در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
کرونا؛ چاشنی تلخی بر معضلات تئاتر
■ اخبار » خبر ■ شناسه خبر : 9092 ■ شنبه 1 شهریور ساعت 21:00
نوید فرح‌مرزی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن گریم و ماسک خانه تئاتر، مطرح کرد:

کرونا؛ چاشنی تلخی بر معضلات تئاتر


معیشت، معیشت و باز هم معیشت . این روزها، تمام مشاغل به یک بن‌بست رسیده‌اند و آن هم حل معضل معیشت است. هرچند که فعالیت‌های هنری در نگاه مسئولین گویا تعریف شغلی و جایگاه مشخصی ندارد اما باید پذیرفت که بخش قابل‌توجهی از افراددر این جامعه به امور فرهنگی و هنری مشغول هستند و نمی‌شود آنها را نادیده گرفت. امروز هم که با بحران جدیدی به نام کرونا روبه‌رو شده‌ایم، تمام کمبودها و چالش‌های قدیمی نمود بیشتری پیدا کرده است.

خانه تئاتر - تمامی دست‌اندرکاران حوزه تئاتر به‌دلیل نوع فعالیت‌شان،  مدت‌هاست ناچار به توقف تمرین‌ها، اجرا و سایر فعالیت‌های خود شدند. در بین گروه‌های اجرایی تئاتر، طراحان ماسک و گریم هم از این تلخ دور نبوده و چه بسا به دلیل نحوه اجرایی‌ و رودررویی مستقیم‌شان با بازیگران، نقش مستقیمی در سلامت خود و  بازیگر داشته و بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این  بیماری هستند. بنابراین، هیچ راهی برای ادامه فعالیت آنها در شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا نیست. 


نوید فرح‌مرزی، رئیس‌هیأت مدیره انجمن گریم و ماسک خانه تئاتر، درباره شرایط کنونی فعالان این حوزه، بیان کرد: «شرایط کنونی و تعطیلی اجباری، الزاما شامل حال تئاتر نشده و جهانی درگیر و متضرر شده است. با این تفاوت که  ظاهرا در نگاه انسانی و مدنی  برای  رفع  مشکلات تمامی فعالیت‌ها در زمان لازم پیش از این تعریفی لحاظ شده، جز عالم هنر. بر این اساس، در محاسبات سایر مشاغل،در آیین‌نامه‌ها و اساس‌نامه‌ها برای شرایطی چون بیکاری هم، تمهیداتی برای تمام افراد لحاظ شده اما شواهد نشان می‌دهد  که موضوع معیشت تاتری‌ها و هنرمندان به‌طور کل هیچ‌وقت در نگاه مسئولین و مصوبگران کلا رسیدگی نشده  و دیده نشده‌اند جز به وقت لزوم و گویی در تمام ایام و بیشتر  مواقع بیشتر شبیه فعالیتی تزئینی و کاربردی به هنر آنها نگاه شده است.» 

به گفته این مدرس گریم، در تمام جهان، وقتی افرادی مشغول فعالیتی هستند و در شرایطی با بحران‌ها و حوادث طبیعی مواجه می‌شوند، حمایت‌های بسیاری از قوانین مدنی دریافت می‌کنند اما این در صورتی است که برای فعالیت آنها تعریف مشخصی از پیش وجود داشته باشد با بررسی  و آسیب شناسی های مختلف. 

فرح‌مرزی درباره نوع فعالیت انجمن گریم و ماسک، گفت: «تئاتری‌ها، به دلیل نوع کار و فعالیت مستمر و گروهی،خود، در شرایط شیوع ویروس کرونا، نسبت به سایر مشاغل دیگر  با معضلات بیشتری روبه‌رو هستند. در این میان، هیچ‌کدام  به اندازه هنرمندان ماسک و گریم، به بازیگران نزدیک نیستند که همین موضوع، آنها را در مقابل بیماری، بیشتر از سایر گروه‌ها آسیب‌پذیر تر میکند. بر این اساس، تمام افراد فعال در این حوزه، خانه‌نشین شده و هیچ راهی و چاره‌ای جز انتظار گذر زمان و حمایت از مسوولان در این خصوص را ندارند. هرچند که پیش از این هم برای حفظ تئاتر، معضلات بسیاری داشتیم اما امروز، همان اجراهای  پردردسر را هم از دست داده‌ایم.»  

این طراح گریم با اشاره به اقدامات خانه تئاتر برای بهبود شرایط معیشت اهالی نمایش، مطرح کرد: «تماشاگران بخش مهمی  از یک اجرای موفق  تئاتر هستند. حتی اگر قبول کنیم که تماشاگر را حذف کرده و به صورت‌های دیگر (*مجازی) اجرا داشته باشیم، تمرین و ارتباط‌‌های گروهی برای رسیدن به یک مطلوب تمام و کمال در نمایش را نمی‌توانیم حذف کنیم. کسی به ما فکر نمی‌کند، اصلاشاید  کسی به کسی فکر نمی‌کند. هرچند پشت تریبون‌های آزاد و فضای مجازی به تئاتر فکر می شود اما در عمل هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد اما شرط انصاف این است که بگوییم هیأت مدیره و به خصوص مدیرعامل محترم خانه تئاتر، تلاش‌های بسیاری برای بهبود شرایط هنرمندان داشتند و نتایج مناسبی هم دریافت کردند که باعث شد تسهیلاتی برای اعضای خانه تئاتر ایجاد شود.»  


به گفته فرح‌مرزی، هنرمندان گریم و ماسک  با رعایت بسیاری از پروتوکل‌های بهداشتی بر سر کار خود حاضر شدند تا با تمام تلاش‌شان بتوانند همچون گذشته پای حرف دلشان بایستند و فعال باقی بمانند و نان خود را با چاشنی عشق ولو اندک به سفره خود برند ولی خوب صد افسوس که... 

 
رئیس هیأت مدیره انجمن گریم و ماسک خانه تئاتر، در بیان شرایط هنرمندان، توضیح داد: «تمام افرادی که به دنیای هنر کشیده می‌شوند، پیش از هر چیزی عاشق هستند و برای عشق‌شان، زحمت می‌کشند. زمان صرف می‌کنند، تجربه کسب می‌کنند و پس از سال‌ها، نه فقط عاشق، که غرق موضوع میشوند نان‌شان را هم از همین عشق باید به دست بیاورند. وقتی قرار نیست نمایشی اجرا شود، طراح گریم در کجا و چگونه باید فعالیت داشته باشد ؟ اهالی تئاتر، آبروداری می‌کنند، چرا که امروز، از خدمه تئاتر تا بزرگان و پیشکسوتان، همه گرفتار شدند و طراحان گریم هم، عضوی از این داستان هستند. هرچند که خیلی از طراحان گریم، جز فعالیت‌های اجرایی، تدریس هم دارند اما کلاس‌ها، دانشگاه و آموزشگاه‌ها هم تعطیل هستند و طراحی گریم را نمی‌توان به صورت صرفا تئوری آموزش داد. بر همین اساس، فعالان این حوزه، در حال حاضر تنها چشم‌انتظار افقی روشن – شاید روشن- هستند.»  

این طراح گریم با بیان اینکه نباید این شرایط را مربوط به امروز و بحران کنونی بدانیم، بیان کرد: «در واقع کرونا منجر با باز شدن گسل معضلات تئاتری‌ها شد. کرونا چاشنی بی‌خانمانی و مشکلات تئاتر شد و به ما یادآوری کرد که در هیچ نهادی تعریف نداریم و کسی به ما فکر نمی‌کند. پیش از اینها باید تدبیری برای شرایط اسفناک هنرمندان می‌اندیشیدند. وقتی که هنرمندان در امور فرهنگی و اجتماعی، پیش‌ رو هستند، باید در کیفیت زندگی آنها هم به آنها توجه می‌شد. در این شرایط بیماری و بحران‌های ناشی از آن، با تمام تلاش‌هایی که برای بیمه شده، هنوز بسیاری از هنرمندان چالش‌های فراوانی برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه دارند.»  

فرح‌مرزی با اشاره به معضلات قدیمی هنرمندان، مطرح کرد: «هرچند امیدی نداریم اما قرار است بگوییم که تئاتر زنده است. با این حال، نمی‌توانیم فراموش کنیم که در شرایط نابسامانی بودیم و هستیم. سهم هنرمندان متناسب با توان، قدر و دانش آنها نیست. در واقع باید گفت  ما هیچ سهمی نداریم از این زمین پهناورمان، ولی به خود می‌بالم و می‌مانیم. ما ایرانی هستیم و وطن خانه ماست و باز هم برای مخاطبان نمایش اجرا خواهیم کرد حتی نمایشی تلخ و شاید از غم بی‌نانی»

گفت‌وگو: الهه باقری
کلیدواژگان


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما




شبکه‌های اجتماعی
Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram
عضویت


© ۲۰۱۹ TheaterForum. All rights reserved
Developed by : w w w . d o r w e b . i r
اطلاعات تلفن Rss
خانه تئاتر



به ما بپیوندید : Aparat Telegram Tiwtter Instagram