در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
از روزی که «هنر» از وزارت فرهنگ و هنر حذف شد ...
■ اخبار » خبر ■ شناسه خبر : 9088 ■ چهارشنبه 29 مرداد ساعت 14:04
فریبرز قربانزاده، رئیس هیأت‌مدیره طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر مطرح کرد:

از روزی که «هنر» از وزارت فرهنگ و هنر حذف شد ...


این روزها به واسطه شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل و فعالیت‌های هنری، نگرانی هنرمندان از امنیت شغلی خود افزایش یافته و بیان مطالبات آنها، صورت جدی‌تری به خود گرفته است. بحران‌ها اما مربوط به امروز نیست و سال‌هاست که گروه‌های مختلف هنری با چالش‌های بسیاری درگیر هستند.
در این میان، تئاتر به واسطه ارتباط گروهی و مستقیم با مخاطب، با معضلات جدی‌تری روبه‌رو شده و سایر دست‌اندرکاران این حوزه را درگیر کرده است.

خانه تئاتر- انجمن طراحان صحنه و لباس از جمله گروه‌هایی هستند که پیش از بحران کرونا نیز چالش‌های بسیاری داشته و در مقاطع مختلف، مطالبات خود را بارها بیان کرده بودند اما این روزها هم آنها با شکل جدیدی از مشکلات روبه‌رو شده‌اند.

فریبرز قربانزاده، رئیس هیأت‌مدیره انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر، در مورد سابقه مشکلات این گروه، بیان کرد: « انجمن طراحان به دلیل صدمات و ضرباتی که در 16 سال گذشته بر آنها وارد آمده، تقریبا نابودشده هستند؛ زمانی که در میان حدود 150 طراح عضو انجمن فقط فرصت کاری برای 5 یا 6 طراح باشد، در واقع معنای دیگری جز نابودی ن.»

او با اشاره به اینکه از بین رفتن موقعیت کاری، مربوط به امروز نیست، گفت: «در عمل، مقوله طراحی صحنه و لباس، سال‌هاست موضوعیت خود را در تاتر از دست داده است، در نتیجه طراحان در سال‌های گذشته، اگر درآمدی داشتند از منبع دیگری، غیر از تاتر بوده است.»

به گفته این طراح صحنه و لباس تئاتر، مسائل و مشکلات  به یکباره و در لحظه، خلق نمی‌شود. به‌عبارتی خلق‌الساعه نیست، چرا که اگر چنین بود، دیگر مشکل و مساله نبود، بلکه اتفاق و حادثه به‌شمار می‌رفت. قربانزاده در این مورد، توضیح داد: «این مشکلات و مسائل ریشه در چهل‌و‌اندی سال پیش دارد. در این فرصت اندک که باید به اختصار بگویم، مساله از روزی آغاز شد که واژه هنر از وزارت فرهنگ و هنر حذف شد. خواسته یا ناخواسته، به حاشیه رانده شد و رسمیت خود را از دست داد یا به‌عبارتی از مقوله هنر سلب رسمیت شد.  این مسائل در چهار دهه گذشته، به مرور بر هم انباشته شده، به همین دلایل و احتمالا دلایل پیدا و پنهان دیگر، حجم خرابی و تخریب به‌قدری زیاد است که تقریبا همه مسولان از بازسازی آن ناتوان هستند.

به گفته قربانزاده، حجم خرابی چنان زیاد و ریشه‌ای و فراگیر شده است که به نظر مسوولان امر، دیگر بازسازی مرقوم به صرفه نیست و ترجیح می‌دهند که یک بنا و ساختمان جدیدی با خواسته و نیازهای مورد نظر خود بسازند، تا اینکه بخواهند این بنا قدیمی را بازسازی کنند. (اهل مهندسی معماری این مثال را خوب می‌دانند.)

رئیس هیأت‌مدیره انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر، در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: «مسوولان و مدیران فعلی فرهنگ و هنر، بر سر کار خود بروند و این کارها را به اهل آن بسپارند، هر کسی را بهر کاری ساختند.»

گفت‌وگو: الهه باقری 
کلیدواژگان


نظرات

1399/06/22 13:47:49
عالى . دستت درد نکند . مطلبى روشنگر ى معترض است

نظر شما




شبکه‌های اجتماعی
Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram
عضویت


© ۲۰۱۹ TheaterForum. All rights reserved
Developed by : w w w . d o r w e b . i r
اطلاعات تلفن Rss
خانه تئاتر



به ما بپیوندید : Aparat Telegram Tiwtter Instagram