در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
روزنامه‌نگاری انتقادی و مطالعات اجرا
■ اخبار ■ شناسه خبر : 7762 ■ پنج‌شنبه 31 مرداد ساعت 14:02
گروه اگزیت تهران برگزار می کند :

روزنامه‌نگاری انتقادی و مطالعات اجرا


گروه تئاتر اگزیت نشست "روزنامه‌نگاری انتقادی و مطالعات اجرا" را در پلاتو چاپلین توسط " سید حسین رسولی، منتقد و روزنامه‌نگار برگزار می‌کند.
به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر, برگزارکننده این نشست گفته: ما در جستجوی نظریه و فرم روزنامه‌نگاری انتقادی در مواجهه با اجراهای روی صحنه هستیم. با این هدف کلیدی به دنبال چهار فاکتور اصلی در هنگام تماشای اجرا هستیم که به ترتیب پیش‌رو است: ۱_دغدغه اجرا؛ ۲_انضمامی بودن و امر روزمره؛ ۳_فرم اجرا (رئالیسم و ناتورالیسم در برابر فرمالیسم به مثابه ماشین تو خالی)؛ ۴_امر سیاسی (اختگی سیاسی یا بازگشت امر سیاسی). از سوی دیگر، باید بین انواع نقد و همچنین درام، تئاتر و اجرا تفاوت قائل شد و با چارچوب نظری مشخص، مداخله‌ای جدی در اجراها کرد زیرا که فضای رسانه و نقد به شدت خنثی و اخته شده و در بیشتر مواقع در خدمت طبقه تن‌آسا و فلسفه پول درآمده است. سید حسین رسولی منابع اصلی در بخش نظریه اجتماعی و سیاسی: آدورنو، تئودور و هورکهایمر، ماکس (۱۳۸۹), دیالکتیک روشنگری، ترجمه: مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران: گام نو. اشمیت، کارل (۱۳۹۳), مفهوم امر سیاسی، ترجمه: یاشار جیرانی و رسول نمازی، تهران: انتشارات ققنوس. پاترسون، مارک (۱۳۹۸)، مصرف و زندگی روزمره، ترجمه: جمال محمدی و نرگس ایمان، تهران: نشر نی. دُبور، گی (۱۳۹۲), جامعه نمایش، ترجمه: بهروز صفدری، چاپ دوم، تهران: نشر آگه. زیمل، گئورگ (۱۳۹۵), «متافیزیک مرگ» در کتاب گئورگ زیمل؛ گزیده مقالات، ترجمه: شاپور بهیان، تهران: انتشارات دنیای اقتصاد. _(۱۳۹۶)، فلسفه پول، ترجمه: شهناز مسمی‌‌‌‌‌‌پرست، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه. سایتو، یوریکو (۱۳۹۶), زیبایی‌شناسی امر روزمره، ترجمه: کاوه بهبهانی، تهران: انتشارات ققنوس. کاظمی، عباس (۱۳۹۶), امر روزمره در جامعه پسا انقلابی، چاپ سوم، تهران: فرهنگ جاوید. کودی،سی.آ.ج (۱۳۹۵)، دست‌های آلوده، ترجمه: مریم خدادادی، تهران: انتشارات ققنوس. گدار، فیلیپ و دیگرا (۱۳۹۶), در ستایش تن‌آسایی، ترجمه: بهروز صفدری و سوسن نیازی، تهران: انتشارات کلاغ. مارکس، کارل (۱۳۸۷)، گزیده نوشته‌های کارل مارکس، گرینش ت.ب. باتومور، ترجمه: پرویز بابایی، تهران: انتشارات نگاه. مارکوزه، هربرت (۱۳۶۲), انسان تک‌ساحتی، ترجمه: محسن مویدی، تهران: امیرکبیر. وبلن، تورستین، (۱۳۹۶), طبقه تن‌آسا، ترجمه‌: فرهنگ ارشاد، چاپ ششم، تهران: نشر نی. منابع مطالعات اجرا: پینکوس، تئو (۱۳۹۳), گفتگوهایی با لوکاچ، ترجمه: امید مهرگان، تهران: نشر ثالث. تروتسکی، لئون (۱۳۹۵)، «ادبیات و انقلاب» در مقاله «اهمیت خودآیین‌بودن؛ به سوی دفاع مارکسیستی از هنر برای هنر، نوشته: جکسون پچ، ترجمه: فریبرز همایی، سایت پروبلماتیکا. لوکاچ، جرج (۱۳۹۴), نامه‌ای درباره شکسپیر (به یان کات) در کتاب نویسنده، نقد و فرهنگ، ترجمه: علی‌اکبر معصوم ‌‌‌‌‌‌‌بیگی، تهران: انتشارات نگاه. فورتیه، مارک (۱۳۸۸)، نظریه در تئاتر، ترجمه: فرزان سجودی و نریمان افشاری، تهران: انتشارات سوره مهر. آرتو، آنتون (۱۳۸۸)، تئاتر و همزادش، ترجمه: نسرین خطاط، تهران: نشر قطره. آرتو، آنتون و دیگران (۱۳۹۲)، تئاتر و هنر اجرا، ترجمه: علیرضا امیرحاجبی، تهران: نشر قطره. آلتوسر، لویی و دیگران (۱۳۹۸)، دفتر مطالعات تئاتر۱، کالوینو، ایتالو (۱۳۸۹)، چرا باید کلاسیک‌ها را خواند، ترجمه‌: آزیتا همپارتیان، تهران: نشر قطره. بنیامین، والتر (۱۳۹۴)، فهم برشت، ترجمه: نیما عیسی‌پور، تهران: نشر بیدگل. زمان: دوشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰, پلاتو چاپلین نشانی: بلوار کریمخان زند، خیابان عضدی ( آبان جنوبی )، پلاک ۷، طبقه ۴ ورود برای همگان آزاد و رایگان است
کلیدواژگان


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما




شبکه‌های اجتماعی
Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram
عضویت


© ۲۰۱۹ TheaterForum. All rights reserved
Developed by : w w w . d o r w e b . i r
اطلاعات تلفن Rss
خانه تئاتر



به ما بپیوندید : Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram