در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
تئاتر نوین ایران، بی سایه شاهین
■ اخبار » خبر ■ شناسه خبر : 7851 ■ دوشنبه 6 آبان ساعت 18:32
به بهانه سالروز درگذشت شاهین سرکیسیان

تئاتر نوین ایران، بی سایه شاهین


امروز، ششم آبان سالروز درگذشت شاهین سرکیسیان، کارگردان تئاتر و نمایش‌نامه‌نویس ارمنی‌تبار اهل ایران و پایه‌گذار تئاتر نوین ایران است.

«وقتی به ایران برگشتم، فکر نمی کردم می شود اصلا در ایران تئاتری داشت. سی سال پیش اولین تئاتری که دیدم این جا در تئاترِ تهران بود. زمان مرحوم دهقان. در لاله زار هفته ای یک مرتبه تئاتری داشتند با ارکستر و پیش پرده ای مثل همان تئاترهایی که یک وقتی صد سال پیش در اروپا در شهرستان ها اجرا می شد. ما می رفتیم...» این جمله، نقل‌قولی از شاهین سرکیسیان، به روایت غلامحسین دولت‌آبادی، نمایشنامه‌نویس، پژوهشگر، مترجم و مدرس دانشگاه در حوزه تئاتر است.

پیش از اینکه سرکیسیان به ایران بیاید، مدت ها در اروپا به ویژه در فرانسه تئاتر دیده و نمایشنامه و نظریه های روز تئاتر دنیا را خوانده و از نزدیک با بزرگان تئاتر فرانسه آشنا بود.

آنچه شاهین سرکیسیان در تئاتر آن روز ایران می دید چندان با تئاتری که در ذهن داشت سازگار نبود. شاید تنها اجراهای نوشین تا حدی قابل قبول بود، اما آنچه سرکیسیان درسرداشت فراتر از این بود. او به تئاتر ملی می اندیشید. آنچه که درسال های بعد به دست عده ای به انحراف رفت و همین دو جریان انحرافی با نادیده گرفتن هر چه بیشتر سرکیسیان دستاوردهای او را به نام خود ثبت و ضبط کردند.

پس از بازگشت به ایران در سال 1315 خورشیدی به عنوان منتقد هنری در نشریه «ژورنال دو تهران» مشغول به کار شد و هم‌زمان همکاری خویش را با گروه‌های تئاتر «فردوسی» «سعدی» و «آناهید» آغاز کرد.

تشکیل گروهی از هنرجویان هنرستان هنرپیشگی به نام «گروه هنر ملی» در سال‌های خفقان‌آور 1332 آغاز کار شاهین سرکیسیان در تئاتر بود. با تشکیل این گروه شاهین خانه خود را محل تمرین و پذیرایی از آنان کرد. در همین خانه بود که شاهین نطفه تئاتر نوین ایران را بنا نهاد. آن مهمی که نوشین آغازش کرده بود. آنچه شاهین در سرداشت، این بود که به این هنرجویان نظریه های تئاتری را آموزش دهد آنها را با کارگردان ها و نظریه پردازان روز تئاتردنیا آشنا کند، نمایشنامه های روز تئاتر دنیا را برای آنها بخواند و سپس با همین هنرجویان گروهی تاسیس کند که بتواند این نمایش های ارزنده را به روی صحنه ببرد و حتی تا آنجا پیش رفته بود که تالاری اختصاص برای گروه دست و پا کند. او گمان می کرد این روند به تولد نمایشنامه نویسان ممتازی منجر خواهد شد که مسائل معاصر ایران را در نمایشنامه هایشان بنویسند. نمایشنامه هایی که منعکس کننده روح وروحیه ایرانی باشد و از مسائل کنونی آنها سخن بگوید و در نتیجه ایران هم چون کشورهای صاحب نام عرصه تئاتردارای نمایشنامه نویسان ملی شود

در اوایل سال‌های1330 خورشیدی (1951 میلادی) با همکاری عده‌ای از جوانان علاقه‌مند به تئاتر، از جمله خجسته کیا، علی نصیریان، جمشید لایق، عباس جوانمرد، بیژن مفید و جعفر والی شروع به تمرین نمایش نامه‌هایی از  ادبیات جهان و تشکیل جلسات بحث و گفتگو پیرامون مسایل مطرح در تئاتر معاصر و به‌طور کلی هنر تئاتر می‌کنند.

جمع کثیری از هنرمندان فعلی تئاتر و سینمای ایران فعالیت هنری خویش را با همکاری در این گروه آغاز کردند و تجربیات بسیاری اندوختند که از آن جمله می‌توان به علی نصیریان و عباس جوانمرد اشاره کرد.

شاهین سرکیسیان به زبان‌های فرانسه و روسی تسلط کامل داشت و با زبان ایتالیایی نیز آشنا بود. بر همین اساس، او شروع به ترجمه متون نمایشی و مقالات هنری از این زبان‌ها کرد که حاصل آن ترجمه نمایشنامه‌های «عقاب دو سر» (اثر ژان کوکتو) و «مرغ دریایی» (اثر چخوف)شد.

شاهین سرکیسیان همچنین نقش بسزایی در پیشرفت هنر تئاتر نزد ارمنی‌های ایران داشت و حاصل کوشش وی تربیت کارگردانان و بازیگرانی شاخص می‌باشد که از آن جمله می‌توان به آربی اُوانسیان اشاره کرد.

شاهین سرکیسیان در سال 1345 خورشیدی دیده از جهان فروبست.

 

کلیدواژگان


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما




عضویت
کارگاه تخصصی کار بازیگر روی نقش


© ۲۰۱۹ TheaterForum. All rights reserved
Developed by : w w w . d o r w e b . i r
اطلاعات تلفن Rss
خانه تئاتر



به ما بپیوندید : Aparat Telegram Tiwtter Instagram