در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
محدودیت ها در طراحی صحنه؛ زمینه بروز خلاقیت های تئاتری است
■ اخبار » خبر ■ شناسه خبر : 6662 ■ یکشنبه 19 خرداد ساعت 11:27
فریبرز قربان زاده رییس هیات مدیره انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر:

محدودیت ها در طراحی صحنه؛ زمینه بروز خلاقیت های تئاتری است


رییس شورای مرکزی انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر اظهار داشت: محدودیت موجود در طراحی صحنه تئاتر ممکن است در برخی از مواقع و به صورت نادر زمینه بروز خلاقیت را برای طراح صحنه فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر به نقل از رادیو گفتگو، فریبرز قربان زاده در مصاحبه ای با این رادیو با اشاره به این که در حال حاضر تئاتر اهمیت خود را از دست داده است، گفت: امروزه تئاتر از جایگاه یک برنامه فرهنگی به موضوعی انفعالی تقلیل پیدا کرده است.
وی با اشاره به این که تئاتر کاربردی وسیع در حوزه های فرهنگی دارد، اظهار داشت: با رشد جمعیت در کشور میزان استقبال از تئاتر افزایش پیدا می کند و در نتیجه افزایش تماشاچی سالن های بیشتری را باید به اجرای نمایش اختصاص دهند. در سال های گذشته به غیر از سالن های خصوصی هیچ سالن دیگری به تئاتر کشور اختصاص داده نشده است.
قربان‌زاده با اشاره به این که در حالت کلی تئاتر پدیده ای سرگرم کننده است، تصریح کرد: مسئولانی که برای مدیریت شهری برنامه ریزی می کنند، باید به اوقات فراغت مردم نیز توجه ویژه داشته باشند.
این طراح صحنه و لباس با اشاره به شیوه تعامل سالن ها و تهیه کنندگان مختلف با طراحان صحنه تئاتر، توضیح داد: امروزه تهیه کنندگان و سالن دارها از طراحان صحنه انتظار دارند که صحنه در زمانی کمتر از 20 دقیقه نصب شود و در مدتی 10 دقیقه ای برچیده شود. عدم تخصیص زمان کافی برای نصب صحنه مورد نیاز نمایش نشان می دهد که موضوع طراحی در اهمیت و اولویت بسیار پایینی قرار گرفته است.
رییس شورای مرکزی انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر با اشاره به این که سرمایه گذاری همیشه به امید بازگشت سرمایه انجام می شود، افزود: نزول اهمیت طراحی صحنه در تئاتر باعث شده تا میزان دستمزدهای این حرفه نیز افول کنند.
قربان زاده در برنامه پرده آخر رادیو گفت وگو ادامه داد: محدودیت موجود در طراحی صحنه تئاتر ممکن است در برخی از مواقع و به صورت نادر زمینه بروز خلاقیت را برای طراح صحنه فراهم کند. اما خلاقیت در عین محدودیت را نمی توان به تمام تئاتر کشور تزریق کرد؛ چرا که تئاتر کشور علاوه بر تجربه فضاهای آماتور به تجربه تئاترهایی حرفه ای نیز نیاز دارد. جریان اصلی تئاتر نمی تواند همیشه در عین محدودیت فعالیت های خود را پیش ببرد و همچنان خلاق باشد.
او در پایان با اشاره به این که دولت به تئاتر اهمیت نمی دهد، عنوان کرد: وقتی یک رشته در نظام آموزش عالی کشور به رسمیت شناخته شده و تدریس می شود، دولت باید کار متناسب با آن را در کشور تامین کند.

کلیدواژگان


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما




شبکه‌های اجتماعی
Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram
عضویت


© ۲۰۱۹ TheaterForum. All rights reserved
Developed by : w w w . d o r w e b . i r
اطلاعات تلفن Rss
خانه تئاتر



به ما بپیوندید : Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram