در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
آسیب شناسی تبلیغات تئاتر در ایران
■ اخبار ■ شناسه خبر : 7716 ■ دوشنبه 7 مرداد ساعت 17:01
گروه اگزیت تهران برگزار می‌کند:

آسیب شناسی تبلیغات تئاتر در ایران


گروه تئاتر اگزیت نشست "آسیب شناسی تبلیغات تئاتر در ایران" را در پلاتو چاپلین توسط شهرام خرازی‌ها، کارشناس ارشد "مدیریت رسانه" و منتقد تئاتر برگزار می‌کند.

بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در سال گذشته، بیش از هشتاد و هشت درصد مردم ایران به سالن های تئاتر نرفته اند. شش درصد مردم هر چند سال یکبار، سه درصد سالی یکبار و یک درصد هر چند ماه یکبار به تئاتر می روند. نیم درصد مردم ماهی یکبار نمایش می بینند و دو دهم درصد هر ماه تماشاگر چند نمایش هستند.

 
این در حالی است که تئاتر بعنوان یک هنر پایه در ایران به شدت نیازمند به مخاطبان خود برای بازدهی اقتصادی است؛ تئاتری که توانسته تا کنون با چوب زیربغل بودجه ها و اعتبارات دولتی و سرمایه هر از گاه بخش خصوصی کجدار و مریز جاده پر سنگلاخ اقتصاد گیشه را بپیماید و نفس نفس زنان رهسپار مقصد بعدی شود. زیرساخت اقتصادی تئاتر ایران به شدت ضعیف، سست و رها شده است. تئاتر هنری به حاشیه رانده شده در ایران است و سالهاست که جنبه محفلی به خود گرفته است.
 
بی شک این تئاتر کم بنیه برای تداوم حیات و قد راست کردن نیازمند تبلیغات و بازاریابی است. کالای داخل ویترین تا زمانی که دیده نشود، خریدار نخواهد داشت. تبلیغات تئاتر همچون خود تئاتر در ایران پدیده ای در حاشیه و رها شده است. فرآیند تبلیغات تئاتر در ایران، فرآیندی گنگ، مبهم و پیچیده است. تبلیغات تئاتر در گذشته به توصیه های شفاهی(دهان به دهان)، اعلان از طریق بلندگوهای نصب شده در سردر تماشاخانه ها و تابلوها و پلاکاردهای بزرگ محدود می شد. کم کم با پدیداری صنعت چاپ و  فراگیر شدن رسانه ها شیوه های تبلیغات ریل عوض کرد و مخاطبان بیشتری را هدف قرار داد.
 
با پیشرفت علم بازاریابی و ظهور رسانه های مدرن و پیشرفت تکنولوژی رسانه، اطلاع رسانی به مردم درباره نمایش های در حال اجرا سرعت بیشتری گرفته و ضریب نفوذ تبلیغات افزایش یافته است. تبلیغات تئاتر در ایران با وجود همه تحولاتی که در یکی دو دهه اخیر در شیوه های جلب مشتری رخ داده همچنان در موارد قابل توجهی بالاخص در شهرستان ها وامدار همان شیوه های سنتی گذشته است. هنوز هم تعدادی از نمایش ها با توصیه های شفاهی دوستان و آشنایان، گیشه خود را  سر و سامان می دهند.
 
با ظهور و رشد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تبلیغات تئاتر دستخوش تحول شگرفی شده است. حیات اقتصادی نمایش ها در ایران تا حد بسیار زیادی در حال وابسته شدن به این فضا و شبکه است. پاره ای از شیوه های تبلیغاتی به خاطر هزینه-اثربخشی نسبتا قابل توجه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در حال رنگ باختن هستند و طرفداران خود را از دست داده اند. به نظر می رسد تبلیغات تئاتر در ایران در سال های پیش رو همچنان با چالش های فراوان روبرو خواهد بود. بی هیچ تردید سیاستگذاری علمی و مبتنی بر پژوهش های آکادمیک در زمینه تبلیغات تئاتر می تواند دورنمای بهتری را رقم بزند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز جاده پر از سنگلاخ و راه بسیار طولانی است.
 

زمان: دوشنبه، 7 تیر ۱۳۹۸ - تهران
پلاتو چاپلین، ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰
نشانی: بلوار کریمخان زند، خیابان عضدی ( آبان جنوبی )، پلاک ۷، طبقه ۴

 
ورود برای همگان آزاد و رایگان است. 
 

 
کلیدواژگان


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما




عضویت


© ۲۰۱۹ TheaterForum. All rights reserved
Developed by : w w w . d o r w e b . i r
اطلاعات تلفن Rss
خانه تئاتر



به ما بپیوندید : Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram