در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...
بگذارید خودمان داوری کنیم
■ اخبار » گفتگو ■ شناسه خبر : 6408 ■ 1397/09/21 11:23
بهزاد فراهانی در واکنش به سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

بگذارید خودمان داوری کنیم


گروه هنر- روزنامه شرق: ماجرای تذکر کمیسیون فرهنگی مجلس به وزیر ارشاد و عکس‌العمل مدیرعامل خانه تئاتر این روزها به بحث داغ جامعه تئاتر کشور تبدیل شده است. در همین راستا بهزاد فراهانی در گفت‌وگویی این ماجرا را از منظر خود به بحث گذاشته است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع ضرورت نظارت دقیق، قانونمند و همه‌جانبه بر تئاتر برای دستیابی به تئاتر سالم در عرصه این هنر نمایشی گفته بود: امروزه باید خیلی مراقب باشیم که ابتذال وارد تئاتر نشود، چراکه قداست تئاتر باید بیشتر از سینما باشد؛ چون سینما زاییده تئاتر است. ما نباید خیلی مسائل را نظارتی جلو ببریم، البته اصل نظارت در قانون وجود دارد و باید صورت بگیرد، اما قبل از نظارت‌های بیرونی که می‌شود نهادهای نظارتی و مربوطه باید نظارت درونی را در کشور احیا کنیم. تئاترگران و نویسندگان وجدان درون را قاضی کنند و خود به رفتاری برسند که قابل دفاع باشد و از خطوط قرمز تعرض نکنند، این بهتر است تا اینکه کاری انجام شود و نظارت بیرونی درباره آن اعمال نظر کند و... .
به گزارش «شرق»، بهزاد فراهانی، هنرمند پیش‌کسوت تئاتر ، رئیس هیئت‌مدیره انجمن بازیگران و عضو هیئت‌مدیره خانه تئاتر، درباره تذکر کمیسیون فرهنگی مجلس به وزیر ارشاد و واکنش مدیرعامل خانه تئاتر اظهار کرد: این اولین‌بار نیست که ما از سوی نمایندگان محترم مجلس و نهادهای دیگر مورد تهاجم فکری و فرهنگی قرار می‌گیریم. این دوستان که شاید به عمرشان پنج اجرا بیشتر ندیده‌اند می‌نشینند و بیانیه و رهنمود صادر می‌کنند و راجع به کار ما داوری می‌کنند. به اعتقاد من اصول داوری این عزیزان باید روشن شود. باید مشخص کنند که این اصول چیست و داور کیست؟
او ادامه داد: به‌عنوان مثال اینکه شما بیایید و به جمشید مشایخی رهنمود بدهید که تئاتر این‌گونه باشد، این به اعتقاد من نشان از کم‌فهمی شما دارد. هرکسی در این مملکت به‌خاطر انتخاب کار و حرفه و عشقش تمام زیربناهای حرفه خود را می‌شناسد. شما به یک شاطر نمی‌توانید بگویید که خمیر نانت کی ور می‌آید یا نمی‌توانید به یک مجسمه‌ساز بگویید متریال اولیه شما فلان ماده را کم دارد. هرکسی نمی‌تواند بگوید، هر حرفه‌ای خبره و متخصص خود را دارد و من فکر می‌کنم که تئاتر اتفاقا جزء هنرهایی است که مشمول تمام مسائل اجتماعی و روان‌شناسانه، تاریخی و... است. در تئاتر نمی‌توان با دست‌وپای نشسته وارد شد و این امر کاری بسیار سخت است. دوستی که به‌عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره تئاتر داوری کرده است، لطف کند و مسائل آئینی را در خیابان اعمال کند.
ما در کشوری زندگی می‌کنیم که لحظه‌به‌لحظه بوی دگرگونی از آن به مشام می‌رسد. دگرگونی به معنای اینکه نو بیاید و کهنه برود. اینکه باور نداشته باشیم که هر چه کهنه است رفتنی است و هرچه نو است آمدنی است این در واقع به عقلانیت ما لطمه می‌زند. بهزاد فراهانی در ادامه صحبت‌های خود به پاسخ مدیرعامل خانه تئاتر اشاره کرد و گفت: پاسخی که آقای گیل‌آبادی به این ماجرا داده، پاسخ بسیار ساده‌ای است، با اینکه شامل همه مسائل و مفاهیم آرمانی تئاتر است، اما هنوز هم پاسخ کافی به ایشان داده نشده و ایشان هم هنوز در فضای فلسفه و هنر تئاتر گام نزده است. اگر گام زده بود این‌چنین بی‌مهابا به این میدان گام نمی‌گذاشت. میدان تئاتر مثل دیگر هنرها نیست، این میدان خاصی است. در این میدان تا شما جامعه‌شناسی ندانی، تاریخ ندانی، شعر هستی را نشناسی، تاریخ و فلسفه نخوانده باشی موسیقی نشناسی نمی‌توانی داوری کنید.
یک جمله در تعزیه است که می‌گوید «از اینجا به احتیاط گذر کن». میدان ما میدان اندیشه است، چرا این‌چنین می‌گویم به‌دلیل اینکه تمام هستی‌مان را از مردم می‌گیریم و اگر روی صحنه کمترین دروغی از ما شنیده شود، لو می‌رویم، چون داوری مردم درباره کار ما آزاد است. تماشاگران آزادند حتی در موقع اجرا در صورت خوشایندنبودن به ما گوجه و تخم‌مرغ پرتاب کنند؛ بنابراین ما هنر پوینده‌ای داریم و این هنر روزبه‌روز تعالی و توسعه پیدا می‌کند، ما هرروز ژرف‌تر به مسائل اجتماعی نگاه می‌کنیم. حالا این موضوع که در این روزگاران که طویل هم هست همه‌چیز ما زیر ضرب سانسور بی‌قیدوبند قلع‌وقمع شده است، این دیگر سرنوشت ما بوده وگرنه اگر این دوستان بدانند که پروسه به‌وجودآمدن یک تئاتر ساده چگونه است، یک نویسنده چقدر باید برای نوشتن یک درام زحمت بکشد. انتخاب واژه، انتخاب تم، انتخاب ساختار، انتخاب زبان، ساختن شخصیت، ساخت فضا و اتمسفر و هزار مسئله کوچک در آن نهفته است. به نظر من داوری‌کردن درباره کار ما باید به خود ما واگذار شود. ما در درون خودمان نقادان خوب زیاد داریم، کسانی که معقول به کار ما نگاه می‌کنند و دوستان ما باید بدانند دستورصادرکردن از تریبون مجلس، هنر را به هنر حاکم‌فرموده تبدیل می‌کند، هنر را تبدیل نمی‌کند به هنری که نقدکننده حتی خود مجلس باشد. وظیفه هنر تئاتر نقد دولتمردان، حاکمان، مردمان و تاریخ و تحلیل آینده است. من توصیه می‌کنم که دوستان ما در مجلس محترم کمی با تدقیق و با زیرکی خردمندانه‌ای که در وجود آنهاست، به ما نگاه کنند و از دستوردادن به ما بپرهیزند.
دستوردادن به ما هنر را سترون می‌کند، این هنر تأثیرگذار نخواهد بود، به قول آقای گیل‌آبادی که به‌درستی هم اشاره‌کرده در این 40 سال چه‌کار برای تئاتر کرده‌اند، اگر کار والایی انجام داده‌اند، بگویند تا ما هم در جریان قرار بگیریم. ما تنها یک‌چیز را می‌دانیم که سالن‌های زیبا برای خود درست کرده‌اند، تکیه‌های خوب را تدارک دیده‌اند، اما سالن تئاتر خوب کجاست؟ در فرهنگ‌سراها ما شاهد صحنه‌هایی هستیم که کاربرد ندارند. نبود کارشناسی باعث این مسئله شده است؛ برای مثال واقعا مشخص نیست پردیس خاوران را برای چه مراجعه‌کننده‌ای ساخته‌اند، به‌راستی آن پردیس را برای ما ساخته‌اند یا برای بودجه‌ای که در آنجا تلف شد؟
به‌هرحال من به‌عنوان پیرمرد تئاتر ایران‌زمین اعتقاد دارم دوستان به کار خود بپردازند. وارد گود تئاتر نشدن به نفع آنهاست. ما خود کار خود را انجام می‌دهیم.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر با اشاره به مدیریت تئاتر کشور گفت: رؤسای دپارتمان تئاتر کشور ما چه کسانی بودند؟ دکتر ممدوح، بهرام بیضایی و.... اینها را برداشتید و چه کسانی را جایگزین آنها کردید؟ بهرام بیضایی الان دارد چه‌کار می‌کند؟ بیضایی آنچه گفته براساس عقلانیت و تفکر و فلسفه بوده است و مبلغ ارجمندی میهن ما بوده است. وقتی آثار بیضایی را می‌خوانی نه‌تنها از آن به این نتیجه می‌رسید که مردم خود را خوب می‌شناسد، بلکه تاریخ را نیز خوب می‌شناسد. شما این‌چنین شخصی را برداشتید، چه کسانی را جای او آوردید؟ 
متفکران را کنار بگذارید و کسانی را به‌جای آنها بگذارید که بتوانید از حرف‌های آنها دفاع کنید. این شایسته وکلای مجلس نیست. این نشان می‌دهد که شما اندیشه‌گریز هستید.
دوستان محترم و عزیزانی که ما را نقد می‌کنید، لطف کنید به تلویزیونی رسیدگی کنید که اسم آن را گذاشته‌اید ملی. ببینید که چگونه مردم ما رسانه ملی را نگاه نمی‌کنند.  تابه‌حال شده که یک رنجدیده بیاید و معیشت و اقتصاد زندگی‌اش را برای مردم تشریح کند و شما خوب گوش دهید و تغییر ایجاد کنید؟
از آغاز انقلاب تاکنون در بخش فرهنگ آموزش‌وپرورش مجانی بوده، درحال‌حاضر میلیاردی هزینه می‌شود، سوادآموزی در اولویت بوده، اما حال با بی‌توجهی روبه‌روست. دانشگاه‌های ما دیگر آن ارجمندی سابق خود را ندارد، در هنر و عرصه‌های دیگر نیز ‌چنین اتفاقی رخ ‌داده است و جالب اینکه هیچ‌وقت دنبال تغییر نبوده‌اید.
علت آن است که خود تغییرناپذیرید. من چندین‌بار از مجلسیان دعوت کردم تا از تئاترهای ما دیدن کنند متأسفانه چنین اتفاقی نیفتاده است. ما تنها یک چیز در سالن‌ها می‌بینیم، افراد مخفی که با عینک می‌آیند و وسط اجرا سالن را ترک می‌کنند و فردای آن برای ما یا توبیخ‌نامه ارسال می‌شود یا اجرا توقیف می‌شود.
او در پایان گفت: عضو محترم مجلس باید بداند که تئاتر یاریگر ملت است، تئاتر یاریگر دولتمرد است، یاریگر یک وکیل مجلس است. تئاتر نقد می‌کند و ما معلم ساده‌ای هستیم که با صداقت مسائل اجتماعی را نقد می‌کنیم. ما مباحث روان‌شناسی یک ملت را با خردورزی به مردم نشان می‌دهیم. در غیر این صورت ما تئاتر نداریم. اینکه در ‌جایی یک اتفاق کوچک رخ‌داده است و وکلای مجلس به همه تعمیم می‌دهند، کار صحیح و درستی نیست و ما بر‌نمی‌تابیم.

کلیدواژگان


نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما




عضویت
سال نو مبارک
جشن نوروزگان خانه تئاتر


© ۲۰۱۹ TheaterForum. All rights reserved
Developed by : w w w . d o r w e b . i r
اطلاعات تلفن Rss
خانه تئاتر



به ما بپیوندید : Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram