در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
هنرمندان ایتالیایی به طور مستقیم با سندیکا در ارتباط نیستند/ دولت ایتالیا به تئاتر مدارس بسیار اهمیت می دهد
■ خانه‌ی تئاتر ■ شناسه خبر : 6530 ■ شنبه 11 اسفند ساعت 11:59
در کارگاه آموزشی تئاتر ایتالیا عنوان شد:

هنرمندان ایتالیایی به طور مستقیم با سندیکا در ارتباط نیستند/ دولت ایتالیا به تئاتر مدارس بسیار اهمیت می دهد


کارگاه آموزشی "آشنایی با سیستم مدیریت و وضعیت فعلی تئاتر در ایتالیا و نقش و جایگاه فعالیت‌های صنفی هنرمندان تئاتر" با سخنرانی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر و سینمای ایتالیا،dott. Massimo Malucelli عصر روز چهارشنبه 8 اسفند 97 در سالن کنفرانس شاهین سرکسیان خانه تئاتر برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر؛ ماسیمو مالوچلی در ابتدای سخنان خود تئاتر را شانسی برای به اشتراک گذاشتن فرهنگ ها دانست و گفت: از نظر من تئاتر یک شانس است و امروز که در کنار هم هستیم شانس دیگری را بوجود آورده است تا بتوانیم از طریق آن دنیای فرهنگی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.
وی افزود من سفرهای بسیاری به کشورهای اروپایی داشته‌ام و معتقدم که تفاوت‌ها در کشورهای اروپایی بسیار اندک است اما این تفاوت با ایران بسیار زیاد است و به اعتقاد من هرچه تفاوت‌ها بیشتر می‌شود ارزش‌ها بالاتر می‌رود. خوشحال هستم که در مقابل فرهنگی قرار گرفته‌ام که قدمتی بسیار طولانی دارد و همیشه این نکته را به دوستان ایرانی خود یادآور می‌شوم که قدمت فرهنگ ایران بسیار دیرینه‌تر از امپراتوری ایتالیا است و هنر و فرهنگ کشور ایتالیا بسیار بعد از تمدن ایران شکل گرفته است.


او در خصوص تئاتر ایتالیا گفت: حدود 40 یا 50 سال پیش تئاتری در شهرهای مهم ایتالیا همچون فلوانس، رم و بولونیا پایه گذاری شد که به تئاترهای شهری معروف بودند. دلیل ایجاد آن هم این بود که به این نتیجه رسیده بودند که تئاتر می‌تواند نتایج بسیار خوبی را برای مردم به دنبال داشته باشد. 
او سپس به شکل گیری کمدی دلارته اشاره کرد و گفت: این مدل از تئاتر در سال‌های 1500 تا 1600 میلادی همزمان با رنسانس در کشور ایتالیا رواج داشته است و بسیار برای مردم و حکومت آن زمان دارای ارزش بوده است.
این کارگردان ایتالیایی ادامه داد: همیشه گفته می‌‍شود که کمدی دلارته متعلق به ایتالیا است اما واقعیت این است که فرانسوی‌ها آن را خلق کرده‌اند و پس از جنگ‌های متعددی که اتفاق افتاد کمدی دلارته حرف‌های خوبی برای گفتن داشت. زمانی که بازیگران معروف ایتالیا به فرانسه می‌رسند و این کمدی را تبلیغ می‌کنند، فرانسوی‌ها عاشق این سبک می‌شوند و مولیر به کمک برخی از بازیگران ایتالیایی توانست سبک کمدی دلارته را ایجاد کند.


او افزود: کمدی دلارته دو دهه توانست در اروپا خوب کار کند و زمانی که انقلاب فرانسه رخ داد تغییراتی در آن بوجود آمد و به شاخه‌های مختلفی تقسیم شد که از آن جمله می‌توان به سیرک اشاره کرد.
وی همچنین با تاکید به این نکته که کمدی دلارته مانند طلای زیر خاک است و از آن می‌توان برای ایجاد  خلاقیت در تئاتر استفاده کرد، به سبک آموزش خود در ایتالیا اشاره کرد و افزود: من همین سبک را به نوجوانان آموزش می‌دهم و معتقد هستم که هنر جویان نوجوان با آموختن این سبک می‌توانند تئاترهای مدرن خلاقانه ای را تولید کنند.
مالوچلی ادامه داد: دولت ایتالیا به تئاتر مدارس بسیار اهمیت می‌دهد و کمک‌های بسیاری را از طریق استانداری‌ها و شهرداری‌ها برای رشد تئاتر دانش آموزان به مدارس می‌کند. به همین دلیل تئاتر مدرسه‌ای ما بسیار قوی هستند و فستیوال‌های معروف و مطرحی در کشور ایتالیا در خصوص تئاتر مدارس وجود دارد.
وی همچنین در خصوص وضعیت سندیکایی در کشور ایتالیا گفت: هنرمندان تئاتر به طور مستقیم با سندیکا در ارتباط نیستند بلکه آنها از طریق کمپانی های تئاتر سامان دهی می شوند و این کمپانی است که با سندیکا در ارتباط است. 


او افزود: بطور کلی تئاتر ایتالیا با حمایتی که از طرف دولت می‌شود زنده است. در گذشته تئاتر‌ها بی واسطه تر با مردم در ارتباط بودند اما از زمان شکل گیری کمپانی‌های تئاتر بروکراسی در تئاتر شکل گرفت و تئاتر ها بیشتر شکل دولتی به خود گرفتند و حالت بی واسطه و آسان بودن خود را از دست داده‌اند. 
او همچنین توضیح داد که نظارت بر تئاتر در کشور ایتالیا به آن شکلی که در ایران مطرح است وجود ندارد و تئاتر‌ها ممیزی خاصی ندارند اما اگر نمایشی از اصول و عرف جامعه و محیط خارج شود خود جامعه آن را طرد می‌کند و هنرمند از این طریق می‌فهمد که باید تغییراتی را در متن و یا نحوه‌ی اجرای خود ایجاد کند.
در ادامه شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر نیز در خصوص کمدی دلارته گفت: بسیاری از هنرمندان تئاتر ایران با این سبک از نمایش ایتالیا آشنایی دارند و  این سبک به عنوان یکی از مباحث آموزشی در دانشگاه‌های تئاتر ایران تدریس میشود و ما با کاراکترهای آن آشنا هستیم.  
او در پایان این برنامه یک عروسک مبارک به مالوچلی اهدا کرد و این عروسک را به عنوان یکی از شخصیت‌های طنز و حق گرای تئاتر ایران به وی معرفی کرد.

 

کلیدواژگان


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما




عضویت
سال نو مبارک
جشن نوروزگان خانه تئاتر


© ۲۰۱۹ TheaterForum. All rights reserved
Developed by : w w w . d o r w e b . i r
اطلاعات تلفن Rss
خانه تئاتر



به ما بپیوندید : Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram