در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
نام نمایشگران حرکت، حساسیت‌برانگیز است
■ اخبار » خبر ■ شناسه خبر : 9094 ■ دوشنبه 10 شهریور ساعت 12:15
علی علیایی‎نژاد، نائب‌رئیس انجمن نمایشگران حرکت خانه تئاتر مطرح کرد:

نام نمایشگران حرکت، حساسیت‌برانگیز است


با شیوع بیماری کرونا، بسیاری از فعالیت‌ها و کسب‌وکارها تعطیل شد، افراد بی‌شماری بیکار و معیشت اکثریت جامعه دچار مشکل شد اما در این میان، ضعف زیرساخت‌ها و مشکلات مسکوت‌مانده بسیاری، سر باز کرد و خود را نشان داد تا شاید به این واسطه، راهی برای برطرف کردن آنها پیدا شود.
در این میان، هنرمندان جزو اقشاری بودند که به واسطه شیوع کرونا، غبار از مشکلات سالیان آنها برداشته و شرایطی برای آنها فراهم شد که اینبار، با قدرت بیشتری مطالبات خود را بیان کنند؛ مطالباتی که تا پیش از این، حتی به زبان نمی‌آمد اما امروز بسیاری از آنها انجام شده یا در انتظار نتیجه هستند.

 

خانه تئاتر- علی علیایی نژاد، نائب‌رئیس انجمن نمایشگران حرکت خانه تئاتر با بیان اینکه مشکلات این گروه، نه مربوط به کرونا که از سال‌های گذشته بوده، گفت: «انجمن نمایشگران حرکت، همیشه برای بسیاری از نهادها، حساسیت‌برانگیز بوده، این در حالی است که تعریف این انجمن، در چارچوب نمایش است. بر همین اساس، در برگزاری جشنواره‌ها، ما با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده و هستیم. همچنین چون این حساسیت وجود دارد، در بسیاری از موارد در حق بازیگران حرکت اجحاف می‌شود و گاهی حتی در خانه تئاتر هم در اولویت قرار نمی‌گیریم.»

 

این بازیگر و کارگردان تئاتر، در مورد راهکارهای حل مشکلات کنونی، بیان کرد: «خیلی مسائل را بیرون از خانه تئاتر و صنف جستجو می‌کنیم اما بسیاری از مشکلات را می‌توان از داخل خانه تئاتر حل کنیم. مثلا در این مجموعه، 17 انجمن داریم که نسبت به توان خودشان، عضو پذیرفته‌اند. با این‌حال، به نظر می‌رسد انجمن‌های خانه تئاتر در نگاه هیأت‌مدیره مرکزی، تفاوت دارند که باعث می‌شود در تسهیلات‌بخشی و تصمیم‌گیری‌های بزرگ، برخی انجمن‌های مشخص در اولویت قرار می‌گیرند.»

او با بیان اینکه برداشتن فاصله میان انجمن‌ها و هیأت‌مدیره مرکزی می‌تواند بسیار مفید و ثمربخش باشد، گفت: «بهتر است هیأت‌مدیره مرکزی ارتباط خود را با تمام انجمن‌ها افزایش دهد و تلاش کند که فاصله میان انجمن‌ها و هیأت‌مدیره مرکزی برطرف شود. در واقع باید جلسات به‌روز و گفتمان مداوم هیأت‌مدیره مرکزی با انجمن‌های خانه تئاتر از سرگرفته شود.»  

به گفته علیایی‌نژاد، همیشه دغدغه ما این بوده که نماینده تمام انجمن‌ها در هیأت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر حضور داشته باشند. او در اینباره توضیح داد: «در دوره‌هایی شاهد این بودیم که چند نفر از یک انجمن، عضو هیأت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر هستند. شاید بهتر باشد برای برقراری تعامل و ارتباط سازنده، هیأت‌مدیره مرکزی از نماینده‌های تمام انجمن‌ها تشکیل شود. این اتفاق باعث می‌شود در بدنه خانه تئاتر، تمام انجمن‌ها حضور داشته باشند.»

فعالیت نمایشگران حرکت وابسته به اجرای گروه‌های تئاتری است

نائب رئیس بازیگران حرکت خانه تئاتر، با اشاره به اینکه کرونا آخرین امید اهالی تئاتر را نیز از بین برده، مطرح کرد: « فعالان این صنف، پس از کرونا به شدت بیکار شدند، چرا که نوع فعالیت ما وابسته به فعالیت تمام گروه‌های تئاتری است. فقط در صورتی که بخواهیم در اجراهای ارگانی، مناسبتی، کنسرت و ... حضور داشته باشیم می‌توانیم مستقل عمل کنیم. این تعطیلی‌ها آسیب‌پذیری نمایشگران حرکت را افزایش داده و از فعالان این صنف تا پیشکسوت‌ها را خانه‌نشین کرده است. برخی از همکاران ما تدریس خصوصی دارند اما بسیار محدود و ناچیز است.»

علیایی نژاد با اشاره به اینکه وظیفه یک ان‌جی‌او، درآمدزایی نیست، مطرح کرد: «هرچند که شاید در حیطه وظایف خانه تئاتر نباشد اما به باور من، خانه تئاتر به راحتی می‌تواند با گروه‌ها و انجمن‌هایی که در اختیار دارد، کسب درآمد داشته باشد. مثلا اگر این نهاد مجری و تهیه‌کننده کاری شود و حتی کمیته‌ای برای ساماندهی اجراها داشته باشد، به نظر می‌رسد که نتایج قابل‌توجهی به دنبال داشته باشد. شاید این ایده خام باشد اما به نظر می‌رسد با پردازش و بررسی بیشتر، شاهد اتفاق‌های خوشایندی باشیم.»

این کارگردان تئاتر و طراح حرکت، در مورد بیمه اعضای خانواده تئاتر، توضیح داد: «یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند از طریق خانه تئاتر به‌طور کامل برطرف شود، بیمه هنرمندان است. هرچند که اقدامات بسیاری صورت گرفته و جلسات متعددی برگزار شده است اما هنوز بیمه یکی از مهم‌ترین چالش‌های اعضای خانه تئاتر و به‌طور کلی هنرمندان است.»

به گفته علیایی‌نژاد، شاید به‌راحتی بتوان با تشکیل اتاقی برای حل مشکلات اعضا، سازوکاری برای آنها فراهم کنیم تا به راحتی دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کرده و اطمینان داشته باشند که به گوش متولیان امر خواهد رسید.

او درباره تلاش‌هایی که توسط خانه تئاتر انجام شده، گفت: «تا آنجا که من می‌دانم مدیرعامل و هیأت‌مدیره خانه تئاتر، از تمام لینک‌هایی که داشتند برای بهبود شرایط اعضا استفاده کرده‌اند و این موضوع قابل‌احترام است. امیدواریم این تلاش‌ها ادامه پیدا کند و حتی از اعضا بخواهند که اگر هر کدام ارتباطی با نهادهای مرتبط دارند، به کمک خانه تئاتر بیایند تا در جهت بهبود وضعیت معیشت اعضا موثر باشد.»

پیوستن انجمن‌ها به وزارت کار نقطه قوت است

به گفته نائب‌رئیس انجمن نمایشگران حرکت خانه تئاتر، پیوستن انجمن‌ها به وزارت کار، در میان این همه مشکل، یکی از نقاط امیدواری و خوشایند برای اعضاست.

او با باین اینکه سال‌هاست جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود که باید سود آنها به نفع اهالی تئاتر باشد، توضیح داد: «شاید خانه تئاتر بتواند وزارت ارشاد، مرکز هنرهای نمایشی و سایر نهادهای مرتبط را مجاب کند که بودجه‌ای که قرار بود امسال به جشنواره‌های تئاتری اختصاص یابد، در اختیار گروه‌ها قرار دهند. مثلا در اختیار خانه تئاتر یا نهادهای مسئول قرار بگیرد و دست‌اندرکاران آن تصمیم بگیرند که با توجه به اولویت و نیازهای اعضا، هزینه شود.»

گفت‌وگو: الهه باقری

 

کلیدواژگان


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما




شبکه‌های اجتماعی
Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram
عضویت


© ۲۰۱۹ TheaterForum. All rights reserved
Developed by : w w w . d o r w e b . i r
اطلاعات تلفن Rss
خانه تئاتر



به ما بپیوندید : Aparat Telegram Tiwtter Instagram