تکمیلی الزامی است.

صندوق اعتباری هنر به منظور کاهش دغدغه های درمانی جامعه فرهنگ و هنر کشور، ثبت نام بیمه درمان تکمیلی ویژه هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآن و عترت را از تاریخ ۱۹ تا ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۳ از طریق پیام رسان اختصاصی صندوق هنر به نشانی honarcredit.ir/app و یا سایت صندوق به نشانی Profile.honarcredit.ir انجام خواهد داد.

 

نام نویسی بیش از ۷ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر در روز اول ثبت‌نام بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر

بیش از ۷ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر در اولین روز ثبت نام بیمه تکمیلی نسبت به انتخاب طرح و تکمیل ثبت نام خود و افراد تحت تکفل اقدام کردند   .

به گزارش روابط عمومی صندوق اعتباری هنر؛ ثبت‌نام بیمه تکمیلی ویژه اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت از روز یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ از طریق پیام رسان و سایت صندوق هنر آغاز شده است.

خدمات بیمه درمان تکمیلی سال جاری در سه طرح امید، آرامش و رفاه ارائه شده است تا هر فرد بنا بر شرایط خود یکی از طرح ها را انتخاب کند.

در اولین روز ثبت نام بیمه درمان تکمیلی ۷ هزار و ۲۸۵ نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت نسبت به انتخاب طرح و تکمیل ثبت نام خود و افراد تحت تکفل اقدام کردند. از این تعداد ۲۳۸ نفر، طرح امید، ۵ هزار و ۸۵۴ نفر، طرح آرامش و هزار و ۱۹۳ نفر، طرح رفاه را انتخاب کردند.

آمارها حاکی از استقبال اعضای صندوق از طرح آرامش با توجه به پوشش و حـق بیمـه مناسب آن دارد.

شایان ذکر است در روز اول ثبت نام، بیش از ۵ هزار نفر از متقاضیان از طریق پیام رسان صندوق هنر اقدام به ثبت نام کردند.

ثبت نام بیمه درمان تکمیلی از تاریخ ۱۹ تا ۲۹ شهریور از طریق پیام رسان اختصاصی صندوق هنر به نشانی  honarcredit.ir/app و یا سایت صندوق هنر  Profile.honarcredit.ir  انجام می‌شود.

 

مدیر عامل صندوق هنر خبر داد: اجرای طرح آرا برای بیمه تکمیلی هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری ۶۰ سال به بالا توسط صندوق اعتباری هنر

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر، تکریم هنرمندان نامدار حوزه های مختلف فرهنگی – هنری در سراسر کشور را از جمله مهمترین اولویت ها در تدوین برنامه های حمایتی این مجموعه برشمرد و از ثبت نام رایگان بیمه تکمیلی هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری ۶۰ سال به بالا همراه با همسرانشان توسط صندوق اعتباری هنر خبر داد.

سید مجید پوراحمدی با اشاره به اینکه حمایت و پشتیبانی مستمر از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر از سیاست های مهم صندوق اعتباری هنر محسوب می شود، گفت: حضور هنرمندان پیشکسوت در صندوق هنر موجب اعتبار آن است.

وی در ادامه افزود: صندوق هنر برای حمایت از این گروه از اعضا طرح ها و سیاست های مختلفی اتخاذ کرده است که ثبت نام رایگان بیمه تکمیلی برای هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری ۶۰ سال به بالا یکی از این سیاست های حمایتی است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به جزئیات این اقدام تصریح کرد: با توجه به نیازهای ویژه این گروه سنی از اعضا، صندوق اعتباری هنر در قالب طرح آرا، کل هزینه ثبت نام بیمه درمان تکمیلی ۹۸۰ نفر از هنرمندان دارای درجه یک هنری ۶۰ سال به بالای عضو صندوق و همسر آنها (جمعاً هزار و ۹۰۰ نفر) را در طرح رفاه به طور کامل پرداخت و نسبت به ثبت نام آنها اقدام کرد.

پوراحمدی انجام این مهم را با هدف حمایت و رسیدگی به وضعیت هنرمندان پیشکسوت و نامدار عنوان کرد و اظهارداشت: یکی از دغدغه های مهم صندوق اعتباری هنر کاهش فشار های مالی ناشی از هزینه های درمانی است که ثمره آن، تقلیل دغدغه هنرمندان پیشکسوت و خانواده آنان است.

شایان ذکر است؛ ثبت نام بیمه درمان تکمیلی ویژه هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآن و عترت، به مدت ۱۰ روز از تاریخ ۱۹ تا ۲۹ شهریور از طریق پیام رسان اختصاصی صندوق هنر به نشانی honarcredit.ir/app و یا سایت صندوق هنر Profile.honarcredit.ir انجام می‌شود.

 

 

 

 

صدرالدین حجازی درگذشت

صدرالدین حجازی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر پس از یک دوره بیماری درگذشت .

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، صدرالدین حجازی که از مدتی قبل به دلیل عوارض سرطان پیشرفته و نیز سکته مغزی در بیمارستان بستری بود و در شرایط کما به سر می‌برد، ساعتی قبل درگذشت.

این هنرمند پیشکسوت در سال ۱۳۴۲ به دانشگاه هنر راه یافت. در طول دوران دانشجویی نمایشنامه‌هایی مانند “تله و صیادان” را کارگردانی کرد و در نمایش منطقه جنگی و آموزگاران  بازی کرد. حجازی در سال ۱۳۵۶ به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد شناخته شد و جایزه اسب طلایی جشنواره بین‌المللی تئاتر را دریافت کرد که فقط همان یک سال برگزار شد. از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳ سرپرستی مجتمع دانشسراهای هنر را به عهده داشت و در سال ۱۳۶۴ در سمت مدیریت تالار آبگینه فعالیت کرد.

حجازی از بازیگران شاخص تلویزیون بود. «کوچک جنگلی»، «روزی روزگاری»، «تنهاترین سردار»، «تفنگ سرپر»، «زیرزمین»، «ساعت شنی»، «مرد دو هزار چهره»، «چار دیواری»، «مختارنامه» و … از جمله سریال هایی است که این بازیگر در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است.

از میان فیلم‌های سینمایی صدرالدین حجازی می‌توان به نقش‌آفرینی او در «ناخدا خورشید»، «روز شیطان»، «مزاحم»، «سنتوری»، «تردید» و «خرس» می‌توان اشاره کرد.

آخرین حضور او در تئاتر، نمایشنامه‌‌خوانی شیش و بش بود که اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در تماشاخانه اهورا برگزار شد.

خانه تئاتر درگذشت صدرالدین حجازی را به خانواده و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

تاثیر داوود رشیدی در هنر نمایش ایران

جلد اول کتاب «مجموعه آثار نمایشی داوود رشیدی» که با عنوان «درخت تبریزی دوم و چند نمایشنامه دیگر» هم شناخته می‌شود، مجموعه‌ای پراهمیت شامل ۹ نمایشنامه از نویسندگان مطرح جهان بوده که سال‌ها پیش توسط داوود رشیدی کارگردانی شده و روی صحنه رفته‌اند.

در واقع محمد علی منصوری این ۹ نمایشنامه که توسط رشیدی و همکارانش برای اجرا به فارسی ترجمه شده را در یک کتاب جمع‌آوری و در زمستان سال ۹۱ در انتشارات افراز منتشر کرده است.

او دغدغه شکل‌گیری این مجموعه را تلاش برای پاسخ به پرسشی معرفی می‌کند که از اهمیت داوود رشیدی و فعالیت‌های نمایشی او در تاریخ نمایش ایرانی می‌پرسد؟ در واقع این سوال مشترک نویسنده و هم‌نسلانی بوده است که کمتر آثار نمایشی داوود رشیدی را روی صحنه دیده و بیشتر با شمایل او در قاب تلویزیون و پرده سینما آشنا بودند. در حالی که از داوود رشیدی به عنوان یکی از بنیان‌گذاران تئاتر مستقل ایران نام برده می‌شود که توانسته با آثار خود مرزهای جدیدی را در این عرصه تجربه کند. او از جمله شخصیت‌هایی است که با بیش از نیم قرن فعالیت در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون، تأثیر عمیقی بر فرهنگ و هنر ایران گذاشته است. بنابراین جمع‌آوری و خوانش نمایشنامه‌های ترجمه شده‌ای که برای اجرا در زمانه‌ای آماده شده بودند، بیش از هر چیز می‌تواند ما را با زندگی و آثار یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تئاتر ایران ، آشنا ‌کند که در شکل‌گیری و توسعه تئاتر مدرن ایران نقش ویژه‌ای داشته و با تأسیس گروه‌های تئاتری و برگزاری نمایش‌های مختلف، فضایی نوین برای هنر نمایش ایجاد کرده است.

نمایشنامه «کاپیتان قراگز» نوشته لوئی گولیس (ترجمه جلال ستاری، داوود رشیدی)، نمایشنامه «ماجرای کوچه لورسین» نوشته اوژن لابیش (ترجمه داوود رشیدی، حسین‌علی طباطبایی)، نمایشنامه «می‌خواهید با من بازی کنید؟» نوشته مارسل آشار (ترجمه داوود رشیدی، حسین علی طباطبایی)، نمایشنامه «درخت تبریزی دوم، دست چپ» نوشته ماتئی ویشنی‌یک؛ (ترجمه داوود رشیدی)، نمایشنامه «آخرین گودو» نوشته ماتئی ویشنی‌یک، (ترجمه داوود رشیدی)، نمایشنامه «جان در برده» نوشته میشل ریپ؛ (ترجمه داوود رشیدی)، نمایشنامه «لباس باشکوهی به رنگ بستنی شیری» نوشته ری برادبری (ترجمه داوود رشیدی، دکتر حسینعلی طباطبایی)، نمایشنامه «مال‌بورو به جنگ می‌رود» نوشته مارسل آشار، ترجمه (داوود رشیدی)، نمایشنامه «پیروزی در شیکاگو» نوشته والتر وایدلی؛ (ترجمه داوود رشیدی) آثاری هستند که در جلد اول این مجموعه منتشر شده است.

نمایشنامه «کاپیتان قراگز»؛ داستانی جذاب و پر از ماجراجویی است که به بررسی شخصیت‌های قوی و چالش‌های آن‌ها در مواجهه با دنیای بیرون می‌پردازد. ترجمه جلال ستاری و داوود رشیدی، با حفظ لحن اصلی اثر، به خوانندگان ایرانی این امکان را می‌دهد که با دنیای فانتزی و در عین حال واقعی آن ارتباط برقرار کنند.

نمایشنامه «ماجرای کوچه لورسین»؛ داستانی طنزآمیز است که به روابط انسانی و پیچیدگی‌های اجتماعی می‌پردازد. لابیش با نگاه انتقادی خود در این اثر، موضوعاتی چون عشق، خیانت و وفاداری را بررسی می‌کند. ترجمه داوود رشیدی و حسین‌علی طباطبایی این اثر را به زبانی روان و قابل فهم برای مخاطبان فارسی‌زبان تبدیل کرده است.

نمایشنامه «می‌خواهید با من بازی کنید؟» نیز به بررسی بازی‌های اجتماعی و روابط انسانی می‌پردازد. آشار با زبانی طنز و کنایه‌آمیز، تماشاگران را به تفکر درباره رفتارهای انسانی دعوت می‌کند. ترجمه داوود رشیدی و حسین علی طباطبایی، روح اثر را به خوبی منتقل کرده و آن را برای خوانندگان جذاب ساخته است.

نمایشنامه «درخت تبریزی دوم، دست چپ» با نگاهی فلسفی به زندگی و انتخاب‌ها می‌پردازد. ویشنی‌یک با استفاده از نمادها و شخصیت‌های خاص، تماشاگران را به تفکر درباره مفهوم وجود و هویت دعوت می‌کند. داوود رشیدی این اثر را با زبانی قابل درک و عمیق ترجمه کرده است.

نمایشنامه «آخرین گودو» ادامه‌دهنده موضوعات فلسفی و وجودی است که در آثار قبلی ویشنی‌یک مشاهده می‌شود. در واقع این اثر با نگاهی انتقادی به زمان و انتظار، تماشاگران را به چالش می‌کشد. ترجمه داوود رشیدی به خوبی مضامین عمیق آن را منتقل کرده است.

نمایشنامه «جان در برده»؛ این نمایشنامه داستانی معاصر است که به بررسی بحران‌های هویتی و چالش‌های انسانی می‌پردازد. ریپ با استفاده از شخصیت‌های پیچیده، داستانی جذاب و تأثیرگذار خلق می‌کند. داوود رشیدی با ترجمه روان و قابل فهم، این اثر را به خوانندگان ارائه داده است.

نمایشنامه «لباس باشکوهی به رنگ بستنی شیری»؛ این اثر با نگاهی شاعرانه به زندگی و آرزوها می‌پردازد. برادبری با استفاده از زبان تخیلی خود، داستانی عاطفی و دلنشین خلق کرده است. ترجمه داوود رشیدی و دکتر حسین علی طباطبایی این اثر را برای مخاطبان فارسی‌زبان قابل فهم کرده‌اند.

نمایشنامه «مال‌بورو به جنگ می‌رود» نیز با نگاهی طنزآمیز به مسائل اجتماعی پرداخته و نقدی بر جامعه مدرن ارائه می‌دهد. آشار با زبانی تند و کنایه‌آمیز، تماشاگران را به تفکر درباره رفتارهای انسانی دعوت می‌کند. ترجمه داوود رشیدی این اثر را به شکلی جذاب برای خوانندگان ایرانی ارائه داده است.

نمایشنامه «پیروزی در شیکاگو» داستانی درباره موفقیت و چالش‌های آن را روایت می‌کند. شخصیت‌ها در این اثر در تلاشند تا در دنیای پر رقابت امروزی پیروز شوند. ترجمه داوود رشیدی این اثر را به زبانی قوی و جذاب ارائه داده که تماشاگران را به تفکر درباره مفهوم واقعی پیروزی دعوت می‌کند.

در نهایت باید گفت که تمامی این نمایشنامه‌ها با موضوعات متنوع خود، تماشاگران را به تفکر درباره زندگی، روابط انسانی و چالش‌های اجتماعی دعوت می‌کنند. ترجمه‌های داوود رشیدی و همکارانش، این آثار را برای مخاطبان ایرانی قابل دسترس و جذاب ساخته است، در حالی که به نظر می‌رسد روح اصلی هر اثر حفظ شده است.

در واقع جلد اول کتاب «مجموعه آثار نمایشی داوود رشیدی» منبعی ارزشمند برای علاقه‌مندان به تئاتر و هنرهای نمایشی بوده و می‌تواند الهام‌بخش نسل‌های جدید هنرمندان باشد. محمد علی منصوری یکی از پژوهشگران و نویسندگان برجسته در زمینه تئاتر و هنرهای نمایشی در ایران است که معمولا به بررسی و تحلیل زندگی و کارنامه هنرمندان بزرگ تئاتر ایران پرداخته و آثار متعددی در این زمینه منتشر کرده است. او با گردآوری این کتاب، گامی مهم در جهت حفظ و ثبت تاریخ تئاتر ایران برداشته و برای مخاطبان امکانی را فراهم کرده تا با دنیای جذاب هنرهای نمایشی بیشتر آشنا شوند.

جلد اول کتاب «مجموعه آثار نمایشی داوود رشیدی» که با عنوان «درخت تبریزی دوم و چند نمایشنامه دیگر» هم شناخته می‌شود، در ۴۴۸ صفحه در انتشارات افراز منتشر شده است.

علاقمندان می‌توانند از طریق کتاب‌فروشی‌های شهر تهران نسبت به خرید این اثر اقدام کنند.

.

.

ایران تئاتر

آغاز ثبت نام بیمه تکمیلی

نام نویسی بیمه تکمیلی درمان ویژه هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآن و عترت آغاز شد.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از سایت صندوق اعتباری هنر ، به منظور کاهش دغدغه های درمانی جامعه فرهنگ و هنر کشور، ثبت نام بیمه درمان تکمیلی ویژه هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآن و عترت را از تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ لغایت ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ از طریق پیام رسان اختصاصی صندوق هنر به نشانی honarcredit.ir/appو یا سایت صندوق به نشانی Profile.honarcredit.ir انجام خواهد داد.

خدمات بیمه تکمیلی سال جاری با همکاری بیمه دانا در در قالب سه طرح (امید، آرامش و رفاه) با سه سقف قیمتی از ۵۹۱ هزارتومان تا ۵ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان و پوشش‌های متفاوت ارائه شده است تا هر فرد بنا بر شرایط خود یکی از طرح ها را انتخاب کند.

در طرح امید، هر عضو از مبلغ سالانه دو میلیون و ۴۰ هزارتومان،۵۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان پرداخت می کند و ۷۱ درصد حق بیمه  یعنی یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت می شود.

در طرح آرامش، هر عضو از مبلغ سالانه ۵ میلیون و ۸۸۰ هزارتومان، ۲ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۳۰۰تومان پرداخت می کند و ۶۰ درصد آن یعنی سه میلیون و ۵۰۳ هزار و ۷۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت می شود.

در طرح رفاه نیز از مبلغ سالیانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان، صندوق، ۴۶ درصد آن یعنی ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان توسط صندوق پرداخت می شود.

حق بیمه سالانه بیمه عمر و حوادث اعضا صندوق اعتباری هنر مبلغ ۱۳۳ هزار تومان است. این بیمه نامه برای بیمه شده اصلی بیمه  درمان تکمیلی الزامی است.

ثبت نام بیمه تکمیلی صندوق برای اعضا و خانواده تحت تکفل آنان آزاد است و هر عضو می‌تواند با طی مراحل ثبت نام در یکی از طرح های بیمه تکمیلی، همسر، فرزندان و همچنین والدین تحت تکفل (تحت پوشش بیمه پایه فرد اصلی)  را در همان طرح ثبت نام کند.
شایان توجه است؛ خدمات بیمه تکمیلی این دوره از تاریخ ۰۱/۰۷/۱۴۰۳ الی ۳۱/۰۶/۱۴۰۴ برقرار خواهد بود.

.

.

جدول تعهدات تکمیلی ۱۴۰۳

پری صابری کارگردان تئاتر درگذشت / اعلام زمان خاکسپاری

پری صابری کارگردان سرشناس تئاتر بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر ، پری صابری کارگردان سرشناس تئاتر ایران بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری بعدازظهر روز سه‌شنبه بیستم شهریور ماه دار فانی را وداع گفت.

مریم شیرین‌لو دختر این کارگردان، خبر درگذشت این هنرمند پیشکسوت را تائید کرد.

پری صابری در سال ۱۳۱۱ در کرمان متولد شد و پس از طی دوران کودکی ، در فرانسه به ادامه تحصیل پرداخت. وی در بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را راه اندازی کرد و در طول سال‌ها فعالیت خود نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه و ترجمه آثار مختلفی را برعهده گرفت. صابری در سال‌های ۱۳۴۷ تا ۵۷ مدیر فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی را در تهران تأسیس کرد.

صابری نشان ابن سینا را از یونسکو و لژیون دونور را از فرانسه در سال ۲۰۰۴ دریافت کرده است.

«من به باغ عرفان – ۱۳۶۷» ، «رستم و سهراب – ۱۳۷۷»، «آنتیگونه – ۱۳۷۹»، «یوسف و زلیخا – ۱۳۸۱» ، «رند خلوت نشین – ۱۳۸۰» ، «سوگ سیاوش – ۱۳۸۲» ، «شمس پرنده – سال‌های مختلف» ، «لیلی و مجنون – ۱۳۸۶» ، «رستم و اسفندیار – ۱۳۹۰» ، «بیژن و منیژه – ۱۳۷۵»، «هفت شهر عشق – ۱۳۷۴»، «من از کجا عشق از کجا – ۱۳۸۳»، «بدی دنیا را گرفته – ۱۳۴۴»، «مرغ دریایی – ۱۳۴۳»، «امشب از خود می‌سازیم – ۱۳۴۸»، «کرک هویج»، «شش شخصیت در جستجوی نویسنده – ۱۳۵۲» ، «دایی وانیا – ۱۳۷۰»، «باغ وحش شیشه ای»، «یرما – ۱۳۴۷»، «کرگدن» به کارگردانی حمید سمندریان، «نگاهی از پل» به کارگردانی حمید سمندریان، «مرده های بی کفن و دفن»، «بابا نشاط»، «مرغ باران»، «باغ عرفان»، «مصدق در آینه تاریخ»، «یرما – گابریل گارسیا لورکا»، «جزیره بزه- هوگوبتی»، «آمده یا چطور از شرش خلاص شویم – اوژن یونسکو»، «عیار شوریده»، «باغ آلبالو – آنتوان چخوف»، «ایوانف – آنتوان چخوف»، «مجلس رقص دزدان – ژان آنوی»، «خمره – لوئیجی پیراندللو»، «آتش افروزها – ماکس فریش»، «کالیگولا – آلبر کامو»، «مرده های بی کفن و دفن – ژان پل سارتر»، «درس – اوژن یونسکو»، «اطلسی»، «در اندرون من خسته»، «لیلا در نصف جهان»، «مرغ سحر»، «طاووس مست» از جمله آثاری نمایشی بوده که مرحوم پری صابری در آنها به عنوان کارگردان، طراح صحنه ، نویسنده، مترجم و بازیگر حضور داشته است.

مراسم خاکسپاری پری صابری، هنرمند فقید تئاتر، روز جمعه ۲۳ شهریور ماه برگزار می‌شود.

تیمور شیرینلو، فرزند این هنرمند عنوان کرد که مراسم خاکسپاری مادرش روز جمعه ۲۳ شهریور ماه راس ساعت ۱۰ صبح از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود و قرار است این هنرمند طبق وصیت خودش در کنار همسرش، دکتر هوشنگ شیرینلو در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شود.

خانه تئاتر درگذشت این کارگردان باسابقه و پیشکسوت را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

 

آیین تکریم و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

آیین تکریم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ دولت سیزدهم و معارفه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم امروز دوشنبه (۱۹ شهریور) با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد .

به گزارش گروه خبر سایت خانه تئاتر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در این آیین علاوه بر معاون اول رئیس جمهور، احمد مسجدجامعی، محمدحسین صفار هرندی، سیدمحمد حسینی، علی جنتی وزرای اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای و جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نیز حضور دارند.

همچنین سیدمصطفی محقق داماد، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، سیدعباس حسینی معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت، سیدمصطفی میرسلیم، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، شبیر فیروزیان معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، حجت الاسلام کمال خداداه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امیر تاجیک خواننده، داریوش ارجمند بازیگر پیشکوست، جهانگیر الماسی، ایرج راد، علی نصیریان، هوشنگ توکلی و جمع کثیری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه نیز حضور دارند.

پیش از این سید عباس صالحی با کسب ۲۷۲ رای، توانسته بود اعتماد مجلس را برای تصدی گری مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کند.

مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم و مدیر مسئولی روزنامه اطلاعات از جمله کارنامه مدیریتی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم است.

 

 

اسماعیلی:

بودجه وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم ۱۷ برابر شده است/ در این دوره معماری به دامان هنر بازگشت

محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و معارفه وزیر فرهنگ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پرواز اردیبهشت گفت: جامعه فرهنگی جامعه‌ای به هم‌ تنیده، منسجم، اهل گفتگو است.

وی افزود: برای من خداحافظی معنا ندارد بنده مجددا به اهالی فرهنگ و هنر سلام می‌کنم در این حوزه خداحافظی مفهومی ندارد، ما افتخار می‌کنیم که دوره‌ای در این جایگاه با اعتماد رئیس جمهور شهید خدمت کردیم.

اسماعیلی ادامه داد: از امروز هم به عنوان یکی از اهالی این حوزه در خدمت بزرگان فرهنگ، هنر و رسانه کشورمان هستیم.

وزیر پیشین فرهنگ ادامه داد: ما در دوره ۳ساله تلاش کردیم نظام حکمرانی فرهنگی کشور  یک وضعیت متعالی پیدا کند

وی با تاکید بر این نکته افزود: اگر قائل به یک حوزه سیاست گذاری کلان در کشور باشیم شورای عالی انقلاب فرهنگی امر سیاست‌گذاری را برعهده دارد و بخشی از این سیاست گذاری در سایر مجامع بالادستی انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد:  بخش مهمی از فعالیت های شورای عالی فضای مجازی در حوزه فرهنگ است.

اسماعیلی درباره حکمرانی فرهنگ، هنر و رسانه تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی اجرای سیاست‌های فرهنگی است و برای اینکه در این جایگاه متعالی بتواند قرار بگیرد باید اقتضائاتی فراهم باشد.

وزیر پیشین فرهنگ ادامه داد: بنده در طول ۳سال فعالیت در این حوزه تلاش کردم اقتضائاتی این حرکت را فراهم کنم.

وی گفت: ما در حوزه وزارت فرهنگ وظیفه تنظیم گری، نظارت، حمایت و رصد را برعهده داریم و این چهار ضلعی است که باید توامان در آن فعالیت شود.

اسماعیلی افزود: وزارت فرهنگ در جایگاه مرکزیت فرهنگ و هنر در دولت باید اسباب این مرجعیت را پیدا کند.

وزیر پیشین فرهنگ با تاکید بر این نکته افزود: رئیس جمهور شهید یک ابلاغ ویژه به بنده داشتند که به عنوان دبیر هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دولت فعالیت کنم و همانطور که در دولت شورای اقتصادی داریم، شورای فرهنگی هم تشکیل شد و یک حرکت هم افزایی را برای فعالیت‌های فرهنگی دولت شکل دادیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: بنده افتخار داشتم همه‌ معاونان فرهنگی وزارتخانه‌ها را ذیل این شورا انتخاب کنیم.

وی تاکید کرد: وزیر فرهنگ رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور است و اینگونه موارد از وظایف وزیر فرهنگ است.

اسماعیلی گفت: با حکم وزیر فرهنگ ائمه جمعه و مدیران کل به عنوان رئیس و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان‌ها فعالیت می‌کنند و امروز یک بانوی فرهیخته در جایگاه دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور فعالیت می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: بنده بارها از روسای سازمان‌های مرتبط می‌شندم که حوزه فرهنگ از ابتدا بودجه متناسب با خود نداشته است.

وزیر پیشین فرهنگ با تاکید بر این نکته افزود: ما با تدبیر در پی حل این مشکل بودیم و به کمک مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان یک درصد موظفی بانک‌ها اعتبار قابل توجهی در اختیار مجموعه فرهنگی کشور قرار داد.

وی تصریح کرد: بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای فعالیت بنده تا امروز ۱۷ برابر رشد کرده است.

اسماعیلی گفت: ما در بسیاری از حوزه‌ها احتیاج به ارتفاع زیرساخت‌ها داشتیم و در سفرهای استانی ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌ها اعتبار تخصیص داده شد.

وی تاکید کرد: در سفر اخیرم به ترکیه وقتی از مجموعه‌های جدید فرهنگی بازدید کردم به قطعیت رسیدم که مجموعه‌های ما در ارومیه و یزد و سایر مناطق کشور به لحاظ فناوری و مجموعه امتیازها برتری دارند.

وزیر پیشین فرهنگ با بیان این نکته که شهید رئیسی تاکید داشتند در تهران نیاز به مجموعه‌های فرهنگی جدید داریم گفت: ما مقدمات ساخت مجموعه آسمانه هنر را در بهترین نقطه تهران در زمینی به وسعت ۸ هزار متر و تراکم ۱۲۰ هزار متر مربع  فراهم کردیم.

اسماعیلی بیان کرد: ما اقتضائات تامینی را فراهم کردیم، سند مهندسی فرهنگی و مجموعه‌ای از اسناد بالادستی ما را مکلف به انجام کرده بود.

وی ادامه‌ داد: ما مجموعه‌ای از اسناد تکلیفی را تهیه کردیم که بخشی از آنها ابلاغ و بخشی دیگر در نوبت ابلاغ است.

اسماعیلی افزود: ما سند موسیقی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعضایی از ۳ قوه و با تائید یک فقیه به نام آیت‌الله رئیسی ابلاغ کردیم.

وزیر پیشین فرهنگ گفت: وقتی در یکی از استان‌ها مانع یک اجرای صحنه‌ای شدند وزیر کشور ابلاغیه زد‌ که مطابق سند‌ موسیقی تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل این وزارتخانه حق اظهارنظر درباره اجرا یا عدم اجرای برنامه‌ها را دارند.

عضو هئیت علمی دانشگاه تهران افزود: ما توانستیم معماری را به دامان هنر بازگردانیم و امسال اولین جشنواره فجر انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

وزیر پیشین فرهنگ درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه معیشت هنرمندان ادامه‌ داد: سال گذشته با حضور هنرمندان شاخص بنای ایجاد شهر هنر آغاز کردیم که بیش از ۲ هزار واحد مسکونی با استانداردهای معماری ایرانی اسلامی در حال ساخت است.

وی افزود: اندیشه فرهنگی دولت و شخص آیت‌الله رئیسی حد فاصل روشنی با اباحه‌گری و‌ تحجر دارد، ما صیانت از مرزهای اخلاقی جامعه اسلامی را خط قرمز می‌دانیم و در مقابل از توسعه نگاه‌های سخت‌گیرانه به حوزه فرهنگ و هنر جلوگیری کردیم.

اسماعیلی گفت: در فتنه فرهنگی ۱۴۰۱ همه دشمنان و بدخواهان برای تعطیلی و ورشکستگی فرهنگ و هنر در کشور هم قسم شده بودند ولی تعامل دولت و مردم و حضور گرم هنرمندان پرشکوه‌ترین دوره فرهنگ و هنر را رقم زد.

وزیر پیشین فرهنگ گفت: ما در دفاع از حضور اسلامی و انقلابی و دفاع از چهارچوب شرع هیچ کوتاهی نداشتیم و با صراحت موازین تبیین و‌ بر اجرای آن تاکید کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: توجه به جوان‌گرایی، حضور بانوان در عرصه مدیریت فرهنگی و توجه به اقوام و مذاهب مختلف از ویژگی‌های مدیریتی بنده در وزارت فرهنگ بود.

وی در مورد حوزه مد‌و لباس اضافه کرد: دفاع ما از پوشش و عفاف یک نگاه هویتی است، غرب امروز دچار بحران بزرگی است که محصول لذت گرایی، اومانیسم و سیطره لیبرالیسم است.

اسماعیلی گفت: موضوع عفاف و حجاب یک موضوع هویتی است که جوامعی غربی با تلاش بر ایجاد دوقطبی در جامعه ایرانی سعی در تخریب آن هستند.

رئیس پیشین شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: شهید رئیسی در سازمان ملل قرآن را سر دست می‌گیرد و از نهاد خانواده دفاع می‌کند و برای همین حرکت جامعه قرآنی کشور از شهید رئیسی تجلیل کردند.

وزیر پیشین فرهنگ گفت: ما باید در وزارت فرهنگ دسترسی مردم را به لباس های مورد توقع فراهم کنیم و این یک ضعف است که در مراکز تهران لباس های مناسب و‌ عفیفانه به سختی پیدا می‌شود، ما اینکار را شروع کردیم ولی متاسفانه به دلیل محدودیت زمانی افتتاح نشد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سهم فرهنگ و هنر در بودجه کشور به شدت کم است/ نهادهای صنفی فرهنگ و رسانه رقیب و دشمن نیستند و می توانند رفیق راه باشند

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگر این مراسم گفت: خدمت آقای عارف خیر مقدم ویژه دارم و بعد از یک دوره این توفیق دست داد تا معاون اول شخصیتی علمی و فرهنگی باشد.

وی افزود: بعد از روان شاد دکتر حسن حبیبی که سهم مهمی در این نوع نگاه به حکمرانی و قوه مجریه داشت عزیزانی بودند که آمدند و همه هم محترم هستند اما این دوره در خدمت آقای عارف هستیم که نگاه علمی و فرهنگی ایشان موجب چشم انداز امید بر عرصه علم و فرهنگ و هنر شده است.

صالحی گفت: از وزرای پیشین فرهنگ از آقای میرسلیم گرفته تا دکتر اسماعیلی تشکر ویژه‌ می‌کنم چرا که این مسیر را طی کردند و این امانت را دست به دست به بنده‌ رساندند.

وی با بیان اینکه از حضور اصحاب فرهنگ هنر و رسانه نیز تشکر ویژه دارم، افزود: همچنین از خدمات و پشتکار جناب آقای اسماعیلی و مدیران همراهشان تشکر ویژه‌ دارم چرا که در این دوره سه ساله تلاش کردند چراغ فرهنگ و هنر فروزان بماند.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: حق این بود بزرگان فرهنگ و هنر و رسانه سخن می گفتند حتما در جلسات بعدی این گفت وگوها در فضای صمیمانه برگزار شود.

وی با بیان اینکه برداشت من این است که دولت چهاردهم دو رسالت بزرگ دارد و اگر در مسیر این دو رسالت بزرگ بتواند گام های جدی بردارد به توفیق نزدیک شده است، افزود: رسالت اول ملی و راهبردی وفاق است و رسالت دوم مقابله با انزوای ایران در سطح بین‌المللی است؛ اگر این دو رویکرد، رسالت های اصلی دولت چهاردهم باشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش پیشران را می تواند ایفا کند و به این وزارتخانه باید با این دید، نگاه کرد.

صالحی گفت: در مورد گفتمان وفاق در دولت هم عرض کردم که این گفتمان سه ضلع دارد؛ ضلع اول داخل قوه مجریه است چراکه مسائل ما در دولت دیگر بخشی نیستند ابر مساله های ما فرابخشی است و اگر کنار هم قرار نگیریم به حل مسائل نزدیک نمی شویم؛ ناهمترازی انرژی، محیط زیست و … همه اینها ابرمساله های فرابخشی است لذا به گفتمان وفاق در داخل کابینه نیاز داریم و باید بخشی نگری را رها کنیم.

وی افزود: ضلع دوم گفتمان وفاق، مسائل مربوط به دولت_ حاکمیت است که در مراودات با مجلس شاهد آن هستیم، اما بخش مهمتر این گفتمان در حوزه حاکمیت_ملت قرار دارد در این بخش مسائل مهمی وجود دارد که باید آنها را دنبال کرد.

صالحی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نخبگانی سروکار دارد که در چهار حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و دین فعال هستند و بخش وسیعی از نخبگان کشور که‌ نقش میانجی را در گفتمان حاکمیت ملت برعهده دارند در حیطه فضای کاری وزارت فرهنگ هستند و اگر وزارت فرهنگ بخواهد با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و دین ارتباط برقرار کند خواهند توانست ملات گسل ها را به گونه ای بریزند تا به انسجام درونی منتهی شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم نخبگان فرهنگ، هنر، رسانه و دین نقش میانجی را در وفاق دولت ملت ایفا کنند و اجرایی شدن شعار امام راحل را شاهد باشیم باید بخشی از رویکردها را تقویت و یا در مورد آنها تجدید نظر کرد.

صالحی گفت: نکته اول مشارکت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در تصمیم گیری است؛ همدلی و همکاری اصحاب فرهنگ و رسانه در صورتی که در این روند شرکت کنند افزون تر می شود.

وی افزود: وقتی از مشارکت سخن می‌گوییم منظورمان مشارکت گزینشی نیست چرا که در آن صورت کسانی که در فرایند مشارکت نمی کنند به ضد مشارکت تبدیل می شوند، منظورمان مشارکت فراگیر است که بتواند از همفکری به همدلی و از همدلی به همکاری منتهی بشود.

وزیر فرهنگ گفت: رویکرد دوم تقویت و تاسیس نهادهای صنفی اصحاب فرهنگ و هنر است صدها هزار نفر جزو اصحاب فرهنگ و هنر هستند. طبیعتا با این صدها هزار نمی شود ارتباط رو در رو داشت، نهادهای صنفی فرهنگ و رسانه رقیب و دشمن نیستند و می توانند رفیق راه باشند و باید ادبیات آن را پذیرفت و‌ کوشید این مساله به نقش میانجی گرایانه کمک کند.

وی درباره تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر افزود: اگر اهالی فرهنگ رسانه و هنر وضعیت اقتصادی خوبی نداشته باشند حال ناخوبشان باعث می شود که نتوانند حال مردم را خوب کنند؛ سهم فرهنگ و هنر در بودجه کشور به شدت کم است تلاش هایی صورت گرفته است اما اینکه تقریبا تا همین اواخر سهم فرهنگ و هنر رسانه و دین حدود  ۰/۶ درصد از بودجه باشد خیلی کم است.

وزیر فرهنگ گفت: سرانه بودجه فرهنگ هنر و رسانه در ایران ۱۶ دلار است اما در آمریکا ۱۸۴ دلار در کره جنوبی ۳۷۳ دلار است و در رژیم صهیونیستی ۷۲۶ دلار است دولت ها برای فرهنگ خرج می کنند البته اقتصاد فرهنگ مساله دیگری است و باید به آن توجه کرد و برای ان نیز برنامه داریم.

وی افزود: دولت ها حتی در سرمایه دار ترین‌ نظام های اقتصادی مسئول حوزه فرهنگ هستند اما سهم ما از بودجه کلان کشور کار ما را سخت می‌کند.

صالحی گفت: اگر می‌خواهیم اصحاب فرهنگ هنر و رسانه در رویکرد وفاق ملی سهم داشته باشند باید حقوق و کرامت این قشر از جامعه را در نظر بگیریم، اصحاب فرهنگ و هنر از منزلت وجودی برخوردار هستند که تحقیر آنها را آزرده می‌کند چه برسد به زجر  و … نمی خواهم بگویم اصحاب فرهنگ و هنر قدیس هستند و جرمی مرتکب نمی‌شوند اما مناسبات با اصحاب این حوزه شرایط خاص خودش را دارد؛ البته اگر می خواهیم اینها نقش میانجی را ایفا کنند و در وضعیت وفاق نقش آفرینی کنند نباید احساس تحقیر و تنگنایی کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید به تغییرات ژرفی که در نظام حکمرانی فرهنگ رخ داده است توجه کرد، افزود: حکمرانی فرهنگی در سرمایه دارترین‌ دولت‌ها وجود دارد اما‌ اگر به تغییرات فن‌آوری، جنسیتی و‌ نسلی توجه نکنیم به ضد خودش تبدیل می شود و اگر به اقتضائات زمان‌ نگاه نکنیم نمی توانیم از آنچه فکر می کنیم درست است، صیانت کنیم.

صالحی گفت: راهبرد دوم‌ مقابله با‌ توطئه و‌ مسیری است که با انزوای ایران در نظر گرفته شده است دشمنان ایران پس از انقلاب وقتی دیدند توازن قدرت در منطقه به هم ریخته است تلاش کردند ایران هراسی ایحاد کنند و به طور جدی تلاش کردند ما را منزوی کنند و صدای ما‌ شنیده‌ نشود این مسیری است که آنها دنبال کردند که‌ اگر‌ ایران به عنایت الهی و راهبری امام راحل و رهبری کیانش پس از ۴ دهه‌صیانت شده است ایران‌ را در پوسته‌ خودش مدفون کنند تا صدای ایران‌ شنیده نشود.

وی افزود: اگر بخواهیم ایران را از انزوا دور کنیم اسب تیز روی این مسیر، فرهنگ و هنر است البته مزیت تاریخی ما نیز در همین رویکرد است.

وزیر فرهنگ گفت: مزیت معاصر نیز در همین حوزه است و در سند چشم‌انداز که قرار بود در سال ۱۴۰۴ ویژگی هایی داشته باشیم در حمله در اینکه در منطقه در رتبه اول باشیم بدون تردید به تمام موارد در حوزه فرهنگ و هنر در منطقه، اول هستیم.

صالحی با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان رشته هنر در کشور گفت: حوزه زنان در فرهنگ و هنر جایگاه خاصی یافته و انقلاب اسلامی برای رشد بانوان در همه عرصه‌ها فراهم کرد؛ در سال ۱۳۶۳ تعداد داستان نویسان زن که کتابشان منتشر شده بود ۲۸ نفر بود اما این آمار در سال ۱۳۹۳، هزار و ششست و چهل و هشت زن رسیده بود.

وی افزود: این امر نشان دهنده این است که جریان رو به جهشی در حوزه زنان در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه داشتیم. به اعتبار ظرفیت تاریخی موجود وزارت فرهنگ می تواند مسیری را به سرعت برای مقابله با ایران هراسی طی کند.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: نقش ایرانیان خارج از کشور را نادیده گرفت این عزیزان می توانند برای خروج ایران از انزوا نقش ایفا کنند.

 

معاون اول رییس جمهور:

هنرمندان و اهل فرهنگ الگویی برای جامعه به ویژه جوانان هستند/ از بازگشت هنرمندان به کشور استقبال می‌کنیم

در ادامه این آیین معاون اول رئیس‌جمهور نیز گفت: هنرمندان و اهل فرهنگ الگویی برای جامعه به‌ویژه جوانان هستند.

محمدرضا عارف افزود: برخی هنرمندان و فرهیختگان و اهل قلم به دلایلی از کشور رفته‌اند، ما از بازگشت آنها به کشور استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد:حضور در جمع فرهیختگان و هنرمندان برای من افتخار است از رهنمودها و از نقدهای شما حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

عارف گفت: امروز ۱۹ شهریور سالروز وفات آیت الله طالقانی است که یک الگوی فرهنگی برای نسل جوان است. او اولین انجمن اسلامی دانشجویان را در دانشگاه علوم پزشکی ایجاد کرد، ۲۱ شهریور هم روز سینماست که این مراسم در آستانه روز سینما برگزار می‌شود و این روز را به سینماگران تبریک می‌گوییم.

وزارت ارشاد نقش کلیدی در تحقق آرمان‌های انقلاب دارد

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه از آقای صالحی بابت پذیرفتن مسئولیت وزارت خانه‌ای که نقش کلیدی در تحقق آرمان‌های انقلاب ما که انقلاب فرهنگی بود، دارد، تشکر می‌کنم، اظهار کرد: ارباب رجوع وزرات ارشاد نخبگانند، هنرمندان و اهل فرهنگ الگویی برای جامعه خصوصا جوانان هستند، ارباب رجوع این بخش همواره جایگاه برجسته‌ای دارند.

عارف افزود: انقلاب ما فرهنگی و رهبر آن مرجع گرانقدر شیعه بود، پشتیبانی مردم را داشت و امروز در آستانه دهه پنجم انقلاب هستیم.

وی به اهمیت سند چشم انداز اشاره و تصریح کرد: جهت گیری سند چشم انداز جایگاه اول در منطقه در همه شاخص ها و الهام بخش برای جهان اسلام است و قرار است سال آینده به این جایگاه برسیم. اما چه قدر توانسته‌ایم در بخش نرم افزاری در مسیر، این سند حرکت کنیم ؟

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی که امروز به آن مبتلا هستیم نشان می‌دهد که با اهداف این سند فاصله زیادی داریم، ما از ارزش‌ها و ارکان ها فاصله گرفته‌ایم؟ کجا به جای سیاست جذب، سیاست دفع را در پیش گرفته‌ایم؟ چرا فرد یا گروهی خود را حق می‌داند و دیگران را باطل؟ باید چرایی آن بررسی شود.

عارف تصریح کرد: بیایید فرزندان خودمان را بررسی و وفاداری آنها به انقلاب را با نسل اول انقلاب مقایسه کنیم چه کردیم که از ظرفیتی که در سال ۵۷ در مقابل دنیا با اسلحه فرهنگ ایستادیم، فاصله گرفته‌ایم؟

وی با بیان این مطلب که برنامه هفتم دو بخش دارد، گفت: یک بخش نرم افزاری است که احکام خوبی دارد و پول زیادی نیاز ندارد، بلکه باید به تغییر روش‌ها، آسیب های فرهنگی و اجتماعی را اصلاح کنیم در برنامه، منابع مورد نیاز پیش بینی نشده و به دولت موکول شده تا آن را تامین کند. پیش بینی شده که منابع بخش سخت افزاری برنامه هفتم ۲۵۰ میلیارد یورو باشد.

اینترنت یک اتوبان و یک راه است کسی به خاطر تخلف، راه را نمی بندد

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: باور ما بر این است که دسترسی به شاخص‌های کمی در برنامه هفتم، یک ضرورت انکارناپذیر است، اما با رشد ۸ درصدی اقتصاد چه قدر فاصله داریم؟ ۲.۸ درصد از منابع برنامه هفتم به بهره‌وری اختصاص داده شده است.

عارف، تلاش برای تحکیم سبک زندگی را وظیفه وزارت ارشاد دانست و گفت: ما این وزارت را نهاد حاکمیتی می دانیم نه اجرایی ، باید همه دست اندرکاران فرهنگی کشور محوریت ارشاد را بپذیرند و ما این رویکرد را در پیش داریم.

وی با بیان اینکه الان جوان ما یا احساس بی هویتی می کند یا هویت خود را در جای دیگری جستجو می کند، تاکید کرد: جنگ روانی و تهاجم روانی یک مسأله جدی برای ماست، برای مبارزه با آن چه کرده‌ایم؟ اینترنت یک اتوبان و راه است کسی راه را نمی بندد، شما محتوای خوب در آن بگذارید، ممکن است در اتوبان خودروی حامل محموله غیرقانونی هم تردد کند اما راه را که نباید بست، چه قدر مرجعیت علمی و فرهنگی فضای مجازی متوجه کشور ماست؟

محرمانه نگه داشتن شاخص‌ها راه‌حل مشکلات نیست

معاون اول رئیس‌جمهور به ترویج اخلاق اسلامی متناسب با اقشار مختلف جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان تاکید کرد و افزود: امروز اولویت ما باید نجات جوانان باشد، گرفتاری این قشر از بزرگسالان و میان‌سالان بیشتر است.
عارف با بیان اینکه امروز دولت در مسائل فرهنگی دخالت می کند که باید اصلاح شود، اظهار کرد: محرمانه نگه داشتن شاخص‌ها راه‌حل مشکلات نیست. در شعار می گوییم مردم محرم هستند، اما باید در عمل هم ثابت شود.

وی درباره وضعیت کتاب‌خوانی، گفت: در این حوزه وضعیت نگران کننده است. فضای مجازی و سایت جایگزین کتاب نمی شود. تیراژ برخی کتاب ها خجالت آور است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید به گردش آزاد اطلاعات اعتقاد داشته باشیم، تاکید کرد: نباید به این خاطر که این مساله ما را مورد نقد قرار می دهد، از گردش آزاد اطلاعات جلوگیری کنیم.

عارف تصریح کرد: فقط منتظر هستیم فرمانی، رهبر انقلاب صادر کنند و بعد آن را تایید کنیم، اما چه قدر برای تحقق آن تلاش می‌کنیم، معلوم نیست.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر شعارهای هر سال، عمدتا اقتصادی بوده که برای امسال مشارکت مردم مد نظر بوده است، گفت: چه قدر برچسب زنی به سرمایه گذار را کنار گذاشته‌ایم؟

معاون اول رئیس جمهور با اعلام اینکه آمایش سرزمینی راهبرد دولت و برنامه هفتم توسعه است، تاکید کرد: کشور فقط تهران یا ۸ کلانشهر نیست بلکه همه مناطق کشور است و همه مردم حق رشد و توسعه دارند. این مساله در بخش فرهنگی باید مدنظر باشد.

عارف گفت: جوان‌گرایی فقط یک شعار نیست، صمیمانه از رهبر انقلاب تشکر می کنم که تکلیف کردند حداقل در اولین قدم ۱۰۰ جوان برای مدیریت کشور تربیت شوند. باید جوانان را بکار بگیریم. تاکنون از ظرفیت زنان تحصیل کرده بهره نبرده ایم و مشکل پیدا کرده ایم. عملکرد وزیر راه که خانم است در همین مدت انصافا فوق تصور بود. باید تبعیص مثبت بگذاریم تا زنان بخشی از مسئولیت های مدیریتی را بر عهده بگیرند.

وی تصریح کرد: اجازه دهیم بانوان پست های میانی را بگیرند تا برای سال‌های آینده آمادگی اخذ پست های بالاتر را داشته باشند.

از بازگشت هنرمندانی که به دلایلی از کشور رفته‌اند، استقبال می‌کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: برخی هنرمندان و فرهیختگان و اهل قلم به دلایلی از کشور رفته اند و ما از بازگشت آنها به کشور استقبال می‌کنیم. باید به کشور برگردند، آنان سرمایه‌های ملی هستند.

عارف با بیان اینکه باید رسانه‌های اثرگذار داشته باشیم، گفت: از رسانه‌ها می خواهیم تا مسئولان و خدمتگزاران را وارد حاشیه نکنند. رسانه باید چالشی برخورد کند، این موضوع با به حاشیه کشاندن مسئولان متفاوت است. رسانه ها در راستای رسالت رسانه ای گام بردارند و وزارت ارشاد هم در راستای حل مشکلات آنها گام بلندی بردارد تا بتوانیم رسانه‌ها را در رشد و توسعه کشور سهیم کنیم.

 

 

رضا ژیان و بازی های به یادماندنی او در سالروز تولدش

رضا ژیان (۱۳۲۸ زنجان – ۲۷ بهمن ۱۳۸۱ تهران) هنرپیشه ، کارگردان ، فیلم‌نامه‌نویس سینما ، تلویزیون و تئاتر ایرانی بود . رضا ژیان که عمده فعالیتش بر صحنه تئاتر متمرکز بود از بازیگران بنام سینما و تلویزیون نیز به‌شمار می‌رفت و علاوه بر بازیگری آثاری را نیز کارگردانی کرد . وی فعالیت هنری را از دوران تحصیل و در خانه پیشاهنگی و کاخ جوانان آغاز کرد و پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان و در سن بیست سالگی با پیوستن به «کارگاه نمایش»، وابسته به تلویزیون ایران، به صورت حرفه‌ای به بازیگری روی آورد .

مجموعه‌های تلویزیونی «حرف تو حرف» و «سرزمین افتخار» از جمله مهمترین کارهای این دوره از فعالیت هنری او به‌شمار می‌رود. رضا ژیان پس از انقلاب بیشتر بر صفحه تلویزیون ظاهر شد که کارگردانی مجموعه تلویزیونی «مثل‌آباد» و بازیگری در آن و بازی در مجموعه‌های «محله برو بیا» و «محله بهداشت» نام او را بپش از پیش مطرح کرد. رضا ژیان چند سالی را نیز در خارج از ایران سپری کرد .

امروز ، ۲۰ شهریور ماه سالروز تولد رضا ژیان است . بازیگری که اگر زنده بود ، ۷۵ ساله میشد اما سال‌هاست که دوستانش این روز را به یاد او سپری می‌کنند .

بازی‌های او در آثار کارگاه نمایش و بخصوص در نمایشنامه‌های گروه تئاتر کوچه به سرپرستی اسماعیل خلج به یاد ماندنی هستند .

بازی در نمایش‌هایی همچون «خاطرات و کابوس‌های جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی خان فراهانی» به نویسندگی و کارگردانی دکتر علی رفیعی، «حالت چطوره مش رحیم»، «گلدونه خانوم»، «صغری دلاک»، «پاتوق»، «جان نثار» به کارگردانی بیژن مفید و … بخشی از کارنامه پر و پیمان او در هنر بازیگری است .

اما بخش دیگری از فعالیت‌های هنری او به همکاری‌اش با حمید جبلی و اکبر عبدی برمی‌گردد که هم در مجموعه‌های تلویزیونی دیدنی شده و هم در تئاتر خاطره‌انگیز است .

اجرای نمایش‌هایی همچون «دوستان با محبت» و «عشق روی خر پشته» بخشی از این همکاری‌هاست.

آخرین همکاری این گروه، نمایش «عشق روی خر پشته» بود که سال ۱۳۸۰، یک سال پیش از درگذشت رضا ژیان در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت .

 

آثار نمایش رضا ژیان :

  • حالت چطوره مش رحیم
  • گلدونه خانوم
  • پاتوق
  • احمد آقا بر سکو
  • صغری دلاک
  • صورت برداری
  • شبات
  • زیبا اهل حر آباد
  • قمر در عقرب
  • جان نثار
  • خاطرات و کابوسهای یک جامه دار از زندگی و مرگ میرزاتقی خان امیرکبیر
  • کافه اکبر آقا نوستالژی
  • آن سفر کرده (سیاسی)
  • خانه ما آنسوی مرز (سیاسی)
  • کاشفان باقلوا (کمدی)
  • قصه آقا جمال (کمدی)
  • دوستان با محبت
  • سبزه، دوست خوب بچه ها

آغاز ثبت نام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت