در حال بارگذاری لطفا شکیبا باشید...

جشن تئاتر گوشزدی به نظام آموزشی


■ اخبار » مقاله ■ شناسه خبر : ۴۱۲۱ ■ شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۱
برگردان: حسین شاکری

تئاتر هنری است زنده و پویا که به طور مستقیم با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند. اجرای یک اثر تئاتری صرف‌نظر القای یک پیام، در کنار دیگر ویژگی‌های خود مبتنی بر دیالوگ‌هایی است که میان شخصیت‌های برقرار می‌شود که پیش از آن توسط نویسنده‌ای به نگارش درآمده است؛ از این منظر اجرای یک اثر نمایشی بر مبنای نوعی ادبیات شکل می‌گیرد و شاید بتوان آن را به نمایش درآوردن ملموس و عینی یک اثر ادبی قلمداد کرد.

بنابراین در مطالعات جدای از دیگر ویژگی‌های این هنر، وجه ادبی و آموزشی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود و یک از نکات ارزنده روز جهانی تئاتر و جشن آن در ایران که برای مسئولین آموزشی ایران بسیار لازم است همین نکته است؛ موضوعی که سال‌ها و بارها بر اهمیت آن برای ورود تئاتر به آموزش‌و پرورش از سوی جامعه هنری و اندیشه‌ورز تاکید شده ولی هیچ‌گاه مورد توجه قرار نگرفته است.

مطالعات اخیر که توسط گروه آموزشی Education Next منتشر شده نشان می‌دهد که به تماشا نشستن یک تئاتر زنده می‌تواند در افزایش دایره واژگانی، تحمل و بردباری و توانایی خوانش احساسات دیگران در میان سنین دانش‌آموزی و بالاتر بسیار بیشتر از کسانی که در کلاس‌های آموزشی حضور پیدا می‌کنند کمک کند.

محققان، از جمله «جی پی. گرین»، استاد اصلاحات آموزشی دانشگاه آرکانزاس با مطالعه بر 49 گروه دانش‌آموزی که 22 گروه از آن‌ها به طور انتخابی به تماشای یک اجرای هملت و یا سرود کریسمس نشسته و مابقی موفق به حضور در آن‌ها نشده بودند مطالعاتی را انجام دادند. 50 روز پس از آن از اعضای گروه‌های مخاطب نمایش‌ها که 670 تن و حدود پایه‌های کلاس‌های هفتم تا دوازدهم بودند خواسته شد تا پرسش‌نامه‌هایی را پر کنند.

در این پرسش‌نامه‌ها مواردی از جمله دانش مخاطبان درباره پی‌رنگ و واژگان به‌کار رفته در نمایش‌ها مدنظر قرار گرفته و نیز میزان بردباری آن‌ها در پاسخ به پرسش‌ها ارزیابی شد.

نتایج به دست آمده نشان داد:

## دانش‌آموزانی که در اجراهای تئاتری شرکت کرده بودند به‌طور قابل ملاحظه‌ای پی‌رنگ داستان بهتر درک کرده بودند تا آنانی که فقط آن را خوانده بودند. به عنوان مثال از دانش‌آموزان مخاطب هملت پرسیده شد: « روزنکرانتز و گیلدنسترن چه کسانی بودن؟» 83 درصد از پاسخ دهندگانی که در اجرا حضور داشتند در مقایسه با دیگران به درستی آن‌ها را به عنوان دوستان هملت شناختند. هرچند ممکن است این نتیجه تعجب برانگیز نباشد اما نکته جالب آن‌جا است که پاسخ‌های نادرست را بیشتر کسانی داده بودند که نمایش را ندیده و فقط نمایش‌نامه را خوانده و یا فیلم هملت را دیده بودند. محققان در این بخش نتیجه گرفتند که: بهتر است آموزگارانی که می‌خواهند تئاتر تدریس کنند، به جای خواندن نمایش‌نامه و یا نمایش فیلم بهتر است دانش‌آموزان را به تماشای اثر زنده نمایش ببرند.

## مخاطبان تئاتر زنده واژگان را بهتر درک می‌کنند. البته از میان کسانی به دیدن نمایش سرود کریسمس رفته بودند در مقایسه با کسانی که فیلم را دیده بودند 93 درصد دریافته بودند که «هامباگ» Humbug در این نمایش به معنای «بی‌معنی و یا دوز و کلک» و 66 درصد از آن‌ها که در تئاتر زنده حضور داشتند معنای اصلی آن یعنی «بسیارفقیر» را نیز درک کرده بودند. در مقایسه انجام شده به تفکیک تماشاگران فیلم و نمایش مشخص شد که از روی درک معنای یک واژه در اثر می‌توان فهمید که چه کسی فیلم را دیده و چه کسی نمایش را.

## دانش‌آموزانی حاضر در اجرای زنده به طور قابل توجهی بردباری و تساهل بیشتری از خود نشان دادند. به عنوان مثال از گروه‌های تماشاگر درباره مخالف یا موافق بودنشان به موضوع «نمایش‌ها انتقادی به آمریکا اجازه اجرا در این کشور را ندارند» پرسیده شد. تنها 9 درصد از آن‌ها با ممنوعیت اجرای چنین آثاری موافق بودند در حالی که 21 دصد اعضای گروه‌‌هایی که نمایش را ندیده بودن مخالفت خود را ابراز کردند. و البته در مقایسه بینندگان فیلم با اجرای تئاتری این فاصله بسیار بیشتر از هم بود.

## هم‌چنین آزمونی از گروه‌ها انجام شد که بر مبنای آن اعضا می‌بایست از روی چشمان یکدیگر احساس درونی آن‌ها را حدس می‌زدند (خوانش ذهن با آزمون چشمی که اغلب در دریافت علائم بیماری اوتیسم کاربرد دارد). در این مطالعه نشان داده شد،حدود 74 درصد از کسانی که پای اجرای زنده نشسته بودند تشخیص درسد دادند در حالی که در دیگران این میزان تنها 71 درصد بود.

هرچند در این مطالعه، محققان گروه‌های همگن را مورد بررسی قرار داده بودند بنابراین در نتایج نهایی خود مواردی از جمله تفاوت‌های نژادی و طبقات اجتماعی را دخیل نکردند. هم‌چنین بررسی‌کنندگان گفته‌اند که گرچه این تحقیق با هدف تحلیل تاثیر آموزشی انجام شده است اما شاید بتوان نتایج آن را به دیگر گروه‌های سنی و حتی بزرگسالان تعمیم داد.

 

منبع:  edweek.org



نظرات

شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما




Sroush Aparat Telegram Tiwtter Instagram