در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
«مجمع عمومی سالیانه انجمن بازیگران» برگزار شد
■ اخبار » خبر ■ شناسه خبر : 7960 ■ 1398/12/04 14:40

«مجمع عمومی سالیانه انجمن بازیگران» برگزار شد


مجمع عمومی انجمن بازیگران خانه تئاتر با گزارش کار یک‌سال فعالیت انجمن بازیگران خانه تئاتر و گفت‌و‌گوی آزاد پیرامون مسائل صنفی برگزار شد.

به گزارش خانه تئاتر، مجمع عمومی انجمن بازیگران خانه تئاتر، عصر شنبه ۳ اسفند با حضور اعضا این انجمن و شهرام گیل‌آبادی، مدیر عامل خانه تئاتر در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

در ابتدای این مجمع کاظم هژیر آزاد که به عنوان رییس جلسه بر روی سن حاضر بود گفت: حضور شما در این مجمع بیانگر فهم شما از مسئله «صنف» است.

بهزاد فراهانی، رییس انجمن بازیگران اظهار داشت: ما در بخش اقتصاد توانایی زیادی نداریم، با این که مدیر عامل خانه تئاتر به ما یاری می‌رساند اما بودجه زیادی برای پایه‌ریزی بسیاری از مسائل وجود ندارد. تئاترهای خصوصی نیز این روزها مشکلات «خانه تئاتر» را دوبرابر کرده است، چراکه این موسسات نه زیر بار قوانین سنتی تئاتری می‌روند و نه با پذیرفتن این قانون‌ها می‌توانند موفق شوند. 

او ادامه داد: با این وضعیت تئاترهای بسیاری با هدف گیشه تولید می‌شوند که در این حالت «تئاتر» از گوهر فرزانگی‌خودش خارج می‌شود و دیگر بار فرهیختگی ندارد. بزرگ‌ترین نیروی بازدارنده در میهن ما دخالت دولتی است چون این نیرو تعقل لازم برای تصمیم‌گیری در حوزه تئاتر را ندارد. برای مثال سید عباس صالحی، وزیر ارشاد وقت تاکنون هیچ رهنمود تئاتری را برای ما ارزانی نداشته است.

فراهانی گفت: امسال آیین نامه «جشن بازیگر» خانه تئاتر تدوین شده است و بزرگان زیادی درباره این آیین‌نامه تلاش کرده‌اند. در بخش اقتصادی نیز قرارداد «تیپ» پالایش داده شده است و امیدواریم که امضای شهرام کرمی را نیز برای این قرارداد داشته باشیم. عضویت‌های جدید نیز اعطا شده است. در بخش نمایشنامه‌خوانی نیز کارهایی انجام شده است تا هنرمندان مهجور در این حوزه شناخته شوند. 

 

رییس انجمن بازیگران اظهار داشت: قرار بر این است که با تایید رسمی وزارت کار و ارشاد به یک نهاد صنفی رسمی و قابل دفاع، در وزارت کار تبدیل شویم. در واقع ما به یک سندیکا تبدیل خواهیم شد. وجود سندیکا به ما می‌آموزد که دست در دست هم دهیم و متحدانه خواسته‌هایمان را مطالبه کنیم. هدف ما این است که تا جهانی شدن این سندیکا نیز پیش برویم.

هژیر آزاد گفت: انجمن بازیگران به افشاگری حقیقت می‌پردازد. در هفته‌های گذشته بزرگداشت علی نصیریان و بهزاد فراهانی برگزار شد. باید بگویم که برگزاری این سلسله نشست‌ها کاری بسیار زیبا بود. حرف‌هایی که در آن جلسه‌ها نیز درباره‌شان صحبت شد درخصوص مسئولیت دولت و سلب مسئولیت آن بود. اما در بزرگداشت علی نصیریان جای یک حرف خالی بود، در آن جلسه صحبت از این نشد که علی نصیریان با اجازه چه کسی امکان تاسیس گروه تئاتری برایش مهیا شد و یا تماشاخانه سنگلج ساخته شد. در این راستا باید بگویم که این هنرمندان اجازه دولتی را داشتند، امروز‌ هم ما امثال نصیریان را کم نداریم فقط از وجود حمایت دولتی برخوردار نیستیم. امروز، انجمن بازیگران به حمایت دولتی نیازمند است. ما باید از دولت بخواهیم تا با قدرتی که در اختیار دارد از تئاتر و دیگر هنرها حمایت کند.

هوشمند هنرکار نیز اظهار داشت: ما در این مجمع سالیانه تصمیم گرفتیم که گفت‌و‌گوی آزادی را داشته باشیم تا همه اعضا امکان صحبت کردن و نظر دادن را داشته باشند. 


در ادامه برنامه، ایرج راد بر صحنه حاضر شد و اظهار داشت: ما با همه تلاش و کوششی که در خانه تئاتر داشتیم، به دستاورد کمی رسیدیم، چراکه «هنر» به منزله یک شغل شناخته نمی‌شد. در نتیجه برای حل این قبیل مسائل، مشکلات مربوط به امنیت شغلی و مسائل صنفی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داده شد. خوشبختانه به این موضوع توجه شده و قرار بر این شده که صنوف مختلف در خانه‌تئاتر، خانه موسیقی و خانه سینما خودشان آیین‌نامه‌های اجرایی را برای این مسائل تدوین کنند.

او ادامه داد: در آخر به این نتیجه رسیدیم که بهترین حالت برای ما پیوستن به وزارت کار و تبدیل شدن به سندیکا است. با تمام مشکلات و کارشکنی‌هایی که وجود داشت مصوبه‌ هیئت وزیران را نیاز داشتیم تا هنر را به عنوان شغل قبول کنند. در نهایت این رضایت‌نامه نیز امضا شد و مسئله به هیئت دولت رسید تا در نهایت قرار بر این شد که انجمن‌های صنفی تشکیل شود.

راد بیان کرد: انجمن‌های صنفی به دوگونه خاص و عام طبقه‌بندی می‌شوند. ما به عنوان مجمع عمومی که خودشان نمایندگانشان را انتخاب می‌کنند مشغول به کار شدیم و قرار است که نمایندگانی از وزارت‌کار و وزارت فرهنگ در جلسات ما حضور داشته باشند که البته حق رای نخواهند داشت. 
او ادامه داد: انجمن‌های صنفی به صورت سراسری خواهد بود و دیگر به استان و شهر محدود نمی‌شود. یعنی انجمن بازیگری ما در سطح ایران خواهد بود. ساز و کارش هم به این صورت است که از هر استان دو نماینده در هر صنف خواهیم داشت. رای‌گیری‌ها نیز به صورت انتخابات الکترونیک خواهد بود. 

راد گفت: هر پنج انجمن صنفی می‌توانند یک کانون داشته باشند. ما در «خانه تئاتر» حدود ۱۷ صنف را داریم که در نتیجه می‌توانیم یک «اتحادیه» را تشکیل دهیم. اتحادیه‌ ما با خانه تئاتر و خانه سینما در ارتباط خواهد بود و یک کنوانسیون جهانی هنر را تشکیل خواهد داد.

راد درباره حقوق بیکاری هنرمندان نیز توضیحاتی را ارائه داد و گفت: درباره حقوق بیکاری مسائل ما کمی فرق دارد، چون هنر ساعت کاری خاصی ندارد. هنرمند در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌تواند مشغول به کار باشد و نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد. در نتیجه تصمیم بر این شده که به هنرمندان حقوق مشخصی اعطا شود. یعنی اگر یک هنرمند در طول سال نتواند این حقوق را کسب کند، حقوق مشخص شده برای او در قالب حقوق بیکاری تعلق خواهد گرفت.

در ادامه حضار به بیان مشکلات خود پرداخته و سوالاتی را مطرح کردند. بهزاد فراهانی و ایرج راد نیز به سوالات پاسخ دادند.


ایرج راد اظهار داشت: ما جلساتی با کمسیون فرهنگی مجلس داشتیم و خواسته‌های جامعه هنری را با آن‌ها مطرح کردیم. سعی ما بر این است تا طی مدت هشت ماه آینده مصوبه شورای وزیران و هیئت دولت را به شکلی درست به اجرا دربیاوریم و کاری نکنیم که جامعه هنری مخالف آن باشد.

فراهانی گفت: به تئاتری‌ها به صورت قانونی مالیات تعلق نمی‌گیرد. مگر این که کسی دستمزدی بالای صد ملیون تومان بگیرد که چنین چیزی از تئاتری‌ها بعید است. باید بگویم که ما مخالف حضور بی‌سوادان سینمایی در تئاتر هستیم.

او درباره مسائل معیشتی هنرمندان تئاتر نیز گفت: در بخش خصوصی حقوق بازیگران تضعیف شده است. بسیاری از تماشاخانه‌ها حقوق گروه‌های تئاتری را نمی‌دهند و این‌ها مسائلی هستند که برایشان باید تدابیری اندیشید. من از تمام همکارانم نیز خواهش می‌کنم که بدون قرارداد در هیچ کاری حاضر نشوند. 

  مریم رحیمی، بازیگر نیز اظهار داشت: قرارداد نوشتن را باید مبنای کار خود قرار دهیم تا بتوانیم قانون‌مند کار کنیم. تعارف باید کنار گذاشته شود. در مورد تئاتر خصوصی هم باید بگویم که در ذات خودش وجود این تئاترها خوب است، اما این نیاز وجود دارد که قوانین درستی درباره این تئاترها شکل بگیرد. بسیاری از سالن‌ها شرایط مناسب برای اجرای تئاتر را ندارند و به اعتقاد من باید جلوی این سالن‌ها گرفته شود چون به بدنه کل تئاتر آسیب می‌زنند. هر کار ضعیفی که اجرا شود، تعداد مخاطبان کل تئاتر کم می‌شود.
او ادامه داد: من شنیدم که از سال آینده بودجه تئاتر کاهش پیدا می‌کند. در حالی که بودجه دادن برای کارهای فرهنگی- هنری وظیفه دولت است. ما باید تقاضاهایمان را از ارکان‌هایی که در مقابل تئاتر وظیفه دارند، ارائه کنیم. 

بهرام سروری‌نژاد اظهار داشت: هدف ما این است که در آیین‌نامه جدید، یکی از مواردی که باید برای کارهای حرفه‌ای وجود داشته باشد، قرارداد همه عوامل یک نمایش است. در ادامه باید بگویم که امروز جنگ تبلیغات است و هرکس که بهترین تبلیغات را ارائه دهد، برنده می‌شود. مردم، که مخاطب اصلی ما هستند دوست دارند نمایشی را ببینند که سلبریتی‌ها در آن ایفای نقش می‌کنند. پس نمی‌توانیم مانع حضور سلبریتی‌ها شویم اما می‌توان برنامهای مدون کرد تا حضور این افراد ضابطه‌مند باشد.
کاظم هژیرآزاد گفت: من درخواست می‌کنم که مفاد جلساتی که در صنوف برگزار می‌شود، منعکس شده و حتی کتابی از آن‌ها چاپ شود. این‌گونه خیلی بهتر می‌توان به نتیجه رسید.

فراهانی در پایان گفت: وحدت در ما به وجود نمی‌آید مگر این که در یک نهاد سندیکایی دور هم جمع شویم. همه ما دوست داریم که تئاتر خوب و سالمی داشته باشیم که دولت در آن نقشی نداشته باشد. در پایان باید بگویم که روزگار همیشه بر یک قرار نمی‌ماند.

کلیدواژگان


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما




شبکه‌های اجتماعی
Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram
عضویت


© ۲۰۱۹ TheaterForum. All rights reserved
Developed by : w w w . d o r w e b . i r
اطلاعات تلفن Rss
خانه تئاتر



به ما بپیوندید : Aparat Telegram Tiwtter Instagram